Bár manapság már nem mindenki tekint úgy az Electronic Arts-ra, mint a legjobb kiadóra, sőt, akadnak szép számmal, akik zsigerből gyűlölik, az egyszeri szemlélődő viszont a játékai alapján ítéli meg a céget. Hogy melyik a helyes hozzáállás, nem tisztünk eldönteni vagy megmondani, egy áttekintést viszont nyújthatunk az Electronic Arts múltjáról, jelenéről és találgathatunk jövőjét illetően is. Tartsatok velünk!
Bezzeg régen... fiatalabb voltam
Már igen régóta velünk van az Electronic Arts, ami akár Amazin' Software néven is kezdhette volna pályafutását, szerencsénkre vagy sem, végül azonban nem így lett. A kiadónak jelenleg a kaliforniai Redwood városa ad helyet, és már 1982 óta létezik, mint bejegyzett cég, megszületése fölött az Apple berkeiből kiváló Trip Hawkins bábáskodott, pár kollégájával és barátjával közösen.
A kezdetetek kezdetén tiszteletre méltó szerénységgel állt neki az akkor még maroknyi csapat a kiadói munkához. A már említett Amazin' Software mellett felmerült névként az Electronic Aritsts is, amelyet azzal az indokkal vetettek el, hogy „nem mi vagyunk a művészek, hanem ők...”, és itt a fejlesztőkre gondolt Steve Hayes. És nem csak szerénység, hanem a játékfejlesztő stúdiók felé tanúsított elismerés is jellemezte az Electronic Arts kiadói munkásságát, egyedül ők voltak a piacon, akik a játékon dolgozók fényképeit is mellékelték az adathordozók borítójának belső oldalán, amik így inkább hasonlítottak zenei albumokra. Sőt, játékmagazinokban egész oldalas reklámanyagokkal, bemutatókkal ismertették meg a játékosokkal azokat, akik éjt nappallá téve keményen dolgoztak, hogy ők szórakozhassanak.
A Commodore Amiga és a Nintendo Entertainment System (NES) fénykorában nem csak játékok, hanem egyéb szoftverek kiadásával is foglalatoskodott a cég, és ez idő tájt került berkeik közelébe a régi motorosok körében jól ismert Bullfrog Productions, amelynek mára már inkább hírhedt vezéralakja volt Peter Molyneux. A Bullfrog csillagának ragyogása, majd későbbi kálváriája remekül bemutatja az Electronic Arts idővel változó mentalitásának és üzletpolitikájának különböző állomásait és azok hatását a játékos társadalomra, majd visszahatását a kiadóra.
De ne szaladjuk ennyire előre, hiszen a nyolcvanas évek vége alapozta meg a kiadó jövőjét, olyan címekkel, mint a többjátékos mókának megágyazó M.U.L.E.; a Fallout szellemi atyja, a Wasteland, amelynek újjászületését nemrég ünnepelhettük; a jövőben külön divíziót szülő John Madden Football; a Maxis városépítő játéka, a máig etalonnak számító SimCity első része; vagy a már szóba került Bullfrog üdvöskéje és a God-game stílus előfutára, a Populous.
Az Aranykor
A kilencvenes évek elején az alapító, Trip Hawkins, bár 1994-ig az igazgatótanács tagja maradt, úgy döntött, hogy megalapítja a 3DO-t, és vele útjára indítja a 3DO konzolt, ám az egy másik történet. Visszatérve eredeti témánkhoz, helyét Larry Probst vette át, és irányítása alatt az évtized során meredeken felfelé ívelt a kiadó csillaga.
Hawkins eredeti elképzelése szerint az Electronic Arts célja a jó fejlesztők felkutatása és befuttatása volt, nem saját stúdiók alapítása, Probst azonban másként gondolkodott, így született meg a saját márka alatt később felszaporodó stúdiók közt elsőként az EA Canada, aminek később a Need for Speed-sorozatot köszönhettük. Innen került ki az 1993-as FIFA International Soccer is, amiből jóval a várakozáson felül teljesítve, egyetlen hónap alatt félmillió példány talált gazdára, ez fellendítette és tovább bővítette a cég addigra már NHL Hockey-t is felvonultató sportjáték portfólióját. Ezzel párhuzamban a Bullfrog csak úgy ontotta magából a jobbnál-jobb programokat, minden évben olyan kultjátékokkal öregbítette az Electronic Arts hírnevét, mint a Theme Park, a Syndicate, vagy a Dungeon Keeper. Az évtized végére a kiadó már megengedhette, hogy elkezdje felvásárolni a sikeres fejlesztőket, így került tulajdonába a Bullfrog, a Maxis, és a Command & Conquer-játékokról már jól ismert Westwood is. A kezdeti lépésekből gyakorlat lett, mára már a cég üzletpolitikájának szerves részét képezi az évről évre bővíthető sorozatok gyártása, illetve egész stúdiók felvásárlása, valamint a platform-agnosztikus, vagy, ha úgy tetszik, multiplatform hozzáállás.
Az EA az ezredforduló után is jó érzékkel csapott le garantált sikert és évente kiadható játékokat szülő licencekre, és hosszú évekre kizárólagos szerződést kötött a vonatkozó sportszervezetekkel. A filmes adaptációkon alapuló játékok, mint a Harry Potter, vagy a Gyűrűk urának stratégiai játékba oltása is jó döntésnek bizonyult anyagilag, és a már bevált üzleti modellbe is remekül illeszkedett.
A millennium újabb változásokat is hozott magával, a Bullfrog Peter Molyneux távozását követően egy tűrhető Dungeon Keeper 2 után beolvadt az EA UK stúdióba, szellemét azonban továbbvinni látszott az újonnan alapított Lionhead Studios az újító ötletekben bővelkedő Black & White-tal, aminek folytatására amennyit várni kellett, legalább akkora csalódást okozott. Ezzel véget ért egy korszak, a God-game játékstílus kiment a divatból, a Bullfrog maradéka szétszéledt, a Lionhead a Microsofthoz szerződött és a Fable-sorozattá gyúrásába kezdett. Itt az ő történetük ugyan véget ér, de a szálat felveszik mások, az Electronic Arts gyakorlatilag évente felvásárol egy sikeres fejlesztőgárdát – 2004-ben a Criterion Games, 2005-ben a Dice, 2007-ben a BioWare kerül a cég égisze alá, és mindegyikük az EA mantrájának ismételgetésére kényszerül, vagyis „évente új játék a bevált sorozatból”.
Új szelek fújnak... ugyanabba az irányba
Az állóvizet Larry Probst 2007-es lemondása kavarta fel, helyére John Riccitiello került. Munkáját nagy erőbedobással, a vállalat teljes átszervezésével kezdte, négy kiadóra bontva az eddigi szerveződést, mindegyik a saját tematikája szerint kezdi futószalagon szállítani a játékokat. 2011-ben mutatkozott be az Origin, az Electronic Arts saját, digitális terjesztésre kitalált platformja, amellyel az addigra már igen népszerű Steam nyomába szegődtek. A gyors növekedést beindító stratégia azonban visszaütött, a vállalat 2012-ben és 2013-ban is elnyerte az Amerika legrosszabb cégének járó dicstelen díjat, amely után nem sokkal Riccitiello lemondott az igazgatói posztról, és Andrew Wilson vette át a stafétát.
Az elismerésnek korántsem nevezhető díj bezsebelését elég sok mindenre visszavezethetjük, a Dungeon Keeper mobilváltozata felháborító volt; a SimCity a gyatra Societies után a mindig-online SimCity 5-tel hasalt el a játékosok előtt; a Dragon Age 2 is elbírt volna némi plusz törődést; a Dead Space-sorozat sem tudott nagyot újítani (erőltetett kooperatív játék, felesleges mikrotranzakció); a Mass Effect 3 sem nyerte el a rajongók tetszését, amin az ingyenesen DLC-ként kiadott kibővített befejezés sem tudott szépíteni.
De nem úgy tűnik, hogy bármi is jelentősen megváltozott volna, továbbra is ugyanazt kapjuk, mindig kicsit más köntösben, amire az egyre növekvő mobiljáték-piac még jobban ráerősít. Bár az is igaz, hogy a Dragon Age 3 már kicsit több időt kapott mint a második epizód amin meg is látszott, hogy siettették a fejlesztést, és a Need for Speed széria is pihenőpályán töltötte a 2014-es évet. A mérleg másik oldalán viszont ott a Dead Space 4, aminek az ötletét a kiadó hatására, a megelőző fejezet gyatra eladásai miatt kaszálták el, hiába kapott általánosságban jó kritikákat.
Türelem rózsát terem, a türelmetlenség meg pénzt... igaz ez a mobiljátékokra, és az EA üzleti stratégiájára is.
Konklúzió
Még egyszer hangsúlyoznánk, hogy nem akarunk ujjal mutogatni, vagy gyűlöletet szítani, hiszen nincsenek illúzióink afelől, hogy a nagy játékokhoz nagy pénz kell, azt pedig mindenáron elő kell teremtenie a kiadónak. Ezt általában úgy érik el, ahogy már leírtuk: felfuttatnak egy címet, amit addig fejnek évenkénti megjelenéssel, DLC-áradattal, teljes kiadással, remasterrel, amíg csak lehet. Az igazi probléma itt azzal van, hogy az évenkénti, akár többszöri aratás elöregíti a szériát, megöli a kreativitást, és ezzel nem csak az Electronic Arts van így, hanem a Ubisoft, és az Activision is.
Végezetül feltennénk a kérdést olvasóinknak: ha a Battlefield 1 más néven jelenne meg, vajon akkor is milliós eladásokat produkálna? A név adja el a játékot, vagy a tényleges tartalom és/vagy újító szándék?
Kicsit olyan ez mint egy RPG. Jatszod a kedvenc csapatod, beleeled magad, elkepzeled hogy bajnokok ligajat nyersz, meccsek, golok, dramak stb. Ha nem erted ebben mi a szorakoztato, akkor mit keresel egy jatekokokrol szolo portalon?
Nyilvan ezt egy minnel elethubb es naprakeszebb termekkel teszed annal realisabb es teljesebb az elmeny. Ha a 2 evvel ezelotti fifaval jatszol, es szerdan a teveben mas jatekosokat latsz a kedvenc csapatodban, valamint az elenfel csapataban, mint amit te tolsz estenkent az illuziorombolo es veszit a varazsbol.
Ami pedig a jatek motorjat illeti, egy alkalmi jatekosnak nyilvan nincs nagy valtozas evrol evre benne, de aki az idejebol heti 5-10-20 - ki tudja mennyi idot bax el erre, annak az is sokat fog szamitani hogy van egy ujfajta csel, loves, taktika, jobb ( vagy csak masabb) AI. Es ha ugy vesszuk evi 15.0000 forint abszolut nem sok a hobbidra.
Ha en egy jatek arat nezem, mindig azt nezem hogy mennyi idot fogok tolteni vele, es annyi ido alatt mi mast csinalhatnek azzal a penzzel. Egy garantaltan 300 jatekoras jatekert a mai jatekok aranak a tobbszoroset se sajnalnam. Es meg mindig relativ olcso hobbim van azzal hogy jatszok.
Nekem azzal nincs gondom, hogy valaki szeret fifázni, ha nem érted a kommentemet, mit keresel a komment szekcióban? ;)
Azt erősen kétlem, hogy a rendszeres "EA vásárlók" szinén mellettük döntenének ha valaki más (pl Steam) ugyanazt a játékot más fizetési modellel ajánlaná. Ezért írtam, hogy amíg nincsen más opció addig nem is látjuk, hogy döntenek -e, vagy csak játszák a pénzeszsákot mert nincs jobb lehetőség, hogy hozzájussanak az EA által begyűjtött IP-khez.
És azért kötözködök mert általam szeretett, hatalmas potenciállal rendelkező cégeket és sorozatokat rendelnek alá a szimpla pénzéhségnek. Amit a Bioware-el csináltak sosem fogom megbocsájtani nekik... Ha azonnal nem is, előbb utóbb ez meg fog ölni minden sorozatot amire ráeröltetik a modellt. Ez a hanyatlás a Maxis esetén látványos, de már elkezdődött a Dice nál is szerintem (Hardline, Battlefront)... Az olyan címekről nem is beszélve amiket már rég kinyírtak mint a : MoH, C&C, Dead Space csak hogy a leglátványosabbakat említsem..
A sportjátékok esetén pedig a rajongók hosszú évek óta már mantra szinten mormolják, hogy mit és mennyit fejlődött a sorozatuk a tavalyi rész óta, annak ellenére hogy maga a sport korlátai miatt már csak behatárolt fejlődés lehetséges. Hány év lesz mire bekerül egy "Legacy" mód az aranycsapattal / Maradonával? VR támogatás? Nők után jöhet a többi foci-típus is? NA ezek azok amiket majd szépen adagolnak évente... Mindenki letolja a gatyát az új "story mód" miatt (előlre scriptelt látványos átvezetők lényegében) pedig már évek óta van "Be a Pro"... A Codemasters F1-es programja már most unalmas pont ezért...
A házas példa meg lehet, hogy gyenge lett, de hirtelen az jutott eszembe mint mindenki által használt "eszköz" amit szívesen bővítünk.
Vegyünk egy szemléletesebb példát mint a fánkot. Ha lenne egy építő cég ami csinál neked így házat és elkér érte X pénzt, illetve mikor "kinövöd" X/2-ért bőviti neked, vagy évek elteltével egy vadonat újat épít (Blizzard, Firaxis, From, CDPR)...
És volna így másik aki már eleve kihagyja a garázst, ablakokat, emeletet, hogy extraként kínálhassa (de az ára X marad extrák nélkül), majd egy éven belül közli, hogy ő ezzel már nem foglalkozik, ha akarsz valamit építs egy újat..
Ez az egész "ilyen a kapitalizmus", meg "ha nem tetszik nem veszed meg" érv pedig ostobaság. Az egész világon jelenleg csak 4 olyan szakmai kör van ami ennyire látványosan lesz*rhatja a fogyasztóit: politika, egészségügy, szoftvergyártók, bankok. Ezeket a törvényeink még védik is. Ettől viszont maga a tevékenység nem lesz kevésbé útálatos. Pénzt lehet úgy is keresni, hogy azzal egy kölcsönösen előnyös üzletet kötsz... Itt nem erről van szó. És attól hogy az útmenti rablót te "bölcsen" elkerülöd attól még nem szűnik meg mint probléma. Ezt úgy hívják, hogy tudatos ignorancia és több kárt okoz mint hasznot ezt jól láthatjuk itthon is.
Viszont az összes többi kategória ami nem sport, ott már nem nézem el egyáltalán az éves megjelenés dolgot, a szinte üres tartalmakat, amiket teljes áron árulnak, amit aztán majd a szintén teljes árú DLC-kkel akarnak bővíteni. Persze, szerintem is undorító amit az EA csinál, hogy ennyire pénzmágnás. De egy sportjátéknál nem lehet megcsinálni hogy kiadnak egy ultimate valamit amit aztán ingyen updatelnek majd... nagyon drága a liszensz a ligákhoz meg a játékosokhoz, nem apró pénz és ezt évente fizetni kell minden részért az EA-nek. És ott marad a fejlesztési költség is...
Azért, könnyű azzal dobálózni hogy így pénz lehúzók meg úgy, de a játék fejlesztés nem olcsó dolog és az eladásokból megkell téríteni a fejlesztést, elő kell teremtenie a pénzt egy következő játék megcsinálásához és még profitnak is kell maradnia hogy nyereséges legyen az egész. Az emberek, és köztük te is, leginkább azon vagytok felháborodva ahogy látom, hogy a szinte ürestartalmakat a birka emberek úgy veszik mint gyerek a cukrot, akármilyen drága. De vannak akiknek pont ennyi elég amit az EA kínál és élvezik, játszanak, beérik az adott termékekkel, jól elszórakoznak vele... innentől nekik mindegy ha a kedvenc időtöltésükre egyszer, vagy évente egyszer kikell pengetni x ezer forintot hogy aztán jól töltsék a szabadidejüket...
Szóval érted, ami a te szemedben útálatos, az meg sok ezer, millió ember számára szórakoztató. Én nem igazán kötnék bele ilyen dolgokba, mert egyszerűen nem tudom felfogni hogy ebben miért kell kötekedni. Amíg vesznek valamit az addig nyilván tud adni valami "értéket" az embereknek...
Amúgy meg az építkezés meg a játékfejlesztés közötti párhuzam eléggé meredek és még mindig nem túl meggyőző ez sem :D Az építésszel előrre megbeszéled hogy mit és hogyan csináljanak meg, és előrre maximum az építési anyagra szokás pénzt adni, a munkadíjat meg akkor szokás fizetni ha kész az épület xD Szóval ez megint egy rossz példa volt :D Nagyon nem éled magad Namur barátom, pedig elég régóta olvasom a PGO-t hogy tudjam milyen "nagy megmondó embernek" számítasz te itt :D
Vegyünk egy szemléletesebb példát mint a fánkot. Ha lenne egy építő cég ami csinál neked így házat és elkér érte X pénzt, illetve mikor "kinövöd" X/2-ért bőviti neked, vagy évek elteltével egy vadonat újat épít (Blizzard, Firaxis, From, CDPR)...
És volna így másik aki már eleve kihagyja a garázst, ablakokat, emeletet, hogy extraként kínálhassa (de az ára X marad extrák nélkül), majd egy éven belül közli, hogy ő ezzel már nem foglalkozik, ha akarsz valamit építs egy újat..
Ez az egész "ilyen a kapitalizmus", meg "ha nem tetszik nem veszed meg" érv pedig ostobaság. Az egész világon jelenleg csak 4 olyan szakmai kör van ami ennyire látványosan lesz*rhatja a fogyasztóit: politika, egészségügy, szoftvergyártók, bankok. Ezeket a törvényeink még védik is. Ettől viszont maga a tevékenység nem lesz kevésbé útálatos. Pénzt lehet úgy is keresni, hogy azzal egy kölcsönösen előnyös üzletet kötsz... Itt nem erről van szó. És attól hogy az útmenti rablót te "bölcsen" elkerülöd attól még nem szűnik meg mint probléma. Ezt úgy hívják, hogy tudatos ignorancia és több kárt okoz mint hasznot ezt jól láthatjuk itthon is.
Ízlések és pofonok. Vannak akik szerint egy finom fánkért elkérni 4x es árat nem bűn ha az emberek akkor is megveszik. Én nem ilyen vagyok, szerintem minimális erőfeszítéssel akarnak évente rendszeresen kaszálni. Ezt érzékeltettem az utolsó bekezdésben. Példának a Fifa pedig éppen aktuális volt. Mondhattam volna Mass Effectet, Madden-t vagy Sims-et is...
Csakhogy itt nem ezen volna eredetileg a hangsúly, hanem azon, hogy évente kijönnek ezek a sorozat játékok, amelyek nem képesek felmutatni annyi innovációt az elődhöz képest, hogy jogos legyen értük a teljes ár. Jó, egy sportjátéknál a fejlesztőnek/kiadónak rengeteget kell kicsengetnie a ligák felé a licenszért, de mondjuk ott a Sims. Már a negyedik résznél tart, de mindegyiknél ugyanaz a recept. Jön az alapjáték, ahhoz évente kiadnak valami kozmetikai kieget 4-5 éven át, amelyek tartalmukhoz képest még mindig drágák, míg az alapjáték ára semmit nem csökken. Többször gondolkodtam azon, hogy ki kéne próbálni, de mindig elrettentett az, hogy amíg a következő teljes Sims meg nem jelenik, addig annyiba kerül az alap progi, mint egy új.
De visszakanyarodva az eredeti gondolatmenetemhez, számomra azon van a lényeg, hogy érdemi munka befektetése alig látszik ezeken a futószalag játékokon, viszont úgy árulják, mintha valami nagyon egyedit és újat adnának. Jó, egy sport játéknál nem nagyon van mozgástér arra, hogy minden évben jelentősen lehessen fejleszteni, de ezt egy DLC alapú aktualizációs rendszerrel is meg lehetne oldani, és a DLC királyoknál ez külön fura, hogy pont a FIFA-nál nem alkalmazzák. :)
Egyébként a Battefield-től se égek lázban, láttam videókat, de a trailereken kívül semmire nem tudtam azt mondani, hogy ez aztán igen.
Kicsit olyan ez mint egy RPG. Jatszod a kedvenc csapatod, beleeled magad, elkepzeled hogy bajnokok ligajat nyersz, meccsek, golok, dramak stb. Ha nem erted ebben mi a szorakoztato, akkor mit keresel egy jatekokokrol szolo portalon?
Nyilvan ezt egy minnel elethubb es naprakeszebb termekkel teszed annal realisabb es teljesebb az elmeny. Ha a 2 evvel ezelotti fifaval jatszol, es szerdan a teveben mas jatekosokat latsz a kedvenc csapatodban, valamint az elenfel csapataban, mint amit te tolsz estenkent az illuziorombolo es veszit a varazsbol.
Ami pedig a jatek motorjat illeti, egy alkalmi jatekosnak nyilvan nincs nagy valtozas evrol evre benne, de aki az idejebol heti 5-10-20 - ki tudja mennyi idot bax el erre, annak az is sokat fog szamitani hogy van egy ujfajta csel, loves, taktika, jobb ( vagy csak masabb) AI. Es ha ugy vesszuk evi 15.0000 forint abszolut nem sok a hobbidra.
Ha en egy jatek arat nezem, mindig azt nezem hogy mennyi idot fogok tolteni vele, es annyi ido alatt mi mast csinalhatnek azzal a penzzel. Egy garantaltan 300 jatekoras jatekert a mai jatekok aranak a tobbszoroset se sajnalnam. Es meg mindig relativ olcso hobbim van azzal hogy jatszok.
Football managerből meg a 2015 van, ami tele van bakikkal és sok dolog rossz értelemben változott, de sok dolog jobb lett az elődjéhez képest, de nekem 10 euróért leértékelve megérte, mint kikölteni rá 35-50 et.
Viszont van egy rakás játék, ami kb ebből él meg, hogy évről évre egy újabb részt kap, ahelyett, hogy azzal az egyel foglalkoznának és csinálnának egy jó játékot.
A blizzardnál pl még nem mondtak le a wowról és még arra is futotta az energiából, hogy javítsák a grafikát és bővítsék a motort, de ez végtelenségig nem megy, ennek ellenére ők egy jó példa rá, hogy foglalkoznak a játékaikkal.
Ízlések és pofonok. Vannak akik szerint egy finom fánkért elkérni 4x es árat nem bűn ha az emberek akkor is megveszik. Én nem ilyen vagyok, szerintem minimális erőfeszítéssel akarnak évente rendszeresen kaszálni. Ezt érzékeltettem az utolsó bekezdésben. Példának a Fifa pedig éppen aktuális volt. Mondhattam volna Mass Effectet, Madden-t vagy Sims-et is...
Az utolsó Fifa amit megvettem a 99-es XD Azóta csak egy fanatikus rajongó barátomra támaszkodok a közös meccsek által kitöltött évi 2-8 óráért ami a véleményalkotáshoz elég...(Itt jegyezném meg, hogy partyjátéknak az elmúlt 10-12 év bármelyik része ugyanolyan tök jó) Nem az emberekkel van alapesetben bajom (azok egy darab ért is fizetnek ha jó a matrica rajta), a céggel van bajom aki ezt ehhez hasonló gerinctelen módon kihasználja... És ezt nem csak ezzel a sorozattal csinálták meg, csak sportjátékból van egy maréknyi...
Szerintem meg nem ugyanolyan jó élmény partyjátéknak az elmúlt 12 év közül bármelyik FIFA rész. Nem abban a korban vagyunk már, hogy a 99-es XD kiemekledően jobb élményt nyújtson mint a legújabb. Lelehet engem szólni, de szerintem számít a sport játékoknál a jó mechanika és a grafika meg a "nem darabos, egyenletes, szép mozgás". (Megjegyezném nem vagyok fifa fan, se EA próféta, sem elvakult vásárló, viszont bő 5 évnyi nem fifázás után nekem nagyonis tetszik az új rész, és nem értem miért kell az EA egyetlen normális címét szídni.)
Egyébként a Battefield-től se égek lázban, láttam videókat, de a trailereken kívül semmire nem tudtam azt mondani, hogy ez aztán igen.
Az utolsó Fifa amit megvettem a 99-es XD Azóta csak egy fanatikus rajongó barátomra támaszkodok a közös meccsek által kitöltött évi 2-8 óráért ami a véleményalkotáshoz elég...(Itt jegyezném meg, hogy partyjátéknak az elmúlt 10-12 év bármelyik része ugyanolyan tök jó) Nem az emberekkel van alapesetben bajom (azok egy darab ért is fizetnek ha jó a matrica rajta), a céggel van bajom aki ezt ehhez hasonló gerinctelen módon kihasználja... És ezt nem csak ezzel a sorozattal csinálták meg, csak sportjátékból van egy maréknyi...
Állítom nincs ember aki szereti az EA-t. Olyan van aki jobban kedveli a kezükbe került IPket, mint amennyire érdekli, hogyan teszik azt tönkre. Lassan de biztosan mindent megölnek amihez közük van, és ezt a leírásotok is jól mutatja... Tökéletesen látszik a cikkben mikor kezdett el az EA pénzt keresni a játékkészítés helyett, pedig addig mindkettő működött...
És a BF mostanra annyira tucatjáték lett, hogy akkor is csak pár napig foglalna le ha ingyenes lenne... Főleg az Overwatch, Arma és World of... mellett úgy hogy idén van Titanfall, Battlefront, CoD meg ezer más gagyi...
Ami miatt igazán útálom az EA-t az mégis az, hogy kihasználja az embereket... Kiadták az újabb tucatfifát (ami vicces mert a sport leglényegesebb eleme a korrupció még mindig nincs benne, van helyette mikrotranzakció) a népek meg viszik mint a 17k-s cukrot pedig amit valóban hozzátesz a játékhoz az kb egy felhízlalt DLC vagy egy kiegészítő 2-6k pénzért. Adjuk ehhez hozzá a tőlük megszokott D1 tartalmakat, a support teljes hiányát és hogy mennyire egysíkúak a programok, és érthető is a gyűlöletem...
LHX Attack Chopper-re emlékszik valaki?
Változó, sok játék régebben jobb, mert jó emlékeket kötünk hozzá, de modernebben is lehetne hozni a játék lényegi pontjait, ha tudnák a fejlesztők és kiadók, hogy mi tett egy játékot sikeressé.
Mindegyik nagy kiadó ugyanazokat a módszereket használja, ki többet ki kevesebbet, szóval igazából az utálat félig meddig jogos a felhasználó részéről, mert nem szeretne fejőstehén lenni, végső soron mindenki az, valamin mindenképp lehúznak rólad pénzt. Eleve azzal, hogy dolgozol, már fizetett rabszolga vagy, aki máról holnapra él és várja a fizetését, ami legtöbb esetben csak épp annyi, hogy ne halj éhen, de semmi köszönet nincs benne.
A kiadók ezt ugyanúgy érzékelik, csak mivel ők tehetősek, ezért nem foglalkoznak az átlag népek anyagi problémáival, hanem a jobban fizetett rétegnek a bevételeihez igazítják az árakat. Már régen nincs szó arról, hogy ez egy szép hobbi, mint a barkácsolás, hogy valami szépet csinálsz másnak, hogy bearanyozd a napját, hanem kő kemény üzlet minden. Nincs olyan területe az életnek, ahol ne az mocskos pénz dominálna valamilyen formában.
Utálni nem utálok senkit, mindenkinek lehetnek meg lesznek olyan húzásaik, amik sok embernek nem fognak tetszeni, viszont ha logikus úton nézzük, akkor rájövünk, hogy sokkal másképp a jelenlegi szabályok között nem lehet csinálni. Pénz kell, hogy pénzt tudj termelni.
LHX Attack Chopper-re emlékszik valaki?
Állítom nincs ember aki szereti az EA-t. Olyan van aki jobban kedveli a kezükbe került IPket, mint amennyire érdekli, hogyan teszik azt tönkre. Lassan de biztosan mindent megölnek amihez közük van, és ezt a leírásotok is jól mutatja... Tökéletesen látszik a cikkben mikor kezdett el az EA pénzt keresni a játékkészítés helyett, pedig addig mindkettő működött...
És a BF mostanra annyira tucatjáték lett, hogy akkor is csak pár napig foglalna le ha ingyenes lenne... Főleg az Overwatch, Arma és World of... mellett úgy hogy idén van Titanfall, Battlefront, CoD meg ezer más gagyi...
Ami miatt igazán útálom az EA-t az mégis az, hogy kihasználja az embereket... Kiadták az újabb tucatfifát (ami vicces mert a sport leglényegesebb eleme a korrupció még mindig nincs benne, van helyette mikrotranzakció) a népek meg viszik mint a 17k-s cukrot pedig amit valóban hozzátesz a játékhoz az kb egy felhízlalt DLC vagy egy kiegészítő 2-6k pénzért. Adjuk ehhez hozzá a tőlük megszokott D1 tartalmakat, a support teljes hiányát és hogy mennyire egysíkúak a programok, és érthető is a gyűlöletem...
Amúgy ha mondjuk valamilyen vetésforgó rendszert alkalmaznának, akkor akár még a túlfuttatott címeket is képesek lennének elfogadható minőségben kiadni, a fejlesztők agyonhajszolása nélkül. Persze ez mondjuk egy FIFA esetén nem működhet, hisz ott a szezonális szempont kritikus tényező. Csak valahogy a termékeik jelentős részéből mára már hiányzik az a kis plusz, ami emlékezetessé tudja tenni a fejlesztők munkáját. Huzamosabb ideig nem hinném, hogy ezzel a hozzáállással ki lehet tartani, az utóbbi idők nagy játék-buktái legalábbis ezt látszanak sejtetni. A játékosok ráuntak arra, hogy ostoba pénzeszsáknak nézik őket a fejlesztők/kiadók, és lassan el kellene gondolkodni azon is, hogy egy játék sikerességét nem csak az eladások alapján kéne mérlegelni. De addig még sok víz lefolyik Tiszán és Dunán.