Először csak a sakkban történt meg mindez. Mostanra viszont a mesterséges intelligencia sorra hódítja meg a videojátékokat is. A Sony kifejlesztett időközben egy olyan MI szoftvert, amely képes volt legyőzni néhány valódi e-pilótát a nagy sikerű Gran Turismo Sportban.

A cégóriás nem is oly rég hozta nyilvánosságra egy sajtótájékoztatón a kísérlet eredményét. A Sony vezérigazgatója, Kenichiro Yoshida számolt be róla, hogy ez volt az első nagy projekt, amelyet a vállalat mesterséges intelligenciáért felelős kutatócsoportjuk – amit 2020-ban hoztak létre – hozott tető alá. Itt az is kiderült, hogy nevet is adtak neki és a Sony fejesei csak Gran Turismo Sophy-ként hivatkoznak az MI-ra.

A Sony operatív igazgatója, Michael Spranger továbbá azt is elmondta, hogy a vállalat két versenyt tartott, ahol az MI négy valódi Gran Turismo Sport játékossal mérhette össze a tudását. A 2021 júliusában megrendezett első egymás elleni versenyen az emberek csapata túlnyomó többségében még legyőzték Sophy-t. Azonban az októberben megtartott második összecsapáson már alaposan elverte az e-pilótákat.

A Nature-ben megjelenő cikkben azt is leírták, hogy az MI képes volt összetett feladatokat és manővereket is végrehajtani, beleértve olyan a kanyarokban is alkalmzatható technikákat, mint a légcsavarszél (slipstream), amellyel megzavarta az ellenfél szélárnyékát is.

A Sony ennél a mesterséges intelligenciánál is felhasználta a tanulási folyamatokat is, így ezek által a számítógép egymás után próbálkozott és a hibáiból tanulva gyakorlatilag magát fejlesztve vált egyre jobbá a játékban. Ez nem újkeletű dolog, hiszen olyan cégek kutatói, mint a Google DeepMind vagy az OpenAI szintén alkalmazták már ezt a mélytanulási technikát, ezáltal váltak igazán hatékony rendszerekké ezek az MI-k, amelyek legyőzték korábban az emberi játékosokat az olyan társasjátékokban, mint a Go vagy a számítógépes stratégiai játékokban, mint a Dota 2 vagy a Starcraft 2. Ezek a legutóbbi győzelmek jelentős előrelépést jelentenek, bár a fejlesztési folyamat már sokkal korábbra nyúlik vissza, hiszen emlékezzünk csak vissza, az első MI diadalt az IBM Deep Blue rendszere hozta össze 1997-ben, amikor is sakkban jobbnak bizonyult Garri Kaszparov világbajnoknál.

Spranger szembeállította a Sony videojátékainak mesterséges intelligenciáját más hasonló rendszerekkel, mondván, hogy ez áttörést jelent a versenyzés egyedi kihívásai miatt. Ezek közé tartozik, hogy az MI-nek gyorsan kell előre látnia az ellenfeleinek a reakcióit, miközben figyelembe kell vennie az autók közötti összetett aerodinamikai kölcsönhatásokat.

Az eredmény alátámasztja, hogy rohamléptékben fejlődnek a mesterséges intelligenciák és azt is, hogy az olyan cégek, mint a Google, a Facebook és mások, technikai felkészültségük jeleként hirdetik ezeket a fejlesztéseket. Arra is rávilágít, hogy a videojáték-gyártók milyen módon igyekeznek feltérképezni ezeket a rendszereket, annak érdekében, hogy egyre lenyűgözőbb alkotásokat készíthessenek az MI által. Az Electronic Arts és a Unity pedig teljes meggyőződéssel állítják, hogy az M.I. segíthet a fejlesztőknek valósághűbb világok és élethűbb karakterek létrehozásában.

A Sony vezetői viszont az MI használatára vonatkozó konkrét tervekkel kapcsolatban egyelőre homályosan fogalmaztak, de azt mondták, hogy a technológia kulcsfontosságú lesz a cég jövője szempontjából.

„Alig várjuk, hogy lássuk, mi vár ránk ezen a téren, miközben a mesterséges intelligencia és az interaktív szórakoztatás világa eggyé olvad.” – zárta beszédét Spranger.

A K&H-MNEB kiemelt támogatója a Digitális Jólét Program és az MI Kihívás. 
Végezd el Te is az MI Kihívás ingyenes kurzusát és nyerj PlayStation 5-öt!