A Sony Interactive Entertainment erősen indította a generációváltást a PlayStation 5 érkezésekor, az elmúlt pár évre azonban szinte teljesen elapadt a csap. A Tech4Gamers mutatott rá, hogy a bőven az életciklusa második felében járó PS5-re 10x kevesebb exkluzív cím érkezett, mint anno PS3-ra, de PS4 időszakában is 5x több exkluzív jelent meg, mint a jelenleg még futó generációban.

Habár a PlayStation 3 híres és hírhedt volt a körülményes és nehéz fejlesztői architektúrája miatt, a hetedik konzolgenerációban 177 exkluzív címmel tudta támogatni a Sony a platformját a saját, belsős fejlesztésű játékokkal és a platformexkluzív partnerfejlesztésekkel. Ekkor születtek meg az olyan szériák, mint a The Last of Us vagy az Uncharted, hatalmasat robbantott a God of War III, de nagyot futott többek közt a LittleBigPlanet is.

Az idő haladtával azonban a játékok egyre komplexebbé válnak, radikálisan megnő a fejlesztési költség és a projektekbe fektetett idő és emberi erőforrás is drasztikusan kilőtt a nyolcadik generációra. Ezzel pedig már fel is fedtük az exkluzív címek ritkulásának az okát. Habár a PlayStation 4 olyan megkerülhetetlen sikercímeket sorakoztatott fel, mint a Marvel’s Spider-Man, a Horizon Zero Dawn, a The Last of Us Part II, a Bloodborne, a Death Stranding vagy a God of War, számszerűsítve már itt is drasztikusnak tűnik a csökkenés: kb. 60 exkluzív cím jelent meg a PlayStation 4 életciklusa során.

Na de mi a helyzet a PlayStation 5-tel? A konzol olyan nagyszerű címekkel indította a pályafutását, mint a remake-elt Demon’s Souls, a Ratchet & Clank: Rift Apart, a Returnal vagy a gép mellé csomagolt Astro’s Playroom, az elmúlt pár évben viszont már jóval szellősebb volt a SIE-fejlesztések megjelenési naptára. A Tech4Gamers összesítése szerint (ami kizárja a PS4-es kiadásokat, de a később érkező PC-s portokat nem) mindössze 13 PlayStation 5 exkluzív játék jelent meg 2020 novembere óta, ami lássuk be, egyáltalán nem hatalmas szám.

Ez pedig minimum egy kis elgondolkodásra ad okot a Sony számára, akiknek nem titkolt stratégiája, hogy nagy költségvetésű, minőségi exkluzívokkal értékesítsék a konzoljukat. A tripla-A kategóriában akár 6-8 évre rúgó fejlesztési idő és az egekben lévő költségek azonban egyértelműen ez ellen dolgoznak. Mindezek fényében pedig aligha meglepő a PlayStation korábbi nagy lökete a live service-játékok irányába, illetve az, ahogy a PlayStation Plus átformálásával ez a szolgáltatás is az Xbox Game Pass-modell nyomdokaiba lépett.

Borítókép forrása: Push Square