A GTA 5 az egyik legjobban várt játék az őszi felhozatalban, részben a rengeteg lehetőséget kínáló, a város minden szegletét bemutató szólistamód, részben pedig a multiplayer miatt. Ez utóbbi egy részletes, átgondolt és sokáig szórakoztató módozatnak ígérkezik, egy olyan robosztus szekciónak, amit a Rockstar eddigi egyik játékában sem tudott összehozni.
- PC
- XBOX 360
- XBOX One
- PS3
- PS4
Ez az én emberem!
A külön névvel illetett multiplayer mód, a GTA Online szabadjára enged minket a teljes városban és annak óriási vidékén (kiszivárgott a hivatalos térkép), ám mielőtt még belekezdhetnénk az online kalandjainkba, készítenünk kell egy karaktert. Ezt úgy tehetjük meg, hogy kiválasztjuk a szüleinket és nagyszüleinket, akik a képességeinket adják, majd pedig döntünk arról, hogy melyik nemet kívánjuk képviselni, s végül meghatározzuk a stílusunkat (sportos, lusta, stb.) . Ezekből az elemekből áll össze a karakterünk, az online avatarunk, mely természetesen ezek után további módokon szabható személyre: fejleszthetjük a meglévő képességeit és új trükkökre tehetünk szert, illetve a ruházatát és a viselkedését is finomíthatjuk.
A multiplayer módban ránk váró, a történet után játszódó mintegy 500 küldetés során az emberünkkel tapasztalati pontokra teszünk szert, amikkel magát a karaktert építjük, valamint jár egy másik adag pont is, ami a bandán belüli pozíciónkat segíti. Ezek aztán fejlődési szintekhez vezetnek, melyeknek egy egyszerű számnál mélyebb jelentése is van, de persze egy átívelő, lezárt történetet nem kapunk, csupán azért van jelen, hogy a sajátunknak érezzük az avatarunkat -- ezt segíti az is, hogy a küldetéseket szegélyező átvezető videókban interakcióba lépünk a megbízóinkkal, mintha csak a szólista módban lennénk, ám hősünk ezekben teljesen néma.
Nem csak a karakterünk szinte minden porcikája, de az általa vezetett járgányok kezelése is változtatható lesz a városban elszórt boltokban.
Egy akció az élet
Maguk a küldetések változatosak, de semmi olyat nem láthatunk majd, amit a történet teljesítése során nem élhettünk volna át. Lesznek tehát rablások, autós versenyek, leszámolások és sportolás is, a különbség csak annyi, hogy az egyes missziók teljesítése után bónuszokat kapunk: egy motoros banda például kisegíthet minket egy húzósabb üldözés során, vagy egy TDM mérkőzésen egy techguru haverunk elrejthet a térképen. A játék a képességeinknek és játékstílusunknak megfelelően emeli ki a nekünk legjobban passzoló küldetéseket, amelyek között egyébként vannak olyanok, amiket egyedül teljesíthetünk, s vannak olyanok is, amikhez már összehangolt csapatmunka szükséges.
Érdekesség: egy bolti rablásnál a mikrofonba ordítva a megrémült pénztáros gyorsabban fogja pakolni a pénzt a táskánkba.
Ilyen komolyabb feladat egy bankrablás kivitelezése. Egy ilyen megkezdése előtt egy váróteremben a küldetés vezetője kiosztja a szerepeket és meghatározza a szabályokat, többek között a misszió nehézségét, azt, hogy milyen napszakban kell teljesíteni, s azt is, hogy mennyi próbálkozásunk lehet. Ezután megkezdődik az előkészületi fázis, mely a fegyverek és járművek beszerzéséből állhat, majd jön a kivitelezés, aminek során mindenkinek a neki kitűzött feladatokat kell ellátnia. Természetesen az egyes feladatok megoszthatók egymás között, illetve ha egy elég nagy apartmanra tudunk szert tenni, mi magunk is indíthatunk ilyen küldetéseket.
A küldetés vezetője dönt arról, hogy a végső, pénz és tapasztalati pont formájában kifejezett jutalomból ki mennyit kapjon -- úgy is dönthet, hogy megtartja mindet.
Money, Money, Money
A GTA Online-ban az a célunk, hogy bármilyen formában pénzt szerezzünk, legyen az kézzel fogható papíros, vagy értékes autók és házak -- a lényeg az, hogy gazdagok legyünk. A multiplayer mód során hatalmas házakra tehetünk szert, ahol maximum 10 autó/motor várhat minket, amiket a vendégeinknek mutogathatunk, karbantarthatunk és még be is biztosíthatunk. A házunkba továbbá a barátainkon túl sztriptíztáncosokat hívhatunk, iszogathatunk, illetve tévét is nézhetünk, ami vagy egy játékon belüli csatorna lehet, vagy egy multiplayer meccs, például egy üldözés közvetítése.
Persze vigyázni kell azzal, hogy el ne vegyék mások a kemény munka árán megkeresett pénzünket, így a fejlesztők melegen ajánlják, hogy a szajrét tegyünk a bankba (a pénzünket korlátlanul elverhetjük, bárhol is tároljuk), hiszen ha egy halom pénzzel sétálunk az utcán, s egy másik jómadár úgy dönt, hogy megismerteti a fejünket egy 9 mm-es tölténnyel, elveszítjük a pénztárcánk tartalmát.
A rablóra vérdíjat tűzhetünk ki, így állva bosszút gaztettéért.
Közösség
A multiplayer mód közösségi aspektusairól a Rockstar Social Club gondoskodik, ami amellett, hogy a nekünk passzoló küldetésekre hívja fel a figyelmünket, úgy helyez el a térképen, hogy lehetőség szerint ne idegenek között találjuk magunkat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a közvetlen közelünkben a barátaink, majd a bandánk tagjai jelennek meg, és végül, távol tőlünk mindenki más is belép.
Természetesen a missziók paraméterei az RSC-ben változtathatók, s a fejlesztők ezt meg is fogják tenni, frissen tartva a meglévő feladatokat, valamint várhatóan ezen keresztül fogják bemutatni az új küldetéseket, hiszen azt már a multiplayer mód első videója óta tudjuk, hogy a megjelenés után fejlesztői és --a beépített pályaszerkesztő révén -- rajongói tartalmakkal is bővülni fog a játék.
A GTA 5 multiplayer módja az alapjáték megjelenése után, október elsején fog élesedni, így bőven lesz időnk teljesíteni a történetet, hogy aztán felhőtlenül vethessük bele magunkat a többjátékos őrületbe.