A Valve januárban jelentette be, hogy 2015-ben nem ismételik meg a Steam Dev Days nevű rendezvényüket, hanem inkább a GDC-re koncentrálnak, ahol az eddigieknél nagyobb méretekben lesznek jelen. Akkor még nem tudtuk, hogy mit terveznek, de most kedden kiderült, hogy az OpenGL utódját, a glNext API-t fogják leleplezni, ami kifejezetten a modern grafikuskártyákhoz és processzorokhoz lett kitalálva, és azoknak a fejlesztőknek szól, akik csúcsminőséget szeretnének elérni. Nem egy bombatéma így első olvasatra, főleg nem az átlagjátékosoknak, de nem feltétlenül kell ennek unalmasnak lennie.

A GDC egy szakmai találkozó, ami jóval szárazabb, mint a csillogásról és a baromi nagy bemutatóktól hangos E3 vagy éppen a Gamescom, ám ez nem jelenti azt, hogy ne készülnének valami lenyűgözőre. Az OpenGL technológia következő lépcsőfokáról beszélünk, aminek kapcsán be kell mutatni, hogy ez igen is tényleg a jövő, és mindenkinek ezt kellene használnia; ezt nem lehet unalmas statisztikákkal és grafikonokkal szemléltetni, mutatni kell valamit, valami kézzelfoghatót, ami az API erősségeit megfelelően elénk tudja tárni.

velemeny-valve.jpg

Mi lehetne ez? Nos, kézenfekvő válasz lenne a Source 2. Erről már hosszú ideje tudjuk, hogy készül, évek óta elő-előkerül valamilyen szivárgás, sőt hamarosan akció közben is láthatjuk majd az új motort. A Dota 2 csapat azt ígérte, hogy az év elején nagy változtatásokat hajtanak végre a grafikusmotor terén, s noha egy szóval sem említették a Source 2-t, mindenki tudja, hogy erről van szó, hiszen egy korábbi frissítésben hozott változtatások is erről árulkodnak. Nem lenne elképzelhetetlen, hogy a márciusban (ami még az év eleje, ugye) a Valve hivatalosan is bemutatná a várva várt Source 2 motort és azt, hogyan muzsikál ez a glNext mellett, majd bejelentenék, hogy a Dota 2 még záros határidőn belül megkapja a beígért frissítést, sőt tovább is mehetünk: az is bőven benne van a pakliban, hogy a cég másik két mépszerű játéka, a Team Fortress 2 és a CS: GO is részesül ebben a nagy motorcserében.

Nem gondolom úgy azonban, hogy pusztán egy motordemóval fogja a Valve bemutatni az glNext képességeit -- ésszerű lenne egy szakmai rendezvényen, de ha a Valve tényleg komolyan gondolja ezt (és komolyan gondolják, Windows- és DirectX-mentes világról álmodoznak), akkor valami igazán nagyot fog durrantani, és élő példával prezentálják, mire jutottak. Itt jön az a kérdés, hogy mi lenne a legjobb alany a demonstrációra, a válasz pedig természetesen a Half-Life 3. Ahogy annak idején a Source képességeit a Half-Life 2 mutatta be a legjobban, úgy a Source 2 és a glNext adottságait a Half-Life-saga következő fejezete lenne a legalkalmasabb elénk tárni. Csak képzeljétek el, ahogy a prezentáció során egyszer csak megjelenik a képernyőn az a bizonyos feszítővas, és megkapjuk az első betekintést, abban a játékba, ami már hosszú évek óta várunk.

Persze nem várok konkrét, részletes bejelentésre, de tényleg úgy gondolom, hogy minden eddiginél jobb esélyünk van arra, hogy a Valve végre bejelentse a Half-Life 3-at. Még ha csak egy rövid snittet is kapunk egy hosszabb prezentáció során, az is elég lenne, csak lássuk, hogy a színfalak mögött azért halad a munka, és nem hiba várunk ennyi ideje, a cég pedig készen áll a következő nagy dobására. Nyolc év telt el a Half-Life 2: Episode Two óta, éppen itt volna már az ideje.

velemeny-half-life-3.jpg

Itt érdemes egyébként elgondolkodni azon, hogy vajon milyen játék lesz a Half-Life 3. Tudom, furcsa kérdés, de vegyük figyelembe, hogy a Valve a legnagyobb, hosszú távú sikereit nem a szólista játékokkal érte el, hanem a vég nélkül játszható multiplayer címekkel, amik köré jövedelmező boltokat állítottak fel -- a Dota 2, a Counter-Strike: Global Offensive és a Team Fortress 2 tartalomkészítőinek 3 év alatt összesen 57 millió dollárt adtak át, de ennél valószínűleg jóval nagyobb haszna volt a cégnek, ráadásul úgy, hogy közben lényegében semmit sem kellett tenniük. Vajon lehetséges volna az, hogy a Half-Life 3-ban valami ilyesmivel találkozzunk? Világos ugyanis, hogy a cég szolgáltatásokként tekint a játékaira, ezt maga Gabe Newell mondta már 2011-ben, egy egyszer-kétszer végigjátszható történet pedig nem fér bele ebbe az ületi modellbe. Számítsunk esetleg a kampány mellé egy nagyon hangsúlyos multiplayer módra és rengeteg kalapra? Szerinted?

A hét kérdése az, hogy szerinted is közelít-e már a bejelentés, vagy csak túl élénk a fantáziám? Te mit gondolsz, milyen lesz a Half-Life 3? Találgassunk!