Ma az egyik újságban olvastam, hogy egy Darren Shan könyvet meg fognak filmesíteni. Annyira nem ismerem Darren Shant, de annyit tudok róla, hogy Anne Rice-hoz hasonló vámpíros történeteket ír, elsősorban a fiatalabb célközönségnek, kicsit "ponyvásabb" formában, mint a "mesterasszony". A lényeg, hogy azt írták róla: a film a durva jeleneteket nem fogja tartalmazni, hogy szélesebb korosztály számára megtekinthető legyen.
Nos, az ilyenek nálam kibasszák a biztosítékot. A fészkes fenéért kell valamit csak azért megmásítani, mert nem feltétlenül tizenéves kisgyerekeknek való, hanem mondjuk 16 éven felülieknek? Ez a Darren Shan-ügy persze csak a jéghegy csúcsa, ennek kapcsán egy korábbi esetre kívánok visszautalni. Illetve kicsit megnézni, hogy mégis mit művelnek egyes alkotásokkal az ilyen kompromisszumok érdekében.
Véleményem szerint felháborító, ha valamit csak anyagi okokból cenzúráznak. Illtve ott van a másik kategória, amikor sznobok álerkölcsös célzattal tiltanak be, vagy vágatnak ki alkotásokból részeket. Egyik jó régi példa erre a Hays-kódex, amit 1960 környékén szüntettek csak meg, de 1929-től gyakorlatilag meghatározta az amerikai filmkészítést. Ez egy idióta szabályozás volt, amit ha nem tartottak be, a filmet egyszerűen nem forgalmazták (persze ez sarkított - ha valakit bővebben érdekel, olvasson Bordwell-t, A film története c. könyve szerintem minden mozirajongónak kötelező olvasmány amúgy is). Mik voltak ebben? Pl. nem lehetett a bűnözőket úgy feltüntetni, mintha a jó ügy érdekében cselekednének. Tehát a Keresztapa valószínűleg akkoriban repült volna a kukába. Vagy: tilos volt erotikát nyíltan ábrázolni. Mer' a női test ártalmas az egészségre, vazz... SZ-Á-N-A-L-M-A-S! Nem azt mondom, hogy itt durva hardcore pornó kell minden filmbe - utálom a pornót, félreértés ne essék. De azért, ha indokolt a szenvedélyes szexjelenet, mint pl. A postás mindig kétszer csenget c. filmben (az 1981-esről beszélek), akkor ugyan már had ábrázolják azt szabadon. Nagyon jól tette az illető, aki szorgalmazta eltörlését. (Amúgy ezt nagyban az 1968-as eseményeknek is köszönhetjük, illetve az "újfilmeknek", melyek konkurálni kezdtek Hollywooddal).
Szóval az álszentség már a film hőskorában elkezdődött. Pedig előtte aztán mik voltak! Néhány 1900-as filmet, ha megnézünk (ezek kísérleti filmek), némelyikük arról szólt, hogy egy nő hogyan vetkőzik benne meztelenre. Pusztán anatómiai célzattal persze, illetve az emberi test szépsége miatt, de azért mégiscsak ott volt a vásznon, meztelenül egy nő (persze a látvány közel sem volt szép, mert akkoriban még nem nagyon volt "válogatás", értelemszerűen). Vagy ott vannak a burleszkek korai változatai: agyonverték egymást, csak úgy, poénból. A tortadobálások mennyivel agresszívebbek, mint bármilyen verekedés? Semmivel, szerintem. Ugyanúgy azt a mintát mutatja, hogy a konfliktusok agresszióval oldhatók meg. S ezt akkoriban, a naivabb filmnéző közönség könnyebben át is vette. A film divatokat teremtett akkoriban, pedig milyen kezdetleges volt még!
De ott volt a rasszizmus esete is (érdekesség: a Hays-kódex tiltotta azt is, hogy feketék és fehérek kapcsolatát ábrázolják - szóval az nem számított, hogy rasszista egy film, de az igen, hogy meztelen nő van benne... ) : Griffith: Amerika hőskora c. filmjében a Ku-Klux-Klan felszabadító hadseregként tűnik fel, s kiveri a feketéket az amerikai városból. Alatta meg szándékosan dicsőséges zene szólt - a premiervetítésen is. (Én imádtam a filmet, amúgy. )
Értem én, hogy a filmipar manapság erősen pénzcentrikus. A profit számít elsősorban, s csak másodsorban az, hogy milyen az alkotás kvalitása. A blockbusterek ingadozó minősge jól mutatja ezt (igaz, sok sajnos sikeres - de 20-ból talán 5, ha kiemelkedő).
Viszont nem értem akkor, hogy minek is van a 18-as besorolás? Ugyanis az rendben van, hogy sokan ódzkodnak ettől. De néha olyan játékoknál és filmeknél is láthatjuk ezt, melyekben nincs is ilyen tartalom! Például ott a Hannibal c. film. Egy csöndesebb thriller, mégis mindenütt 18-as karikával vetítették annak idején. Igaz, van benne 1 jelenet, amiben sejtelemesen, ingadozó, kézikamerás felvételen látjuk, ahogy Mason levágja az arcát, vagy az utolsó jelenet, mikor felnyitja Hannibal az egyik rosszfiú koponyáját. De ezek szerintem egyáltalán nem megrázóak. Megrázóbb volt sokkal Hitchcock Psychoja, pedig ott vért nem is nagyon lehetett látni. Vagy a Bárányok hallgatnak sokkal megrázóbb volt, mikor láttuk a kút oldalán a letört, véres körmöket. De ott vannak a trancsírhorrorok is, melyek sokkal véresebbek.
De, hogy játékot is említsek: a GTA: San Andreas mi a gennygócért is kapott 18-as besorolást? A játék egy paródia, szabadabb nyelvezettel. A nyelvezetért max. 16-os karika járna, szerintem. Vagy azért adtak rá ilyet, mert lehet egy patch-csel "unlcokolni" egy idióta, látványtalan "modot"? Ennyiért?
Vagy a Half Life 2: mi a rákért lett 18-as? Még csak nem is fuckolnak benne... Ha legalább Alyx levetkőzne, vagy öncélú brutalitással ki lehetne végezni az ellenfeleket. De nem, semmi... Azért kapott tán', mert lehet fűrészlapkkal groteszk szörnyeket kettévágni, scriptelt módon?
Ott van a The Witcher. Sapkowski egy igen "realista" fantasy-világot alkotott, melyben rasszizmus, káromkodás, politika, és nem utolsó sorban erotika van. A játék, melye ezen a világon alapszik, 18-as besorolást kap. A borítóján ott van egy nimfa, vagy mi, aki egy gyönyörű, stilizált, de meztelen nő. Na, mondom, akkor lesz itt biztos több is! Erre mit írnak a játékról? A szexjelenetek kártya formájában, nem is látható módon jelennek meg. Hát beszarás: akkor mi a francért lett 18-as?!
Szóval itt az a baj, hogy szerintem a cenzorok sem nagyon tudják, mi van. Biztos vagyok benne, itt is üzleti érdekek húzódnak meg a háttérben, illetőleg azok, akik a besorolást végzik, akkor hallanak először a játékról. S ahelyett, hogy kipróbálnák, elolvassák, mit írnak róla, és annyi. Ha már megakad a szemük azon, hogy "erotikus jelenet", vagy "durván leteremti", vagy "felszeleteli", máris 18-as karika rá.
Ez persze még csak egy probléma. Ott van a hűség. A Hitmannél szerintem mi, rajongók, egy emberként hördültünk fel, mikor Hitman csajozni kezdett, vagy karddal megvívott a többi idiótával. Akik ráadásul nem is klónok, hanem "árva gyermekekből verbuvált pötyök". Ráadásul egy nyálgépet, Timothy Elefántot választottak főszereplőnek. Emelett pedig a Hitman játékok brutalitása is enyhe símogatássá degradálódott. Pedig a Hitman: Contracts-től a sorozat szerintem igencsak komor hangulatot vett fel. S bár azért erősen stilizált így is, a vér az azért rendesen folyt, ha arra került a sor. Illetve a brutális kivégzéseink néha. De mindegy, nekik elég volt egy WC-s jelenet, oszt kész.
A Doom 3 védjegye eleve a horror volt. Mert az volt az utolsó rész, így nyilván ahhoz kötöm, nem az első részhez, vagy a másodikhoz - s hiába magyarázzák a fejlesztők, a pinkydemon gagyi változata elárulja úgy is, hogy a 3 volt a kiindulási alap (hol láttunk mi "mechanikus" lábat az 1-2-ben a pinkynél? Ugye, hogy sehol?). Szóval a Doom 3 volt az alapjuk, ezt nem fogják letagadni soha. Az pedig a kőkemény, agyat borzoló félelemről szólt. Kemény véres folyosók, néha arcunkba csapódó, brutálisan megcsonkított élőholtak, s eleve a Cherub nevű, emberi elmével fel nem fogható rettegést árasztó szörny. S pont a transzcendens, "nem evilági", a másik dimenzió volt az, ami miatt szerintem félelmetes volt. Mert, ha csak szimplán idétlen kísérletekről lett volna szó, mint a Far Cry-ban, akkor én nem is féltem volna. A Far Cry-ban a szörnyek eleve nevetségesek voltak, de még félelmetesnek szánt helyzetben sem ijedtem volna meg tőle. Illetve a tudat, hogy egy elmebeteg tudós csinálta őket, megnyugtató volt. Viszont a Doom 3-ban a Pokol egy olyan legyőzhetetlen ellenséggel állított szembe, amit láthattunk a jól felépített bejátszásokban is: sokszor alig láthatóan támad meg, s ki is hangsúlyozzák a játékban, hogy itt a lelkünk veszik el. Az, hogy a testünk szét lesz trancsírozva, kit érdekel, nem? Ha viszont a lélek veszik el, és alakul át pokoli, tudattalan szolgává, sokkal félelmetesebb, szerintem. A Pokolba lépve pedig átérezhettük, milyen az, ha tényleg minden biztonságtól megfosztanak. Itt minden ellenünk van. A bázison még reménykedhettünk benne, hogy tudósokkal is találkozhatunk, de a Pokol = Vég.
Tehát állítom, hogy a Pokol tudata miatt volt igazán félelmetes a Doom 3. Mitől fosszák meg a filmet? A Pokoltól! Mer' ateista a világ, bazmeg, ki venne má' be ilyen baromságot? Gondolom, eszerint gondolkodtak. Vagy netán féltek, hogy Lucifer a kukijára húzza őket? Ah, minő baj lett volna!
Illetve a Doom 3 brutalitása sem volt benne. Csináltak egy rém gyenge akciófilmet, egy idétlen, csapatalapú megközelítéssel, a végén pedig a Kickboxerre, vagy Tökéletes katonára jellemző verekedéssel (csak azokba a filmekbe bele is illett és szeretem is őket) a végén. Gratulálok! Csak a lényegétől fosztották meg a játékot. Egyértelmű itt is, hogy a profit miatt kellett adaptálni. S ezzel szerintem bevonult a legrosszabb és leghiteltelenebb adaptációk közé. Sőt, szerintem még egy Uwe Boll-filmnél is gagyibb (nem rosszabb, gagyibb).
Nem az kell ide, ami mondjuk a '80-as évek ZS-kategóriás akciófilmjeibe: 1 lövés 1 baszás. Nem. Viszont, ha a kontextus megkívánja, ugyan nem cenzúrázzák már, vagy ne kényszerítsék már az alkotókat arra, hogy idétlenül megvágják a filmeket, vagy hülye kártyás meg egyéb gagyi megoldásokkal éljenek egy játékban. Ha egy alkotásba erotika vagy erőszak indokolt a cselekmény, történet miatt, az legyen benne. S fordítva is legyen így: ha valamit 18 éven felülieknek javasolnak csak, abban tényleg legyen olyan tartalom, vagy pedig ne kényszerítsék ilyenbe feleslegesen. Például a 300 is ott van: képzeljük el a filmet fröcsögő vér nélkül. Sőt, nem is kell elképzelni: játszunk a Rome: Total War-ral és láthatjuk, milyen szarul fest egy csatamező lemészárolt katonák hulláival, de vér nélkül...
A TV cenzúrája meg egy külön flamer blogbejegyzést is megérne - hamarosan az is meg lesz, mert egyre undorítóbb formákat ölt.