Liam Neeson, aki egykor olyan fantasztikus karaktereket játszott el, mint Jean Valjean, Alfred Kinsey vagy Oscar Schindler, a 2000-es évek közepén vált akciósztárrá az olyan filmeknek köszönhetően, mint az Elrabolva trilógia, a Nonstop vagy az Éjszakai hajsza. Ezen filmek minőségéről persze lehet vitatkozni, de az Elrabolva még bőven a nézhető kategóriába tartozott, sőt a Nonstop-on is lehetett szórakozni. Azonban, ha egy alkotásból már a negyedik változat készül, már sejteni lehet a minőséget, viszont még így is reménykedtünk, hiszen a Megtorlást az az Antal Nimród dirigálta, aki a Kontrollal szerzett Magyarországon hírnevet, de rendezett Ragadozót is.

megtorlas.jpg

A Megtorlás főszereplője egy elfoglalt befektetési tanácsadó, Matt Turner, aki csak a munkájának él. Feleségét elhanyagolja, gyerekei utálják, szóval sem egy tiszteletreméltó családfő, sem egy jó apa. A Megtorlás cselekményének napján is éppen más dolga lenne, de a felesége közli vele, hogy vigye el a kislányt és a tini fiút az iskolába, mert neki más dolga van. Matt Turner (Liam Neeson) autóba ül a gyerekeivel, de a békés kocsikázásnak igen hamar vége szakad: egy ismeretlen hívó közli a Turnerrel, hogy bombát helyezett a kocsiba, ami azonnal robban, ha Turner kiszáll a kocsiból…

megtorlas-1.jpg

Innen indulnak a problémák. Láttunk már hasonló történetet, csak annak a címe Féktelenül volt, nem Megtorlás, és az a film tökéletesen működött akciófilmként, míg Antal Nimród filmje nem. Hogy miért? Azért, mert nincs rendezés, értelmes dramaturgia, szkript, koherencia, az pedig csak súlyosbítja a helyzetet, hogy a párbeszédek hihetetlenül ostobák: Matt már több perce beszél telefonon a zsarolóval, a gyerekeknek pedig – akik fél méterre ülnek az apjuktól – fel sem tűnik semmi, csak akkor kezdenek el kérdezősködni, amikor apjuk a telefonjaikat követeli. A rendőrség pedig olyan hihetetlenül inkompetens ebben a filmben, hogy az hihetetlen: amikor az Europol egyik vezetője Mattet kérdezi ki, a fia közli, hogy apja telefonon kapta az utasításokat a zsarolótól, mi a válasza? "Most apáddal beszélek, veled majd később foglalkozom." És bár Matt SUV-jában van a bomba, még így is őt gyanúsítják a nap történéséivel... Feldobott és meg nem magyarázott elemek követik egymást, ráadásul majdnem 90 perc túlontúl hosszú idő ahhoz, hogy összesen három embernek az arcát nézzük. Ráadásul autós filmként sem működik a Megtorlás: az 1998-as Taxiban több sebesség és izgalom volt, mint ebben az alkotásban. 

Egymás után lehet számolni a hibákat a Megtorlásban, ezek pedig még azon nézőknek is feltűnnek, akiket közel sem érdekelnek ilyen dolgok. A Megtorlás 2023 eddigi legrosszabb filmje, amire sem Antal Nimród, sem Liam Neeson nem fog visszaemlékezni jó szívvel. Érthetetlen, hogy mi szükség volt erre, azon kívül, hogy Neeson egy újabb gyenge ZS kategóriás akciófilmmel bővíthesse portfólióját. Úgy tűnik, hogy az ír színész követi Robert de Niro példáját, és vacak filmekkel teszi tönkre karrierjét. Az elmúlt években született akciófilmjei, az Oltalmazó, a Sötét múlt és a Gyilkos memória sem sikerültek túl jól, de a Megtorlást megváltás követheti, hiszen hamarosan bemutatásra kerül a Szentek és bűnösök földjén, ami az előzetes hírek szerint egész jól sikerült. Ezek után kíváncsian várjuk!