Az alábbi cikkben nem térünk ki a Game Boy Color és mobilos címekre, valamint a filmekre.

Minden 1996-ban kezdődött: ezen év október 24. napján jelent meg a Tomb Raider, a Core Design stúdió munkájának gyümölcseként, az Eidos Interactive kiadásában. Először Sega Saturn-ra, majd PC-re (MS-DOS) és PS1-re jött ki a játék, melynek főszereplője Lara Croft archeológus-kalandor volt, aki egy atlantiszi ereklye nyomába eredt. 1997-ben kiadtak egy Unfinished Business című kiegészítőt is a játékhoz, új pályákkal. Szintén 1997-ben jelent meg a Tomb Raider II, amiben Lara Xian varázslatos tőrét kereste, 1998-ban, a Tomb Raider III-ban pedig egy meteorit széttört darabjait próbálta felkutatni. 2000-ben már be is futott a Tomb Raider: The Last Revelation, amiben már egy egyiptomi istennel kellett megküzdenünk, és hát... maradjunk annyiban, hogy a Core Design nem tervezett több epizódot.

Igen ám, de az Eidos nem akarta elengedni az aranytojást tojó tyúkot, 2000-ben így jelent meg a Tomb Raider: Chronicles, amin sajnos érezni lehetett, hogy a fejlesztőcsapat csak muszályból csinálta. 2003-ig kellett várnunk a következő epizódra: ekkor debütált a Tomb Raider: The Angel of Darkness, amit egy új trilógia kezdődarabjának szántak. A fogadtatása azonban vegyes volt, ezért dobták az új trilógia ötletét, sőt az új epizód fejlesztését megkapta a Crystal Dynamics. Ez a rész a 2006-os Tomb Raider: Legend, ami egyfajta rebootként funkcionált. Mivel jól fogadták, a gyeplő maradt a Crystal Dynamics kezében. 2007-ben kiadták a Tomb Raider: Anniversary-t, ami az első játék remake-je volt, 2008-ban pedig a Tomb Raider: Underworld-öt. Ez volt az utolsó epizód, ami felett az Eidos bábáskodott, és egy darabig nem is készült új Tomb Raider.

2010-ben aztán megjelent egy teljesen új megközelítése a sorozatnak, Lara Croft and the Guardian of Light címmel, Tomb Raider előtag nélkül. A Guardian of Light-ban izometrikus nézetből alakíthattuk az eseményeket, és az élmény a kooperatív mókára volt kihegyezve, ugyanis nemcsak Lara-t irányíthattuk, hanem egy mellékszereplőt is. A kiadói feladatokat ezúttal már a Square Enix látta el, akik 2009-ben felvásárolták az Eidos-t.

2013-ban aztán útjára indult az új Tomb Raider, amit a modern közönség is ismerhet. 2014-ben még kiadták a Lara Croft and the Temple of Osiris-t, a Guardian of Light folytatását, amiben már négyen apríthattuk az ellenfelet, és oldhattunk meg logikai feladványokat, de ezzel le is zárult a kooperatív-izometrikus oldalhajtások sora. 2015-ben folytatták az új trilógiát, Rise of the Tomb Raider címmel, 2018-ban pedig érkezett a záró epizód, a Shadow of the Tomb Raider

Ezzel pedig el is érkeztünk napjainkig, pontosabban 2024. februárjához, amikor is a Tomb Raider I–III Remastered debütált, az Aspyr jóvoltából. És hogy mit hoz a jövő? Nagy valószínűséggel kapunk majd egy Tomb Raider: The Last Revelation Remastered epizódot is, holnap pedig érkezik a Tomb Raider: The Legend of Lara Croft animációs sorozat a Netflixre. A Crystal Dynamics 2022-ben jelentette be, hogy az Amazon Games-szel közösen egy új Tomb Raider címen dolgoznak, 2023-ban pedig egy élőszereplős TV sorozat készítéséről is lerántották a leplet, szintén az Amazonnal.

Nektek melyik rész volt a kedvencetek?