A városépítős indie játékokból egy kisebb Dunát lehetne rekeszteni, így ahhoz, hogy egy ilyen program nagyobb és hosszabb távú sikereket tudjon elérni, szükség van egy betonbiztos, egyedi hangulattal és ötletekkel teli koncepcióra. Most a svéd Grenaa Games első játékára, a mesekönyves csomagolásban érkező Fabledomra hárul az az óriás feladat, hogy elvarázsolja a műfaj rajongóit.
A birodalom élén
Történetünk elején édesapánk, vagyis maga a király küldd el minket, hogy új földeket felfedezve alapítsuk meg saját birodalmunkat, és hozzuk el népünk számára a jóléletet. A kaland kezdete előtt még gyorsan megválaszthatjuk nyersanyagokban gazdag földünket, valamint azt, hogy hercegként vagy hercegnőként vágnánk-e bele szívesebben az uralkodás nehézségeibe. Feladatunk tehát nem más, mint megteremteni az alattvalóinknak a jólétét, vagyis az élelmet, a vizet és a lakhatást. Ebből a három szükségletből jól látható, hogy derék lakosaink egyáltalán nem rendelkeznek nagy igényekkel, ha mindezek megvannak, akkor ők már boldogok. Az alapok elsajátítása után elkezdhetjük kialakítani a termelési láncokat (favágás, bányászat, földművelés, vadászat), majd felhúzni a nyersanyagok feldolgozásához szükséges épületeket. Embereinket közvetlenül nem irányíthatjuk, csak bizonyos számú munkást tudunk hozzárendelni az adott épületekhez, akik persze a későbbiekben átcsoportosíthatóak, ha a helyzet úgy kívánja. Amiatt sem kell aggódnunk, hogy kit hova osztunk be, hisz minden emberünk egyaránt jártas mindenben. Az egyetlen irányítható karakter maga a Hősünk, akivel rejtett, ősi romokat fedezhetünk fel, ezzel kinyitva új dekorációs elemeket, melyekkel később utcáinkat csinosíthatjuk. Főszereplőnket egyébként szintezni is tudjuk, különböző tárgyakat ráaggatva pedig erősíthetjük a passzív képességeit.
A program legnagyobb kihívását a fagyos telek jelentik, a hideg évszakban ugyanis nem művelhetőek a földek. Fontos tehát, hogy még az első hó lehullta előtt kellő mennyiségű étel legyen a raktárban, különben a lakosainak éhen halnak. Időnként vándorok is felbukkannak birodalmunk kapujában, arról pedig már mi magunk dönthetünk, hogy befogadjuk-e őket vagy sem. Szerencsésebb viszont az első opciót választani, mert minél több embernek adunk otthont, annál jobban fog növekedni királyságunk hírneve és megítélése. Ez már csak azért is fontos, mert minden egyes szintlépést követően arannyal és új épületekkel jutalmaz minket a játék, emellett a környezetünkben található területek is megvásárolhatóvá válnak, melyekkel bővíthetjük a földjeinket.
A titulusunkból adódóan fontos szerepet tölt be a diplomácia és a szomszédos királyságok uralkodóival/uralkodóhölgyeivel való kapcsolatépítés. Szomszédjainknak küldhetünk ajándékokat nyersanyag formájában, de akár flörtölhetünk velük, ezzel építve a két birodalom közötti kapcsolatot. Érdemes egyébként jó viszonyt ápolni, mert ennek segítségével új dekor elemek válnak elérhetővé. Ha pedig a kampány nem nyújtana elegendő szórakozást, akkor találunk még egy kreatív módot is, melyben minden épületet elérünk már a kezdetektől, emellett az építési költségeknek és időnek is búcsút inthetünk. Ebben a módban tehát a kreativitásunké a főszerep, így stresszmentesen építhetjük meg királyságunkat, nem félve attól, hogy hű polgáraink éheznek vagy fáznak.
A fele királyságom
A Fabledom egy kellemes és nyugodt hangvételű városépítő, melynek mesekönyvekbe illő tálalása és a néha hozzánk is kiszóló narrátora képes könnyed humorral átitatni a játékélményt. Azonban a cikk írása közben jöttem rá arra, hogy a program ennél többet sajnos nem tud felmutatni, ami a műfaj többi képviselőjéhez viszonyítva egy kicsikét sovány teljesítmény – még úgy is, hogy csak egy korai hozzáférésű programról beszélünk. A játékban jelenleg fellelhető tartalom kioldásához elegendő volt 4-5 óra, utána pedig mindenhol egy lakat ikon várt, amely jelezte, hogy az még jelenleg nem elérhető, tervezett tartalom csupán. Mindemellett a kreatív ötletektől sem roskadozik a padlás, mivel sem játékmenetet érintő, sem pedig koncepciós újdonságokba nem fogunk belefutni. A játék minden egyes porcikáját láttuk már legalább ezerszer, csak épp egy másik alkotásban.
A Grenaa Games lelkesedésére azonban nem lehet panasz, hiszen hónapról-hónapra igyekszik javítani és új dolgokkal megtölteni a kicsit üresnek ható játékot, elkényeztetve ezzel az uralkodni vágyó felhasználókat. A tervek között szerepelnek többek között új nyersanyagok, épületek (hadászati és kereskedői), valamint szomszédos királyságok és uralkodók, melyekhez egyedi küldetés-sorozatok és új diplomáciai lehetőségek (például kémkedés, hadüzenet küldése) is társulnak. Emellett a romantikázáshoz köthető lehetőségek terén is számíthatunk némi bővülésre, példának okáért a házasságkötés is rajta van a listán. A hadászati épületek megjelenésével pedig van okunk feltételezni, hogy a későbbiekben megjelenik a háborúzás mechanikája is, bár arról, hogy ez milyen módon fog megvalósulni, még nem osztottak meg bővebb információt a készítők.
A Fabledom egy egyszerű koncepció aranyos megvalósítása, amiért még a fele királyságotokat sem kell odaadnotok, hiszen mindössze 16 euróért (~ 6000 forint) tudjátok bezsebelni. A műfaj imádóinak mindenképp megér egy próbát, viszont ha valaki többre vágyik 5-6 órányi szórakozásnál, az mindenképp várja meg a további tartalmakat vagy egy nagyobb leértékelést.