A The Witcher 2-t egyaránt szerette a szakma és a játékosok társadalma, mégis az eddig csak PC-re elérhető játékot nagyon sokan töltötték le illegálisan. A kiadásért és fejlesztésért egyaránt felelős CD Projekt igazgatója, Marcin Iwinski a PC Gamernek árulta el, hogy számításai szerint legalább 4,5 milliószor töltötték le a játék kalózverzióját.
"Rendszeresen nézem a nagyobb torrentoldalak statisztikáit, és csak az elmúlt hat-nyolc hétben 20-30 ezer ember töltötte le egyszerre. Vegyük a 20 ezret átlagnak, és számoljunk hat héttel. A játék 14 GB-ot nyom, szóval számoljunk egy hatórás letöltéssel. Hat hét 56 nap, ami 1344 óra; ehhez hozzávéve a hatórás átlag letöltést 224-et kapunk, amit szorozzunk meg 20 ezerrel. Az eredmény durván 4,5 millió illegális letöltés. Ez csak vad becslés, mondjuk úgy, az optimista oldalról. Eddig összesen egymillió jogtiszta példányt adtunk el, és ehhez hozzávetve a 4,5 milliót, igen rossz arányt kapunk. A valóság pedig minden bizonnyal ennél is elkeserítőbb."
Marcin az interjú egy későbbi részében arra is kitért, hogy miért nem használtak semmilyen DRM-et a The Witcher 2 kiadásakor. Állítása szerint teljesen mindegy, mivel próbálkoznak, a kalózok egy-két nap után feltörik. Így hát inkább az igényes, gyűjtői cuccokkal teletömött kiadások mellett döntöttek, ami szerinte bevált.
"Ráadásul a DRM önmagában csak megnehezíti a legális játékosok életét. Azon őszinte emberekét, akik 50 dollárt vagy eurót fizettek a játék jogtiszta változatáért. Miért akarnánk kitolni velük?"
Bízzunk benne, hogy a konzolos változat eladásai javítanak majd a statisztikákon.
"Rendszeresen nézem a nagyobb torrentoldalak statisztikáit, és csak az elmúlt hat-nyolc hétben 20-30 ezer ember töltötte le egyszerre. Vegyük a 20 ezret átlagnak, és számoljunk hat héttel. A játék 14 GB-ot nyom, szóval számoljunk egy hatórás letöltéssel. Hat hét 56 nap, ami 1344 óra; ehhez hozzávéve a hatórás átlag letöltést 224-et kapunk, amit szorozzunk meg 20 ezerrel. Az eredmény durván 4,5 millió illegális letöltés. Ez csak vad becslés, mondjuk úgy, az optimista oldalról. Eddig összesen egymillió jogtiszta példányt adtunk el, és ehhez hozzávetve a 4,5 milliót, igen rossz arányt kapunk. A valóság pedig minden bizonnyal ennél is elkeserítőbb."
Marcin az interjú egy későbbi részében arra is kitért, hogy miért nem használtak semmilyen DRM-et a The Witcher 2 kiadásakor. Állítása szerint teljesen mindegy, mivel próbálkoznak, a kalózok egy-két nap után feltörik. Így hát inkább az igényes, gyűjtői cuccokkal teletömött kiadások mellett döntöttek, ami szerinte bevált.
"Ráadásul a DRM önmagában csak megnehezíti a legális játékosok életét. Azon őszinte emberekét, akik 50 dollárt vagy eurót fizettek a játék jogtiszta változatáért. Miért akarnánk kitolni velük?"
Bízzunk benne, hogy a konzolos változat eladásai javítanak majd a statisztikákon.
Emlékszem még a megjelenés előtt olvasgattam a hivatalom magyar Facebook oldalát a játéknak és egy gyerek ott dicsekedett: Én leszek az első aki letölti!
Bár szerintem egy ilyen nagyszerű játékért megéri elbattyogni a boltba és kiperkálni azt a 8-10k-t érte. Ez nem CoD hogy a pénzedért kapsz 4-5 óra játékidőt. A multit nem beleszámolva.
Paraszt bácsi kifogja az aranyhalat.
- Ha visszadobsz, kívánhatsz hármat.
- Szeretnék egy házat.
- Rendben! Milyen alapú hitellel szeretnéd? Huf/Eur/CHF?
- Olajban vagy zsírban süsselek ki, baz' d ,eg ???!
Meghal a cigány, a túlvilágon találkozik Kádár elvtárssal. Kádár megkérdi:
- Te cigány, mikor volt jobb élni? Mostanában vagy az én időmben?
- A te idődben. A te idődben a politikusok politizáltak, a munkások dolgoztak, a cigányok meg loptak. Most a politikusok lopnak, a munkások politizálnak és b.. meg, azt akarják, hogy én dolgozzak!
Marcin Iwinski barátunk csak nem mondhatja, hogy bocs, hülyék voltunk, már megint 50 euróért adtuk a játékot 20 helyett, és nem veszi a kutya se. Ha eladtak volna 200 milliót, nem hiszem, hogy érdekelné az a 4,5 milla.
A warez miatt meg kár álszentül sírni, egyrészt szar a gazdasági helyzet, másrészt meg amúgyis ebbe szocializálódtunk bele, pláne itt a keleti blokkban. Jelentős paradigma és/vagy generációváltás(nem a konzolos féle) kell ahhoz, hogy változzon a warez-hez való hozzáállás. Másik lehetőség a PC, mint játékplatform eltűnése, de szerencsére az eladások még mindig elég jók ahhoz, hogy ez ne történjen meg. Reméljük, hogy a Steam egyre több és több embert szoktat rá az eredeti játékokra...
Végre valaki aki a DRM ellen van és játékfejlesztő.