A 2011-es év eléggé jelentéktelen volt a játékiparban, persze nyilván a gazdasági válság utórengései miatt is. Amiről emlékezetes lehet, azok nem előremutató dolgok, hanem kisebb-nagyobb balhék, illetve csalódások, amelyek miatt 2011 nem lehetett sem valamelyik konzol, sem a PC éve.
Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).
Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.
Bugok, patchek, Farmville
Kezdjük az utóbbival. Nagyjából az E3 óta egymást érik a cikkek, hogy a PC-s piac mennyire feltörőben van, és hogy bizonyos multiplatform játékokból mindenképpen a PC-s verziót érdemes megvenni, mert az a legszebb. Olyan piaci becslések is megjelentek már, amelyek szerint a PC-s játékpiac máris lenyomta a konzolost, csak az online értékesítési csatornák és a mikrotranzakciók forgalmát nehéz összeszámolni. Az utóbbi állítást igencsak fenntartásokkal kell kezelnünk, mert bár lehet, hogy a PC-s piac nagyobb, ha a Farmville-től a Steam legutolsó indie játékáig mindent beleszámolunk, de a Facebookos szutykok nem fogják hirtelen megmenteni a szegmenst, és tömegével visszacsábítani nagynevű fejlesztőstúdiókat.Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
Mario és Zelda már nem elég
2011 a Nintendo éve sem volt, sőt: régen volt ennyire rossz passzban a japán konzolgyártó. A 3DS nem jött be a cégnek – pár milliót ugyan eladtak belőle, de nem hozta meg azt az átütő sikert, mint annak idején a Wii. Okolták ezért a kézikonzol drága bevezető árát és a gyenge játékfelhozatalt is – az előbbi problémán már nyáron próbált segíteni a cég, amikor 40 százalékkal csökkentette a 3DS árát.A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).

77 millió dühös ember
Ha a legnagyobb blamákat nézzük, 2011 mindenképpen a Sony éve volt. Vele történt meg az, amitől igazából minden játékkonzol-gyártó tartott, hogy egyszer majd bekövetkezik: feltörték a cég online játékrendszerét. A PlayStation Networkről 77 millió felhasználó azonosítóját, jelszavait és egyebeket nyúltak le, ez volt a történelem egyik legnagyobb adatlopása. Külön ciki volt, hogy kiderült, az adatok egy része nem volt rendesen titkosítva, az pedig még az ügyben nem érintett játékosokat is felbosszanthatta, ahogyan a Sony kommunikálta az esetet. A PSN április 19-én vált elérhetetlenné, de a cég csak 27-én közölte, hogy minden eltűnt, és később is többször magyarázkodni kényszerült balul elsült kommunikációs húzásai miatt. Néhány felhasználó beperelte a Sonyt mondván, egy ekkora cégnek illett volna jobban vigyázni az érzékeny adatokra – a cég válaszul a PSN szeptemberben kiadott új szerződési feltételeivel válaszolt, ebben a felhasználók lemondanak arról a jogukról, hogy a Sony beleegyezése nélkül csoportos per résztvevői legyenek.Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.

Langyos Kinect-játékok
A Microsoftnak nem voltak olyan gondjai, mint a Nintendónak és a Sonynak – de ezt az előnyt nem is tudta kihasználni a cég. Ez még nem volna baj, de az mindenképpen csalódás, hogy Xbox 360-ra nem igazán jöttek ki a 2010-ben ígért hardcore Kinect-játékok. A mozgásérzékelős kütyühöz nagyrészt sport-, fitnesz- és ritmusjátékok jelentek meg, és olyan kis kazuárságok, mint a Fruit Ninja. Pedig a vállalat tavaly ilyenkor égre-földre esküdözött, hogy a Kinect nem csak az alkalmi játékosok kütyüje lesz – 2011-ben mégis úgy tűnt, hogy a hardcore játékosoknak eléggé kellenek a gombok (a Child of Eden Xboxos verziója volt talán az egyetlen üdítő kivétel). És a cég egyébként is kicsit halványabb volt idén, mint a korábbi években (ami persze lehet annak a jele is, hogy éppen rápihennek egy nagy dobásra). Nekünk, magyaroknak pedig további szomorúságra ad okot, hogy a vállalatnak idén nem volt elég forrása ahhoz, hogy megrendezze a Budapest Game Show-t – igaz, kaptunk helyette egy másik rendezvényt, Play IT néven, december 17-én. A Windows Phone-os telefonokkal ugyanakkor a Microsoft megjelent a mobiljátékok piacán is, de egyelőre úgy tűnik, az almás cég, és az androidos kütyük mellett nem lesz könnyű dolga.
És azért egy kicsit túlzás egy olyan konzolt előre lehúzni aminek gyakorlatilag csak a kontrollerét mutatták be eddig.
Mindenkinek B.U.É.K. aki mostanában olvassa!
A jelek szerint igen.
Apropó, valaki itt emlegette a "hackelt konzolon nincs online" elárulnám hogy a hackelés témakörben a 2011-es év nem a semmi éve volt: már lehet online játszani tört konzollal is
http://www.kephost.com/images4/2011/12/31/d8ror5zwuxzfufx3h80k.jpg
Egyébként meg a 3DS-ről sztem senki nem hallott azokon kívül akiket érdekel a játékipar történései. A véleményem szerint retardált ritmusjátékok pedig tényleg egy év meghatározói voltak. Tényleg mindenhol az ment. A hírek fele a játékokkal foglalkozó oldalakon csak azokkal foglalkozott. És szerintem is lehet a semmi évének hívni ezt az évet hisz semmi olyan nem történt amitől hanyatt kellett volna esni.
Nem kell szőrszálhasogatni, nyilván nem vonatkozik mindenkire és nem is egyenlő mértékben, elég annyi, hogy gyakran előfordul, zavaró és méltatlan. Szerintem. A balkáni színvonal nekem is szúrta a szemem, ha lehetne utószerkeszteni a hozzászólásokat, nem lenne ott, helyette legyen annyi, hogy ami itt szokott történni, az nem vall profizmusra. Nem is feltétlenül és kizárólag neked céloztam kérdést, csak a te hozzászólásod kapcsán jutott eszembe, mennyi személyeskedést olvastam idén itt(legtöbbet Chochotól). Godfathernek tényleg kimerítően válaszoltál, engem mondjuk elintéztél azzal, hogy nem tudok szöveget értelmezni és -alkalomhoz illően- szópetárdákat puffogtatok.
Ahhhaaaam. Átlag felhasználóként nekem ő nem kötődött semmihez.