Emlékszem, mennyire felcsigáztak anno az első képek és leírások az Assassin’s Creedről. Iszonyú látványosak voltak, döbbenetes hangulatot árasztottak, ez már önmagában megragadott, de a tény, hogy szabadon szaladgálhattuk a falon az 1100-as évek végén a Szentföldön, ráadásul egy igen király kinézetű asszaszint alakíthatunk, nos, mit mondjak, azonnal játszani akartam vele.
Persze nem lehetett, mert akkor még csak készült, de a hype vonat kifutott az állomásról és egyre gyorsult minden egyen beszámolóval, képpel, videóval. Aztán eljött a nagy nap, amikor végre kipróbálhattam. Emlékszem, még gépet is fejlesztettem, hogy teljes pompájában élvezhessem. Az első órák lehengerlőnek bizonyultak, a látvány, az akció, minden nagyon ott volt a szeren. Aztán, ahogy jött a következő város és a következő célpont, én még mindig ugyanazt az egy gombot nyomogattam a harcok során, és ugyanazt a pár műveletet hajtottam végre a célpont „felderítése” címén, rájöttem: az a nyüves vonat kisiklott alattam.
És tapasztalatom szerint nem csak én voltam így, sokan megegyeztek abban, hogy a 2007-ben napvilágot látott Assassin’s Creed egy látványos, de idővel rendkívül önismétlővé és ezáltal piszok unalmassá váló játék lett, ahol ráadásul a remélt szabadságot sem kaptuk meg. Ugyanakkor a sikere elégnek bizonyultt ahhoz, hogy mára egy hatalmas, több résszel, könyvekkel, sőt mozifilmmel bíró franchise-zá terebélyesedjen. De honnan indult ez az egész?
Kezdetek
Annak idején, egész pontosan 2003-ban a Ubisoft még nem gondolkodott új IP-ben. A Prince of Persia: The Sands of Time befejeztével Patrice Désilets producer egy új Prince-játékot akart készíteni, megcélozva a fejlesztés alatt álló új generációs konzolokat, a PlayStation 3-at és az Xbox 360-at. A játék nem folytatás, hanem spin-off lett volna, amiben nem a Herceget, hanem a gyermekkorában rá vigyázó asszaszint tették meg főszereplővé. A játék tervezett címe Prince of Persia: Assassin volt.
A hátteret természetesen itt is a Haszan-i Szabbáh által a 11. században alapított orgyilkos rend alkotta, a helyszín pedig a 12. századi Közel-Kelet lett. A fejlesztés, vagyis inkább még az ötletelés korai szakaszában azonban a Ubisoft úgy döntött, az új konzolokon jobb lenne új IP-vel debütálni, így a Prince of Persia: Assassin átszellemült Assassin’s Creedé.
A három éven át futó projekt élére a Ubisoft akkori tündérkéjét, Jade Raymondot nevezték ki, aki mostanában az EA szárnyai alatt egy Star Wars játékon ügyködik. Az általa vezetett csapat egy teljesen új motort fejlesztett, a Scimitart, amely képes volt kihasználni a PlayStation 3-ban és az Xbox 360-ban rejlő erőket, nem utolsó sorban képes megjeleníteni a játékba tervezett három, történelmi dokumentumok alapján rendkívül autentikusan megvalósított nagyvárost, azaz Jeruzsálemet, Akkót és Damaszkuszt, plusz az asszaszinok erődjét, Masyafot. Ez nem volt kis feladat, hiszen ezek a városok akkori viszonylatban nem csak hatalmasak voltak, de rengeteg NPC „éldegélt” bennük. Ráadásul minden NPC legyilkolható volt, (majdnem) minden fal megmászhatóvá vált, ami tovább nehezítette a motor dolgát.
A határon egyensúlyozva
Az Assassin’s Creed fejlesztése simán ment, ráadásul a sajtóban és a rendezvényeken, így az E3-on is sokat hallhattunk róla, sokszor láthattuk is. Nagyok voltak az elvárások, amiket még az sem lombozott le, hogy PC-re csak öt hónappal a konzolos megjelenés után, 2008-ban jött ki. A siker nem is maradt el, a hype vonat mindenkit letarolt. Több mint 8 millió példány kelt el, biztosítva a már tervasztalon lévő folytatásokat, merthogy a Ubisoft eleve trilógiában gondolkodott.
Azonban a kritikai fogadtatás mind a média, mind a játékosok részéről meglehetősen vegyes volt. Sok újság úgy fogalmazott, hogy a játék egyszerűen nem fejlődik, nem emeli a tétet, ami az önismétlés mellett idővel rendkívül unalmassá teszi az egész programot.
Repetitív, ez a szó szinte minden kritikában megtalálható, és nem véletlen, az Assassin’s Creed akár a szinonimája is lehetne az „ismétlődő” kifejezésnek. Minden városban mindig ugyanazt lehetett és kellett csinálni. Nem voltak mellékküldetések, a zászlógyűjtögetés pedig iszonyúan kilógott a világból, akár tankönyvi példának is állíthatnák. A faék egyszerűségű, egygombos harcrendszernek hála pedig az akciók, így a templomosok legyilkolása és az átlag polgárok megmentése is hamar unalmassá vált.
Viszont akadt még valami, amiben az Assassin’s Creed tesztelői megegyeztek: van benne potenciál, csak nem használta ki. És valóban, a játék mintha végig azt mutogatná, mire lenne képes, csak nem adja meg arra a lehetőséget, hogy ezt kihasználjuk. A Ubisoft mintha félt volna kibontani az ötleteket, vagy csak szándékosan visszatartotta azokat a folytatásra.
Második menet
Merthogy az olaszországi reneszánsz korba látogató Assassin’s Creed 2-ben minden benne volt, amit hiányoltunk az első részből. Már nem csak látványos, de élő, lélegző városokat kaptunk szerethető hősökkel és utálható gonoszokkal. A történet csavarossá vált és rengeteg dolgunk akadt a világban. Igaz, az egygombos harcrendszer megmaradt, de még ez is jobban működött itt. S végre a jelenkori események sem csak egy szobában zajlottak, noha még távolról sem volt annyi lehetőségünk, mint a Brotherhoodban.
Sok sorozat van, amire jellemző, hogy az első rész sikeres, de igazán a második résszel válik felejthetetlenné. Alien, Star Wars, Star Trek, hogy csak pár olyan filmcímet mondjak, ahol a legtöbb ember a második részre tenné le a voksát, mert az hatott rá a legjobban, az lett a legjobban összerakva és az tette franchise-zá. A videojátékok világában sem szokatlan a helyzet: Mass Effect, Witcher és persze az Assassin’s Creed sem kivétel ez alól.
Az első rész anyagilag sikeres volt, és minden hibája ellenére azért a kritikusok sem temették el. Ha csak ideig-óráig is, de remek szórakozást nyújtott, a látványa pedig tényleg letaglózó volt tíz évvel ezelőtt, sőt még ma is simán vállalható, egyáltalán nem öregedett rosszul.
Ám ha nem készült volna el a folytatás, mára valószínűleg már csak egy emlék lenne, egy szép emlék, de semmiképpen sem egy olyan franchise kezdete, ami idén ér el a tizenkilencedik játékig. Az egészben a legérdekesebb az, hogy az Assassin’s Creed Origins az asszaszinok és a templomosok szembenállásának eredetét meséli el, vagyis úgyszólván az első Assassin’s Creed előzménye lesz, egyben az első olyan játék, ami szakít az eredeti számos hagyományával, mint az egygombos harcrendszer és a rejtett helyeket, szimbólumokat és a katonák auráját felfedő Eagle Vision.
A Syndicate-t is ötletes volt, csak unalmas. Látványilag gyönyörű, volt egy kis fejlődési rendszer, két szereplő, steampunk, Viktoriánus kor. Csak unalmas...
Az új részt figyelem, de megjelenéskor nem veszem meg.
Csak ezt az Abstergos, jövős hülyeséget utáltam és utálom is, én meglennék nélküli.