Az indie szféra nem kicsit szereti meglovagolni a nosztalgiafaktort, amivel nincs is semmi baj, hiszen ki ne szeretne kicsit visszarepülni az időben, és átélni azt az élményt, amit gyerekként kapott a videójátékoktól? Ez a hullám természetesen a versenyprogramokat sem kerülte el, pár hónapja például kipróbáltam és leteszteltem a Formula Retro Racing World Tourt, amire – ránézésre legalábbis – eléggé hasonlít cikkünk alanya, a New Star GP. A legújabb érkező viszont sokkal inkább meglepett, mert a puszta múltidézés mellett olyan modern mechanikákat is rejt a minimalista cel shaded grafika, hogy konkrétan az államat kerestem.
Nem hivatalos F1
A New Star GP tulajdonképpen (kis túlzással persze) egy nem hivatalos F1-játéknak tekinthető, kvázi szerelmes levél a sport kedvelőinek, méghozzá majdnem valós pályákkal és pilótákkal. Igen, a Formula Retro Racing World Tourhoz hasonlóan itt is körbejárjuk majd a világot a fiktív száguldó cirkusszal, viszont a pályák és helyszínek sokkal közelebb állnak a valódi F1 versenynaptárban szereplőkhöz, realisztikusabbnak, komolyabbnak hatnak, akár valódi épített pályák is lehetnének. A vetélytársak neveit pedig mindössze pár betű választja el a legendákétól, így még nagyobb élmény, ahogy a féktávokat gondosan belőve és az alulkormányzottságot gondosan menedzselve mérkőzünk meg velük a futamok során. Igen, a vezetési modell arcade, de van benne mélység, hiszen a már sokat emlegetett Formula Retro Racing World Tourhoz hasonlóan itt is jól kell megválasztanunk az íveket, memorizálnunk kell a braking pointokat, és gázkontrollra sem árt figyelni a kigyorsításoknál, hogy minél több futamgyőzelmet (vagy legalább dobogós helyezést) húzzunk be a karriermódban.
Ami itt viszont nem csupán abból áll, hogy vezetünk és versenyzünk, mivel a hivatalos F1-játékokhoz hasonló csapatmenedzsmentet is kaptunk a New Star Games szakijaitól. Persze azért némileg le van egyszerűsítve, de lehetőségünk van például fejleszteni az autónkat, hogy növeljük annak teljesítményét, valamint a verseny közben alkalmazható stratégiák is bejönnek némileg a képbe. A játék emellett gumikopást és üzemanyagfogyasztást is szimulál, ezekkel pedig kéz a kézben járnak a boxkiállások és az azokkal kapcsolatos stratégiák. Ráadásul még az imént említett műveletet is nekünk kell levezényelni, hiszen amikor beállunk a boxba, helyben választhatjuk ki, milyen gumit teszünk fel, plusz az üzemanyag újratöltés is manuálisan, gombnyomásra történik. Ezt a „kellt” pedig vegyétek szó szerint, mert a program bizony eléggé szenved a testreszabhatóság hiányától.
A merevség csapdájában
A New Star GP legnagyobb hátránya – legalábbis az Early Access változatnak – hogy nem igazán tudjuk testreszabni a játékélményt. A beállítások jelen pillanatban csak dísznek vannak, és az még a kisebbik probléma, hogy ha valaki szeretné, akkor se tudná automatizálni mondjuk az üzemanyagtöltést, mivel emellett az MI erősségére sincsenek opciók. Nincs csúszka vagy előre beállított szintek, ami annak fényében elég problémás, hogy az ellenfelek nem valami gyorsak. Legalábbis nekem, mert ez ugye szubjektív, a játékosok ügyességétől függ, de pont ezért jó lenne, ha tudnánk állítani rajta. A karrier módon kívül pedig csupán egyetlen másik játékmód van, ez pedig a bajnokság, amiről eleinte azt hittem, hogy egy tipikus custom championshipet takar, ami más versenyjátékokban azt jelenti, hogy összerakhatok egy versenynaptárt és beállíthatok egy csomó mindent – a mesterséges intelligencia szintjétől kezdve a napszakokon át egészen az időjárásig. Elméletileg persze nagyon is lehetséges a dolog (eső például van a játékban), de a bajnokság mód itt csak preseteket rejt, méghozzá előre meghatározott versenynaptárakkal, melyekbe semmilyen módon nem tudunk belenyúlni. Mindössze azt állíthatjuk be, hogy melyik érából származó autókkal szeretnénk lenyomni az adott bajnokságot – bár egyelőre itt is szűkösek a lehetőségek.
A tartalomra még várni kell
Az a helyzet, hogy a karriermód (meg úgy egyébként maga a játék) végigvezet majd minket a F1 történelmén, az 1980-as évektől kezdve egészen a mostani modern, hibrid éráig. A kulcsszó viszont a „majd”, lévén egyelőre csak az 1980-as és 1990-es évek versenygépei érhetők el a játékban. Ez egy korai hozzáférésű cím esetében végül is rendben van, de még így is azt mondom, hogy az érdemi tartalom eléggé sovány a New Star GP-ben. És akkor ehhez még vegyük gyorsan hozzá azt is, amit futólag már említettem: a kampány mellett az egyetlen játékmód a nagyon is limitált bajnokság. Nincs gyakorlás és időmérő futamok, sőt, még valódi custom championship sem, ahogy az online multiplayer is ott van a hiányzók között – bár tény, hogy a bajnokságot osztott képernyős módban is játszatjuk három ismerősünk oldalán.
A leírtak ellenére bőven van potenciál a New Star GP-ben, ám jelen pillanatban borzasztóan hiányzik belőle a tartalom és a testreszabhatóság. Az egyjátékos szegmens kidolgozása és részletessége miatt persze még így is dicséret illeti a fejlesztőket (pláne, ha más indie alkotásokhoz hasonlítjuk a programot), de én azért szeretnék más módokat is látni a jövőben. Nem is beszélve az alapvető funkciókról és beállításokról, amiket szeretettel várok a teljes verzióba. Ahogy magát a végleges produktumot is tárt karokkal fogadom majd, mert az alapok valóban ígéretesek.