Irány a nyílt világ!
A legtöbb E3-as nagy játék valamilyen dinamikus, nyitott világgal operált, ami nem csoda, hisz eddig a fejlesztőket gyakran visszafogták a technikai korlátok. Nos, ez mostantól nincs így, és nagyon úgy tűnik, hogy a játékipar a nagyobb, hosszabb, vágatlan recept felé fordul. Így kerül szabadon bejárható terület a Metal Gear Solid 5-be, ezért lesz lemodellezve az USA főbb úthálózata a The Crew-ban, így lehet egy nagyvárosnyi zombi a Dead Rising 3 egyetlen képkockáján, és ezért jön egyre több MMO-shooter. A PC technológiai előnye eddig is lehetővé tette a folyamatosan változó virtuális világok megteremtését, és bár konzolokon is láttunk példákat ilyesmire, a felhőrendszerekkel megtámogatott PlayStation 4 és Xbox One már egy teljesen új digitális kor hajnalát hozhatja el számunkra. És bár ez úgy tűnik, hogy a számítógépes játékosok számára nem olyan nagy lépés, elhihetitek, hogy egy olyan játékiparban, ahol a konzolok diktálnak, igenis komoly jelentősége van az efféle átalakulásoknak.
![](/uploads/gallery/mid/dead-rising-3-jatekkepek-f57bc858c7930f7b99b7-mid.jpg)
Nem hal ki a konzol
Egy ideje gyakran hangoztatják a videojáték-sajtó képviselői, hogy a konzol, mint olyan, halott, és ez végső soron igaz. A kifejezetten játékokra fejlesztett gépek ideje még valamikor a ’90-es években lejárt, hisz egy PlayStation 2 már sokak számára inkább volt DVD-lejátszó, amint játszani is lehet, mintsem igazi, klasszikus értelemben vett konzol. És itt van a kutya elásva: az olyan vélekedések, melyek szerint a konzolpiacnak vége, a jövőt a streamelés és a cross-platform élmény hajtja uralma alá, tévesnek bizonyulnak, legalábbis azon a ponton mindenképp, hogy a játszásra is alkalmas gépek gyártása hosszú ideig biztosítottnak tűnik. Természetesen mindig lesznek trendek, melyek befolyásolják a konzolok fejlődési irányát, de az Xbox és a PlayStation köszöni szépen, remekül érzi magát, és egyik gyártónak sem érdeke elfordulni a klasszikus üzletmodelltől, mely szerint az ember pár évente vesz egy új gépet, amire játékokat és filmeket szerez be, nem is beszélve egy sor klassz szolgáltatásról. A konzol tehát kihalt, de mégis él, csak egy olyan formában, amilyet még 3-4 éve is nehezen képzeltünk el. Jó példa erre az Xbox Live TV, melyen saját gyártású műsorok is láthatók lesznek. Vagy épp a már említett Share és társai.
Még több folytatás
Úgy tűnik, a több konzolgenerációt átívelő franchise-ok bebetonozódni látszanak. Lesz Call of Duty: Ghosts, Battlefield 4, FIFA 14, Need for Speed: Rivals, sőt, az Assassin’s Creed 5 és 6 is fejlesztés alatt áll a még meg sem jelent Black Flag mellett. Úgy tűnik tehát, hogy a játékipar egyik minőséget romboló faktoraként számon tartott évenkénti folytatáskiadás lankadatlanul népszerű marad a jövőben is -- és ez bizony nem véletlen. A nagy kiadóknak el kell tartaniuk magukat, és ha az Activisionnek bejött a dolog, akkor a többiek is igyekeznek felzárkózni. Ugyanakkor az E3 idején sok új szellemi tulajdon is bemutatkozott. Noha ez jó dolog, nem szabad elfelejteni, hogy az új konzolok bejelentésekor mindig megnő a friss sorozatok száma, melyek általában további két-három generációt húznak ki. Ennek eredménye az lehet, hogy egyre több és több párhuzamosan futó szériát látunk majd, jobb vagy rosszabb epizódokkal, melyek hosszú távon akár ki is ábrándíthatják a játékosokat. De ez még egy nagyon hosszú folyamat, bőven van időnk addig.
![](/uploads/gallery/mid/need-for-speed-rivals-jatekkepek-68ea226cacbc44d461dd-mid.jpg)
Egy dolog biztos: az idei E3 roppant erős volt, és bár a játékipar változásai inkább közelebb esnek az előző generáció előtti idők divatjához, azért nem szabad túl forrón enni a kását, és el kell fogadni, hogy a fent leírtak mindössze 1-2 évvel előre látható dolgok. Hogy mi lesz a 2016-os E3-on, képtelenség megjósolni, addig még a Microsoft és a Sony is bevezethet vagy tízféle DRM-et.