Az elmúlt esztendőre visszatekintve megállapíthatjuk, hogy ismét sikeres évet zárhat a játékipar, hiszen hosszú várakozást követően megjelent a GTA 5, új fejezettel bővült a Call of Duty-, a Battlefield- és az Assassin’s Creed-sorozat, ráadásul megtörtént a generációváltás is a PlayStation 4 és az Xbox One eljövetelével. A kiváló széljárás azonban nem kedvezett néhány fejlesztőbrigádnak.
Az utóbbi hónapokban sorban érték egymást a hírek azon játékokról, amelyek a 2013-as premierről 2014-re csúsztak; első ízben itt van mindjárt a Rambo: The Video Game, az a belsőnézetes lövölde, amely a filmsorozat legjobb elemeit formázza egy egésszé a harmadik résszel bezárólag. De akad még itt más is, mint például a nagy reményekkel övezett DriveClub, egyenesen a next-gen PlayStation készülékre, vagy éppen a hasonló tematikájú The Crew -- ám hiába a megannyi szépen csengő szó, ha egyszer a nyers marketing nem elég ahhoz, hogy egy játék megjelenjen.
Igaz, hogy ebben az évben sem a Tomb Raider újjáéledése, sem a régóta késő BioShock: Infinite nem marad el, hogy csak pár példát említsünk, azonban így is van mit siratnunk. Lássuk is a listát azokról az alkotásokról, amelyek idén már biztos nem kerülnek a fa alá!
5. Hellraid
Egyik azon teljesen új szellemi termékeknek, amelyek nem futnak be az év végi hajrában. A Techland születőben lévő gyermeke modból avanzsált teljes értékű címmé; kell ennél több ahhoz, hogy lázba hozzon minket a Hellraid? Ha csak arra gondolunk, hogy ugyanezen recept alapján született meg a zseniális alapötlettel bíró Portal, vagy minden idők egyik legkedveltebb taktikai FPS-e, a Counter-Strike, akkor kijelenthetjük, hogy nem. Túlzottan nagy elvárásoktól azonban nem kell tartaniuk a fejlesztőknek, pusztán a kíváncsiságunktól.
A játék alapvetően igen egyszerű: a Hellraid egy belső nézetes, sötét tónusú, fantasy hack ’n’ slash, amely első ránézésre ötvözi e havi teljes játékunk, a Painkiller, valamint a Castlevania ismertetőjegyeit. Követi a régi, nagy öregek által lefektetett és remekül működő „mész-ölsz” tematikát, ami egy ilyen alkotás esetében alapkövetelmény. Ellenfeleink skálája igen széles és színes: lesz itt mindenféle félig ember, félig állat lény, világító szemű mágus, aki a távolból szórja a nyakukba az áldást, és persze nem maradhat ki a rettenthetetlen erejű brute vagy a sétáló csontvázharcos sem. Jut eszembe, említettem már, hogy a kötelező single player kampány mellett kooperatív móddal is meglepnek bennünket a fejlesztők?
Mi mást szeretnétek még hallani, hogy legalább annyira várjátok, mint ahogy mi tesszük? A sajnálatos eseményeknek köszönhetően azonban jobb híján csupán izgulhatunk azért, hogy a Dead Island készítői a lehető legtöbbet hozzák ki a fejlesztői kések alatt fekvő Hellraidből. A játék jelen generációs konzolokra, valamit PC-re fog megjelenni 2014 folyamán.
4. South Park - The Stick of Truth
1997-ben debütált a tabudöntögető stílusáról és szatirikus humoráról híres animációs sorozat, amelyhez később megannyi játékadaptáció készült, kisebb-nagyobb sikereket elkönyvelve. Milliók rajonganak az immáron tizenhetedik éve a negyedik osztályt taposó papírmasé figurákért, ezért nem csoda, hogy hatalmas várakozás övezi a The Stick of Truth névre keresztelt, friss eresztés eljövetelét.
A játék az Obsidian Entertainment munkája, mely csapatnak többek között a Dungeon Siege 3, a Fallout: New Vegas vagy a Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords című alkotásokat is köszönhetjük. A fejlesztőcég igen messzire visszanyúló és érdemi múltja azonban nem elég ahhoz, hogy a projekt működőképessé váljon. Eredetileg a mára már szinte elfeledett THQ forgalmazta volna a The Stick of Trutht, és már márciusban a kezeink közé kaphattuk volna azt, ám a cég pénzügyi csőd végett nem érte meg a publikálást, így a projekt átvándorolt a Ubisofthoz, hogy aztán hónapokig azt se tudjuk, létezik-e még. Azonban a kezdeti hányattatások után felszakadozott a szürke felhőréteg a játék felett, és kisütött a nap, ugyan is az Obsidian kérésére a sorozatot megalkotó Trey Parker és Matt Stone maga írta az alapötletként is szolgáló forgatókönyvet és a dialógusokat, valamint sikerült az eredeti szinkronhangokat is megszerezni a produkcióhoz.
Alapjait tekintve a South Park: The Stick of Truth egy vérbeli szerepjáték, körökre osztott harcrendszerrel. Utóbbi talán elsőre ijesztően hangozhat a fiatalabbak számára, ám semmi ok a pánikra, voltaképpen korántsem olyan félelmetes a dolog, főleg ha megnézitek a gameplay előzeteseket. Jó RPG-hez hűen a saját karaktered testre szabható lesz, magad alakíthatod a külsejét, a nemét, haja színét, rasszát és így tovább. Az lehetsz, akivé válni akarsz, és azt teheted, amihez kedved szottyan -- persze mindezt a South Park univerzum keretein belül. Ráadásul most először teljes valójában láthatjuk a hegyek között megbúvó városkát és járhatjuk be annak nevezetes vagy eldugott szegleteit. Ha ennyi nem lenne elég ahhoz, hogy lázasan várjuk a megjelenést, akkor nem tudom mi. Egy teljesen új, elborult történetet kapunk, egyenesen készítők tollából, a klasszikus South Park életérzéssel, megfűszerezve rengeteg vendégszerepléssel, amiket a sorozatot régóta követő rajongók bizonyára értékelni fognak.
3. Wolfenstein: The New Order
Van itt valaki, akinek be kell mutatni ez a sorozatot? Nem hiszem. Amennyiben mégis, akkor az kérem, most szégyellje el magát és vonuljon be a sarokba gondolkozni! Emberek, láttátok az E3-on bemutatott előzetest? Apám, ha ezt a hangulatot és a Bethesda Softworkstől megszokott minőséget összedobjuk, engem megvettek kilóra!
A viccet félretéve igen ígéretesnek tűnik a kicsike, pláne, mivel utolsó alkalommal 2009-ben láttunk Wolfenstein-játékot, ami vegyes fogadtatásban részesült. Bár 74 százalékon áll a Metacriticen, azért nem mondhatnánk, hogy hamvaiból feltámadva kelt szárnyra a sorozat -- ahhoz több kell a 2009-es Wolfensteinnél. Ezért is fogadtuk izgatottan a bejelentést, amelybő megtudtuk, hogy még idén kézhez kaphatjuk a The New Order című folytatást. A kegyetlen sors azonban keresztülhúzta számításainkat, így további várakozásra lettünk kárhoztatva.
Pityergés helyett inkább emelt fővel tekintünk a jövőbe, vagyis a játék időbeli elhelyezkedését tekintve a múltba. A Wolfenstein: The New Order egy olyan alternatív univerzumba kalauzolja a játékost, ahol a nácik nyerték a második világháborút, és ennek a csúfos vereségnek az általunk ismert világ nyögi a terhét. Lesz itt minden, mi szem-szájnak ingere, atombombától kezdve szuperfegyvereken ás agresszív robotokon (vagy ha így jobban tetszik, „gépkatonákon”) át amit csak akartok, ráadásul ezt megfűszerezi a 60-as évek egyedi atmoszférája. Hölgyeim és uraim, úgy tűnik, kész a sikerrecept -- az ígéretek mellé most már csak remek megvalósítás hiányzik, hogy teljesen boldogok legyünk. Addig talán lesz időnk előszedni a régi klasszikus epizódokat, és újra kipörgetni valamennyit annak érdekében, hogy kellően hangulatba kerüljünk.
2. Watch Dogs
„Végre egy GTA, ami nem GTA!” -- gondoltam 2012-ben az E3 alatt, amikor először megpillantottam a Ubisoft következő zászlóshajóját. A lehengerlő látvány és a kreatív koncepció azonnal megfogta a játékostársadalom apraja-nagyját, hiszen ki ne akarna egy korlátlan hatalmat jelentő mobilt a kezébe kapni? Na ugye!
Az viszont biztos, hogy Chris az idén már nem vág vissza Chochónak a GTA 5-ért, ahogy azt a Battlefield 4 bétás „Ezzel játszunk…” epizódban leszögezte. A nyár folyamán egymást érték a jobbnál jobb trailerek; teljes készültségbe került a játékvilág, amikor hirtelen a semmiből fejbe vágott bennünket először a gépigény (igen, a hivatalos Watch Dogs gépigény, olyan is van), majd a bejelentés, mely szerint a premier átcsúszik 2014 tavaszára. Legalább lesz időm venni egy nyolcmagos procit, hogy biztos jól fusson... A tavaszi szezon egyik legjobban várt játékáról beszélünk, hiszen ez a cím új brandet hoz az iparba, és mint tudjuk, legalább tíz évre előre ki van taposva számára az út.
A Watch Dogs főhőse, Aiden Pearce egy zseniális hacker, aki a kezei között tartja Chicago városát egyetlen készülék segítségével, ami nem más, mint a mobiltelefonja. E kis eszköznek köszönhetően bármikor, bárhol, bármit megtudhat a város lakóiról, valamint befolyásolhatja a környezetében lévő elektronikus tárgyakat: bankautomatákat, térfigyelő kamerákat, vagy akár jelzőlámpákat. Aiden, a hétköznapi szuperhős, a modernkor fegyvereivel és az eszével felszerelkezve küzd a korrupció és a földi mocsok ellen. A háttérben azonban sokkal több bújik meg ennél…
Nem csoda tehát, hogy csalódottan vettük tudomásul: még legalább fél évet kell várnunk a megjelenésig -- és nemcsak mi reagáltunk így a történtekre, hanem Internetfalu pirinyó lakossága is. A fórumok és a közösségi oldalak megteltek értetlenkedő bejegyzésekkel, mindenki az okokra volt kíváncsi, a miértekre, végül a kiadó is megszólalt, és nyilatkozata szerint „minőségi gondok végett” döntöttek a halasztás mellett (ekkor varázsütés módjára esni kezdtek a Ubisoft részvények árai). Ennek ellenére van öröm az ürömben: legalább abban biztosak lehetünk, hogy valamikor a nem is oly távoli jövőben korrigálják ezt a kis balesetet, és a boltok polcain fog csücsülni a megannyi platformra érkező Watch Dogs.
1. Prey 2
Már csak egyetlen szabad hely maradt. Ezt az a játék kapja, amelynek elődje 2006-ban debütált Xbox 360-ra és PC-re, és nyúlfarknyi rövidsége ellenére is kivételes shooter-élményt nyújtott. A lövöldözésen kívül nagy hangsúlyt fektetett a különböző logikai feladványokra, a történetre és a sajátos atmoszférára. Mindezek ellenére nem lett kasszasiker a Prey-ből, pedig minden adott volt hozzá. Nem csoda hát, hogy második rész 2011-es bemutatását követően izgatott várakozással követtük a fejleményeket.
A Prey 2-ra azonban szintén hányatatott sors várt. Évekkel ezelőtt az eredeti művet befejező (korábban a 3DRealms gárdájáé volt a projekt, csak ők sosem jutottak el vele a kiadásig -- lám-lám, minő meglepetés) Human Head Studios kezdte meg a munkálatokat, ám a nyár folyamán felreppent a hír, mely szerint beszüntették a projektet, majd némely forrásoktól azt az információt kaptuk, hogy pusztán át kellett adniuk a stafétát az Arkane-nek (a zseniális Dishonored fejlesztője), amely elölről kezdett mindent. Ezt később cáfolta a kiadó, ugyanakkor a kiszivárgott e-mailek alapján sejthető, hogy a játék még mindig készül... valakiknél.
Az eredetileg bejelentett Prey 2-nek nem sok köze lett volna ahhoz, amit az első részben láttunk. A Human Headnél teljesen átalakították a koncepciót, ami egyesítette az Assassin’s Creed, a Borderlands, a Mass Effect-széria és a Mirror’s Edge ismertetőjegyeit. Hősünk, Killian Samuels légi marsall egy bolygóközi fejvadász, akinek nincs más feladata, mint elkapni a kijelölt célszemélyeket, bármi áron. A történetben előrehaladva kiderül, hogy a főszereplő súlyos memóriazavarban szenved, majd elindul, hogy felkutassa elveszett emlékeit, amit ellenségei nem néznek jó szemmel. Az utolsó, még tényleg hivatalos hírek megerősítették, hogy az első rész indián hőse, Tommy is visszatér majd beköszönni, aztán jött a filmszakadás, szóval most homályban tapogatózunk.
Evidens lehet a kérdés: mégis miért akarjuk ennyire látni, mit hoznak ki a srácok a friss részből? Nos, a válasz egyszerű: mert az eddigiek alapján nem csak bitang jónak tűnik a Prey 2, hanem minőséginek is. Talán hoz némi színt az egy kaptafára készölő lövöldözős játékok palettájára, hiszen minden évben kapunk Call of Dutyt, és a Battlefield sem változott eget rengetően sokat (Hallod, Chris? Nem én mondtam! -- Chocho). Jól jönne már egy kis újdonság, na.
Sajnálatos módon azonban megjelenési dátummal továbbra sem szolgálhatunk a számotokra, csupán a remény tüze ég a szívünkben, hogy talán valamikor a jövő év folyamán megjelenik a várva várt alkotás. Ha egyáltalán befejezik, és nem süllyed el örökre – nagy kár lenne érte, kevés FPS második része hoz annyi vérfrissítést, mint amennyit a Human Head ígért 2011-ben.
Most, hogy a cikk végére értetek (elnézést a terjengősségért, kissé elragadtattam magam), osszátok meg velünk: ti mely játékokat vártátok idén a legjobban?