A 2011-es év eléggé jelentéktelen volt a játékiparban, persze nyilván a gazdasági válság utórengései miatt is. Amiről emlékezetes lehet, azok nem előremutató dolgok, hanem kisebb-nagyobb balhék, illetve csalódások, amelyek miatt 2011 nem lehetett sem valamelyik konzol, sem a PC éve.
Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).
Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.
Bugok, patchek, Farmville
Kezdjük az utóbbival. Nagyjából az E3 óta egymást érik a cikkek, hogy a PC-s piac mennyire feltörőben van, és hogy bizonyos multiplatform játékokból mindenképpen a PC-s verziót érdemes megvenni, mert az a legszebb. Olyan piaci becslések is megjelentek már, amelyek szerint a PC-s játékpiac máris lenyomta a konzolost, csak az online értékesítési csatornák és a mikrotranzakciók forgalmát nehéz összeszámolni. Az utóbbi állítást igencsak fenntartásokkal kell kezelnünk, mert bár lehet, hogy a PC-s piac nagyobb, ha a Farmville-től a Steam legutolsó indie játékáig mindent beleszámolunk, de a Facebookos szutykok nem fogják hirtelen megmenteni a szegmenst, és tömegével visszacsábítani nagynevű fejlesztőstúdiókat.Ettől függetlenül igaz, hogy AAA-kategóriás játékok szép számmal jelentek meg idén PC-re, és mivel a számítógépekben ketyegő hardverek már lehagyták a mostani konzolgenerációt, többnyire szebbek is voltak, mint konzolos rokonaik. Ugyanakkor majdnem mindegyik után maradt valami keserű mellékíz. Duke Nukem Forever – ez ugye vitán felül az év csalódása volt. Rage – megjelent úgy, hogy a videokártyák egy részén nem indult el, csak egy combos patch letöltése után. Battlefield 3 – az év egyik legszebb játéka, de a fórumok hemzsegnek a panaszoktól, hogy a játék nem működik rendesen multiban (a single player kampányra meg kár is a szót vesztegetni egy ilyen játéknál). Ezek a játékok pont arra világítottak rá, hogy mit lehet annyira utálni a PC-n: nincs fix hardver, ezért sokkal megbízhatatlanabb, bugosabb a játékok működése, mint az egyetlen architektúrára tervezett konzoljátékoké.
A Skyrim mentette meg a mundér becsületét, ami szebb is volt, mint a konzolos, és rendesen működött is – de egy fecske nem csinál nyarat (egy egész évet meg pláne nem).
Mario és Zelda már nem elég
2011 a Nintendo éve sem volt, sőt: régen volt ennyire rossz passzban a japán konzolgyártó. A 3DS nem jött be a cégnek – pár milliót ugyan eladtak belőle, de nem hozta meg azt az átütő sikert, mint annak idején a Wii. Okolták ezért a kézikonzol drága bevezető árát és a gyenge játékfelhozatalt is – az előbbi problémán már nyáron próbált segíteni a cég, amikor 40 százalékkal csökkentette a 3DS árát.A játékfelhozatal ügye már bajosabb: a cég üzletpolitikájának világos tanulsága, hogy nem lehet már csak Mariókra, Donkey Kongokra és Zeldákra építeni a jövőt, ki kell találni új Nintendo-brandeket is, emellett pedig támogatni a külső, third party fejlesztőket, akik a konzolpiacon leginkább a Wii körül érezhetik mostohán magukat. Ez kemény fejtörő a Nintendónak, és legalább ennyire nagy gond az új konzol, a Wii U bevezetése is – a gépet az idei E3-on mutatták be, és nem aratott osztatlan sikert. Annyira nem, hogy a show után a cég részvényei tíz százalékot zuhantak. Később pedig újabb bő húsz százalékot, amikor a 3DS-para kiderült, és a vállalat csökkentette 82 százalékkal éves profitjának előrejelzését. A következő évek egyik legnagyobb kérdése az lesz a játékpiacon, hogy képes lesz-e a Nintendo megújulni. Amennyiben nem, hosszú távon nagyobb lehet a tét, mint egy-egy rossz év: a Nintendo trendteremtőből jelentéktelen céggé minősülhet vissza a játékpiacon, sőt akár a jövője is kérdésessé válhat (láttunk már jó nevű konzolgyártót így eltűnni).

77 millió dühös ember
Ha a legnagyobb blamákat nézzük, 2011 mindenképpen a Sony éve volt. Vele történt meg az, amitől igazából minden játékkonzol-gyártó tartott, hogy egyszer majd bekövetkezik: feltörték a cég online játékrendszerét. A PlayStation Networkről 77 millió felhasználó azonosítóját, jelszavait és egyebeket nyúltak le, ez volt a történelem egyik legnagyobb adatlopása. Külön ciki volt, hogy kiderült, az adatok egy része nem volt rendesen titkosítva, az pedig még az ügyben nem érintett játékosokat is felbosszanthatta, ahogyan a Sony kommunikálta az esetet. A PSN április 19-én vált elérhetetlenné, de a cég csak 27-én közölte, hogy minden eltűnt, és később is többször magyarázkodni kényszerült balul elsült kommunikációs húzásai miatt. Néhány felhasználó beperelte a Sonyt mondván, egy ekkora cégnek illett volna jobban vigyázni az érzékeny adatokra – a cég válaszul a PSN szeptemberben kiadott új szerződési feltételeivel válaszolt, ebben a felhasználók lemondanak arról a jogukról, hogy a Sony beleegyezése nélkül csoportos per résztvevői legyenek.Az adatlopást elkövető hekkereket egyébként elkapták, de az ügy százmilliós nagyságrendű kárt okozott a Sonynak, nem is beszélve arról a bizalomvesztésről, ami hosszabb távon is megingathatja a japán cég helyzetét. A minden konzolgyártó számára tanulságos balhé, az év nagy részében elhomályosította a Sony jó dobásait – mert ilyenek is voltak, az E3-on a PS Vita például elég meggyőző volt.

Langyos Kinect-játékok
A Microsoftnak nem voltak olyan gondjai, mint a Nintendónak és a Sonynak – de ezt az előnyt nem is tudta kihasználni a cég. Ez még nem volna baj, de az mindenképpen csalódás, hogy Xbox 360-ra nem igazán jöttek ki a 2010-ben ígért hardcore Kinect-játékok. A mozgásérzékelős kütyühöz nagyrészt sport-, fitnesz- és ritmusjátékok jelentek meg, és olyan kis kazuárságok, mint a Fruit Ninja. Pedig a vállalat tavaly ilyenkor égre-földre esküdözött, hogy a Kinect nem csak az alkalmi játékosok kütyüje lesz – 2011-ben mégis úgy tűnt, hogy a hardcore játékosoknak eléggé kellenek a gombok (a Child of Eden Xboxos verziója volt talán az egyetlen üdítő kivétel). És a cég egyébként is kicsit halványabb volt idén, mint a korábbi években (ami persze lehet annak a jele is, hogy éppen rápihennek egy nagy dobásra). Nekünk, magyaroknak pedig további szomorúságra ad okot, hogy a vállalatnak idén nem volt elég forrása ahhoz, hogy megrendezze a Budapest Game Show-t – igaz, kaptunk helyette egy másik rendezvényt, Play IT néven, december 17-én. A Windows Phone-os telefonokkal ugyanakkor a Microsoft megjelent a mobiljátékok piacán is, de egyelőre úgy tűnik, az almás cég, és az androidos kütyük mellett nem lesz könnyű dolga.
A Dead Island nem RPG. Attól, hogy van benne karakterfejlesztési lehetőség, még nem szerepjáték.
A Dead Island egy sima zombis FPS, némi fejlődéssel, az átlagnál magasabb szabadságfokkal. Semmi olyan nincs benne, amit ne láttunk volna már korábban. Ráadásul az említett fejlődési rendszer kiegyensúlyozatlan, sok játékelem kiforratlan. Ettől még persze egy jó játék, én is szeretem...
Látom az "új standard" kifejezés értelmezése sem megy jól, de ne add fel, kifejezetten élvezetes a társalgás!
KÉSZ!
Mégegyszer, EGY olyan játékot mondj, ami kiemelkedő volt ebben az évben, ami új standardot állított fel.
]{redenc: De attól, hogy folytatások még gondolom ti is jól elszórakoztok vele. Lehet mind ugyan olyan játék amit az elmúlt években láttunk, de hát nem véletlen a folytatás, mert mind remekelt. Mass Effect 3. A világ egyik legjobb játéka, szerintem nagyon sokan várják. Max Payne vissza tért, gondolom ezt is sokan várták már. Végre a GTA V is jön. És sorolhatnám.
Az emberek nagy része nem is vár újdonságot, mert azok nagy része csalódás. Inkább adják ki a jól bevált játékokat. Nem véletlen várta mindenki a GTA 5-öt, a Max 3-at, a BIO3-at, a Far Cry 3-at, a Hitman 5-öt és nem véletlen várják az emberek a HF3-at sem. Ez mind folytatás, de mind olyan remek játék, hogy az 5. rész után sem unja meg az ember.
Most tegye fel a kezét az akinek az Oblivion utána a Skyrim egy unalmas, kaki volt és csalódott benne. Szerintem senki. Itt a játékélménre gondoltam természetesen, nem a kisebb-nagyobb bugokra, mert az minden játékban van.
- GTA 5
- Hitman 5
- Tomb Raider 10 (illetve sorszám szerint 9, mert ugye az Anniversaryt az első remake-je volt)
- Cod 9
- Spec Ops 9
- Max Payne 3
- DiRT: Showdown ( a Colin McRae széria tizedik darabja, a negyedik Dirt, bár igaz, ez egy spin-off lesz, arcade roncsderbi, ilyen még tényleg nem volt soha...)
- Far Cry 3
- Mass Effect 3
- Bioshock 3
- The Last of Us (ez az egy, ami original IP, bár én semmi eget rengető újdonságot nem látok benne, attől még persze biztos jó lesz)
Teljesen igaza van. Ez tényleg nem semmi
Mondj EGY olyan játékot, ami jelentős újítást hozott volna, ami a jövőben követendő példa. Csak a CoD-ot ne légyszíves.
A "2010 a mozgás éve" nem kizárólag a mozgásérzékelős játékokra utal, hanem a mozgásérzékelős perifériákra, amelyek nélkül nyilván mozgásérzékelős játékok sem lettek volna... Ha ezt az összefüggést megérted, akkor talán közelebb jutsz ahhoz a felismeréshez, amit lassan már rajtad kívül mindenki megért, hogy a cikk a játékiparról szól globálisan, amibe beleértendő a szoftveres és a hardveres szegmens is. (Segítek: játékok = szoftver. Konzolok, PC, perifériák = hardver.)
Tudod mit? Adok egy házi feladatot: itt és most írásba adom, hogy a PC Guru szerkesztőségének egybehangzó véleménye szerint 2011-ben nagyon jó játékok jelentek meg, ahogy azt idei első számunkban, a Best of 2011 összeállításban ki is fejtettük, és ahogy azt a fenti cikk zárómondatában Stöki is megemlítette.
Tudom, hogy a cikk és az iménti kijelentés közötti összefüggés, a látszólagos ellentmondás (nem akartam a paradoxon szót használni, mert az megint elterelte volna a figyelmedet) feloldása hosszabb ideig fog tartani, de addig legalább nem kell leírnod ugyanazt a butaságot tizenötödszörre is...
Én meg azt mondom, ne vegyük egy kalap alá a két játékot. A Doom egy darálós FPS, a HL ellenben egy erős sztorival megtámasztott akciócím, aminek a mai FPS-ek a nyomába se érnek...
Mellesleg 2011 eseménye számomra Steve Jobs halála volt. Sok embernek, sok féle véleménye volt róla, mint kegyetlen főnökről, de olyan mértékben határozta meg a neve magában is az ipart, hogy nem egykönnyen fogják beölteni az űrt, amit hagyott...
Bár egyetértek, azért számomra szomorú. hogy mindenki Jobs halálát zengi, miközben alig esik szó arról, hogy októberben elveszítettük a C nyelv és a Unix atyját, Dennis Ritchie-t, aki szerintem bizonyos értelemben jobban (de legalábbis épp annyira) meghatározta az ipart, mint Jobs... (Íme egy erős, de elgondolkodtató blogpost minderről.)
Ezt, hogy értsem másként? Ez előtt is a játékokra céloztatok akkor gondolom most is a játékokra gondolkoztok. "2008, a ritmusjátékok éve" , "2010 a mozgás éve" (gondolom itt a mozgás érzékelős játékokról van szó).
Néha az ember nem vágyik másra, csak menni és darálni. Ha valaki azt mondja, hogy a Half-Life vagy Doom cső FPS, akkor azt mondom az. Mégis volt bennük valami, ami mostanra teljesen kiveszett... és nem én nőttem fel, mert ha egy korabeli ismeretlen cím kerül a kezembe, az is simán leköt, simán behúz abba a világba.
Mellesleg imádom az RPG-ket, de manapság olyanból nem túl sok jelenik meg... évente két-három darab.
@MoRT2195:
Folytatások tömege. Biztos jók lesznek, de a CoD9-en már most felsírtam...
Mellesleg 2011 eseménye számomra Steve Jobs halála volt. Sok embernek, sok féle véleménye volt róla, mint kegyetlen főnökről, de olyan mértékben határozta meg a neve magában is az ipart, hogy nem egykönnyen fogják beölteni az űrt, amit hagyott...
Szóval kedves PC GURU már a 2012-es hírt is meglehet írni, miszerint 2012 is a semmi éve lett...