Szerintem minden komoly gamer életének vannak epikus címei: olyan játékok, amiket sosem felejt el, amikre kicsit nosztalgikusan fog visszaemlékezni, esetleg néhány évente egyszer-egyszer előszedi és dédelgeti kicsit a képernyőn. Na, és mi van, ha a Jótündér azt ígérné, hogy lehet egy, csak egytelenegy játék az eddigi közel 46 évemből, amit fognak, szépen feltámasztanak, és színes-szagos formában felraknak Steamre? Gondolkodás nélkül mondanám: Steel Panthers!
Igazi, harcedzett veteránról van szó, kérem szépen. Egy olyan gyöngyszemről, mely 1995-ben jelent meg először, és valahogyan sosem tudott kitörni a sokkal jobban (és szerintem magasan túl-) hype-olt Panzer General-sorozat árnyékából. Persze, jóság volt a PéGé is, toltam sokat én is, de a Steel Panthers sokkal összetettebb, sokkal „életszagúbb” – és sokkal rondább is. Körönkénti hexás mindkettő, de látványvilágban valóban a PG vitte a prímet, főleg az 1999-es Panzer General 3D piacra dobásával. Oké, de a Steel Panthers-ben a legelejétől fogva VOLTAK MAGYAROK!!! 38M Toldi könnyű harckocsi! 43M Turán prototípus! 39M Csaba páncélautó! 40M Nimród önjáró páncélvadász és légvédelmi löveg! 43M Zrínyi rohamlöveg! Ezek a legelső résztől kezdve rendelkezésre álltak, plusz minden más is, ami gyalogság és légierő. Na, innentől fogva örök, bérelt és parkra néző, emeleti, erkélyes helye van neki a szívemben.
Pedig ennél sokkal, de sokkal többet is tud: milliónyi valódi csata, megtörtént hadjáratok, valódi háborúk – és emellett végtelen variációs lehetőségek, hiszen bárkit bárkivel összeereszthetsz, 1939-től a közeljövőig. Így lehet simán egy magyar partraszállást végezni T-72M-ekkel, vagy éppen egy helyre kis szovjet-amcsi csatát bepattintani, mondjuk 1944-ben, vagy 1982-ben. Nem lehet megunni, itt mindenki kiélheti fotelhadvezéri/történelmi bosszúhadjárati vágyait. Az évek során kialakult egy-két termékvonal: van a „klasszik” II. világháború központú, és van a modern irányzat (Korea, Vietnam, Afganisztán, Libanon, Grenada, Irak-Irán Pakisztán-India etc.). És persze behívható extra légierő és tüzérség, füstálcázás, változó terep miatti mozgási és rejtőzködési bónuszok stb. Mindkettőt folyamatosan dédelgetik még a mai napig is a rajongók kicsiny, de annál elszántabb csapatának tagjai, szóval a játék koránt sem halott.
Emellett azt se felejtsük el, hogy a játék kifejezetten sokat matekol: egy járműnél csak páncélértékre van kilenc, avagy a test 4 oldala, a torony 4 oldala és felülről. Ezt nézi szépen, magasságkülönbség, távolság, a fegyver átütőereje, a parancsnok rutinja és némi RNG a végére, persze. Oké, néha szomszéd hexről mellélő a 30 csatát túlélt Tigrised, de azért ez nagyon ritka, ellenben nagyon idegesítő. Sajnos a legutolsó release 2018-as, így igazán ideje lenne egy modernizált (de nem lebutított, ez nagyon fontos!), grafikailag kicsit ráncfelvarrott, de a hatalmas, összegyűjtött egység- és térképadatbázist megőrző és azt tovább bővítő változatra – mondjuk 2022-ben. Legyünk őszinték, ennek sajnos minimális az esélye, hiszen ez a játék kifejezetten a tudásra, a molyolásra, az adott esetben több órás játékmenetre van kihegyezve. A felsoroltak pedig manapság erősen kihalóban lévő dolgok: a gondolkodásra hatnak, nem a szemre. Igazából csak remélni tudom (de lehet, hogy csak magamnak magyarázom be), hogy egy ráncfelvarrott, de hardcore hexás-lánctalpas múltját büszkén tovább vivő Steel Panthers Remasteredre azért lenne kereslet.
Szerkesztőségünk többi tagjának kedvenceit erre a linkre kattintva nézhetitek meg!
Ma már aki ilyesmivel játszik, az kb. gyakorló elmebeteg, a két zöld folt kerget egy sárgát kategória.
Emlékszem úgy kb. 5 éve egy munkatársam valamilyen geodézia kutatásnak hitte az emulátoron megjelent képet, amit ott felejtettem a monitoron, pedig csak az Arnhem játék térképe volt...
Arnhem, talán valaki még emlékszik Rucz Lajos 14(!) oldalas játékleírására, amit 1987-ben jelent meg nyomtatásban