A Payday 2 nem éppen a megszokott „jófiús”, többjátékos FPS, itt ugyanis nem egy rendőrt vagy katonát alakítunk, hanem azokat, akikre máskülönben vadászunk: bűnözőket. Feladatunk a tökéletes bűntény elkövetése. Ehhez gyorsnak, határozottnak, céltudatosnak kell lenni, és bizony sokszor kíméletlennek. Mert ha a riasztó megszólal és jön a rendőrség, akkor csak a túszok fenyegetésével tarthatjuk távol őket. Ha az sem jön be, és a SWAT benyomul, nos… Akkor ott már csak a tűzerő segíthet.

MINT A KÁMFOR

A Payday 2 már csak azért sem egyszerű FPS, mert igen keményen építkezik a belé ültetett RPG-elemekre. Van négy kaszt: a mastermind, a technician, az enforcer és a ghost. Mindegyiknek tizennyolc különböző képesség áll a rendelkezésére, amiket megvéve egyre nagyobb segítségére lehetünk társainknak. Mert bizony a sikeres rabláshoz kell a csapatmunka!

Bár a Payday 2 játszható a crime.net (ezen keresztül kapcsolódnak össze a bűntársak) nélkül is, ajánlott erősen húsvér játékosokkal bankot rabolni, mert a számítógép vezérelte komák még fedezéknek sem jók. Egy megfelelő csapat viszont aranyat ér -- vagy gyémántot, vagy pénzt, attól függ, éppen mit rámolunk ki. Egy tipikus rablás ugyanis az alábbiak szerint fest a Payday 2-ben.

Bár bohócnak öltözünk, egy betörést nem lehet elbohóckodni.

A térképről kiválasztjuk, hová akarunk betörni -- választék van bőven, ahogy haladunk előre a múló napokban, úgy lesz egyre szerteágazóbb. Már a kezdet sem egyszerű; hogy a rendőrség bevonása nélkül, gyorsan és észrevétlenül pucoljunk ki egy széfet, bizony jól válogatott emberekre, felszerelésre és rengeteg szerencsére van szükség. Szóval, kiválasztottuk a célpontot, mondjuk egy mulatót, ami általában alacsony kockázattal járó, de jól fizetős buli -- a magas kockázatúak már általában igen komoly kihívást nyújtanak, hiszen a rendőrség egyből a SWAT-ot hívja.

Uzsgyi, szerelkezés (fegyverek, védelem, extrák -- ez utóbbiak a kaszttól függnek, lehet lőszer, egészségügyi táska, stb.), majd irány a helyszín. Amíg fel nem tesszük maszkunkat, addig nem lesz általános a zűrzavar, így akár a főbejáraton át is bemehetünk, de vigyázva, nehogy magunkra vonjuk a figyelmet. Ezután jöhet egy diszkrét terepszemle, megkeresve, hogyan lehet feljutni a menedzser irodájában bujkáló széfhez. Tegyük fel, hogy az első akadály a konyha mögött rejlő ajtó, amit biztonsági kártyával lehet a legcsendesebben kinyitni, azt viszont csak az egyik őrtől vehetjük el. Ilyenkor több lehetőség áll rendelkezésünkre.

Az első, hogy fegyvert rántunk, és addig pusztítjuk az őröket, amíg az egyiknél meg nem leljük a kártyát. A másik, ha van egy mastermind a csapatban, ekkor ugyanis a „beépített ember” képességgel akár már előre tudhatjuk, hogy melyik őrt kell elkapni (értsd: hangtompítós pisztollyal kivégezni vagy nyakon vágni puskatussal). De egy technician némi C4-gyel át is robbanthatja az ajtót, vagy egy ghost feltörheti a zárat -- csak rajtad áll.

Néha a legegyszerűbbnek tűnő munka sem megy simán. Egyetlen hiba is tűzharcot eredményezhet.

Ezután jöhet a széf, amit szintén számos módon törhetünk föl. A legegyszerűbb a C4-gyel kirobbantani, de ha éppen nincs nálunk ilyen, akkor ott az időigényes fúrás, illetve ez esetben is lehetséges a feltörés. Attól függ, gyorsan vagy csendesen akarunk végezni. Ez sem elég? Hát jó, lehet finomítani az akciót, mint a biztonsági rendszerek kikapcsolása, a túszok megfélemlítése vagy éppen a velük történő összebarátkozás, stb. Rengeteg lehetőség van arra, hogy mire a rendőrség megérkezik, mi már árkon-bokron túl járjunk, a kasszával a zsákunkban.

Ezután visszatérhetünk a safe house-ba, azaz az „otthonunkba”, ahol gyakorolhatjuk a betörést, kipróbálhatjuk új fegyvereinket, új képességeinket, felvehetjük a friss küldetéseket, és persze elkölthetjük a lopott pénzt új eszközökre, tulajdonságokra, maszkokra.

KUTYASZORÍTÓBAN

A szemet gyönyörködtető gyűjtői kiadással is felvértezett Payday 2-nek mindössze két hibája van. Az egyik, hogy grafikailag nem éppen tip-top, sőt, kifejezetten puritán, ráadásul a helyszínek eléggé egy kaptafára készültek, így hamar kiismerhetők. Sajnos az animációkkal is spóroltak a fiúk, így például nem láthatjuk, amint hősünk feltör egy zárat vagy összerak egy fúrót, csak lefut egy fehér csík, és puty, nyitva a zár, áll a fúró. Kicsit hangulatromboló...

De ez a kisebb baj, mert ettől a játék hangulata, az akciók izgalma, azaz a játékélmény páratlan. A nagyobb baj az MI teljes hiánya. A Quake első részében több értelem szorult a piros, ugrabugráló szörnybe, mint itt az összes NPC-be együttvéve. Példának okáért az említett SWAT kommandó érkezése nem azért nagy baj, mert okos taktikával fogják a túszokat kimenekíteni, egyúttal minket kilőni. Nem, a Payday 2-ben azért okoz kihívást a kommandósok megjelenése, mert egy komplett hadsereg érkezik, és ha lelövünk egyet, máris ott terem egy újabb, végtelenítve a létszámukat.

Amikor felcserélődnek a szerepek.

És akkor arról még szót sem ejtettem, amikor átvetődve az ablakon leguggolnak a placc közepére és néznek, mint Rozi a moziban, nyugodtan várva, hogy kivégezzük őket. A túszokkal sem érdemes bíbelődni, mert ha csak nem tudod megkötözni, képtelenség kordában tartani őket. Nincs lehetőség egy helyre terelésre, hogy mindet szemmel tarthasd (és megnehezítsd a túszmentők dolgát), és hiába üvöltesz rájuk, fegyvert lóbálva, hogy „feküdj a földre!”, amint kimész a szobából, már talpon vannak és szaladgálnak.

Ami pedig az MI irányította társakat illeti, az a csúcs. Bambán követnek, parancsokat nem adhatsz nekik, de ha tudnál is, az sem számítana, úgysem tudnák végrehajtani. Néha csak össze-vissza sétálnak a rendőrök között -- akik nem lőnek rájuk! --, miközben te egymagad végzel minden melót. Az egyetlen jó tulajdonságuk, hogy át lehet rajtuk szaladni, így nem akadunk beléjük, de pont emiatt fedezéknek sem használhatók. Szóval mindenki kerülje nagy ívben az MI vezérelte társakat. Ez a játék csak élő emberekkel élvezetes, de velük nagyon.

Mindent összevetve a Payday 2 egy remek játék, ha eltekintünk az MI-től, pontosabban annak hiányától. Ezt viszont részben kiküszöbölhető, ha co-opban játszunk, akkor ugyanis tényleg összehangolt csapatmunkában lehet részünk, és semmi sem jelenthet akadályt. A rendőrséget meg amúgy is érdemes elkerülni. A rengeteg lehetőség, az izgalmas és változatos rablások, a feszültség mind-mind olyan dolog, ami miatt az ember nem tudja abbahagyni a Payday 2-t, csak ki akar rámolni még egy gyémántlerakatot, feltörni még egy széfet. Mert rosszfiúnak lenni jó.

Payday 2 -- Megjelenés: 2013. augusztus 13. -- Gépigény: CPU: 2 magos / 2000 MHz, RAM: 2 GB, VGA: SM 3.0, DX 9.0c / 256 MB, HDD: 10 GB