Már megelőlegeztem egy korábbi bejegyzésben, hogy mégis melyik játékot tartom a legjobbnak ezévben, tehát most más szemszögből fogom megvilágítani a dolgokat. Illetve arra fogok koncentrálni, amit ki is próbáltam - s ígérem, a GTA IV-ről egy kurva szót nem fogok szólni, se a Prince of Persia legújabb részéről - mert nem volt időm kipróbálni ezeket. S igazából a GTA IV nem is izgat. Na, jó, akkor mégis: tudjuk le most a GTA-t és a PoP-ot.

A GTA IV számomra nagyon érdekesnek indult. Bár már elég "LOL"-kategóriának tartottam, hogy ismét Liberty City-be térünk vissza. Wat da fukk? De ezek az ígérgetések, hogy "hatalmas város", meg "tényleg élő világ" nagyon megfogtak. Illetve a GTA 1. része óta rajongója vagyok a sorozatnak, mindegyik részével igyekeztem minél előbb játszani. A GTA 2-vel egy időben 2-3 évig is játszottam egyfolytában. Akkoriban mondjuk még voltak műanyag játékaim, azokkal is toltam, tehát a számítógépezés csak mellékes volt. De, ha a gép elé ültem, vagy Doom-oztam, vagy GTA 2-ztem. Szóval nem mondhatja senki, hogy én nem tűkön ülve vártam. De egyszerűen annyira rengeteg cím jelent meg a piacon, mire a GTA IV abba az állapotba ért, amibe, hogy egyszerűen elment a kedvem tőle. Nem tudok már egyszerűen mindenre odafigyelni.

S ez az egyik eleme annak, hogy 2008-as játékokhoz való hozzáállásom miért ilyen "flegma". Egyszerűen ezért: túl sok a cím, mindegyik kipróbálásra idő sincs - s pénz sem. Persze letöltögetek játékokat, álszentség lenne azt állítanom, hogy nem (pedig próbáltam leállni erről már többször is, de még nem vagyok elég erős ahhoz, hogy - másfelől pedig, ha nincs demo, akkor nincs mit tenni...), de azért igyekszem megvenni a játékokat. A magazinok viszont már rég nem adnak "igazi" értékelést, az online review-k is sokszor csalókák, a játékmenet-videóknak pedig csak a bolondok hisznek, véleményem szerint, hiszen videót manapság már az ovisok is tudnak manipulálni. S a mai világban nem lehet azt mondani, hogy a fejlesztők/kiadók patyolat tiszták, becsületesek. Mert nem... Őket is a pénz vezérli elsősorban, s az, hogy a termékük eladható legyen - bármi áron. Így természetes, hogy a játékmenet videókat manipulálják, vagy csak szimplán úgy vágják össze, hogy az filmes szempontból "attraktív" legyen. Pedig ugye, ne kelljen hangsúlyoznom már megint, a játék nem film, a játék játék. Interaktív valami, amit "aktívan" lehet csak befogadni, nem videók formájában.
Szóval kipróbálni mindent - képtelenség. Még így is, hogy az ember egyetemista, és azért sok ideje van a vizsgákon kívül, persze. Azért be kell járni, meg minden, hétvégéken meg az ember azzal szeret foglalkozni, ami szórakoztatja. Márpedig én kényszerből nem fogok mondjuk Brothers in Arms 3-azni, ha egyszer kurvára nem érdekel a II. világháború jelenleg. Pedig biztos jó játék lehet, de, ha engem éppen a posztnukleáris Washington köt le, akkor nem fogok Normandiába menni csilliomodik alkalomra.

Emellett a film és a játék hat egymásra nálam. Nem tudok úgy pl. maffiafilmet nézni, hogy egy történelmi stratégiai játékkal játszok, ahogy egy sci-fihez is nagyobb kedvem lesz, ha mondjuk megnézem a Szárnyas fejvadászt (Blade Runner). Mikor azt a filmet megnéztem, akkor például elővettem a Deus Ext. Vagy mikor Anne Rice-t olvastam, felraktam a Vampire-t, pedig hajaj hánszor letöröltem azt is! De, hogy a másik oldalról is hozzak példát: mostanában, hogy Rome-ozok, szinte csak ilyen 300-at vagy Rettenthetetlent tudtam nézni, vagy Ben Hurt, vagy Quo Vadis?-t. Szóval, ha mondjuk vámpírfilmet nézek, nem tudok egy GTA IV-gyel játszani.

Tehát sok tényező befolyásol. Régebben lehet, még ment volna. Emlékszem, a Half Life-ra hogy élveztünk régen, mikor a kezünk közé kaptuk. Semmi nem számított, egyszerűen csak játszottunk a HL-lel és kész. Kb. olyan 2002-2003 körül kezdett bedurvulni ez az egész. Aminek oka az is lehet, hogy akkoriban kezdtem el jobban tájékozódni, GS-t és Gamert venni rendszeresen, így jobban informálódtam a játékokról. S ilyenkor olvas az ember sok dologról, ami megragadja, elkezdi érdekelni. S ilyenkor jön a zavar: nem tudod, mivel játsz. Csömör! Ez kb. tavaly tetőzött be. A tavalyi év vége talán még a mostaninál is durvább volt, tényleg egymást érték a nagyobbnál nagyobb címek. Ahogy idén is persze, de a 2007-es volt a legfélelmetesebb véleményem szerint. Bioshock, Witcher, Medal of Honor: Airborne, Call of Duty 4: Modern Warfare, meg még sorolhatnám.

Persze idén sem kíméltek minket, sőt, talán egyesek szerint meg a mostani volt nagyon durva. A Mirror's Edge, Prince of Persia, Far Cry 2, Stalker: Clear Sky, GTA 4, Dead Space, Gears of War 2, Fable 2, Brothers in Arms 3, Call of Duty 5, Fallout 3, Mass Effect... Jajj. A fejem is belefájdul, ha csak belegondolok, mik ezek. Minddel játszani nem könnyű, viszont értelme nincs annak, hogy csak végigszaladunk rajta. Lelketlen, tucatszar lesz mindből, ha 2 nap alatt végigjátszuk őket. El kellene mélyülni bennük - na, erre nincs ma idő! Jó, ilyen Gears of War 2-ben azért annyira nem kell elmélyülni nyilván, de azért a Stalker, a Far Cry 2 vagy a GTA 4 is mind olyan játékok, melyek azért rengeteg mellékvágányt kínálnak, és végigszaladni rajtuk nyilvánvalóan olyan, mintha megállnánk egy Vénusz születése kép előtt, és kivernénk rá. Elvétjük ezeket, ha csak 10 órát játszunk velük. Viszont idő meg nincs rá!

Így szelektál az okos gamer. Mert letölteni le lehet mindent, ez nem lehet gond sokaknak szerintem. De azért gondoljunk már bele: jó-e az, ha csak végigszaladunk rajtuk és annyi? Nem e jobb akár hónapokra is gázmaszkos balféknek lenni, aki mutánsokat irt és vodkát vedel? Vagy beleképzelni magunkat a Fable 2 hősének szerepébe hónapokra is? S a Fable a legjobb példa arra, hogy hogyan lehet játszani egy mai játékot: lehet felületesen, s akkor a Fable: The Lost Chapters és a 2. része is csak 5-6 óra (állítólag a 2. kb. ilyen rövid - az első az kb. 8-10 óra, ha végigrohan rajta az ember - egyszer kipróbáltam, csak úgy viccből - el is hánytam magam, mert semmit nem csináltam benne, csak rohantam...) alatt végigjátszható. De lehet úgy, mint mondjuk én csináltam: mindenen eltököltem. Direkt berúgtam, táncikáltam, akár 5-6 órát is csak azzal töltöttem (valós időről van szó!), hogy horgászgattam, vagy udvaroltam. Egyszerűen JÁTSZOTTAM, igazából. Nemcsak gyilkolásztam, meg kveszteltem.
Az Obliviont is a mai napig nem játszottam még végig, pedig az Xfire-ös profilomban is látszik, hogy 103 órát eltöltöttem vele, s még akkor ott van az Xfire-ön kívüli idő (ami még 4X ennyi lehet). De egy mai játéknál, ha mindennel játszani akarnál, ami érdekel, nem lehetne ilyet.

Ezért én szelektálásra tértem át. S jelenleg ott tartok, hogy az RPG-n és a Total War stratégiákon kívül más nagyon nem tud már érdekelni. Az akciójátékokról lebeszélem magam, mert hogy egyre rövidebbek (tisztelet a kivételnek persze), nem érdemes őket beszerezni. Vagy a Prince of Persia esetében is lebeszéltem magam a kipróbálásról, mert megkérdeztem magamat: "akarsz te itt ugrabugrálni, meg szürreális gömböket gyűjtögetni?". S nem, nem akarok. S egyre több címmel vagyok így. Ami túl lineáris és "gyorsan told végig, mert jön a másik játék"-kategória, arról lebeszélem magam, akármennyire érdekel is.

Kb. ezt kezdtem el 2007-ben: szelektálni. Ez pedig felerősödött 2008-ra, s kb. március környékén a totális érdektelenség kerített hatalmában. Tényleg csak ilyen Far Cry 2, vagy Stalker tud megragadni (amiben meg csalódtam hatalmasat, mint már írtam), amúgy csak az igazán kiváló RPG-k vagy a Total War stratégiák (meg most a Warhammer 40K: DOW2). De sajnos ezekből is sok az olyan, amit majd csak 1-2 év múlva fogok kipróbálni. Pl. a The Witchert is nem tudom, hogy 2009-ben beszerzem-e majd. A demo tetszett, de annyira azért nem tudott megfogni, hogy letegyem érte az Obliviont, vagy a Total War-t. Vagy a Mass Effect is: már itt van nálam, de nem raktam fel, nem tudom kipróbálni sem. Nem azért, mert valami meggátol: egyszerűen nem mozdít. Bármivel játszok, hiányzik a dicsőséges csatazaj, vagy a dárdák zörgése, a katonák menetelése. Annyira izgat a Total War jelenleg, annyira nem élveztem ki még 100%-osan, hogy másra nem is tudok odafigyelni sem.

Úgyhogy ennek fényében elmondható: nagyon kevés játékot próbáltam ki tavaly, ami 2008-as volt. Szeptember-december között próbálkoztam bepótolni, de ekkor kattantam rá már sokadszorra a Rome: Total Warra (nem ment még az agyatokra remélem, hogy ennyit emlegetem - bocs, de tényleg hatalmas fanatikusa vagyok). De ennek fényében azért megkísérlem összegyűjteni azokat a címeket, amelyekkel játszottam, s teszek egy kitekintőt is 2009-re, hogy lesz-e még, ami úgy igazán érdekel. Mivel előző bejegyzésben írtam már ezekről, így itt rövid leszek.

A év legjobban várt, és legnagyobb örömöt okozó játéka számomra a Fallout 3 volt. Ugyan nem volt túl sok kapcsolatom az 1-2 résszel, de azon kis idő alatt, míg ezekkel játszottam, átjött egy bizonyos hangulat, ami a 3. részben számomra maximálisan visszaköszönt. De mivel nem mélyültem el bennük, így "magában" néztem főleg, s nálam így is megállta a helyét. A S.T.A.L.K.E.R.-ben nagyon szerettem a posztapokaliptikus világot, ami végre egy RPG-ben is visszaköszönt, tökéletes fejlődés- és jellemrendszerrel, szabad világgal, tényleg kemény ellenfelekkel, izgalmas sztorival, és nagybetűs HANGULATTAL. A Mass Effect talán még befutó lehet, de ezt majd a jövőben megírom. Lehet, hogy később pontosítok majd, ha kipróbáltam. De e részben akkor sem győzhet, mert a Mass Effectet én kicsit sem vártam, a Fallout 3 esetében pedig tényleg az első képektől kezdve megszállott lettem.

Az év legjobban várt játéka, amiben a legnagyobbat csalódtam, az a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky volt. Vártam, hogy végre Olegék majd ezzel a kiegészítővel feltupírozzák az amúgy zseniális alapjátékot, vártam, hogy majd optimalizálják egy kicsit, mert elég sok bug volt a SoC-ban is. De nem: a játékba semmi különös nem volt, ráadásul még többségében az első rész helyszínei köszöntek vissza, ráadásul még tényleg tele volt bugokkal is, és szaggatott azon a konfigon, amin a Crysis simán futott - pedig állítólag annak van a legpofátlanabb gépigénye. Hát nem... Emellett pedig az alapjátékhoz készült egy Oblivion Lost nevezetű modifikáció, mely kenterbe veri a Clear Sky-t. Igaz, nincsen benne annyi frakció, de egy csomó dolog igen, amit eredetileg ígértek a S.T.A.L.K.E.R.-be. Aki S.T.A.L.K.E.R.-t szeretne, szerinte inkább az Oblivion Lostot rakja fel az alapjátékra, a Clear Skyra még 2000 Ft-ot sem lesz majd érdemes pazarolni. Olegék azt mondták egy interjúban: "majd a 2. részben". Na, én is ezt mondom: abban még bízok. De, ha nem lesznek benne járművek és normális A-Life, akkor szerintem inkább adják át a játék jogait az OL mod fejlesztőjének...

Emellett nagy csalódás volt számomra a Spore. Már leírtam bővebben, miért, de azért itt is megemlítem: minijátékokból állt, illetve olyan koncepciók lettek lebutítva bele rakva, amit magukban, kidolgozottan sokkal élvezetesebb játszani. Illetve az építgetésen, testreszabáson kívül nem nagyon volt benne eredeti ötlet. Az egész egy rémprimitív, de kétségtelenül összetett játék. Az űrös rész az egyetlen áll-leejtős dolog az egészben, de itt is igazából elég sok a tisztázatlanság, koncepcióbeli zavar: most akkor ez űrstratégia vagy űrszimulátor vagy csak egy szimpla árkádos sci-fi? A lények, épületek tervezgetésével el lehet szütyögni egy ideig, de ez meg túl Sims-es - azt a játékot pedig én annyira nem szerettem.

Nagyon vártam még a Prince of Persia idei részét, mert eleve már a grafikát irtó stílusosnak találtam (sőt, haverral szemben meg is védtem, mert neki nagyon nem tetszett ez a rajzfilmszerű kivitelezés). Aztán megjött, és... és... nem nagyon érdekelt. Tőlem szidhatták volna, akkor is rávetem magam, ha még mindig töretlenül tetszik. De igazából megnéztem a GSTV videóit is, meg egy pár játékmenetről szólót, de nagyon nem hozott lázba. A harc igazából az Assassin's Creedre emlékeztetett, ami ott tetszett, de egy PoP-nál én többet vártam volna. Persze játék közben biztos más lehet. A másik pedig az, hogy alig kell benne harcolni. Nos, én szerettem, mint ugrabugrálós játékot is, de igazából a kettő megfelelő egyensúlya tetszett. Itt meg elég sok az ugrálás, és kevés a harc. Bár ki fogom próbálni majd ezt is, mert, ha már meg van mind a három új rész eredetiben, ezt is meg kéne nézni, de tény, hogy erre nem fogom rávetni magam, mint a Sands of Time-ra annak idején (hogy még gamepad-et is vettem hozzá... hah, régi szép idők!).

A GTA IV-ről már leírtam, amit. A gépigény vette el tőle a kedvem főleg, ezt bevallom, de most, hogy kaptam RAM-ot, sem nagyon izgat már. Majd, ha lemegy az ára, megszerzem talán. De ennél is egyre alább hagyott a rajongás, ahogy derült ki róla a dolgok.

A Red Alert 3 is hasonló tészta: nagyon nem érdekel... Pedig vártam, hogy bejelentsék, mert a 2. résszel rengeteget játszottam. Azonban itt is elvették a kedvem a visszajelzések, s a demo sem győzött meg arról, hogy nekem ezzel hosszabb távon játszani kellene. Inkább akkor felrakom a 2. részt megint, engem a grafika nagyon nem érdekel.

Az év legpozitívabb csalódása az Assassin's Creed volt számomra. Eleinte vártam, a PoP részek után kíváncsi voltam, mire képesek a fejlesztők, majd, mikor kezdett kiderülni, hogy belevittek egy szaros sci-fi elemet, akkor egyre jobban ment el tőle a kedvem. De ezt még fintorogva, de kipróbáltam, hogy "na, lássuk, mekkora szar". Haverom is benne volt, hogy játszak vele, mert mondta, hogy "én nem szedem le, ha te jónak találod, majd akkor esetleg". Jó. Megtettem. Aztán konstatáltam: ez egy kurva jó játék! Nincs benne semmi egetrengető, de annyira monumentális, annyira jól megrendezett, hogy én nem tudtam nem szeretni. S a hangulata sem semmi: hatalmas érzés a tömegben lökdösődni, s szelni át a várost olykor bebolondulva. Gamepad-emmel olyan könnyedén kiviteleztem a halálugrásokat, hogy élvezet lett vele játszani. Persze ismétlődő lesz, meg bla-bla-bla, de kit érdekel, ha ennyire élvezetes? Engem megvett kilóra, még a sci-fi rész ellenére is. Valahol végülis jó ötlet, csak ne csináljanak ebből is valami Splinter Cellt. Inkább maradjanak ebben a középkori környezetben. Sam Fisher is jó helyen van ott, ahol van, meg Altair is, ne keverjék.

Az év remake-je a King's Bounty szerintem. Demoját próbáltam, meg videókat néztem belőle, szóval az egészre még nincs rálátásom, de az biztos, hogy kötelező vétel számomra (főleg ilyen olcsón). A Heroes V szép volt, jó volt, de valahogy éreztem rajta, hogy ez nem az igaz. A King's Bounty viszont szimplán tök jó és jól sikerült újrafeldolgozás. Nincs benne semmi túlbonyolítás: nem akar többnek látszani, mint ami. Van benne 3 kaszt, mint a régi, szép időkben, s ezekkel lehet tápolni, harcolni, cuccolni. Ráadásul TBS, ami azért esszenciával bír, még akkor is, ha nem a legkedveltebb játékstílusom (bár mostanában ugye változóban vagyo, szóval lehet, beleszeretek - mire kihal :D).

Az év multiplayer játéka több is lehetne, de én a Left 4 Dead-et próbáltam, és ez nagyon meg is tetszett. George Romero klasszikus zombifilmjeinek megtekintése óta vágytam valami jó kis zombihentelős FPS-re (jó-jó, ezekből sok van, de Romero-stílusában nem nagyon akad - a Resident Evil egészen más, ráadásul az nem is FPS, ugye). Remélem, majd lesz lehetőségem multiban is kipróbálni, mert abban nyilván élvezetesebb, mint botokkal. Meg persze több térkép is kellene hozzá, mert ahogy elnéztem, a teljes játékban is igen kevés van csak.
Érdekelne még: Age of Conan, Warhammer Online.

S ki ne felejtsem: az év legjobb "garázsfejlesztése" a Mount and Blade szerintem. Rendkívül összetett, mélységgel bíró, sok játékelemet ötvöző (RPG-RTS-akció) valami volt, mely tényleg igen eredeti koncepcióval bírt. Kicsit "régimódi" grafikája kinézetben is rájátszott arra, hogy ez bizony nem valami tucattermék lesz, amit az AAA-s fejlesztők kínálnak. Talán egyik fentebb felsorolt játék sem ért annyit 2008-ban, mint e kiválóság, melyet néhány magazinban szerintem méltatlanul nem teszteltek, vagy elég "rosszra" értékeltek (melynek legnagyobb hibája az volt, hogy sokan AAA-s címekhez mérték). Pedig emögött csak 2 fejelsztő állt igazából, s ők egy ilyet létre tudtak hozni, míg mondjuk egy EA fejelsztőstúdiótól "csak" egy folytatás telik, ami főleg grafikájával akar hódítani.
Igazából csak azért nem év játéka nálam ez, mert tényleg "különc", és szerintem nem szabad nagy fejlesztőstúdiók címeihez hasonlítani.

Ha már garázsfejlesztés: az év csalódása e kategóriában a Knights of the Force mod volt. Évek óta fejlesztette ez a Günyaz, aztán csak lestem, mikor végre nagy kegyesen kiadta a végülis ingyen letölthető modot. Jó-jó, bugos, efölött lépjünk túl. De ilyen igénytelenül kiadni azért nem kellett volna. Talán nagy volt rajta a nyomás, vagy nem tudom, de én még azért vártam volna a helyében. Jó-jó, egy csomó újdonság van benne elvileg, és szép szürreális dolgokat lehet összehozni (Darth Maul vs. Darth Vader), de azért felmerül a kérdés a játékkal játszva, hogy "ezen kellett évekig ülni?" Én sokkal többet vártam mindenesetre.

Összegezve:
2008 legjobb játéka számomra a Fallout 3 volt.
A legnagyobb csalódás a S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky

S mit várok 2009-től? Fable 2-t még mindig, s egy esetleges Elder Scrolls-folytatás bejelentését, valamint a Mafia 2-t.
Emellett a The Old Repulbic MMORPG nagyon érdekeltté tett, bár ez a jedi dolog engem is zavar benne - igaz, ki a szar akarna loser csillagközi cowboy lenni, ha egyszer fénykardozhatna is?
S persze az Empire: Total Wart is nagyon várom, bár a kor kevésbé érdekel, mint a Medieval II és a Rome esetében.
Illetve, ha már RTS: Warhammer 40 000: Dawn of War 2 is érdekel 2009-ben.
Ezeken túl pedig nem hiányozhat az "all time" sem: StarCraft 2 és Diablo 3. Bár a Diablo már egyre kevésbé érdekel, ez a "butítás" nekem nagyon elvette a kedvem tőle. Ahogy a StarCraft 2-től is kissé ez a gügye "osszuk szét a játékot"-rendszer.

Összességében pedig azt várom, hogy végre legyen egy játék, ami megmutatja, hogy a videojátékok nem tucattermékek csupán, nemcsak szórakoztatásra jók, hanem mondanivalót, művészi mélységet is képesek hordozni. Persze ez utópia sajnos, mert egyre inkább azirányba tartunk, hogy ez az új médium csak szórakozásra jó, másra nem. Remélem, a Mafia 2 majd ismét ledöbbent minket, mint az első rész.
Illetve kellene már egy olyan RPG, ami ötvözi magában a KotOR kiváló történetét és jellemrajzát, az Oblivion nyíltságát és fejlődésrendszerét, s a Fable testreszabható karakterformálását.  Ez lenne az álomjáték számomra. Plusz még, bár ez talán már tényleg sok lenne, egy olyan RPG legyen mindez, amiben a nagy csatákat RTS nézetből vezényelhetjük, s a hömpölygő csatatéren szabadon váltogathatunk a TPS és RTS nézet között. Ah, de szép is lenne!

S végezetül: Boldog új évet mindenkinek!