Az elmúlt hónapokban górcső alá vettünk néhány olyan alkotást, ami jó bor módjára öregedett az évek során, és mivel akadnak még ilyen jellegű címek, úgy gondoltuk, idén is lemegyünk párszor az idézőjeles pincébe, hogy megbontsunk egy-két porosodó palackot. Legújabb cikkünkben főként a lövöldözés kapta a főszerepet, ám a változatosság kedvéért egy puzzle-platformert is felcsempésztünk a listára, méghozzá a jobbik fajtából.
Painkiller
Mivel a People Can Fly debütáló alkotása nem először szerepel a retro részlegben, bizonyára nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy egyszerűen imádom a Painkillert. A legutóbbi DOOM felvonások ugyan megmutatták, hogy milyen sok kiaknázatlan lehetőség rejlik még a „mész oszt lősz” típusú FPS-ekben (az eddig látottak alapján az idén érkező The Dark Ages sem szenved majd hiányt új ötletek terén), ám ennek ellenére is úgy gondolom, hogy a lengyel brigád lövöldéjének most, 2025-ben is van létjogosultsága. Persze tény és való, hogy a látvány egy kicsikét bánthatja a fiatalabb közönség szemét (a DOOM 3, a Far Cry és a Half-Life 2 mellett igazából már 2004-ben sem számított kiemelkedően szépnek a program), ám a Havok motorral életre keltett fizika, az ehhez asszisztáló fegyverarzenál (különös tekintettel az ikonikus karóvetőre) és a semmihez sem fogható pályafelhozatal miatt bőven megállja a helyét – pláne, hogy született belőle felújított változat. A csapat ráadásul különféle bónuszokat biztosító kártyákkal is feldobta a szűntelen darálást, a feloldásukhoz szükséges kihívások teljesítése pedig arra sarkallta a játékosokat, hogy próbálják meg kihozni magukból a maximumot – emlékszem, egy-két „szorgalmi feladattal” rendesen megszenvedtem. Én továbbra is bízom abban, hogy egyszer megkapjuk a folytatást, ám ha mégsem, itt van nekünk az eredeti Painkiller, ami bármikor elővehető stresszoldás céljából.
Portal
Ahogy azt a bevezetőben már említettem, a puffogtatás mellett maradt hely egy agytekervényeket megmozgató produkciónak, nevezetesen a Valve gondozásában készült Portalnek, amely a számos klasszikust magában foglaló The Orange Boxban kapott helyet, ám a rövidsége miatt kissé eltűnt a Half-Life-játékok és a Team Fortress 2 árnyékában. Kár, mivel egy elképesztően kreatív címről van szó, amelyben portálok segítségével kellett túljutnunk az egyre nehezedő szobákon, ha pedig az ügyesen összerakott puzzle-ök megoldása nem lett volna elég, még egy szép lassan kibontakozó sztorival is megleptek minket a stúdió mesteremberei – persze tény, hogy annak szirmai csak a folytatásban nyíltak ki igazán. A Valve kísérleti projektje ugyan hamar véget ért, ám abban a 3-5 órában frenetikus élményt kínált (nem véletlen a rendkívül pozitív steames megítélés), a steril környezetnek köszönhetően pedig grafikailag sem öregedett rosszul – pláne, hogy megfelelő videókártya esetén ray tracing mellett is élvezhetjük a fejtörőket. A Half-Life kapcsán egyre több jel utal arra, hogy a stúdió végre megtanult háromig számolni, ha pedig Gordon Freeman egyszer újra pajszert ragad, akkor Chell visszatérése sincs kizárva – reméljük a legjobbakat!
Gears of War 2
A rajongók többsége a Gears of War 2-t tartja a széria legjobban sikerült darabjának, ennek pedig jó oka van, hiszen fantasztikus munkát végzett a mostanra leginkább a Fortnite miatt ismert Epic Games. Már a fedezékrendszert a köztudatba emelő első rész is fluid játékélményt és parázs tűzharcokat kínált, a folytatásban viszont valósággal egymásnak adták a kilincset az emlékezetes, sok esetben adrenalinpumpáló jelenetek, nem beszélve arról, hogy még az utolsó szakaszokon is képes volt meglepni minket a játék – vélhetően kevesen számítottak arra, hogy egy Brumak hátán ülve élhetik át a finálét. A Delta osztag vérben tocsogó utazása rendezés és prezentáció szempontjából is párját ritkította a megjelenésekor (az előbbi igazából most is igaz), a harcrendszer pedig még mindig tökéletesen funkcionál, éppen ezért senkinek sem lesz hiányérzete, ha csak most pótolja be az Xbox 360 talán legjobban sikerült exkluzívját – maximum a színek szinte teljes hiánya zavarhatja az új érkezőket, de ez igazából hozzátesz a háborús hangulathoz.
A két lábon járó hadigépezetekkel pedig el is búcsúznánk tőletek, ám mivel még mindig nem ürült ki a pince, várunk vissza titeket a jövő héten!
A rovat korábbi cikkeit INNEN tudjátok elérni!
A borítóképek forrása: Rock Paper Shotgun, IGN