A new beginning
A New Beginning egy tradícionális point & click kalandjáték, kézzel festett hátterekkel, fejtörőkkel és minden egyébbel, ami stílus alapját jelenti immár évtizedek óta. Amiért talán mégis megéri többet foglalkozni a Koch Media ezen címével, az a történet: a távoli jövőben járunk, a Föld immár hivatalosan és végérvényesen az univerzum legelcseszettebb helye, az emberiség (meg úgy minden egyéb élőlény) a kihalás szélén áll. Fajunk legokosabbjai összeülnek és kitalálják, hogy az egyetlen megoldás, ha egy csapatot visszaküldenek az időben azzal a megbízással, hogy nemes egyszerűséggel vegyék elejét annak, hogy a klímakatasztrófa kialakulhasson. Sajnos hiba csúszik a számításokba, és az első ugrás végén a csapat 2050-ben landol, márpedig akkor már nem lehet semmit sem tenni a világ megmentése érdekében. A csapat létszáma szépen lassan csökken, míg végül ketten maradnak, a női főszereplő és egy férfi, Salvador — természetesen ők nem egészen értenek egyet a használható módszerek terén, így hiába jutnak el egy újabb időugrás segítségével napjainkba, immár nem együtt dolgoznak a cél megvalósításán. Szerencsére a lány megtalálja a megoldást, egy ma élő tudós találmányát, ami nem csak ingyen, de ráadásul mindenféle szennyezés nélkül termeli az energiát — az egyetlen probléma, hogy a jelen nagy iparosai (akik nyilván inkább a megmaradt olaj utolsó cseppjének minél nagyobb haszonnal történő értékesítésén fáradoznak, mint az ingyen energia mindenkinek projekt sikerre vitelén) ott tesznek nekünk keresztbe, ahol csak tudnak.A helyszínek közt olyan érdekességeket láthatunk majd, mint az apokaliptikus jövő, a 2050-es fejlettségi szintű Föld, de napjaink dzsungeleiben is bóklászunk majd, és meglátogathatunk egy tengeri olajfúróplatformot is (s ha már ott vagyunk, miért ne robbantanánk fel, nem igaz?).
Risen
A Gothic ex-fejlesztőcsapata egy fél órás bemutató keretein belül igyekezett kedvet csinálni a lassacskán révbe érő Risenhez. A sok csicsás csoda után kicsit szoknunk kellett a pasztelles színárnyalatokkal és a kivetítőn darabosnak tűnő grafikával operáló RPG-t, sőt, a prezentáció egy pontján még azt is papírra vetettem, hogy "ez csúnya", de aztán revideáltam nézeteimet. A Risen ugyanis szép, hogy mást ne mondjak, sokkal szebb, mint a Dragon Age ugyanilyen közeli nézetből. A grafikus motor leginkább a környezet megjelenítésében brillírozik, és bár néhány karaktermodell kicsit furcsán festett, azért a Risen bőven megugorja a 2009-2010-es lécet.A történet a német akcentusnak és a mikrofonba dörmögésnek hála kicsit ködös maradt, annyit mindenesetre sikerült kihámoznom, hogy nagy zsánerbeli törésre és forradalomra nem kell számítanunk: mi leszünk a hős, aki a végén legyőzi a gonoszt, aki ezúttal egy vulkán gyomrában ütött tanyát. A Risen amúgy minden szempontból a PC-s RPG-k legjobb hagyományait viszi tovább, lesznek fegyverek és varázslatok dögivel (nagy kedvencem a jetpack-szerűen használható levitálás), de oda kell figyelnünk, kit mivel kínálunk meg: az NPC-k ugyanis megjegyzik, hogy mi böki őket oldalba; viszonylag kevés eséllyel fogad minket barátként az a szereplő, akit egyszer már megpróbáltunk kinyírni.
A fejlesztők fontosnak tartották megemlíteni, hogy a játék lényege a felfedezés lesz, hiszen már rögtön az első pillanattól kezdve oda megyünk, ahová csak akarunk. Elmondták, hogy a szigetnyi világ nem véletlenszerűen épül fel, az első fától az utolsó ládáig mindent a fejlesztők tettek oda — ízlésbeli kérdés, ki hogy értékeli ezt, én speciel sajnálom, hogy mindent ugyanott fogok találni mondjuk a harmadik végigjátszáskor is. Ettől függetlenül a Risen jó játék lesz, igazi ínyencfalat a szerepjátékosok táborának.
R.U.S.E
A Ubisoft standján végre volt alkalmunk kipróbálni azt a játékot, amit az első videó óta mindenki a Microsoft blöffjének, de minimum a Surface nevű interaktív dohányzóasztal vírusmarketingjének gondolt. A R.U.S.E. valós idejű stratégia, ahol a játékmenet a megtévesztésre és a kémkedésre épít, és jelentem, működik — személyesen álltam ellen a fejlesztőnek, amikor kontrollert akart nyomni a kezembe annak ellenére, hogy választhattam a billentyűzet-egér párost is.A kipróbálható pályán gyorsan megismertük az alapokat: a térképen elfoglalt utánpótlásraktárak adják a pénzt, a pénzből egységek lesznek, és ahogy telik az idő, egyre több és több Ruse-kártyát játszhatunk ki. Ezek mindegyike területre ható előnyt ad, ami lehet egy kis sebességbeli bónusz az adott szektorban, de le is hallgathatjuk vele az ellenfelet (a gép bemondja, hogy a másik milyen parancsot adott ki). Szintén ezen kártyák egyikével indíthatunk elterelő hadműveleket is — ilyenkor papírmasé tankok indulnak meg az ellenfél felé, aki egész addig komoly támadásként éli meg a dolgot, míg a fantomegységek közvetlen közelébe nem kerül; ekkor azonban már, ha minden jól megy, késő minden kapkodás: a másik irányból érkező igazi hadsereg mindenkit belegyalul a földbe.
Természetesen a játékban mindez korántsem ilyen egyszerű, pár percig csak kattintgattam ide-oda, de amint felfedeztem a rendszert az ikonokban, neki is láttam egy egyszerű stratégia kidolgozásának. Azt terveztem, hogy két oldalról hamis támadással megtévesztem alkalmi játékostársamat, a játék egyik fejlesztőjét, és mikor már kellőképpen összezavarodott a látszólagos számbeli fölényemen, tankjaimmal a felőrlöm az egységeit. Hatalmas mákom volt, ő ugyanezt tervezte, így a páncélos- és gyalogosezredek középen találkoztak. A csatát végül az a légvédelmi üteg döntötte el, amit még a próba legelején, merő bénázásból gyártottam le — gond nélkül leszedte az ellenség bombázóit, az enyémek viszont érintetlenül maradtak, és zavartalanul szabadultak meg halálos terhüktől.
Bevallom, hogy nagyon élveztem a Ruse-t, és ebben nem kis szerepet játszott a grafikai megvalósítás, a három magasságból szemlélhető pálya (a legfölső a taktikai nézet, mint egy körökre osztott stratégiában, a középső az RTS-szerű, a legközelebbivel pedig szinte a katonáink vállára ülhetünk) nagyon jó hangulatot kölcsönöz, ráadásul minden igényt kielégítő irányítást biztosít. Arra a kérdésemre, miszerint milyen igényei lesznek a PC-s változatnak, pontos választ nem kaptam — a kiállított változat reccenésmentes gyönyörűsége pedig nem mérvadó: a Sajátgépre kattintva kiderült, hogy az Intel legújabb Core i7-es sorozatának egy képviselője dohog odabent...
A karakterek ugyan nem nagyon tetszenek, de ha ez lesz a legnagyobb gond, akkor rendben is leszünk.
A Rise és a R.U.S.E., főleg az utóbbi, pedig továbbra is érdekel, biztos jók lesznek.
Ezen jót mosolyogtam, ismerős jelenet!