Az Xbox 360 utóbbi pár éve elég harmatos volt exkluzív címek tekintetében, főleg, ha a PS3 fantasztikus felhozatalára, vagy a Wii döbbenetesen jó házon belüli játékaira gondolunk. A legnagyobb címek pedig sokszor egyazon sorozatok különböző részei voltak, így a lista összeállításakor Wilsonnak és nekem komoly fejtörést okozott összeszedni a legemlékezetesebb, konzolok terén kizárólagosságot élvező Xbox 360-as játékokat, hogy a lista ne úgy nézzen ki, hogy „Halo 3, Halo: Reach, Halo 4…”. Ugyanakkor tény: a sok kicsi is sokra mehet, főleg, ha erős, mint a bors, a Microsoft pedig remek érzékkel válogatta össze a célközönsége számára vonzó franchise-okat. Alant a legemlékezetesebb xboxos játékokra emlékezünk vissza, de nem sorrendben, elvégre ezek nem biztos, hogy a legjobb programok, „mindössze” a gép életének leggyakrabban felidézett pillanataiért felelősek.

Gears of War 2

A Gears of War volt az a játék, ami eleinte eladta az Xbox 360-at. Az akkortájt (2006-ot írtunk) döbbenetesen fejlettnek ható Unreal Engine 3.0 által életre keltett, tesztoszterontól bűzlő univerzum természetesen folytatások egész soráért kiáltott, és bár mind a Gears of War 3, mind a Judgment című előzmény jól sikerült shooterek, legnagyobbat kétség kívül a 2008-ban kiadott Gears of War 2 szólt. A COG-ok történetét folytató játékban rengeteg akció, fantasztikus grafika, drámai jelenetek és hatalmas főellenfelek várták a játékosokat, ha pedig ráuntunk a kampányra (azaz egyedül, ketten és négyen is végigjátszottuk a sztorit), jöhetett a kompetitív multiplayer, hogy legyen értelme fizetnünk az Xbox Live Arany tagságát. A Gears of War 2 máig ajánlott cím az Xbox 360 vásárlóinak -- akinek kimaradt, feltétlenül pótolja be!

Halo 3

Amikor az emberek 2005-ben boltba rohantak Xbox 360-at venni, jórészt egy dologért tették: tudták, hogy valamikor a közeli jövőben „befejezhetik a harcot”, azaz Master Chief minden eddiginél fényesebb páncéljába bújva verhetik szét a Földet tépázó Covenant testvériség vérmes hadait. A játékra végül két évet vártunk, de megérte, mert nagyobb, hosszabb, szebb, epikusabb lett, mint bármely addigi Halo-játék. A Halo 3-ban nemcsak hogy megállítottuk az idegenek invázióját, de belekóstoltunk az addigi legtartalmasabb online multiplayerbe is, kooperatívan és kompetitíven egyaránt. A Halo 3 egy megtestesült álom volt azok számára, akik a Microsoft konzolját választották, népszerűsége pedig még most is töretlen az Xbox Live szerverein.

Forza Motorsport 4

A Forza Motorsport 4 a Microsoft exkluzív autós sorozatának harmadik Xbox 360-as része -- bizony, az eredeti Forzát leszámítva az összes számozott folytatás 360-ra jött ki. A Forza Motorsport 3 magasra tette a lécet, gyakorlatilag megverte a konkurens Gran Turismo 5-öt, még mielőtt megjelent volna, így a rajongók kíváncsiak voltak, mivel rukkol elő a Turn10 két évvel később. Az eredmény: nagyobb, hosszabb, vágatlan Forza, autórajongókat kényeztetendő AutoVista móddal (a Top Gear nagy öregjei mondják meg benne a frankót a legmenőbb verdákról), milliónyi online lehetőséggel, lenyűgöző grafikával és 60 fps-es száguldozással. Igazi álom, nem vitás. A Forza Motorsport 4-et a fesztiválhangulatú Forza Horizon követte, most pedig itt az Xbox One-os Forza 5 is.

Halo Reach

Wilsonnal kis híján ökölharcba ment át a vita, hogy egyszerre legyen-e két Halo a listán vagy sem. Én azt mondtam, hogy igen. Ő azt, hogy nem. Most itt van mind a kettő. Következtetés? Pontosan: hangosan tudok sírni, és ez marhára idegesítő! Komolyra véve persze jó oka van annak, hogy a Halo 3 mellett a Reachet is kiemeltük: a Bungie microsoftos hattyúdala igazi mestermű, szerény véleményem szerint a legjobb Halo, de ha teljesen objektívek maradunk is el kell ismerni a játék törekvéseit. Drámai előzménytörténet a sorozatra korábban nem jellemző komolysággal, lenyűgöző multiplayer lehetőségek, és olyan grafika, ami még ma is kifejezetten szép. Az űrcsatát míg él, nem felejti el az, aki leült a Reach elé, a hozzám hasonló mazochisták pedig minden Hard fokozatra legyintenek a szóló Legendary végigjátszás után.

Project Gotham Racing 4

Krysss777 így jellemezte a játékot Twitteren, amikor sok évvel a megjelenése után (ismét) megvettem: „A generáció legjobb autós játéka eddig.” Később persze találkozott a Forza Horizonnal és új szerelem gyúlt a lelkében, de szimulátorrajongó kollégánk lelkesedése így sem volt véletlen. A Bizarre Creations nevével ellentétben mindig elég letisztult autós játékokat készített, kezdve a dreamcastes Metropolis Street Racerrel, aminek szellemi folytatása lett a PGR-sorozat. A Project Gotham Racing 4 az Xbox 360 utolsó PGR-e, a csapat feloszlása miatt pedig lehet, hogy soha nem látjuk többet a franchise-t. Kár: nagyszerű, szép, igényes és reális autós játékokat kaptunk, non-lineáris karriermóddal és rengeteg autóval, belvárosi helyszíneken, Európa legszebb városaiban (leszámítva Budapestet, sajnos). A PGR 4 ma már potom összegért beszerezhető, érdemes utánakeresni.

Forza Horizon

A Forza Horizont fentebb már emlegettük, és bár a Halónál majdnem vér folyt egyazon sorozat kétszeri szerepeltetése végett, a Playground Games és a Turn10 közös játéka kakukktojás, mert nem félszimulátor, mint a Motorsport-saga, hanem arcade autóverseny, nyitott világgal, ízig-vérig amerikai tájakon, jó csajokkal és dögös sportkocsikkal. Ha szeretitek a fesztiválhangulatot, és alig várjátok, hogy a nyár első sugaraival beköszöntsön a bulik őszig tartó időszaka, akkor a Forza Horizon az a játék, amibe mindenképp fejest kell ugranotok. Bár a Forza 4 után eleinte mindenki szkeptikusan fogadta a leginkább Test Drive Unlimitedet idéző játékrendszert, a dolog bevált, és már most alig várjuk az Xbox One-os Horizon 2-t. Mert lesz, arra a nyakamat teszem!

Lost Odyssey

„A legjobb Final Fantasy-játék, aminek nem Final Fantasy a címe” -- vágta rá zsigerből Wilson, amikor mondtam, hogy ezt a játékot muszáj kiemelnünk a cikkben. A párhuzam egyébként nem csak a kissé régimódi JRPG játékmenet miatt (az ellenfelek nem láthatók a pályán, ajjajajaj) érvényes, hanem mert Szakagucsi Hironobu a Final Fantasy IX óta először tervezett komolyabb hangulatú szerepjátékot a Lost Odyssey képében. A halhatatlan Kaim megható története a játékot végigkísérő japán humor ellenére is felejthetetlen, a programból pedig árad valami álomszerű, megfoghatatlan eszencia, amit csak fokoznak a novellák formájában bevillanó emlékek Kaim elfelejtett, évezredes múltjából. A Lost Odyssey nagyon nehéz program, éppen ezért csak keveseknek ajánlható jó szívvel, de akik különlegességet keresnek az Xbox 360-on, azok feltétlenül vessenek rá egy pillantást.

Lost Odyssey

Crackdown

Réges-régen, amikor még nem volt GTA 4, és a Saints Row-ból is csak képeket láttunk, megjelent egy sandbox akciójáték, ami segített újradefiniálni a műfajtól elvárható ökörségek listáját. Ez volt a Microsoft gondozásában kiadott Crackdown, ami egy képregényes grafikájú szuperhős-szimulátorként is felfogható. A programban a rend mindenre elszánt őrét alakítva ugrálhatunk futurisztikus felhőkarcolóról futurisztikus felhőkarcolóra, miközben szívritmus-emelő elektromos zene tépi a dobhártyánkat, és hatalmas robbanások kényeztetik akcióra éhező lelkünket. A Crackdown nagy élmény, sokat tanult tőle a Saints Row és a Prototype is, s bár a második része nem lett kiemelkedő játék, az első eljövetelt sosem felejtjük el.

Crackdown

Alan Wake

A lista legjobb játéka, mellesleg a PC Guru mellé is járt, 10/10, ugorjunk! Na, jó, ennél kicsit mélyebben is belemehetünk a dologba, de csak mert olyan szépen kéritek. Az Alan Wake jó ideig az Xbox 360 egyik meghatározó exkluzívja volt, ami mellesleg PC-s játékként indult pályafutását adta fel a 2006-ban még igencsak csúcstechnológiának számító konzolért. A Max Payne-játékokkal előrukkoló Remedy egy grandiózus sandbox thrillert akart összerakni, de mivel rájöttek, hogy a bonyolult történetmesélés nem fér össze a játéktér nyújtotta szabadsággal, ezért „csak” egy minden téren kiemelkedő TPS-t kaptunk, nagyszerű narratívával és áll-leejtős látványvilággal. A játék egy évvel az Xbox 360-as premiert követően PC-re is megjelent, és bár mi is inkább a számítógépes változatot ajánljuk (szebb grafika, könnyebb irányítás, stabilabb teljesítmény, ingyen DLC-k), az Xbox 360-as eredeti sem megvetendő.

Mass Effect

A Mass Effect 2007-es megjelenése az Xbox 360 egyik legnagyobb eseménye volt. A BioWare-féle űropera grandiózus, minden korábbinál gigantikusabb univerzumot kínált a szerepjátékokért bolonduló közönség számára, amit látva mind a PC-s, mind a playstationös közösség irigyen morgolódott. A kezdettől fogva trilógiának tervezett Mass Effect első felvonása mindent tartalmazott, amit szeret(t)ünk a BioWare-ben: döntéshelyzeteket, viszonylag kidolgozott RPG-rendszert, kiterjedt világot, hatalmas fordulatot a sztori vége felé, és persze látványos grafikát -- annak idején semmi nem nézett ki úgy, mint a Mass Effect. Semmi. A 2008-as PC-s verzió szintén a PC Guru mellett kötött ki, PS3-on azonban egészen tavaly év végéig várni kellett a sztori gyökereinek feltérképezésére.

Egyetéresz a felsorolással? Esetleg úgy érzed, hogy kihagytunk valamit? Oszd meg velünk véleményed, gondolataid a kommentek között!