A száguldás szerelmesei nagy valószínűséggel platformtól függetlenül, ha más nem legalább hallomásból ismerik a Turn 10 Studios már több mint 17 éve hódító, közkedvelt Forza-sorozatát, melynek pont egy évtizede szállt versenybe könnyedebb, fesztiválhangulatú mellékága, a Forza Horizon.
A sorozat első, és egyben azóta megjelent összes felvonásának fejlesztéséért felelős Playground Games csapata a műfajban jártas veteránokból verődött össze, akik korábban olyan közkedvelt címeken dolgoztak, mint a Project Gotham Racing, a Driver, a Colin McRae: Dirt, a Grid és a Burnout. A Gavin Raeburn, Trevor Williams és Ralph Fulton által 2009-ben alapított stúdió első projektje rögtön a Forza Horizon lett, amit a szériát megalkotó Turn 10 Studios közreműködésével készítettek. Helyszínek tekintetében sok utazgatást és fotózgatást követően a közel 30 jelölt közül végül Colorado államra esett a választás. A Playground Games mindenképp változatos környezetet akart felsorakoztatni a hófedte hegyektől a sivatagos pusztákig, de a legnagyobb kihívást végül az ezek közötti átmenet jelentette.
A még Xbox 360-on debütált eredeti Forza Horizon a Forza-sorozat fő szálával ellentétben hivatásos futamok és versenypályák helyett könnyedebb, casual vezetési élményt kínált a játékosoknak, a széria történetében először ráadásul egy méretes nyílt világban, amit a fentebb említett amerikai állam éghajlata, látványosságai és domboraza ihletett. Az új irány ellenére persze megtartotta gyökerei közkedvelt sajátosságait, köztük hatalmas autórepertoárját, realisztikus fizikáját és látványos grafikáját, csak saját stílusához, hangvételéhez igazította. A nyílt világot a Horizon Festival fogta össze utcai futamok egész sorával, melyeket teljesítve fokozatosan növelhettük népszerűségünket.
A Turn 10 kreatív igazgatója, Dan Greenawalt elmondása szerint a játék valós zenei fesztiválokkal – mint a Coachella – szorosan együttműködve készült, hogy valóban a megálmodott hangulatot, és az eredetitől eltérő, relaxáló élményt nyújtsa, ahogy azt megálmodták. (Ehhez egyébként a remekül összeválogatott zenék is hozzájárultak minden felvonásban.) Persze emellett szabadon is száguldhattunk kedvünkre traffipaxok előtt minél gyorsabban elhúzva, vagy mutatványokat – farolás, ugratás – bemutatva, amiket akár kombókba is fűzhettünk hírnevünk még hatékonyabb növelésére. Emellett kincsvadászatra is indulhattunk klasszikus verdák nyomába eredve, amik a térképen elszórva, elhagyatott épületekben várták, hogy valaki rájuk találjon, és némi kipofozás után újra a volánjuk mögé üljön. Az utakon MI vezérelte kocsik cirkáltak, az Xbox Live jóvoltából már online is versenghettünk másokkal.
A 2012. október 23-án (Európában október 26-án) bemutatkozó Forza Horizon fogadtatása rendkívül pozitív volt, a legtöbb kritikusnál maximálishoz közelítő pontszámot zsebelt be, a játékosok is imádták, így gyakorlatilag borítékolva volt a folytatás. Két évre rá meg is érkezett a Forza Horizon 2, ezúttal már a Microsoft újgenerációt masináját, az Xbox One-t is megcélozva és egyben előnyben is részesítve, a kisebb hangsúlyt kapó Xbox 360-as verzió mellett, amit a Sumo Digital készített. A Forza Motorsport 5 grafikai motorjára építkező folytatás az új hardver erejét kihasználva káprázatos módon keltette életre a Dél-Franciaország és Észak-Olaszország ihlette vidékeket, ami háromszor nagyobb volt az elődénél, de ahhoz hasonlóan szabadon cirkálhattunk benne kocsik széles kínálatával, ezúttal már dinamikus időjárás kíséretében. A játék később egy off-road futamokra fókuszáló Storm Island és egy Fast & Furious kiegészítővel is bővült.
A második rész újabb sikerei után 2016-ban már Ausztrália ihlette tájakon koptathattuk a gumikat a Forza Horizon 3-ban, ami az Xbox 360 leköszönésével Xbox One mellet már PC-re is megjelent. A játékteret ismét sikerült az előző rész kétszeresére növelni. A kooperatív kampánynak köszönhetően akár barátainkkal együtt is versenghetünk az első helyért a Horizon Festival futamain, a kocsik jóval testreszabhatóbbak lettek, és névtáblák helyett már avatárokat is kaptunk. A személyre szabhatóság részeként még kvázi a versenyek jellegét is megválaszthattunk, az új Drone mód pedig sokat segített többek között a régi verdákat rejtő pajták megtalálásában. A kiegészítők ezúttal sem maradtak el, sőt a kollaborációknak köszönhetően akár egy Warthog vagy a Quartz Regalia volánja mögé is beülhettünk.
2018-ban farolt be a versenyeket Angliába és Skóciába költöztető Forza Horizon 4, amiben már teljesen testreszabható útvonalakkal hozhattunk létre futamokat, ezúttal egy szerverenként 72 játékost támogató nagy, megosztott világban. A negyedik felvonásban a dinamikus időjárás mellett már az évszakok váltakozása is megjelent, melyhez igazodva hóban és napsütésben egyaránt száguldhattunk. A több mint 750 licencelt kocsit felvonultató játék később többek között Hot Wheels kisautók és LEGO ihlette verdákkal és pályákkal is kibővült, valamin Eliminator néven még egy battle royale módot is becsempésztek a készítők.
A sorban a legfrissebb a 2021-es Forza Horizon 5, mely már az Xbox Series X/S erejére is támaszkodhatott Mexikó ihlette játszótere életre keltésében, ami az elődjénél kétszer nagyobb felfedezhető területet kínált. A sorozat eddigi legváltozatosabb térképét – rajta egy alvó vulkánnal, dzsungellel, tengerparttal, maja templomokkal, falvakkal, városokkal – a Playground Games alaposan meg is töltötte aktivitásokkal, például az új Horizon Arcade mini-multis futamokkal, valamint a saját versenyeink, játékmódjaink és játékélményeink megalkotására lehetőséget adó Event Labbal. A játék a korábbiakhoz képest még több lehetőséget adott járgányaink testreszabására, hatalmas ritkaságként pedig idén még jelbeszéd támogatást is kapott.
A minden felvonásával remekül teljesítő Forza Horizon-sorozat a leírtak fényében garantáltan folytatódni fog, már csak az a kérdés, hogy pontosan mikor és ezúttal milyen helyszínen?