Ha azt mondjuk Batman, akkor ma már a többségnek Christopher Nolan három filmje jut azonnal az eszébe, pedig a Denevérember valódi értékeit egészen máshol kell keresni. Nem voltak rosszak Nolan filmjei, viszont aki életében legalább egy Batman képregényt elolvasott, az pontosan tudja, hogy Gotham védelmezője bőven többet érdemel, mint egy kicsit sötétebb B-kategóriás akciófilm trilógiát, amit igazán csak a tragikusan fiatalon elhunyt Heath Ledger halála tett klasszikussá. Tim Burton korábban sokkal hatásosabb ragadta meg azt a fajta gótikus-horror és noir hangulatot, ami oly jellemző mind a mai napig a Batman képregényekre. És mielőtt úgy gondolnátok, hogy mi értelmeztünk valamit félre, érdemes megnézni az Amazonnál készült, idén debütált Batman – A köpenyes lovag animációs sorozatot, amely gyönyörűen mutatja be, hogy miként lehet stílusosan, a karakter eredetét szem előtt tartva megújítani a jól ismert történetet. Ha már úgyis a Pingvinről lesz szó, nézzétek csak meg, hogy A köpenyes lovagban a Denevérember jól ismert ellenlábasa például még csak nem is férfi, a neve pedig Oswalda. Ez több rajongónál azonnal kicsapta a biztosítékot, viszont remekül prezentálja, hogy a DC mer változtatni, hozzányúlni az alapokhoz és nem félnek a népharagtól sem. Ezt a hozzáállást tükrözi a Pingvin is, amely a 2022-es Batman közvetlen folytatásaként szolgál, viszont kiveszi a képletből Bruce Wayne-t és az összes ismertebb Batman-karaktert. Helyükre egy izgalmas gengszter-történetet pakol, ami kicsit a Maffiózókat, kicsit a Gengszterkorzót vagy az Ozarkot idézi, viszont nagyszerűen képes megállni a saját lábán is.
Mit adott hozzá Matt Reeves a filmjével Batman örökségéhez? Kukázta a bohókásabb hozzáállást, itt már nyoma sem volt a '60-as évekbeli sorozat blődségeinek, vagy George Clooney mellbimbóval ellátott szuperhős-ruhájának. Reeves haladt tovább a Nolan által kitaposott ösvényen, csak épp még mélyebbre merészkedett a sötétségben. Filmje szabályosan egy pszicho-thriller szintjére hozta le a jól ismert történetet, méghozzá egy olyan Rébusszal, aki Jim Carrey bohóckodásai után már-már divatos true-crime filmekből előlépett sorozatgyilkosként uralta a vásznat. A Pingvin viszi tovább ezt a vonalat, viszont a műfaját tekintve sokkal közelebb áll egy klasszikus értelemben vett gengszter-sztorihoz, hiszen mégiscsak Oswald (Colin Farrell) felemelkedését nézhetjük végig benne, és azt, hogy miként vált Gotham rettegett bűnözőjévé. A nyolcrészes sorozat ezt nagyon szépen mutatja be, kezdve onnan, hogy Oz eleinte csupán távolról szemléli a körülötte kialakult káoszt. Egyetlen héttel járunk a Batman végén látott események után, mikor fél Gothamet víz árasztotta el, ez pedig az egyébként is jelenlévő bűnözési hullámot megsokszorozta. Mindennaposak a betörések, rablások, és a Sötét Lovagnak nyoma sincs.
(Forrás: Facebook)
Carmine Falcone halott, a helyét pedig fia, Alberto (Michael Zegen) készül átvenni. Úgy tűnhet, hogy Gothamben semmi nem változik, Oswald viszont mindjárt az első részben elkövet egy végzetes hibát, amivel felkavarja az állóvizet a szervezett bűnözés területén. Először is feltűnik a színen Falcone lánya, Sofia (Cristin Milioti), aki eddig az Arkham elmegyógyintézet vendégszeretetét élvezte, de nem azért, mert ott vállalt másodállást, amiből fizetni tudja a Netflix havidíjat, hanem azért, mert egy pszichopata sorozatgyilkos, aki kérdés nélkül agyonlő bárkit. Oz emellett meglátogatja a sitten Salvatore Maronit, a hűvösre tett maffiafőnököt, aki előtt elhúzza a mézesmadzagot, hogy segít neki újra átvenni a hatalmat a városban. Ez persze nem igaz, hiszen mindannyian jól tudjuk, hogy a Pingvin csak a saját érdekeit tartja szem előtt. Az egyébként is kiélesedett viszonyban lévő családok egymásnak feszülnek, Oz pedig próbál úgy helyezkedni, hogy végül mindig ő kerüljön ki nyertesen minden helyzetből. Az események során mellészegődik egy utcagyerek, Victor (Rhenzy Feliz) is, aki sajnos épp rosszkor volt a legrosszabb helyen, de idővel elkezd felnézni a Pingvinre. A sorozat általa mutatja be, hogy mennyire nehéz ártatlannak maradni Gothamben, ahol egy piti bűnözőből is percek alatt válhat nagykutya.
(Forrás: Warner Bros. Discovery)
Az írás remek, a hangulat pedig csillagos ötös. Viszont nagyon érdemes tisztában lenni azzal, hogy hiába beszélünk egy olyan DC sorozatról, ami egy képregény-karaktert állít a középpontba, a Pingvinben semmi olyasmi nem jelenik meg, ami alapján az avatatlan szemek azonnal össze tudnák kötni a Batmannel. Oswald felemelkedése sokkal jobban hasonlít az olyan alkotásokra, mint a Gengszterkorzó vagy a Peaky Blinders, hiszen alapvetően itt is egy ravasz gengsztert kapunk, aki hajlandó mindenen és mindenkit átgázolni azért, hogy a hatalmat megszerezze. Colin Farrell elképesztően erős alakítást hoz a Pingvin szerepében és ural minden egyes jelenetet, amiben megjelenik. Bár a felismerhetetlenségig el lett maszkírozva, a mimikája még így is fantasztikus, bizonyos pillanatokban pedig egészen hátborzongató. A Pingvin viszont nem egy szimpla mellékág, ugyanis Oswald karakterét sokkal közelebb hozza. Megtudhatjuk, hogy a könyörtelen gengszternek igenis van szíve, esze és nagyon közel áll az édesanyjához. A sorozat kiemelkedő pillanatai közé tartozik, mikor Oz az anyjával beszélget, és ezek azok a momentumok, amikor a rettegett maffiózó emberi oldalát kendőzetlenül mutatják be nekünk. Persze emellett mindvégig nagyon hangsúlyos, hogy Gotham egy kőkemény hely, ahol éjszaka egyáltalán nem életbiztosítás az utcákat járni. Ha brutalitásról van szó, akkor a Pingvin képes húzni néhány váratlant, de sosem rugaszkodik el annyira a realitástól, hogy az már komikus legyen. Mivel Colin Farrell lazán ellopja a showt mindenki elől, a sorozat pont akkor képes egy kissé leülni, mikor nem ő áll a középpontban. A Cristin Milioti által alakított Sofia Falcone például picit túl lett tolva, hiszen bár kapcsolata a Pingvinnel tényleg fontos, egy komplett epizódot talán nem érdemelt volna a múltja.
(Forrás: Decider)
Sajnos emiatt többször előkerül a fókuszvesztés és leül a cselekmény, ugyanakkor az akciójelenetek nagyon rendben vannak, valamint az Oz és Victor közötti beszélgetések is a kiemelkedő pillanatok közé sorolhatóak. A Pingvin ráadásul ékes példája annak, hogy egy népszerű franchise egyetlen karaktere is képes elvinni a hátán egy egész sorozatot, ami előrevetíti, hogy a jövőben talán kapunk még néhány hasonlót. Ha a Pingvin a DC válasza a Maffiózókra, akkor simán elő lehetne venni például a Madárijesztőt egy horror-sorozathoz. Egy biztos: akinek bejött a 2022-es Batman, az bőven megtalálhatja a számításait a Pingvinben is, mivel ez a sorozat egyfajta kapocsként szolgál Matt Reeves filmje és a 2026-ban várható folytatás között. Ugyanazt a sötét, nyomasztó atmoszférát szállítja, miközben bemutatja a Denevérember egyik legnagyobb ellenlábasának felemelkedését, méghozzá a mindig zseniális Colin Farrell tolmácsolásában.
A Pingvin a Max kínálatában található meg!