A film- és reklámiparban régóta élő mantra, hogy nővel és kutyával mindent el lehet adni, de a videojátékok világa sem sokban tér el a fenti példáktól, hisz a nagy AAA-csodáknak is megvan a maguk sikerreceptje. Persze nem könnyű az új Blizarddá vagy Valve-vé válni, de ha valaki követi a tömeg igényeit, akkor, ha a kritikai nem is, de az anyagi siker könnyedén garantált lehet -- remek példa erre a Call of Duty sikertörténete, melynek hullámát a Battlefield is meglovagolta. S hogy mi kell a népnek? Kenyér, cirkusz, meg még pár unalmas sallang, amiktől minden hipster indie rajongó a falra mászna, mégis előmelegített helyet biztosítanak az eladási listákon. Természetesen az alant olvasható lista nem szentírás, simán elképzelhető, hogy valakik még ma, a megacégek kommersz uralma alatt is képesek egyedi ötlettel sikeresek lenni, de amennyiben épp most készülsz több millió dollárt belefeccölni egy fejlesztőcsapatba, ezekkel a megoldásokkal nem bukhatsz sokat.
Szexi NPC partner
Ha ez egy sorba rendezett Top 5-ös lista lenne, akkor a hős oldalára aggatott dögös csajok valószínűleg magasabb helyre kerülnének, így viszont érdemes rögtön letudni őket, mint kötelező rosszat. Rosszat, bizony: a legtöbb női partner NPC csak arra jó, hogy idegesítse az embert, mert kevés fejlesztő tud megfelelő társ MI-t programozni egy folyton láb alatt lévő karakternek. A kevés kivétel azonban mindig beválik, gondoljunk csak Alyxre a Half-Life 2-ből, aki ugyan egy fájóan lapos karakter nulla háttérrel, mégis könnyű foglalkozni, törődni vele, és igencsak felmegy a gamerpumpa, amikor azt látjuk, hogy egy hunter jól megdöfködi hátulról... és most rossz az, aki rosszra gondol. De ebbe a kategóriába tartozik még Elizabeth is a BioShock: Infinite-ből, aki cukiságával és szerethetőségével emelkedik ki az unalmas mellékszereplők közül. Nem véletlen viszont, hogy csak két ékes példával szolgálhatunk, két igen magas színvonalú játékból: mint írtuk, a jó haver-MI ritka, mint a fehér holló.
Amerikai hazafik
Emlékeztek még a tragikusan minőségtelen Homefront című FPS-re? Nem, mi? Persze, mert ti nem vettétek meg, nem úgy, mint az a kétmillió amerikai, akik az első héten megrohamozták a boltok polcait. A THQ FPS-e egy siralmasan rövid kampánnyal és átlagos (bár jól működő) multival megáldott shooter volt, melynek sztorija szerint Észak-Korea lerohanja az Egyesült Államokat (!), hogy csak egy csapat hős ellenálló menthesse meg a hazát. Mindehhez hullámvasútszerű egyjátékos mód és szinte nulla kihívás társult, bugyuta filmes betétekkel és sok zászlólobogtatással. Ismerős? Na ugye: a Call of Duty: Modern Warfare-sorozat bármely részére ráillene a leírás, csak a koreaiakat kellene kicserélni valamely más nációra. Vagy akár felhozhatnánk a Battlefield 3 álmosító sztoriját is. Bizony, ha sokmilliós eladásra vágysz, nem kell jó játékot készítened, elég, ha oda ütsz, ahol a legjobban fáj. Az amerikai játékosok imádják a kék-fehér-pirosat és alig várják, hogy a hazájuktól több ezer virtuális kilométerre védjék meg. Hazafias jenki sallangok = pénz, pénz és még több pénz.
Jobbtól lopni…
Vannak csapatok, akik valahogy mindig beletalálnak a tutiba. Ilyen például a Blizzard, akiket mindig szidnak egy-egy új játékuk megjelenésekor, mégis eladnak a programjaikból 6-7 milliót. Csakhogy a programjaik között néha fájóan sok idő telik el, így a rajongók ráfanyalodnak az úgynevezett „klónokra”. Annak idején mindent klónnak hívtunk: volt Doom-klón, C&C-klón, Diablo-klón… utóbbiból nőtte ki magát az akció-szerepjáték, avagy nyugati hack ’n’ slash műfaj. Kevés igazán jó Diablo-klón létezik, de amiket eltaláltak a készítőik, azok rendre kultikus címekké váltak. Titan Quest, Silverfall, Van Helsing… ez utóbbi ráadásul magyar alkotás. De végső soron akármely klón ide sorolható, beleértve a fél MMORPG-zsánert, mert egy csomó csapat a World of Warcraftot próbálja majmolni. Ha nem is lesz mindegyik maradéktalanul klasszikus, azért egy olcsóbb Porschéra csak futja belőlük.
A pénznek nincs szaga
Dehogy nincs, főleg, ha egy párna alatt tartjátok. Meg is kell szoknotok, mert a játékfejlesztés világában a siker receptjének legfontosabb hozzávalója a sok-sok friss és ropogós zöldhasú, amiből kiváló reklámkampányok folytathatók le, hogy mindig legyen valaki, aki beszél a játékotokról. Nem szabad félvállról venni a marketinget, mert jó reklámmal még egy közepes játékból is könnyen kasszasiker faragható, míg ha a cucc eltűnik a radar alatt, lehet a következő Doom vagy Skyrim, tuti, hogy senki sem fog foglalkozni vele. Ezért sem könnyű független fejlesztőnek lenni. Ha az embernek nincsenek ismerősei, és nem áll mögötte egy nagy kiadó, mindent zsebből kell állnia, ami képtelenség az AAA-kategóriás óriások között. Szóval a brutális blockbusterek nem sima pénztermelők, hanem inkább pozitív kicsengésű befektetések, melyek jobb esetben franchise-zá válva termelhetik a lóvét hosszú éveken keresztül.
És szerinted még mi kell a biztos bombasikerhez? Oszd meg velünk véleményed a kommentek között!
Szerintem az, aki másolja a WoW szérumát, nem él meg fizetős rendszerben, pontosan azért, mert a játékosok nem feltétlen tudatlanok: inkább fizetnek a professzionális elődért, mint az utánzat utódért. Kettőért pedig egyszerre nem fizetne rengeteg ember - pénz-és időhiány -, ezért itt is egyértelmű, ki nyerne. Ezt támasztja alá, hogy a WoW nem egyszer taposott már fizetős játékokat ingyenes sorba - én ennek tudom be bukásukat. Az ingyenes verzió marad tehát életben - illetve egyszer fizetős -, de ezek szerintem nem hoznak hatalmas hasznot, főleg akkor, ha az ingyenes nem Pay to Win kategória. Azonban! Tudjuk, hogy csökken a WoW előfizetők száma, pár lépést óvatosan tesznek az ingyenes verzió felé, és ha ez így is történik majd, akkor már nincsen a régi, dicső múlt. Kell tehát új király, aki vár az előző haláláig, avagy erőszakkal foglal trónt. Látok esélyt az utóbbira. WildStar. Forradalminak mondanám rengeteg tekintetben, ezért szerintem nem csak képes lenne helyt állni a fizetős piacon, de le is taszítaná az uralkodót. Mélyen vetem el a havonta fizetés elvét - egyszer fizettem érte... többet nem fogok -, de ezért a játékért még én is képes lennék alkudni. Következtetésem tehát, hogy a WoW, illetve az ilyen stílusú MMORPG játékok a haldoklás jeleit mutatják, a közönség új ismeretekre vágyik, és az marad életben, aki ezt ki tudja szolgálni. Ez fog kasszát robbantani, nem a másolás. Már nem.
Str33tWise: Tudod, én azt tartom, mondani bármit lehet, csupán nem mindegy ki- és hogyan mondja. Szerintem nem a "kritika" ténye a gond, hanem annak stílusa. Számomra az írásod modoros, tudálékos és arrogáns. Idézhetnék, hogy bizonyítsak, de ezt kizárólag akkor teszem, ha kéred. Feleslegesen nem gépelek. Chocho cikke lehetne mélyebb, ez igaz - ami nem jelenti, hogy jelenlegi formájában nem jó -, az viszont, ahogy erre te a figyelmet hívtad fel, véleményem szerint provokatív.
Ez fájt. Igaz, de fájt. De a Half Life 2-ben még mindig ő a legjobban kidolgozott, legerőteljesebb háttérrel kidolgozott karakter.
Mea maxima culpa a lehetséges félreérthetőség okán.
Mea maxima culpa a lehetséges félreérthetőség okán.
Az utóbbi gondolat viszont rögtön, több dolgot is érthetővé tesz számomra... (Például azt is, mintha szándékosan nem akarnád értelmezni azt, amit leírok, de mondjuk nem is nagyon vártam mást. :) )
Ettől függetlenül azonban: Szintúgy, egyáltalán nem személyeskedés a dolog, de... Nekem konkrétan, amikor leírok valamit - teljesen függetlenül attól, hogy "mit", "hová", vagy "kinek" -, az az utolsó utáni motivációs tényezőm, hogy mások szerint mennyi értelme van. Ámbátor, hogy tévedsz -e vagy sem, nem az én tisztem eldönteni.
A kritikának nem "kell" konstruktívnak lennie, de véleményem szerint abban az esetben több értelme van ezerszám halmozni a karaktereket. De lehet, tévedek, fene tudja.
Az utóbbi gondolat viszont rögtön, több dolgot is érthetővé tesz számomra... (Például azt is, mintha szándékosan nem akarnád értelmezni azt, amit leírok, de mondjuk nem is nagyon vártam mást. :) )
Ettől függetlenül azonban: Szintúgy, egyáltalán nem személyeskedés a dolog, de... Nekem konkrétan, amikor leírok valamit - teljesen függetlenül attól, hogy "mit", "hová", vagy "kinek" -, az az utolsó utáni motivációs tényezőm, hogy mások szerint mennyi értelme van. Ámbátor, hogy tévedsz -e vagy sem, nem az én tisztem eldönteni.
2., Negatív véleményt alkottam. Mint a megfogalmazásból szerintem kitűnik - nem szándékos, rosszindulatú károkozásból (akkor csak odavetettem volna, hogy "ez sz*#... - aztán max törli a moderátor, és történet vége...), hanem egyszerűen, mert ez volt a szubjektív megítélésem. Ennek ellenére:
- Rögtön, már az első félmondatban finom utalással - ám azért feltétlenül kihangsúlyozva - tudatlan másodrendű" személlyé avanzsáltam.
- A negatív hangvételű magánvélemény - szerinted - azonnal egyenlő a nyers "fikázással"...
- Amögé a - szintén banális - (marhasá...) khm... félrevezetés mögé igyekszel bújni, miszerint "amivel nem ért egyet a p**aszt, az biztos meghaladja az értelmi képességeit"... (Ezzel, és a megfogalmazással hihetetlenül jellembajnok módon igyekezve komplett szellemi fogyatékosnak beállítani a monitor túloldalán lévőt... Nem, szintúgy nem kommentálom. Mint ahogy azt a sarokigazságot sem, miszerint: minden műnek annyi üzenete van, amennyit a közönség belelátni, és kinyerni képes belőle...)
3., Miért kell minden minden vagy akár bármilyen, nem szakmai közegben elkövetett "kritikának" (általánosságban továbbra sem ekvivalens a kettő, de ezen az apróságon mint látható, te spontán tovább is léptél) rögtön konstruktívnak is lennie? ((Bocsánat, de övön aluli megnyilvánulásra, jobbára csak hasonlóval tudok felelni: "Tojást sem tudok tojni, mégis rögtön megmondom, ha záp."))
4., Mindenesetre, én kérek elnézést, ha a véleményem személyedben bántólag hatott. Remélem nem vetted túlzottan magadra, ugyanis nem támadó kritizálásnak lett szánva. (Tényleg nem.)
Ettől függetlenül viszont, bármekkora szálka is bárki szemében - az utolsó betűig fenntartom az ott leírtakat.
A kritikának nem "kell" konstruktívnak lennie, de véleményem szerint abban az esetben több értelme van ezerszám halmozni a karaktereket. De lehet, tévedek, fene tudja.
Egyébként a nyers fikázáson kívül nem sok konstruktív kritikát véltem felfedezni a kokmmentedben. Sőt, a "válaszaid" alapján a cikk üzenetét sem értetted meg. :)
2., Negatív véleményt alkottam. Mint a megfogalmazásból szerintem kitűnik - nem szándékos, rosszindulatú károkozásból (akkor csak odavetettem volna, hogy "ez sz*#... - aztán max törli a moderátor, és történet vége...), hanem egyszerűen, mert ez volt a szubjektív megítélésem. Ennek ellenére:
- Rögtön, már az első félmondatban finom utalással - ám azért feltétlenül kihangsúlyozva - tudatlan másodrendű" személlyé avanzsáltam.
- A negatív hangvételű magánvélemény - szerinted - azonnal egyenlő a nyers "fikázással"...
- Amögé a - szintén banális - (marhasá...) khm... félrevezetés mögé igyekszel bújni, miszerint "amivel nem ért egyet a p**aszt, az biztos meghaladja az értelmi képességeit"... (Ezzel, és a megfogalmazással hihetetlenül jellembajnok módon igyekezve komplett szellemi fogyatékosnak beállítani a monitor túloldalán lévőt... Nem, szintúgy nem kommentálom. Mint ahogy azt a sarokigazságot sem, miszerint: minden műnek annyi üzenete van, amennyit a közönség belelátni, és kinyerni képes belőle...)
3., Miért kell minden minden vagy akár bármilyen, nem szakmai közegben elkövetett "kritikának" (általánosságban továbbra sem ekvivalens a kettő, de ezen az apróságon mint látható, te spontán tovább is léptél) rögtön konstruktívnak is lennie? ((Bocsánat, de övön aluli megnyilvánulásra, jobbára csak hasonlóval tudok felelni: "Tojást sem tudok tojni, mégis rögtön megmondom, ha záp."))
4., Mindenesetre, én kérek elnézést, ha a véleményem személyedben bántólag hatott. Remélem nem vetted túlzottan magadra, ugyanis nem támadó kritizálásnak lett szánva. (Tényleg nem.)
Ettől függetlenül viszont, bármekkora szálka is bárki szemében - az utolsó betűig fenntartom az ott leírtakat.
A CoD, és a Dark Souls példa egy hülyeség.
CoD: A különbség egy CoD, és egy Alien között, hogy míg a CoD egy igényes összerakott játék, addig az Alien egy bugoktól hemzsegő program, amiben még a scriptek sem működnek rendesen. Nem az a baj, hogy vannak scriptek az Alien-ben (script, script, script... szó ismétlés lesz ebből), hanem hogy nincsenek rendesen kidolgozva, így nem működnek rendesen.
Dark Souls: A PC-s port valóban borzasztó lett, de hála a rajongóknak a legsúlyosabb hibák, már a megjelenés napján(!) javítva lettek. Viszont ettől eltekintve, a Dark Souls még így is egy élvezetesebb játék, mint az Alien, hiszen ott az alapjátékkal vannak problémák, nem csak a porttal.
2., Pár idevetett sor, és ennyi? Szintén, ha utat engednék a fanyalgásnak - akkor úgy fogalmaznék (mint tartalomhoz a forma): Ennyiért szinte meg sem érte rákattintani.
3., Egyébiránt pedig a cikk végén lévő retorikai zsánerekre responzálva:
- Klisék és toposzok kellő kontúrral történő felhasználása.
- Végtelenül egyszerűen kezelhető játékmenet.
- 2-6 óránként (tiszta játékidőben) egy tényleg JÓL elhelyezett "váratlan" fordulat.
- Gyűjthető "áccsívmentek", medálok, mindenféle-színes-szagos-izébigyók. (pláne, ha azok megléte a világhálón keresztül is megosztható - "exkalibűr"-polírozás ezerrel)
- Karakteralkotás (attól függetlenül, hogy van e bármi értelme az adott közegben.).
- Sandbox mód.
- "Csvaros történet." (Ami az átlagfelhasználói esetek 99%-ban kimerül az: " 'A' megy leszámolni 'B'-vel. 'A' a jófiú." - komplexitási szintben.)
- "Kidolgozott karakter." (Tehát: Fejkendő, napszemüveg vagy fél szemre szemkötő, színes haj, látványos - romantikus - heg az arcon, Szolid szteroid/szilikon kúra, 0,0001%-os testzsír arány, Csatapáncélon keresztül is kidomborított, jobbára nonfiguratív tetoválás, stb...)
Egyébként a nyers fikázáson kívül nem sok konstruktív kritikát véltem felfedezni a kokmmentedben. Sőt, a "válaszaid" alapján a cikk üzenetét sem értetted meg. :)
2., Pár idevetett sor, és ennyi? Szintén, ha utat engednék a fanyalgásnak - akkor úgy fogalmaznék (mint tartalomhoz a forma): Ennyiért szinte meg sem érte rákattintani.
3., Egyébiránt pedig a cikk végén lévő retorikai zsánerekre responzálva:
- Klisék és toposzok kellő kontúrral történő felhasználása.
- Végtelenül egyszerűen kezelhető játékmenet.
- 2-6 óránként (tiszta játékidőben) egy tényleg JÓL elhelyezett "váratlan" fordulat.
- Gyűjthető "áccsívmentek", medálok, mindenféle-színes-szagos-izébigyók. (pláne, ha azok megléte a világhálón keresztül is megosztható - "exkalibűr"-polírozás ezerrel)
- Karakteralkotás (attól függetlenül, hogy van e bármi értelme az adott közegben.).
- Sandbox mód.
- "Csvaros történet." (Ami az átlagfelhasználói esetek 99%-ban kimerül az: " 'A' megy leszámolni 'B'-vel. 'A' a jófiú." - komplexitási szintben.)
- "Kidolgozott karakter." (Tehát: Fejkendő, napszemüveg vagy fél szemre szemkötő, színes haj, látványos - romantikus - heg az arcon, Szolid szteroid/szilikon kúra, 0,0001%-os testzsír arány, Csatapáncélon keresztül is kidomborított, jobbára nonfiguratív tetoválás, stb...)
Bocs, nem hagyhattam ki. :) Teljesen fölösleges összeesküvések gyártani ehhez, rossz volt a játék megjelenéskor, nem azt kapták a vásárlók amiért fizettek és kész. Az meg a legkevesebb, hogy 3 hónap után kicsit javítgatnak rajta.
Ebben semmi összeesküvés nincs.
Az ember hajlamos úgy állni a dolgokhoz, hogy ha ezt sokan lepontozzák, akkor nekem se kéne tenni vele mást.
Az ezzel játszunk részben is látható volt, hogy úgy álltak hozzá mint FreddyD az aktuális rosszpcjátékához amit aztán szétalázott.
Amiket meg felrónak a CM-nek más játéknál egy tesztben bekerülne a negatívumok közé aztán az egész kapna egy 6,5-öt.
Egy csomó játékot elő lehetne cibálni, ahol a demo más esetleg jobb volt mint a végleges verzió.
Csak itt nem is volt játszható demo, hanem egy E3-as gameplay videó ahol azért szoktak hazudni a fejlesztők a végleges állapothoz képest.
Vagy ott a Dark Sould Prepare to Die PC-s portja ami szerintem összeségében rosszabb mint az Aliens CM sőt ott még a kiadóa füle botját sem mozdítja, hogy élvezheő formába öntse amit copy paste módon portolt.
Nem kellett mostanaig varni ennyi patch mar majusban volt hozza.
De attol meg az sem egy korrekt dolog, hogy ennyi javitas utan is szenne kell alazni a jatekot.
Meg szerintem eleg nagy lejarato kampanya is volt a jateknak a demo gameplay meg a vegso verzio osszevetesevel. Az is lehet, hogy az egesz mogott a Sega all, hogy a tomeg erejet kihasznalva befeketitse a Gearboxot mert a penzuk nagy resze a Borderlandsbe lett pumpalva es nem az Alien uj reszebe.
Bocs, nem hagyhattam ki. :) Teljesen fölösleges összeesküvések gyártani ehhez, rossz volt a játék megjelenéskor, nem azt kapták a vásárlók amiért fizettek és kész. Az meg a legkevesebb, hogy 3 hónap után kicsit javítgatnak rajta.
Nem kellett mostanaig varni ennyi patch mar majusban volt hozza.
De attol meg az sem egy korrekt dolog, hogy ennyi javitas utan is szenne kell alazni a jatekot.
Meg szerintem eleg nagy lejarato kampanya is volt a jateknak a demo gameplay meg a vegso verzio osszevetesevel. Az is lehet, hogy az egesz mogott a Sega all, hogy a tomeg erejet kihasznalva befeketitse a Gearboxot mert a penzuk nagy resze a Borderlandsbe lett pumpalva es nem az Alien uj reszebe.
Nem sok olyan fejleszto van aki ennyire foglalkozik kiadas utan a jatekkal.
Masik veglet az indie Prison Architect ahol meg felkesz sincs a jatek, de mar meg lehet venni valami 21 euroert.
Nem sok olyan fejleszto van aki ennyire foglalkozik kiadas utan a jatekkal.
Masik veglet az indie Prison Architect ahol meg felkesz sincs a jatek, de mar meg lehet venni valami 21 euroert.