Tudom, tudom, shame on me, hogy egy reddites posztról írok hírt, de mentségemre szóljon, hogy a The Gamer nevű oldal mintájára teszek így, mivel náluk szúrtam ki a témát. Nemrég egy redditező tette fel a kérdést a többieknek, hogy milyen játékból léptek ki méregből, mivel túl nehéz volt, és már az első szintet sem tudták végigvinni. A poszt pillanatok alatt többezres interakciót generált, és a válaszokból kitűnik, mennyire más időket éltünk akkor. 

Többen megnevezték a The Lion King-et és az Aladdin-t is, amiket megjelenésükkor gyerekeknek szántak, mégis mindenki vért izzadt egy-egy pálya teljesítésénél, sokan pedig fel is adták a harcot a sokadik próbálkozásnál. Aztán meglepő módon ott van még a válaszok között a legelső Driver, méghozzá a tutorial része, ahol egy parkolóban kell megcsinálni néhány trükköt - rengetegen véreztek el rajta, mert nem tudták mi az a "slalom" (mi magyarok azért meg tudtuk fejteni).

A témával kapcsolatban azon gondolkodtam, hogy a Dark Souls-on, Sekiro-n, Super Meat Boy-on és Cuphead-en kívül van-e még igazán nehéz játék, esetleg olyan, ami pár éven belül jelent meg. Az Elden Ring-en és a Shadow of the Erdtree-n kívül viszont nem igazán jut eszembe más, esetleg a 92 díjat bezsebelő Astro Bot szállhat még versenybe, de abba inkább csak kuriózumként került egy-két tenyérizzasztó pálya.

A fentebbi nehézségek az ügyességünkkel függnek össze, de mi a helyzet az elme kihívásaival? Van aki pl. a Star Wars: Episode I - The Phantom Menace kezét engedte el idő előtt, mert több hét alatt sem talált meg egy bizonyos kapcsolót, ami a továbbjutáshoz kellett volna. A Tomb Raider útvesztőiről és feladványairól nem is beszélve. Akkoriban valahogy nem fogták annyira a játékosok kezét, mint manapság, amikor szinte mindenre sárga festéket kennek. Bár az is igaz, hogy manapság már sokkal nagyobbak és részletesebbek a játékterek, könnyebb elveszni bennük, így valahol érthető az iránymutatás (csak nem mindenhol indokolt).

Akkor tehát könnyebbek a játékok manapság, mint régen? Igen is, meg nem is. Igen, mert régen indokolatlanul nehéz volt egy-két cím, korlátozott volt az internet-hozzáférés és az ott elérhető infók is, így jobban magunkra voltunk utalva. Talán éppen ennek köszönhetően a mai címeket könnyebbnek érezhetjük, miközben nem is azok, így a válasz lehet a nem is. Pl. ha megkérdeznénk egy mai fiatalt, mit gondol a játékok nehézségéről, könnyen lehet azt válaszolná, hogy piszok nehezek, sokat kell agyalni egy-egy Indiana Jones and the Great Circle fejtörőn is - miközben a veteránok kisujjból kirázzák a megoldásokat.

A fejemben mindez érthetően hangzott, remélem sikerült átadni a gondolatmenetet. Ti mit gondoltok a témáról?