Elég jól jelzi egy játék minőségét, ha a szakma képviselői által adott pontszámok és a felhasználói értékelések is a csillagok között repdesnek, márpedig a Resident Evil 4 esetében pontosan ez a helyzet, a Capcom immár 20 esztendős produkciója ugyanis nem kevesebb mint 96 ponton áll a teszteket összegző Metacitic oldalán, amihez 9,1 pontos user score társult. Nem véletlenül, ünnepeltünk ugyanis túlzás nélkül újradefiniálta a túlélőhorror fogalmát, hiszen míg a zsáner korábban a komótos tempójáról, a kissé nehézkes irányításáról és a rögzített kamerákról volt ismert, addig a második részben bemutatkozott Leon S. Kennedy európai útja során a gyors reflexekre, a filmszerű történetmesélésre és az akcióra került a hangsúly. A cseppet sem vidám hangulat és az elődökből ismert mechanikák (tárgymenedzsment, kevés lőszer, tárgyak kombinálása, satöbbi) persze lépten-nyomon emlékeztettek minket arra, hogy nem egy mezei lövöldével van dolgunk, ám összességében nézve így is egy teljességgel frissnek ható játékot rakott le az asztalra a csapat, ami aztán óriási befolyással volt az ipar alakulása.

resident-evil-4-3.jpg

A kép forrása: Steam

Leginkább főszereplő válla fölé helyezett kamera nyerte el a nagyobb stúdiók tetszését, a megjelenést követően ugyanis olyan instant klasszikusokban láthattuk viszont ezt a perspektívát, mint például a Gears of War és a Batman: Arkham Asylum, mostanra pedig annyira megszokottá vált a dolog, hogy még a The Witcher 3: Wild Hunt komplett kiadásában is ez az alapértelmezett kameranézet – meg is lepődtem, amikor először elindítottam Geralt utolsó kalandját. A programban látott precíziós célzás is egy valódi mérföldkőnek bizonyult, előtte ugyanis nem igazán kellett külön gombot megnyomni (pontosabban nyomva tartani) ahhoz, hogy előcsalogassuk a célkeresztet (vagy épp lézerirányzékot), manapság azonban már nem nagyon létezik olyan TPS, ami ne ezt a szisztémát alkalmazná, szóval piros pontot érdemel a Capcom, amiért mert nagyot álmodni.

resident-evil-4-4.jpg

A kép forrása: Steam

Ami a konkrét példákat illeti, a világ egyik legjobb játékának tartott The Last of Us felett bábáskodó Naughty Dogra bevallottan nagy hatást gyakorolt a Resident Evil 4, a Dead Space tervezői, Ben Wanat és Wright Bagwell pedig azt állították anno a PC Gamernek adott interjúban, hogy a vérfagyasztó kaland eredetileg a System Shock 3-nak indult, és csak cikkünk alanyának megjelenése után döntöttek úgy, hogy visszatérnek a tervezőasztalhoz. A végeredmény ugyebár magáért beszél, hiszen az Isaac Clarke pokoljárását jegyző Visceral Games le sem tagadhatná, honnan vette az ihletet, de a Silent Hill: Homecomingon és a 2008-as Alone in the Darkon is érződik a Resident Evil 4 befolyása, pláne a feszesebb tempót diktáló harcrendszer terén. Talán kevésbé szembetűnő, de a készítők elmondása alapján a BioShock, a Bloodborne és a God of War is elég sokat profitált a programban felsorakozó újdonságokból, nem mellesleg házon belül is visszatértek hozzá az alkotók. Talán mondanunk sem kell, hogy a Resident Evil Village-ről beszélünk, melynek rendezője egy pillanatig sem titkolta, hogy míg a hetedik felvonás a legelső részt hivatott megidézni, addig a 2021-es etap tervezésekor a spanyolországi kiruccanás adta a vázat.

Jól látható tehát, hogy az épp a születésnapi tortáját majszoló remekmű nélkül eléggé máshogy alakult volna a túlélőhorrorok és a TPS-ek útja, éppen ezért nem túl meglepő, hogy több helyen is minden idők egyik legmeghatározóbb videójátékaként tartják számon. A Resident Evil 4 szerepel például a 1001 Video Games You Must Play Before You Die (~ 1001 videójáték, amit ki kell próbálnod, mielőtt meghalsz) című 2010-es könyvben, a Nintendo Power pedig az első helyre sorolta a legjobb GameCube címeket felvonultató 25-ös listáján 2005-ben, míg az IGN olvasói egyenesen a világ legjobbjának választották 2008-ban. 2019-ben a Game Informer a „valaha készült legfontosabb TPS-nek” nevezte az opuszt, ami két műfajt (túlélőhorrorok és lövöldék) is új lépcsőfokra helyezett – ennél nagyobb dicséretet talán nem is kaphatott volna a Capcom.

Ilyen eredmények után nem csoda, hogy a 2023 márciusában megjelent, egyébként szintén frenetikusra sikeredett remake-et is úgy viszik az emberek, mint a cukrot – épp a napokban jelentette be a cég, hogy az alapoktól újjáépített változat átlépte a 9 milliós álomhatárt, amiért innen is gratulálunk a fejlesztőknek! Tekintve, hogy a 2005-ös fejezet elképesztően magasra tette a lécet a későbbi érkezők számára, eléggé kérdéses, hogy sikerül-e valaha is megugrani, a 9. epizódtól mindenesetre csillagászati értékeléseket remél a csapat, szóval tűkön ülve várjuk a nagy leleplezést. Addig viszont sokadszorra is boldog születésnapot kívánunk a Resident Evil 4-nek, ami nélkül sokkalta szegényebb lenne a (játék)világ!

A borítóképek forrása: Steam, Capcom