Nagyon sok minden mehet rosszul egy játék fejlesztése során, hiszen számtalanszor találkoztunk már olyan esetekkel, mikor a csapat nem volt elég tehetséges ahhoz, hogy valóra váltsa a vezető tervező által megálmodott koncepciót, vagy éppen maga az ötlet volt olyan, amire utólag visszanézve nem kellett volna pénzt és munkaórát áldozni. Persze a kudarc mögött állhatnak jóval triviálisabb okok is, például az, hogy nincs pénz mindent beépíteni, rossz a stratégia, vagy kifogytak az időből, melyet gyakran nagyon fukarul mér a kiadó, illetve azt se felejtsük el, hogy hiába stimmel minden, ha egész egyszerűen nincs, aki megvenné a készterméket. Ezek azok a fő faktorok, amik nem ritkán egymással kombinálva papíron ígéretes játékok bukását okozzák -- lássunk is most öt példát!

5. ALIENS: COLONIAL MARINES

Azt nem lehet mondani, hogy kimagaslóan nagy várakozás előzte volna meg az Aliens: Colonial Marines megjelenését, de azt igen, hogy a franchise rajongói bizakodva várták azt, hogy Gearbox elkészítsen egy jó programot, ami méltó a kedvencükhöz. A várakozás fokozása végett a megjelenés előtt sok olyan ígéretet kaptunk, hogy ez lesz az eddigi legjobb Aliens-játék, ami nem csak a film világát hozza el a képernyőinkre, hanem fontos információkat is elárul, olyanokat, amik összekötik a sorozat második és harmadik részét. Nos, ez egyáltalán nem így lett.

Az elmúlt hetekben nyilatkozott névtelen informátorok arról számoltak be, hogy az egész játék fejlesztése katasztrofális volt, kezdve a bejelentéssel. Tudniillik miután a Gearbox, a Sega és a 20th Century Fox nyélbe ütötte a programra szóló megállapodást, a kiadó rögvest bejelentette a programot, roppant kényelmetlen helyzetbe téve a fejlesztőcsapatot: azonnal elkezdett ketyegni az óra, hiszen a játékosok hónapról hónapra egyre türelmetlenebbek lettek, de sietni sem tudtak túlzottan, hiszen a saját, végül sokkal jövedelmezőbb programjaikkal kellett törődniük. Persze tehették volna azt, hogy jelentősen elhalasztják a megjelenést, vagy egyszerűen teljes csöndbe burkolóznak, ahogy azt sokan mások teszik, de inkább egy buta mozdulattal két másik, kevésbé ügyes csapatra bízták a munkát, akik a kevés együttműködés miatt egy gyenge, ronda és buta játékot készítettek.

Azt még pontosan nem tudjuk, hogy az Aliens: Colonial Marines bukása milyen hosszú távú hatással lesz a kiadóra és a játéksorozatra, de az már most világos, hogy sok rajongóban megrendült a bizalom a Gearbox iránt, sőt egyes források még csalással, illetve sikkasztással is vádolják a stúdiót a játék finoman szólva sunyi fejlesztése miatt. Nehéz lesz tehát visszanyerni a játékosok bizalmát.

Az öt legnagyobb kudarc

Megjelenésének első hetében az angol eladási listák élén nyitott a játék, de aztán gyorsan helyreállt a világ rendje, s most már az első tíz között sincs az ACM.

4. MEDAL OF HONOR: WARFIGHTER

Szomorú történet a Medal of Honor pályája. Az indulásakor ez volt az Electronic Arts nagy húzóneve, amire mutatni lehetett, mikor valaki azt kérdezte, hogyan lehet jó második világháborús FPS-t készíteni. A maga idejében túlzás nélkül ez volt az etalon, ám a két vezető tervező távozásával és a téma rohamos kifáradásával hanyatlani kezdett a minőség -- a csúcsot az Medal of Honor: Allied Assault jelentette, onnantól kezdve pedig kiugrásokkal ugyan, de végig lefele vezetett az út.

A gondok a 2000-es évek elején kezdődtek, ugyanis ekkor döntött úgy Vince Zampella, Grant Collier és Jason West, hogy elege van az Electronic Artsból, s egy új stúdiót alapítanak munkatársaikkal. Összesen 22-en tartottak velük az Allied Assault csapatából, majd 2002-ben megalakult az Infinity Ward és rövidesen útjára indult a Call of Duty-széria. Eközben a Medal of Honor átkerült az EA Los Angeleshez, amely 2007-ig öt új epizódot készített, illetve asszisztált egy-két kézi konzolra készült programhoz is. Ezek közül azonban egyik sem tudta felülmúlni a nagy öreget, s az évtized végére már nagyon látszott a fáradság a sorozaton.

A Medal of Honor a Heroes 2 megjelenése után egészen 2010-ig volt pihenőn, amikor is újult erővel, ezúttal már a kor elvárásainak megfelelően a modern hadviselés bemutatásával tért vissza. A Danger Close Games névre átkeresztelt EA LA a lehető legnagyobb hitelességre törekedett, ám a nagy igyekvés közben a játék erősen közepes lett, amit ekkor még annak a számlájára írhattunk volna fel, hogy a három év szünet után vissza kell rázódni a régi kerékvágásba -- ez a kifogás azonban a Warfighter esetében már nem állta meg a helyét, ami bizony még rosszabbul sikerült, mint az előd, s nem csak anyagi kárt okozott, hanem azt is, hogy az EA újabb pihenőre küldte a sorozatot, alig három évvel a reboot után.

Az öt legnagyobb kudarc

Az Electronic Arts szerint a veszteséges negyedévet a Medal Of Honor: Warfighter gyenge teljesítménye okozta.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2