Sorra érkeznek a hazai mozikba az Észak-Amerikában már korábban bemutatott alkotások, amiket ily módon bőven megelőz a hírük. Elvárásokat támaszthatunk az Oscar-díjasokkal (pl. Még egy kört mindenkinek) és a tengerentúli mozis nézettségi verseny legkiemelkedőbb szereplőivel szemben. Ezúttal a négy hónapon keresztül a kasszasikerlista élmezőnyében tanyázó Raya és az utolsó sárkányt vesszük górcső alá, amit mától ti is láthattok a hazai mozikban. A Disney friss animációs filmje – a szintén nemrég debütált Lucaval egyetemben – eredeti ötleten alapul, ami mindenképp felszabadító a remake-ek, folytatások és előzménytörténetek dominálta piacon. A Jégvarázs és a Hős6os alkotóinak friss munkája az ősi ázsiai Kumandra birodalomban játszódik. Az egykor virágzó és egységes királyság mára külső ellenség és belső megosztottság terhe alatt szenved, amin egyedül a bátor harcos lány, Raya próbál segíteni. Felkeresi az utolsó élő sárkányt, Sisut, hogy segítségét kérje a nehéz időkben.
(A képek forrása: Port.hu)
Ha arra keressük a választ, hogy Carlos López Estrada és Don Hall rendezése vajon miért tanyázott annyi ideig a legnépszerűbb mozifilmek között, biztosan fel lehet hozni érvként a járványidőszak silány műsorkínálatát, de még inkább a film színvonala adhat erre választ. A Raya és az utolsó sárkány minden lehetséges aspektusában izgalmas, színvonalas, szerethető, nívós, összességében pedig kerek mese. Szerencsére nem rontják el a filmet a Disney-opuszokra jellemző megosztó énekes-musical betétek vagy a Lucas-Spielberg párostól örökölt cuki állatkák – amiknek a szerepe annyi, hogy később jó pénzért értékesítsék a belőlük készült merchandise figurákat –, pedig a forgatókönyv bőven szolgáltatna lehetőséget ezekre. Nem túl nyálas a végjáték és mind története, mind a párbeszédek túlmutatnak a XXI. századi elvárosokon. Lehet értelmezni a jelenkori politikai megosztottság metaforájaként (parabolaként) a sztorit, de semmilyen aktualitásra vonatkozó direkt utalás nem hangzik el. Tehát jelen mű pont ugyanannyira élvezhető lehetett volna ötven vagy húsz éve, mint most. Nem tűnt volna idegennek a stílusa, érthetetlennek az adott szituációk. Ez önmagában hatalmas érdem, kevés film képes manapság felülemelkedni saját korán.
Többször nézhetős műről beszélünk, mégis hiányzik belőle valami. A Raya és az utolsó sárkány a film valemennyi összetevőjében magas szintű alkotás, nincsenek hiányos rétegei, ám egyik téren sem emelkedik ki más filmek közül. Egyfelől látunk egy új mítoszt, egy új univerzumot, ami vonzó. Ugyanakkor több olyan pontot is ki lehet emelni, ami miatt nem válik varázslatossá a mese. Rettenetesen hiányoznak a fajsúlyos karakterek. Nincs igazi protagonista és antagonista. Sisu szerethető, de a fantasy műfaj mércéjével mérve nem elég csodálatos mágikus lény. Túl finom hősöket rajzoltak az alkotók. A kalandvágy, a hivatástudat, a különcség és a gonoszság mint jellegadó tulajdonságok rettenetesen hiányoznak a karakterekből. A hasonló toposzokból építkező animációs klasszikusokban (pl. Mulan, Aladdin, Az oroszlánkirály) mindig volt egy-két igazán kirívó figura, aki kilógott az ábrázolt közegből és ezzel stílust adott a filmnek. Jelen műben minden a helyén van, csak épp a misztikum, a nagy poénok, az igazán éles ellentétek és az emlékezetes pillanatok hiányoznak.
A Pixar és a Disney koprodukciójában készült Lucaról azt írtuk júniusi premierje kapcsán, hogy erős hiányosságai vannak a filmnek, mediterrán stílusa viszont azonnal magával ragadja a nézőt. Ennek pontosan az ellenkezőjét tapasztalhatjuk a Raya és az utolsó sárkány esetében. Okos, kidolgozott, szerethető, egyszerűen szólva jó mesét látunk, amiről mégis nehéz elképzelni, hogy sok család és gyerek kedvencévé válik majd. Egy dolgot azért mindenképpen ki kell emelni Carlos López Estrada és Don Hall rendezése kapcsán: korszakalkotó példa lehetne, ahogy a hagyományos női szerepet elvető hősnő karakterterét felépítik, ugyanis semmilyen propaganda szándék vagy forradalmi gondolat nincs mögötte. Csak összehasonlításképpen, Raya sokkal lágyabb és természetesebb figura, mint például Mulan. Ugyanakkor nem kifejezetten hős típus, ahogy a többi fontosabb figura sem elég karizmatikus személyiség. Igazán éles konfliktus híján kissé kiszámíthatóvá válik a cselekmény, a fináléban már nem is sikerül igazán lázba hozni a közönséget. Mindezzel együtt a Raya és az utolsó sárkány szép példázat és kedves mese, ami valószínűleg mindenféle gondolkodású ember számára elfogadható és fontos értékeket hirdet.