2 héttel ezelőtt szereztem be a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky gyűjtői kiadását, s az alcímmel arra akartam utalni, hogy a játék nevét nem könnyű leírni. Ezt a CD Galaxisnál bizonyították, ahol a számlát sikerült elírni, s így lett belőle Celar Sky. Nos, elismerem, gyorsan írva én is elbasznám, illetve a név is hosszú (muhaha, valójából ez az igazi ok), ezért a továbbiakban legyen CS. Természetesen nem a Counter Strike-ról lesz szó, ezért ez a felvezetés.

A történet ott kezdődik, hogy születésnapomra kaptam sok pénzt, illetve dolgozok is (pssszt...), így megengedhettem magamnak, hogy beszerezzek dolgokat, melyekre régóta fáj a fogam (vagyis az nem, mert bölcs módon évente járok már kontrollra). Így, mikor kijött a Fallout 3 CE ismét (a CD Galaxis vezekelt bűnéért, amiért az értesítés kérésemet premierkor nem vették figyelembe) - lecsaptam rá. Láttam, hogy az Xpressnél megjelent a Star Wars SAGA ismét, s mivel az I-II részt és a klasszikus zseniális extráit sehol nem lehet már beszerezni (még torrenten sem - nem seedelik a mocskok), meg amúgy is ez hiányzott leginkább gyűjteményemből, így arra is lecsaptam. S persze kiadták itthon ismét a Fallout 1-2-Tacticsot (ÉLJEN!!!) XP kompatibilisen, így azt is meg kellett vennem már (baráti ár: 1990 Ft volt, ha jól emlékszem). "Szerencsételnségemre" kijött a Death Note 2-3 is közben, ezeket is beszereztem (tényleg: hol a rákba késik már az Alexandrából a 4. rész??? - mangafanon már rég rendelhető lenne), na meg belekezdtem a Berserkbe és a Hellsingbe is, melyeknek 2-3 része szintén kijött. Időközben a Watchmenbe is beleestem (s TÉNYLEG a VILÁG LEGJOBB KÉPREGÉNYE!!!), úgyhogy voltak kiadások bőven (válság van, na, ki kell tombolni magunkat, mielőtt még gyurcsány bajnai végleg leszív minket). Már mondtam is magamnak, hogy "na, akkor most állj, mert azért tényleg kell tartalék". Ám mikor a CD Galaxison megláttam, hogy van még S.T.A.L.K.E.R. CS gyűjtői, gyönyörű táskával, 7190 Ft-ért, akkor azt mondtam: "ez még kell!".

Ugyan a játékhoz magához eléggé felemásan álltam hozzá. Túl sokan szapulták, itt, a fórumon is, hogy így bugos, meg úgy szar, illetve eleve nem tetszett nekem, hogy a fejlesztők szartak arra, hogy van egy mod: Oblivion Lost. Mert szartak rá, hiszen egy fikarcnyi elemet nem láthatunk a CS-ban az OL-ből. Persze miért is vettek volna át bármit is egy modból, de azért én annak fényében a helyükben megfontoltam volna. Hiszen az "csak" egy mod, mégis visszaadta azt, aminek a S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobylnak lennie kellett volna valójából. Nem azért mondom: tényleg kurvaiskolás lett az alapjáték, nekem a TOP 5 FPS-be simán bekerült, Xfire-ös profilomnál megnézhető, hogy 71 órát játszottam vele (amit a program látott - előtte még vagy 30 órát biztosan), s nagyrészt az OL nélkül. Szóval engem megnyertek azzal is, amit alapból nyújtott. De azért az elég csalogató volt, hogy random kitörések jöttek az Oblivion Losttal, kb. 10X annyi fegyver, mutáns, alvási lehetőség, végre éjszaka tényleg tök sötét lett, s persze járművekbe is bepattanhattunk. S a legeslegfontosabb: az A-Life az OL-ben tényleg kibontakozott! Csak lestem néha, hogy ölik egymást random az emberek és mutánsok, illetve az Army Warehousnál is akkora Duty vs. Freedom harcokat láttam, melyek a SoC-ban szkript útján jöttek csak elő. Tényleg tőlem függetlenül zajlott minden (sajnos Chernobylt és Pripjatyot nem láthattam, mert egy mocsok bug félbeszakította a játékot annak idején, s le kellett törölnöm a játékot).

Ezek után azért elvártam volna, hogy Olegék legalább egy kicsit odafigyelnek arra, hogy ezek a dolgok MŰKÖDNEK, nem feltétlenül kellene mindegyiket lekorlátozni. De végülis ők döntenek, lehet, a S.T.A.L.K.E.R. 2-re (már, ha lesz ilyen - remélem igen) ezek mind benne lesznek sokkal jobb megvalósítással.
Pont emiatt a CS-hoz fanyarul álltam, és ezen újítások hiánya miatt én látatlanban is megadtam neki az "év csalódása" címet. Persze-persze, modokból kevés esetben "tanulnak" a fejlesztők (Counter Strike, DotA - kivétel erősíti a szabályt), de azért elvártam volna, hogy a random kitörések, vagy legalább az a kurva kibaszott hálózsák (majd arról később, miért nevezem ilyen ocsmányul) belekerül. De nem. Hát jó, fuck.

Ám engem megvettek kilóra ezzel a katonai táskával, így ismét ellent mondtam magamnak és megszereztem a Clear Sky-t.

Elég nehéz volt haza hozni, mert a hátizsák szerencsére valóban hátizsák (vagyis inkább katonai táska, de nyugodtan lehet tarisznyának is nevezni, csak annál jóval nagyobb), így amiben egyetemre járok, elég nehezen fért el. Mindenesetre megoldottam: seggbekúrt jogászéveimet idézve (hála Istennek csak 1 évnyi) ismét kezemben fogtam egy táskát. Féltettem is, nehogy valami sietős pudva lezúzza az aluljárói csúcsforgalom bolondériájában, de szerencsére nem történt semmi baja. S kijelenthetem: eddigi legjobb minőségű eredeti vételemet köszönthettem, mert a játék DVD-jén nem volt egy karcolás sem (!!!). Ez hatalmas szó, mert eddig szinte kivétel nélkül olyan példáonykhoz volt szerencsém, melyek felülete vagy maszatos volt, vagy pedig karcos a fasz szállítástól vagy a raktári flegmaságtól. Hogy a filmeket azokat miért bírják épen kézbesíteni vagy raktáron tartani, s a játékokat miért nem (eddig jó pár eredeti filmem is van, és mindegyik kivétel nélkül tök sértetlenül érkezett meg, pedig volt, hogy -20 fokban hozták, tehát be is párásodott), rejtély. Rome: Total War Anthologymat is olyan minősíthetelen fos karcosan hozták meg, hogy ha nem fázok a procedúrától, akkor visszabaszom nekik, hogy cseréljék le, azzal meg töröljék ki a seggüket talán. De szerencsére működik, így megkíméltem magam az adminisztráció, a mászkálás kínjaitól. (Ja, és hogy negatív reklámot csináljak: az 576-ból volt a Rome, s az 576-ból eddig csak karcos CD-ket vagy DVD-ket kaptam, míg a CD Galaxistól azért többségében eddig csak jó állapotban - szóval, ha nem muszáj, akkor ne vegyetek játékot az 576-tól, legalábbis házhozszállítással semmiképp...)

A tartalmától annyira nem vágtam hanyatt magam. Van itt is művészi album, de a Fallout 3-é pl. sokkal hangulatosabb lett szerintem, itt csak mechanikus felsorolások vannak, míg a F3-ban megy a poénkodás ezerrel. Illetve a Pip Boy figura, ahogy ]{redenc mondta annak idején, mindig fel tudja vidítani az embert (bár most meg kiadták BoS figurával is az alapjátékot, hogy baza meg a pockány - esküszöm megvenném még egyszer, ha nem kúrtam volna már el ennyi pénzt eddig - s nem kéne a Watchen II-III és a Death Note 4). Ebben meg voltak matricák és egy felvarrható S.T.A.L.K.E.R. jelvény, ami annyira nem dögös (ironikus, de pont hozzájuk csatlakoztam a játékban először), inkább a Dutyét kellett volna ilyenné tenné, azt szívesen felvarrnám a dzsekimre (bár D0nci szerint ez cikis :D). A játék doboza maga nagyon igényes, talán csak filmeknél láttam ilyet (mint a Death Note díszdoboza, ilyen kinyithatós). Van itt még egy térkép is, mely hangulatos, de az Oblivion vagy a Witcher térképvel ellentétben kevésbé használható és használandó, hiszen itt aztán eltévedni biztosan nem fogunk. S ugye ott a táska, ami miatt önmagában megérte megvenni. Még a szaga is olyan "katonás" (s itt nem a dohos seggszagra gondolok, hanem a pozitívabb "katonás" szagra - tehát, mikor az újonnan varrott táskát a kezedbe kapod - nem voltam katona, amúgy :D). Én még járnék is ebben, csak kár, hogy azért ahhoz kicsi, hogy füzet + komolyabb olvasnivaló az utazásra együtt elférjen benn. Na, meg félteném. Azért egy ilyet "elnyűni" elég szar dolog lenne. A mostanit is sajnálom (ok, nem kínai boltba kellett volna venni, tudom).

Na, de miután a formaságokat letudtuk, jöhet maga a játék! Igazából a felénél se tartok, szóval ezt még annyira sem kell felfogni tesztnek, mint a Gears of War-os "nemteszt" élménybeszámolómat, tényleg csak ilyen "első benyomás" (fujj, nem úgy) jellegű lesz a bejegyzés.

A telepítés annyira nem tartott sokáig, mint mondjuk egy Witchernél is (jaj, tényleg, azt is megvettem még februárban - Bővített, igényes kiadás - burzsuj köcsög vagyok, tudom), ennek külön örültem. Mikor felajánlotta a "magyar nyelv - magyar felirat" és az "angol nyelv - magyar felirat" közötti választás lehetőségét, egy ideig elgondolkodtam, hogy sznob leszek, és "csakazértse" fogom a magyart választani, mert korábban jól lefikáztam a CD Projekt magyarítási (vagy, ha gonosz akarok lenni: magyarosítási - tudjátok: piros paprikával megszórták, oszt' annyi)  módszereit, de nem, mégsem. Filmeknél is meg szoktam nézni magyarul az adott "alkotást" (mondjuk nem is kell az idézőjel - szar filmeket nem szoktam megvenni), így játéknál miért ne, ha már van? Witchernél is fikázódtam a lokalizáció hallatán ("Ki volt Leo?" "Nyúzd meg a rémsáskát!..."), de azért mégis a magyar verzióval játszottam, ha már voltak ilyen kedvesek, és felajánlották, hogy választhatok (ezért is egy nagy csók a CD Projektnek - így, a 4. termékük megvétele után kijelentem, hogy tényleg ők az évszázad kiadói, nagyon megszerettem őket). Így a Clear Sky-t is magyarul játszom jelenleg. Szóval arra böktem, röviden ennyi.

Ezután ugyebár patch után kutattam (fórumon fel is tettem a kérdést - ezúton is kösz a segítséget! /bow), mert szerettem volna elkerülni a sokat oltott bugos verziót. Ez, így a Dark Valley-ben járva, kijelenthetem: használt is valamit. Nekem eddig nem jött elő egy komolyabb bug sem. Idegesítő momentumok vannak jócskán, de azok nem bugok - szerencsére vagy sajnos, ezt döntse el mindenki maga. Én azt mondom, inkább legyenek gügye megoldások egy jó játékban, minthogy egy jó játékot bugok tegyenek játszhatatlanná (ala Hellgate vagy Vampire).

A főmenü jó, de kiegészítő-érzést kelt, mert tök ugyanaz a zene szól. Jó, hogy ez nem folytatás, de nem is küldetéslemez. Szóval valamit kezdhettek volna a zenével is, bár nekem tetszik (igaz, az Oblivion Lostnál... na, jó, abbahagytam az ahhoz való hasonlítgatást - egyelőre).

A konfigurálhatóság továbbra is a helyén van. Persze, ha grafikára verném, könnyeimet hullajtottam volna amiatt, hogy mivel XP-m van még mindig, így egy pár beállításhoz egyszerűen nem tudok hozzáférni a DX10 hiányában. A látvány így is szép, bár meg kell jegyezzem: lejjebb kellett vennem a részletességekből (! - látótávolságból mondjuk nem engedek, szóval az maxon van), mert az Ingoványban (magyarul így hívják a kezdőterületet) olyan 20 fps körülire ment le a sebesség, ami egy lövöldözős játéknál nagyon szar. De a javulás, az igyekezet itt is látszik: végre van Nap (! - a SoC-ban én nem láttam az égen, csak az OL-ban), az árnyékok frenetikusak, koromsötét lesz éjszaka, a talaj is sokkal szebb, kidolgozottabb, ahogy az a kevés víz is, ami a játékban van. A karakterek is jelentős polírozáson estek át. Persze elvágódni nem fogok, de bizonyára DX10-ben ennél sokkal szebb látvány is elérhető. Legen elég annyi, hogy a Fallout 3 (hasonló környezet és hangulat miatt merem hasonlítani ehhez) azért e téren is jobban tetszett nekem.

De kit érdekel a grafika ilyen szinten, hiszen annak tökéletesen megfelel, amire kell: látunk, távolra is, nagyon sokat, és ez egy alapvetően lövős-menős játékban már elég (az, hogy még szép is - jó fejek vagytok, Oleg!). A SoC szerintem forradalom volt. Azóta minden FPS nonlineáris próbál lenni, küldetésekkel, meg fasza inventoryval. Legalábbis én ezt a hatást vélem felfedezni a Far Cry 2-ben és a Bioshockban is. S erre fog törekedni az id Rage-e, valamint a Singularity és a Wolfenstein is a jövőben (persze nem ilyen szintű nonlinearitásra, de a S.T.A.L.K.E.R. - Bioshock hatás érződik mindegyik címen). Ok, volt már egy előtte (legalább 1), ami kísérletezett ilyesmivel, az a Boiling Point, de az egy bugos szar lett, szóval kiesett. A díjat meg soha nem az nyeri, aki "majdnem megcsinálja", hanem az, aki bevágja. Hiszen úszásban sem az nyer, aki az utolsó csapások alapján már "majdnem első", hanem az, aki elsőként ér a célba (mondjuk ez Michael Phelpst soha nem fenyegette). Így én a SoC-t forradalminak merem nevezni. Tökéletesen szabad játékmenet, izgalmas sztori, hatalmas bejárható terület (még akkor is, ha ezek eléggé szétszabdaltak voltak a sok töltölgetés miatt), rengeteg fegyver, tápolási lehetőségek végtelen sora stb. RPG-nek semmiképp nem nevezném, de az "FPS-ek állóvizét rendesen felkavarta" (bocs, ez kellett). Én akkor azt mondtam: ezt várom el a jövőbeni FPS-ektől!
A Clear Sky szerencsére semmit nem változott, sőt, csak javult e téren. Sokkal "RPG"-sebb inventoryt kaptunk (legalábbis nekem ez "RPG-sebb", hogy egy papírbabaszerűségre aggajtuk a ruhát, cuccot, fegyvert), s a kezelőfelület is egy realisztikusabb irányba ment el. Kissé ősi megoldás volt a SoC-ban, hogy ha valami hatás ért minket (vérzés, sugárzás), akkor egy zöld jel ugrott fel a képernyőn. Baaah. Most ezt racionalizálták azza, hogy kaptunk egy számlálót, melynek előlapját látjuk csak, és méri a sugárzást, jelzi, ha vérzünk vagy éppen az agyunk kezd perzselődni, illetve e kis radar előlapját felnyitva relikviák után kutathatunk. Eleinte bevallom, nekem furcsa volt. Sokszor majdnem elvéreztem, mert eddig azt szoktam meg, hogy a pofámba villan egy zöld plecsni, ha valmilyen hatás ér. De ez így jó, mert a játékot ez is nehezíti kissé, és sokkal realisztikusabb is lesz ettől.
A "staminával" volt szarakodás, de a patche ezt is orvolsolta, így látszik. Bár szerintem nem lenne szükséges, realizmus-élményt teremtene legalább még jobban. Én az Oblivion Lostban kifejezetten élveztem, hogy alig látható helyen volt ez a kijelző.
Az viszont zavart ezzel kapcsolatban, hogy most jóval tovább bírjuk a futást. Ok, hogy 50 kiló felett itt is belassulunk és előbb kifulladunk, de még így is túl sokat enged sprintelni. Szerintem valaki, aki több lőfegyvert és töltényt cipel, kajával meg még a maga hájas/csontos seggét is, az képtelenség, hogy ennyit bírjon... Na, mindegy, nem ezen fogok kiakadni.

Az inventory mellett a játék világán is rengeteget pofoztak! Ez a frakcióháborúsdi jól lett belőve szerintem, melyből következik, hogy a frakciók is jóval kidolgozottabbak, mint a SoC-ban. Míg ott ez elég "amatőr" módon lett megoldva (jó, ha bírtunk csatlakozni egyáltalán valakikhez - legalábbis nekem nehezen ment, mert volt, hogy idő előtt kinyírták a vezért, akivel ezt meg lehetett volna oldani), itt a bandák területei "le vannak védve", tehát ott nem lehet akárhogy lövöldözni. Kissé pofon ez az A-Lifenak, de azt már úgyis agyonvágták azzal, hogy sok a szkript, illetve így legalább lehet terelni valamilyen mederben a játékmenetet és a sztorit, de a szabadságfok sem sérül.  Mindenütt vannak kereskedők, illetve már feltűnnek fegyver és páncélkovácsok, akikkel lehet modolni a cuccainkat, illetve végre jelölve vannak a specifikus karakterek, akiktől küldetést lehet kapni (s nemcsak a helyi boltos, mint a SoC-ban). Durván jól lett megcsinálva, illetve kidolgozva a játék e része (is), még RPG-sebb lett, de mégsem ment el abba az irányba, a pörgő akció és a vad lövöldözések ugyanúgy megmaradtak, mint egy vérbeli FPS-nél! Röviden: fasza lett e része!

A frakcióháborúk is nagyon jók szerintem. Ugyan lehetne jobb is biztos, meg ez a területfoglalósdi egyes játékokban jobban lettek megoldva (pl. a San Andreas simán veri ezt az elég béna rendszert, ha a SA szemszögéből nézzük - ha nem, akkor viszont nagyon jó), de itt a SoC-hoz képest ez kiváló lett szerintem. A szeméttelepes foglalások voltak a legjobbak: adrenalinpumpáló, taktikus harcol voltak, s érezted, hogy csapatban vagy. Legalábbis egy ideig. Mert a fő bázishoz csak akkor voltak hajlandóak jönni a társak, mikor már én jóval bent jártam az épületben. Apropó, raktárépület: ez már a SoC-ban is a legutáltabb rész volt nálam, s itt is az lett, mégpedig azért, mert irdatlanul lecsökkent itt az fps. Kb. 5-6-tal kellet menetelnem, mikor a köcsögök meg ontották rám a golyót. Háttökjóbazmeg... Nem tudom, mi ott olyan szaggatós, sokkal több effekt van az anomáliáknál is, vagy az előző részben Chernobylban, de ott 40-50 fps volt a sebesség. A raktárépületben meg szaggatott mint disznó. Ki érti ezt? Jó lett volna azért ezt kijavítani, kedves vodkavedelő barátaink! Nem hinném, hogy olyan nehéz lett volna erre ránézni. Vagy nem tudom, lehet, csak nálam van ez így, amit mondjuk kétlek, mert az előző konfigomon is ugyanez volt, mint a mostanin, pedig akkor 3 GB RAM-mal és 2 generációval visszább voltam VGA terén. Még szerencse, hogy ez csak röpke percek alatt letudható része a játéknak, különben elküldeném most őket a 'csába.
Persze, hogy visszatérjek a frakcióháborúkhoz, van még hova fejlődniük, ez tény. De szerintem a 2. részre ennél ezerszer jobbat össze fognak hozni - kóstolónak meg ez is megteszi. Nem a legjobb, nem hanyattbaszós, de nekem tetszett.

Amiért a SoC-t szerettem még, az a nehézség volt. Már Stalker fokozaton is megizzasztott, hiszen itt az ellenfél azért gondolkodik is, s ha nem is ez, páncélja vagy gyorsasága (ez mutánsoknál jellemző), na meg sebzése, pontossága keményebbé teszi. Illetve mi sem ugrálhatunk össze-vissza, mint mondjuk egy Doom 3-ban (ami Veteranon is lenyomható könnyűszerrel), mert különben elfáradunk, lecövekelünk, addig meg szétlőnek. Így fedezékből fedezékbe kell vonulni (s még mittoménmilyen rendszer sem kell hozzá, mint a GoW-ban), lövöldözni, ki-ki nézni, vagy esetleg eszeveszetten menekülni. Én legalábbis, ha bloodsuckerek jöttek, mindig futottam, ha lehetett, mert azok egyből szétszedtek, akármilyen páncél is volt rajtam. Na, meg ott az elvérzés veszélye: itt, ha meglőnek, akkor vérezni kezdesz, s folyamatosan csökken az életerő, amit csak kötszerrel lehet elállítani. Nem is ragozom tovább: igazi hardcore FPS volt a S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl, ami miatt sokan nyafogtak is itt a fórumon, emlékszem (volt, aki "ez egy szar"-ral fel is adta). A CS szerencsére nem engedett a kocamalacoknak, s a mai trendi irányvonalnak, sőt, még talán keményített is. Legalábbis én azt vettem észre, hogy sokkal jobb az A.I., na meg gránátokat is dobál végre rendesen, így nem lehet meglapulni sokáig, vonulni kell fedezékről fedezékre és lőni, taktikázni. Volt, hogy egy Freedom állásnak vagy 5X futottam neki, mert annyira jól összedolgoztak, hogy nem találtam fogást a köcsögökön egy ideig. Persze az M.I. csinál baromságokat most is, de ez a nehézségnek nem vág oda. Pl. volt, hogy éjszaka (bwáááááááááááh) támadtam meg őket, szép csendben. Dobom a gránátot, azok szétfutnak, majd megállnak megint egy helyben. Így fejlövéssel elintéztem őket könnyedén, nem mozogtak. Biztos a Júdeai Nemzeti Front elit öngyilkos különítményéből jöttek ők is. De ilyen nem gyakran van, az M.I. eddigi tapasztalataim szerint nagyon is jó, még a mutánsoknál is (kutyusok is fél másodperc alatt szétszednek, ha nem vonulsz fedezékbe, vagy nem ugrasz fel valami magaslatra, ahová nem tudnak ugrani).

Ami viszont nem tetszett, hogy sokszor csalnak is. Pl. éjszaka (BWÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁH) ostromoltam meg a Raktárépületet. Azt banditák vették körbe, egy őrszem állt a magaslaton. Éjszaka volt, mint mondtam. A banditák ruháján nincs nightvision, ami látható is, hiszen be van kapcsolva az elemlámpájuk (a hadseregnél általában nincs, ezért is szívás eleinte velük harcolni éjszaka - mondhatnám: análszadisztikus élmény). Akkor kédem én: hogy a francba nyit rám tüzet már 500 méterről?! Csakis úgy, hogy a gép pofátlanul jól céloz és még csal is, mert lát a sötétben nightvision nélkül.

A játék egyik legnagyobb negatívum amúgy a sokszor "bwááááááh"-zott éjszaka. Nagyon jó, hogy van, ezt le kell szögeznem. A SoC-ban én úgy emlékszem, hogy igazi éjszaka nem volt (1.0004 patchig semmiképp), tehát csak szürkületet kaptunk, koromsötét csillagos éjszakát nem. Itt kapunk, olyat, hogy orrunkig nem látunk, csak, ha elemlámpával közlekedünk. Ez tök jó, hangulatos, és reális is. Sőt, a napszakok váltakozásáért, idő teléséért is nagyon szeretem a S.T.A.L.K.E.R.-t. Azonban közel sem a barátunk az éj. Taktikai szerepe nem nagyon van, csak akkor, ha az ellenség háttal van nekünk - de akkor meg minek, hiszen így nappal is becserkészem. Viszont annál nagyobb szopás ránk nézve! Éjjel nightvision nélkül támadni életveszély, lámpával meg baromság, mert: 1. úgy sem világít be elég területet 2. csak felhívja a figyelmet ránk még jobban 3. még annyira sem látunk így a sötétben, mivel a szemünk így a fényhez van szokva. Basszák meg az éjszakájukat így, ebben a formában akkor! Nem értem, hogy miért nem lehetett legalább egy nyavalyás opciót rakni párbeszédekbe, s baráti területeken ALUDNI??? Vagy VÁRAKOZNI legalább, mint az Oblivionban vagy a Fallout 3-ban.  Annyira nehéz feature ez, bazeg, hhúúúúúúúúú! Biztosan nehéz leprogramozni, hogy tudjon a játékos skippelni bizonyos időt. De nem: rá vagyunk kényszerítve, hogy éjszaka kommandózzunk, mert mást úgy sem tudunk csinálni. Legalábbis én már 1 perc után untam, hogy ott ülök a tábortűznél és hallgatom az orosz-magyar dumát, meg a gitárpengetést. S mivel a játékban 1 óra nagyjából 1 perc, így kb. 10-15 percet kellene eltöltenünk így, mert este 7-kor besötétedik és csak hajnal 6-kor lesznek megint olyan fényviszonyok, hogy tudjunk csinálni is valamit. Persze a nightvision megszerzésekor e probléma megszűnik, de engem ez már így 10 óra játék után rohadtul idegesített - s nem, nem tudtam még beszerezni a nightvisiont, mert -hogy a fenébe is?!-, inkább egészségcsomagokra költöm a rubelem, meg kötszerre - ami épp eléggé drága így is. Az Oblivion Lostban bezzeg volt hálózsák, és nem vágta agyon a játékot, csak észszerűsített rajta és játszhatóbbá tette.  Hogy ez miféle designeri döntés volt, hogy míg nincs nightvision, szenvedj éjszaka, nem tudom. De szerintem valami balfasz gondolhatta úgy, hogy így jól el lehet lenni éjszaka, míg nem lesz éjjellátónk. Persze van hálózsák mod már ehhez is, de ez nem mentség, mert a modok nem a fejlesztőket dicsérik, hanem a moddereket...

Már utaltam rá, de nekem ez sem tetszett annyira, hogy ilyen drága lett minden. Illetve nem is a drágasággal van a baj, hanem azzal, hogy nagyon keservesen lehet pénzhez jutni. Az előző részben simán lehetett úgy gazdagodni, hogy eladtuk az ellenfél fegyvereit. Igen ám, de míg ott 200 Rubel volt egy szar kalasnyikov, addig itt vagy 10-et ha ad érte a köcsög kereskedő. S hiába baráti, akkor sem fog méltányosabb árakat ajánlani. Jó-jó, ez is nehezítés, de szerintem kissé túl szigorúak voltak. Legalább azt a kurva egészségügyi csomagot nem kéne 300 Rubelért kínálni... Ejnye-ejnye.

Az artifactok megszerzése viszont különösen tetszik! Sokkal hangulatosabb ez így. S ezt a sztori is indokolja, hiszen még jóval a rendszeresített kitörések előtt járunk, így kevesebb az anomália is, s kevesebb a "megfertőzött" tárgy is. Így ezek igen ritka, ennél fogva pedig sokkal értékesebb tárgyai lettek a játéknak. Ha anomáliákhoz érünk, elővesszük a radart, és az elkezd pittyegni, mely gyorsul folyamatosan, ahogy egyre közelebb érünk az artifacthoz. Ám koránt sem olyan könnyű hozzájuk jutni, hiszen ezek közelében -reálisan- hatalmas a sugárzás és sok az anomália, s jellemzően ezek mind egy-egy anomália közepében vannak, azok dobják ki magukból őket. Nehéz, de irtó hangulatos hozzájutni egy ilyenhez. Így végre nem csak bezsebeljuk ezeket, mint valami kommersz kolbászt a kukából, hanem igen is megküzdünk érte és izgulunk, hogy vajon mit dob (ala Diablo 2). Nekem nagyon bejött, kurvaiskolás.

Elsőre elég olcsó megoldásnak tűnhet, de szerintem kifejezetten jó, hogy az előző részből egy csomó terület visszaköszön. Számomra ez soha nem baj egy játéknál, ha nem "ctrl+c ctrl+v" elven járnak el, mert mindig jó nosztalgiázni, illetve megnézni, milyen volt/lett az adott pályarész/terület. Itt is tök jól lett megoldva! Egészen máshonnan indulunk (még távolabbról, az Ingovány még igazából nem is a Zóna része, bár anomáliák itt is vannak már), de utunk rögtön a SoC első helyszínére vezet. Tök ismerős a terület, minden ugyanott van, de másképp, mások az erőviszonyok. De ez az érzés a Dark Valley-nél jön elő legjobban: nagyon nagy élmény látni, hogy ez az a terület, ahol már látszott, hogy mindenki kezd megbolondulni és dúlt a harc, valamint tele volt Duty-s arccal, most viszont még béke van, kevesebb a mutáns is, az anomália is, s a területet a Freedom birtokolja! Hol van még az X-18? Jelenleg ott, ahol le lehetne menni, egy igen veszélyes vándorló anomália van. Mondjuk lehet, hogy később lesz még meglepetés, jelenleg a Dark Valley-ben vagyok, s próbálom kideríteni, mi van azzal az Agyar nevű faszival. Nagyon kíváncsi vagyok, milyen lesz majd az NPP és Zsírkofág (gondolom, akik már 2007-ben is itt voltak, emlékeznek, hogy tréfált meg minket a BadWord filter a Szarkofág leírásakor).

A sztori is kellőképp izgalmas már most, mert sejtem, mire megy ki a játék. Tök jó, mikor hallom, hogy milyen érdeklődéssel fordul a sok buta sztalker a "Wishgranter" felé, hogy majd ott megváltja őket valami, meg gazdagok lesznek. Pfff... Ha tudnátok, hogy Strelokként én miket láttam! Illetve a Braink Scorcherről is csak sejtik, hogy mi lehet, de, hogy az természetes, mesterséges vagy túlvilági valami, még nem tudják. Pedig én már kicsináltam vagy 6X. S ettől zseniális az egész! Tudod már, mi van, mi vár rád, pedig nem ugyanazt a szereplőt alakítod, viszont itt az izgalmakat az adja, hogy te már egy információ birtokában vagy, amiről a többi karakter még nem tud (filmben ezt hívják suspense-nek). Kíváncsi vagyok nagyon, hogy karakterünk ezúttal kicsoda is, lesz-e akkora bravúr, mint a Marked One esetében. Számomra legalábbis legalább akkora katarzis volt Strelok kilétének felfedése annak idején, mint a KotOR-ban Darth Revané.

Na, még a fegyverekről pár szót! Az előzőben is sok volt, főleg az OL moddal, s szerencsére bővítettek a kínálaton valamelyest. Eddig mondjuk csak a sörétes puska az újdonság, meg néhány pisztoly. Kissé idegesítő, hogy a pisztolyoknál nem lehet "iron sight"-ot alkalmazni, hanem csak bezoomol amolyan Far Cry-szerűen és annyi. Így azért kicsit szívás fejlövéseket osztogatni, pedig nekem kedvencem a pisztoly. Az előző rész egyik legjobb fegyvere kétségtelenül a kés volt. 1 vágás 1 ölést jelentett. Most ezen redukáltak, és így szerintem kissé elbaszott lett már. Sok értelme így nincs használni, hogy hiába szúrom hátba az ellent, az megfordul és szitává lő. Ha már odalopakodtam, akkor ugyan essen már össze, ha nyakon szúrom, ne lövöldözzön össze-vissza. Pozitív viszont, hogy sokkal átláthatóbb lett, melyik a jobb fegyver, mert priossal/zölddel jelzi, hogy milyenek a felvettek ahhoz képest, amit használok jelenleg. Realizmus élményét növeli, hogy most gyorsabban amortizálódnak. Szóval a fegyverek továbbra is nagyon faszájosak.

Úgyhogy eddig a játék nagyon tetszik, s innentől nagy baj nem lehet szerintem, hacsak nem laposodik el a sztori. De számomra már azért is megéri, hogy az NPP-t lássam megint, mert az önmagában egy nagyon borzongató, hihetetlen, gyönyörű momentum volt a S.T.A.L.K.E.R. SoC-ban. Tehát most is kénytelen vagyok visszaszívni a szitkaimat és megfogadni, hogy nem ítélek elsőre, elhamarkodottan, mert a Clear Sky igen is jó játék s bár patch nélkül nem próbáltam, de szerencsére koránt sem olyan bugos így, mint amilyennek sokan elmondták. Xray összeomlásom már volt persze, ami az előző résznél is agymra ment (olykor mentéseket is elbaszott), de remélhetőleg itt nem kell újrakezdenem majd a játékot ilyen genyóság miatt. Azt hiszem, hogy ezt a játékot is vagy 6X végigjátszom majd egymás után, mint a SoC-t, mert megérdemli!

Ja, majdnem kifelejtettem: a magyarítás. Nos, oltottam sokat, főleg a Jakab Csabával készült interjú alapján, miszerint nem is látják a játékot, úgy kell elkészíteniük a szinkront. Ennek ellenére viszont elég jó lett. Kissé agybasz ez az erőltetett oroszos "ákcentus", de nem olyan zavaró. Azért érződik az egészen, hogy nem amatőr faszok csinálták, hanem tapasztalt szinkronszínészek, akik filmeknél már bizonyítottak. S élőhangban és a dialógokban sem finomkodnak, káromkodnak rendesen, ahogy az katonákhoz és kőbunkó vodkavedelő, fegyverrel járkáló férfiakhoz illik. Az egyik tiszt egyszer le is seggfejezett - kár, hogy ott éppen nem tudtam elővenni a fegyvert, mert egyből fejbelőttem volna :D. Vagy egy másik jó példa: megy a harc nagyban, s az egyik bandit dobja a gránátot, közben kíséröszveggel: "Na ezt kapd ki faszszopó!". Persze azért legközelebb már angol hangokkal fogom felrakni, de esetenként jó hallani, hogy magyarul szólnak hozzád egy játékból, még ha idióta oroszos akcentussal is.