Mi, gamerek leginkább a videójátékok miatt érzékeljük az idő múlását, nekem például máig nehezemre esik elhinni (és pláne elfogadni), hogy tavaly volt húsz esztendős a DOOM 3, a Half-Life 2, vagy épp a Need for Speed: Underground 2. A mai napon a világ egyik legjobb játékának tartott Resident Evil 4 is pontosan ennyi gyertyát kapott a tortájára, avagy két évtizede annak, hogy a Capcom talán legnagyobb elismerésnek örvendő produkciója megvetette a lábát Amerikában – a japán megjelenésre 2005. január 27-ig, az európai debütálásra pedig március 18-ig kellett várni. A túlzás nélkül műfaji mérföldkőnek tekinthető túlélőhorror első körben a Nintendo 2001-ben befutott otthoni konzolján, GameCube-on látott napvilágot, mindez pedig egyáltalán nem a véletlen műve, hiszen egy exkluzív megállapodás áll a háttérben, amely még egy hangzatos nevet is kapott: Capcom Five.

resident-evil-4-1.jpg

A kép forrása: Steam

A 2002-ben leleplezett együttműködés lényege, hogy a Capcom szerette volna megnövelni az érdeklődést a kezdetben nem túl sikeres hardver iránt, ehhez pedig öt olyan videójátékot jelentett be, ami jó eséllyel fellendítheti az eladásokat. Ezt követően a Capcom USA azt nyilatkozta, hogy ezek a produkciók egytől egyig exkluzivitást fognak élvezni GameCube-on, később azonban kiderült, hogy eredetileg csak a Resident Evil 4 kapta volna meg ezt a címkét, és csupán félreértés történt. Tovább bonyolítja a történetet, hogy az ötös fogat (P.N.03, Viewtiful Joe, Dead Phoenix, Resident Evil 4, Killer7) közül végül csak a P.N.03 maradt ténylegesen exkluzív, a Dead Phoenix pedig el sem jutott a megjelenésig, mivel még a polcokra kerülés előtt kihúzták alóla a szőnyeget. Külön érdekesség, hogy a Killer7 kivételével az összes produkcióért a Resident Evil-széria atyja, Mikami Sindzsi felelt, a fejlesztést pedig a Capcom's Production Studio 4 végezte, szóval égett a csapat keze alatt a munka.

Talán mondanunk sem kell, hogy végül értékelések és eladások terén is messze a Resident Evil 4 vitte a prímet, bár hozzá kell tennünk, hogy a PlayStation 2-es port bejelentése (a Sony masinájára 2005. október 25-én jelent meg az opusz) egy kissé betett a GameCube verziónak – a Nintendo legnagyobb bánatára. A számok nyelvén mindez annyit tesz, hogy az első húsz nap során 320 000 kópia talált gazdára Észak-Amerikában az eredeti változatból, míg Európában 200 000 példány kelt el a debütálást követő első hónapban. A Capcom 2007. január 17-én közölt eladási adatai alapján 1,6 millió GameCube és több mint 2 millió PS2 tulaj ruházott be a Resident Evil 4-re, 2022 decemberére pedig már 12,3 milliónál járt a mutató, szóval túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy zajos sikert aratott Leon S. Kennedy szó szerint új perspektívát kínáló európai kiruccanása. Ti melyik platformon találkoztatok először a világ egyik legjobbnak tartott videójátékával?

A borítóképek forrása: CBR, GamesRadar