A mesterséges intelligencia technológiája lenyűgöző, ugyanakkor rendkívül rémisztő is. Megoszlanak a vélemények arról, hogy új aranykorba emelheti, vagy sötétségbe taszíthatja az emberiséget. Ha a filmekből indulunk ki, akkor semmi jóra nem számíthatunk, ahogy jubileumi világuralmi törekvéseinket is derékba törte már egy képzelt intelligens nyomtató.

Azok, akik valamelyest követik a tudományág fejlődését, minden bizonnyal hallottak már a Google DeepMind projektjéről, és az általa létrehozott mesterséges intelligenciáról, az AlphaGo Zeroról, ami a világ legjobb Go játékosait is legyőzi. Ha újat mondtunk volna, a Go egy igen komplex kínai táblás játék, melyet évekig tart profi szinten elsajátítani. Az AlphaGo Zero mindössze nyolc óra alatt profi lett, önerőből.

Most pedig ennek a rendszernek a leszármazottja, az AlphaZero tanult meg sakkozni, és ami a leglenyűgözőbb, hogy nem taníttattak vele stratégiákat, vagy meccseket. Pusztán a játék célját és alapszabályait kapta meg, és partikat játszott maga ellen, rohamtempóban. A sikeres stratégiákat és lépéssorozatokat egy önerősítő ciklusban sajátította el, és mindössze négy óra leforgása alatt eljutott arra a szintre, hogy a világ legjobb sakkprogramját, a Stockfish-t legyőzze. A lejátszott 100 meccsből 28 győzelmet és 72 döntetlent hozott ki, vereség nélkül, ami lenyűgöző teljesítmény.

"Mindig azt gondolruk, hogy a sakk túl sok empirikus tudást igényel egy gép számára ahhoz, hogy a nulláról elindulva, emberi tudás hozzáadása nélkül elsajátítsa. Kíváncsian várom, hogy mit tanulhatunk a sakkról az AlphaZerotól, mely általánosságban véve is egy nagy előrelépés a gépi tanulásban." - nyilatkozott elismerően Gary Kasparov az AlphaZero teljesítményéről, majd hozzátette - "Persze a hozadéka jóval messzebre nyúlik, mint a sakk vagy más játékok. Az a képesség, hogy egy gép az évszázadok alatt felhalmozott emberi tudást meghaladja komplex és zárt rendszerekben, egy világot megváltoztató eszköz."

chess-deepmind-alphazero.jpg