Ahogy azt a GameCube-os megjelenést részletező cikkünkben már említettem, ezen a napon ünnepli a 20. születésnapját a valaha készült egyik legjobb videójátéknak tartott Resident Evil 4, ami túlzás nélkül új mederbe terelte a túlélőhorrorok addig lassan csordogáló folyóját, megalapozva ezzel a máig kiváló egészségnek örvendő zsáner jövőjét. A Capcom magnum opusa a Nintendo konzolján és PlayStation 2-n is kimagaslóan jó élményt nyújtott, a Sourcenext által jegyzett, 2007 márciusában megjelent PC-s port azonban minden létező szempontból kimerítette az „ipari katasztrófa” fogalmát, ami azért különösen szomorú, mert a személyi számítógépek tulajdonosai így csak temérdek frusztráció árán élhették át ezt az alapesetben fantasztikus kalandot.
A kép forrása: Steam
Tisztán emlékszem, hogy akkoriban én is rápróbáltam a portra, mert bár konzol híján fogalmam sem volt róla, hogy mi fán terem a Resident Evil-széria, a programmal kapcsolatos cikkek és videók eléggé felkeltették az érdeklődésemet, így kíváncsi voltam, mire fel ez a nagy rajongás. Az első „randink” végül eléggé kérészéletűnek bizonyult, mivel az akkori PC-men el sem indult az opusz – pontosabban elindult, de csak fehér képernyő fogadott, ami ugyebár nem igazán elég az ismerkedéshez. Végül az egyik osztálytársam laptopján sikerült működésre bírnunk a játékot (szigorúan a legalacsonyabb felbontáson!), a lelkesedésem azonban pillanatok alatt le is csökkent nullára, mivel rögtön az egyébként meglehetősen hangulatos intro után rájöttem, hogy ebben az alkotásban bizony hiába rángatom az egeret, a mindig jól fésült protagonista, az elnök lányának megmentésére siető Leon S. Kennedy bizony a kisujját sem fogja megmozdítani.
Mivel akkoriban még nem nagyon volt dolgom rosszul sikerült portokkal, valósággal ledöbbentett, hogy egy „nézd a hátam” jellegű lövöldében a billentyűzet segítségével kellett terelgetnem a lézerirányzékot – gyorsan le is tettem arról, hogy bevigyek egy fejlövést vagy kilőjem a falusiak kezéből a baltát. Ugyancsak csorbított az élményen, hogy a QTE részek során a gamepad gombjait írta ki a program, így elég sok sakkozást igényelt annak kiderítése, hogy melyik billentyűt is kéne püfölni az adott szituációban. Mindemellett az effektekkel kifejezetten csínján bánó grafika sem volt annyira kellemes a szemnek (pláne úgy, hogy néhány hónappal később megjelent a Crysis, a BioShock és az Unreal Tournament 3), a 640x480-as felbontásban futó átvezetőkből pedig néhány perc is elég volt ahhoz, hogy maradandó szemkárosodása legyen az egyszeri játékosnak.
Nem túlzás tehát azt mondani, hogy a Resident Evil 4 PC-s verziója semmilyen körülmények között nem említhető egy lapon a méltán piedesztálra emelt „őseivel”, ám a Capcom szerencsére kárpótolta a csalódott vásárlókat – igaz, egyáltalán nem siette el a dolgot. Természetesen a 2014. február 27-én napvilágot látott Resident Evil 4: Ultimate HD Editionről beszélek, ami látványt tekintve ugyan nem volt képes megfelelni az akkori elvárásoknak, ám egyrészt így is sokkalta jobban festett, mint az eredeti, másrészt végre egér+billentyűzet kombóval sem kellett a hajunkat tépni a húzósabb helyzetek során. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy az extra tartalmak (például a Separate Ways) is helyet kapott a ráncfelvarrott kiadásban, nem túl meglepő, hogy ez a próbálkozás már remek fogadtatásra lelt az emberek körében, akik akkor még nem is sejtették, hogy néhány évvel később, 2023 márciusában megérkezik az alapoktól újjáépített remake, amely megmutatta, hogy még a tökéletest is lehet fokozni. Ez viszont már egy másik történet…
A borítóképek forrása: CBR, Game Rant