Az elmúlt években volt némi hercehurca az 1994-es klasszikus, a System Shock háza táján, aminek végeredményeként jelenleg úgy fest a dolog, hogy a Tencent istállójában készül a harmadik epizód, míg a nosztalgiában utazó Nightdive Studiosnál egy teljesen újraírt remake próbálgatja éppen szárnyait. Értsd úgy, hogy utóbbi még csak pre-alfában leledzik, de legalább demóként elérhető Steamen. Mivel a harmadik rész játszható verziójáról most még csak álmodhatunk, a remake-be vetettük bele magunkat, hogy megnézzük, mit tud a sokak szerint valaha készült legijesztőbb játék modern változata.
Hacker zűr az űrben
Maga az alapfelállás nem sokat változott, avagy 2072-ben, neves hackerként kapnak el, majd némi huzavona és egy műtét után mit sem sejtve ébredsz az űrben, a kihalt Citatel kutatóállomáson, amely annyira mégsem élettelen, mint első ránézésre tűnik. Miközben próbálsz túlélni és kijutni a mesterséges pokolból, nemcsak a SHODAN nevű kegyetlen MI üldöz, de vele együtt a mutánsok és gépesített szörnyetegek egész serege is.
Igen, minden a régi, de annyira, hogy a játék legelejét egy az egyben lehet felismerni, felszedhető fegyverestül, ajtóstul, életerőtöltőstül, mikrobistul. Itt is egy vascsővel indulunk neki az ismeretlennek, miközben nemezisünk a kamerákon át tartja rajtunk égető tekintetét, majd gyorsan összeakadunk az első mutánsokkal és szedett-vedett ellenfeleinkkel. Hackelünk, ajtókat nyitogatunk, harcolunk és menekülünk, pláne, hogy a harcrendszer hagy némi kívánnivalót maga után.
Jó, most még nem akarok túl szigorú lenni, elvégre nem véletlen a pre-alfa megjelelölés, de ha már az alkotók egyszer a publikum elé tárták a demót, akkor muszáj némi lesújtó véleményt mondani róla. Merthogy jelenlegi állapotában hiába a nosztalgia és a visszacsatolás az eredetire, ha az élmény több sebből vérzik. Már az is fáj, amikor minden egyes alkalommal minden beállítást újra meg kell adni (inverz nézelődés, feliratozás, felbontás), hiába mentünk rá és nem lépünk ki a demóból. De ez még a kisebbik baj. A nagyobbik az, hogy a külcsín pórias, legalább 7-8 évvel van lemaradva, éppen úgy, ahogy az animációk, miközben a harc és sebzés/sebesülés esetlen és borzalmasan gyenge. Nincs feedback, csak hadonászunk és lövöldözünk. Egyformák a folyosók, semmi élet az egészben, ami persze, mondhatjuk, hogy hozzáad a rideg sci-fi/horror hangulathoz, de meg lehet azt máshogy is oldani.
A készülő System Shock 3 nem mellesleg sokkal jobban néz ki a trailerek alapján, de mivel még nem sikerült kipróbálni, azt most hagyjuk. A bosszantó az egészben, hogy a hangulat még mindig megvan, de annyira kezdetleges és jelenleg nevetséges a technikai oldal, hogy egész egyszerűen nem lehet komolyan venni a vérfagyasztó és a maga módján úttörő kalandot. Szóval nagyon kíváncsi vagyok, hogy az eredetileg idénre tervezett megjelenésből mi lesz, addigra hogy sikerül gatyába rázni a remake-et, mert jelenlegi formájában ez még nem túl vállalható, nem éppen bizalomgerjesztő, pedig a jó kis horroros FPS-kalandra volna igény, az tuti.