A Bioware-akták
Ez egy nem szokványos bejegyzés lesz. Nem kertelek: csúnya dolgokat fogok írni a Bioware-ről. Végignézem a pályafutását, az átalakulását. Fanboy-ok csak óvatosan kattintsanak a továbbra!
Általában törekszem a visszafogottságra, korrektségre. De tényleg. Ha nem is tetszik valami, igyekszem azt óvatosan becsomagolni, vagy még inkább csak magamban tartani. Még itt, a blogomon is, ha meg tesztet írok, akkor pláne (merthogy ilyen még nem került fel a blogra – mielőtt valaki félreértené, az itteni írásokat én nem tekintem „hivatalos” tesztnek!). De időnként van, hogy ki kell mondani, amit gondolok, le kell írni, amit rosszallok, akkor is, ha ezzel a véleményemmel kisebbségben vagyok, akkor is, ha ezzel esetleg más szemét szúrom. Most a Bioware megkapja a magáét. Troll mód aktiválva.
Bioware, a Nagy Mesélő, a Szerepjátékok Mestere, az Igényesség és Profizmus Netovábbja. Ilyen és ehhez hasonló légkör veszi ma körül ezt a céget. Ódákat zengnek arról, micsoda fantasztikus szerepjátékokat készítenek, micsoda forradalom minden alkotásuk. Nos, hadd meséljem el az én véleményemet…
(Most tekintsünk el a műfajon kívüli korai próbálkozásoktól, mint a Shattered Steel és az MDK 2, hiszen elsősorban RPG-kről ismert ez a cég.)
Baldur’s Gate 1-2: Sokan minden idők egyik legjobb szerepjátékának tartják ezt a két játékot. Komplex harcrendszer, taktikus, kihívást jelentő csapatos küzdelmek, reálisan felépített világ, tengernyi küldetés, nem lineáris játékmenet, élő, egymással és a játékossal kommunikáló társak, óriási újrajátszhatóság… Mindez a D&D előző generációjába csomagolva, aminek ugyan megvannak a maga hülyeségei (ki találta ki a pozitívból negatívba „fejlődő” védelmet, vagy az olyan elnevezést, mint a THAC0 (=To Hit Armor Class 0)? Most komolyan..?), de összességében egy kellően komplex, és legfőképpen a CRPG műfajt jól alátámasztó rendszerről van szó. A játék pedig óriási, minden értelemben.
Aztán jött a változás/lejtmenet, tetszés szerinti rész aláhúzandó (lejtmenet).
Neverwinter Nights: Elmeséljem a single player részt? Oké, ti akartátok:
1. Megérkezel a fő városrészbe, nevezzük az egyszerűség kedvéért A1-nek.
2. Felveszed a helyi küldetés(eke)t, amihez össze kell szedni 3 xy-t 3 zónából.
3. Végigjárod B1, C1, D1 városrészt, végigcsinálsz 1-1 mérsékelten érdekes küldetéssorozatot, aminek a végén meglesz a 3 xy. Mellékesen jegyzem meg, hogy minden városrész kb olyan, mintha egy egyenlő oldalú négyzetrácsos lapra rajzolták volna, de hát ez legyen a legnagyobb baj.
4. Visszamész A1-be, örültök, kis átvezető után jön A2.
5. Felveszed a helyi küldetés(eke)t, amihez össze kell szedni 3 xy-t 3 zónából.
6. Végigjárod B2, C2, D2 zónát……
Igen, jól érzékelitek a sémát, a játékidő nagy része bizony ilyen igénytelen módszerrel van összehányva. Messziről ordít róla, hogy ezt csak úgy mellékesen dobálták össze a modulszerkesztővel. Ez utóbbi mellesleg a játék legnagyobb erőssége: olyan könnyedén össze lehet vele rakni 1-1 modult, amilyet addig még nem látott a világ. Született is rengeteg kaland, közülük jópár köröket ver az alapjátékra… A gyenge, jellegtelen társakról, rém egyszerű csatákról nem is érdemes beszélni, csak említés szintjén.
Ugorjunk az időben!
Star Wars: Knights of the Old Republic: Tán az utolsó „klasszikus” RPG-jük, amiről ugyan ordít a D&D-rendszere, és már érződik, hogy az úgymond történetmesélési szabadságért feláldozták a játékos szabadságát (sokkal behatároltabb, lineárisabb volt, mint a Baldur’s Gate), azért az összhatás még bőven jó volt. A Star Wars-rajongó meg ugye olyan fajta, hogy még egy WC-papírért is tud lelkesedni, ha azon SW-logó van, nemhogy egy olyan játékért, ami még önmagában is élvezetes. Így persze jöttek a „világ legjobb játéka” meg „a legjobb RPG” meg hasonló túlzó szavak, jellemzően olyanok szájából, akik számára a szerepjáték egyenlő a hack&slash-sel – már ha játszottak egyáltalán valaha hasonló játékkal.
Jade Empire: A Bioware úgy érezte, kinőtte az előre kitalált világok korlátait (hehh), ideje saját univerzumot fabrikálni. Itt már érződik a fejlesztők legnagyobb erőssége: jó világokat tudnak kitalálni, ugyanis a Jade Empire háttérvilága mesésen ötvözte a lopott távol-keleti elemeket és a saját gondolatokat. A játék maga pedig nem is akart többnek látszani, mint ami: egy egyszerű szerepjáték-szerűség, ami inkább volt verekedős játék, mint RPG. Bár a műfaj vagy tetszik, vagy nem, önmagában a játéknak szinte semmi jelentős hibája nem volt. Csak éppen RPG se volt igazán… Lineáris, fájdalmasan behatárolt pályákkal, nagyon kevés mellékküldetéssel, már érezhetően a konzol-réteg számára lebutítva.
És akkor ugorjunk a jelenbe. Mass Effect. Az még hagyján, hogy szerepjáték helyett inkább csak egy interaktív mozit kaptunk. De ráadásul olyan égbekiáltó bakik voltak benne, amikből már egy is elég lenne a játék leírásához…
1. Mellékbolygók, mellékküldetések. Kapsz egy küldetést, menj el xy bolygóra, ölj meg/hozz el/ vizsgálj meg valamit. Odaérsz, leszállsz, megkapod a járművedet, a Makót. Hát ez mégis mi a lóf.. fene? Egy guruló doboz, ami helyből felugrik a levegőbe, felborítani fizikai képtelenség (nem, komolyan, próbálkoztam vele, érdekes helybenszaltókat sikerült bemutatnom). Na mindegy, elindulsz vele, mókásan (siralmasan) ugrálsz a legkisebb buckától is, olyan fizikával, aminél a megboldogult Terep2 is jobbat mutatott tizensok évvel ezelőtt. Na de ekkor jön a következő sokk: a bolygó úgy néz ki, mintha egy Painttel rajzolt textúrából dobtak volna össze egy véletlengenerált hullámos terepet. Sehol semmi látnivaló, szinte semmi növényzet vagy élet vagy bármi, amitől több lenne egy monoton pusztaságnál… Aztán ha ezen is sikerült túltenni magad, jöhet a küldetés: a semmi közepén egy épület, körülötte emberek, akiket ígyis-úgyis meg kell ölni, függetlenül a küldetés típusától. Sebaj, lőszer persze úgysincs, nyugodtan lehet puffogtatni, előbb-utóbb csak sikerül… Aztán miután leadod a küldetést, és felveszed a következőt, jön a következő sokk: a többi bolygó ugyanilyen, csak más színben, az épületek belseje szinte ugyanilyen, az egész olyan, mintha kivágás-beillesztéssel oldották volna meg, 2-3 változó módosításával… Hát ekkora igénytelenséget egy AAA kategóriás játék hogy engedhet meg magának, el nem tudom képzelni.
2. Gyűjtögetős küldetések: na ez a másik kedvencem. Szedj össze x darab ősi jegyzetet/ércet/véletlenszerűen kitalált akármit a mellékbolygókon! Igen, azokon a bolygókon, amiknek Painttel rajzolták a felszínét. Gurulgass fel-alá, amíg meg nem leled! És ha mind megvan, akkor örülj, kapsz pluszpontot! Szedd össze a 15 kristályt, Sanyi teknős, hogy megmentsd a királylányt és magasabb pontszámot érj el!-körülbelül ennyi értelme van az egésznek. Gyermeteg, ostoba megoldás, ráadásul mindez egy elvileg felnőttek (18+ van a borítón) számára készült játékban (jah, felnőttek számára, mert lehet benne leszbikus szex! Na örült is neki a sok éretlen emberlény.) Persze lehetne mondani, hogy nem muszáj megcsinálni ezeket – nade ha döglött egér kerül a tésztámba, akkor nem elég, ha félretolom, és a többit megeszem alóla… Ez a módszer elmegy egy platform játékban, vagy akár egy ugrálós akcióban, nade egy elvileg komoly, érett, mondanivalóval bíró szerepjátékban??
3. Szánalmas inventory és tárgyrendszer. A fegyverek és a páncélok fejlődése annyit jelent, hogy nem IV-esek, hanem V-ösök. Segítek: a IV-es gyengébb, mint az V-ös. Ja és még a színük is más! Nem, az alakjuk egyforma, csak a színük változik, azért az már sok pluszmunka lett volna. Hol vannak már a Baldur’s Gate saját névvel és történettel rendelkező tárgyai, gyönyörű kézi rajzokkal illusztrált leírásai…? Az inventory is megér egy misét: a tárgyakat automatikusan felszedjük (nem akkor, mikor odamegyünk az ellenfél hullájához, dehogy! Rögtön mikor lelőjük, automatikusan!), és azokat gyönyörűen egymás alá bepakolja egy majdnem végtelen hosszúságú listába. Nincs halmozódás, ha felszedtél 12 darab III. szintű puskát, akkor az 12 darab III. szintű puska egymás alatt. Természetesen súlyuk sincsen, hova gondoltok?
4. A fejlődésrendszer úgy ahogy van kuka. Kb. 10. szintű voltam (50-ből), mire már ki tudtam maxolni az egyik skillemet. Hát ez gáz.
Ezt a pár „apróságot” leszámítva a játék nem lenne rossz. Mármint úgy KotOR-i szintre kell gondolni, nem Baldur’s Gate-re. Nade hogy ezeket a tömény igénytelenségeket, realitást teljes mértékben nélkülöző, illúzióromboló marhaságokat hogy hagyhatták benne, hogy nem volt egy tesztelő se, aki kimondta volna: „Ne haragudjatok srácok, de ez így egyszerűen szar”? És ami még vicces, hogy a hibák közül szinte egyet se említettek meg a „főbb online és offline magazinok”. Egy-két kisebb, eldugottabb online sajtóorgánum ugyan rámutatott, hogy „oké, ez meg az tetszik, de hogy került ez a székletdarab a levesbe?”, de azokat meg nyilván letudták annyival, hogy kötözködnek, meg „attention whore”-ok - hogy egy ismert PC-s játékújságíró személyiséget idézzek. A Mass Effect nem csak hogy egy primitív, alig-RPG, de még szarvashibákat is elkövettek vele.
Itt tart most a Bioware. Nagyjából magasról letojják az eredeti rajongóikat, rég elfordultak már ők a keményvonalas RPG-k műfajától. Ők úgy gondolják, attól lesz jó RPG, minél élethűbbek a párbeszédek, minél jobb a történet és minél részletesebb a háttérvilág. Ez utóbbival valóban nincs gond, jó munkát végeztek idáig mindig, szó se róla. Nade ehhez meg inkább idő és erőforrás kell, nem tehetség!
Nade majd a Dragon Age! A Baldur’s Gate szellemi örököse! Hááát… Az eddigi videók nem győztek meg, különösen amiket utoljára adtak ki, és amikben lelkesen ecseteli egy fejlesztő, mennyire nagyszerű és sokrétű a harcrendszerük, hiszen a mágussal maradhatok harcközelben, hogy az ellenfél engem üssön, a többiek meg az ellenfelet, vagy esetleg el is mehetek, hogy ne haljak meg! Vagy éppen a tolvaj olyan nagyszerű dolgokat tud, mint például a majdnem láthatatlanná válás, amikoris az ellenfelet jól hátba is szúrhatja, vagy akár csapdát is állíthat! És akkor még itt ez az anyag, most fedeztük fel, nézzék, nézzék! Legyen a neve mondjuk spanyolviasz!
Lehet, hogy csak a marketinget cseszik el, és maga a játék még jó lesz.
Lehet, hogy csak a játék elejét mutatták meg.
Lehet, hogy a faék összetettségű akciójátékokhoz szokott konzolos réteg számára akarták bemutatni ezt a „másik világot”.
De valahogy én már elvesztettem a hitem a Bioware-ben. Ő már nem nekem fejleszt, ő már a modern, széles réteg számára készít egyszerű játékokat… Én pedig szépen elnosztalgiázok a Baldur’s Gate idejéről, amikor még egy szerepjáték kettőnél több agysejtet igényelt és sokkal inkább kalandornak éreztem magam, semmint filmnézőnek…
Egyébként meg ez - mint a bejegyzés címkéjéből is látszik - egy "troll esszé", ami jelzőnek a kettősségével szerettem volna arra rávilágítani, hogy bár alapvetően támadó, negatív hangnemű, gúnyosan kritizáló ( =troll) írás lesz, azért igyekszem a véleményt alaposan kifejteni, alátámasztani, indokolni ( =esszé).
Andree: Nagy vonalakban ugyanarról beszélünk: a Bioware eltért attól, ami volt. Neked ez nem baj, nekem pedig igen. Nagyjából erről van szó. (És igen, a Mass Effect is RPG, ezt szerintem sehol nem tagadtam. Csak sokkal "hígabb".)
azért néha gondold át, mennyire kezdesz kritizáló postoknak
Az meg hogy, mi jelent RPG-t továbbra is egyéni megítélés kérdése /legalábbis én még sehol nem láttam definicíót ahol leírták hogy RPG-nek csak a BG komplexitású cuccok minősülnek/, így nem fakadok sírva ha valaki RPG-zi a Diablo-t. Neki az is az, hát istenem. Persze tudom, hogy vannak akiknek az a szórakozás, hogy minden létező helyen leírják hogy a Diablo nem RPG... Nálam az ME már RPG mert van karaktergenerálás, választható párbeszédek, kasztok és szintlépés.
Az a gond, hogy a Bioware érezhetően csak az itt leírtakra koncentrál. Ezért cserébe megnyirbálja a szabadságot, megnyirbálja a történet lényeges alakításának lehetőségét, erősen visszafogja azt, hogy hogyan viszonyul hozzánk, a különböző karakterekhez a világ, hogy mennyiféleképpen tudjuk elérni célunkat, és hogy mennyiféle különböző karaktert hozhatunk létre. Ha higgadtan átgondolod, ezek mind igazak a Mass Effectre is. (Összehasonlításként ajánlom például a Mask of the Betrayert (NwN 2 kieg), vagy a Falloutokat.)
Nem vitatom, hogy történet, karakterek és világkidolgozottság terén jó munkát végez/végzett a Bioware. De a többiben nem...
És még azt sem vitatom, ha valakinek jobban tetszenek ezek az eltolódott arányok, mint nekem. Természetesen joguk van hozzá. Nekem viszont (és még másoknak is, lásd hozzászólások egy része) ez már nem nyerő, és ennek a nemtetszésemnek, ennek a véleményemnek adtam hangot ebben a bejegyzésben.
Attól, hogy te képes vagy neki ezeket elnézni, elsiklani fölötte, attól még azok ott vannak. Nekem is van olyan játékom, amit imádok, de mikor mások mondják, hogy ilyen-olyan hibái vannak, attól azokat még elismerem és nem sértődök meg, meg nem szólom le az illetőt, mint ahogy te tetted. Ennyit erről...
Ezt én is így gondolom. Lehet bármilyen überlopótökaszuperhardcore RPG istenkirályság egy cucc, ha mellette dögunalmas története van, érdektelen karakterekkel, gyengén megírt párbeszédekkel és szar világgal akkor simán hagyom a fenébe. Sose értettem, hogy miért lesz egy RPG attól automatikusan jó mert "keményvonalas" és attól szar mert akció. Oké, tény, hogy a Mass Effect valóban nem az a klasszikus értelemben vett RPG. Mondjuk nem tudom mikor volt valódi szerepjátéknak hirdetve. Igaz csak onnantól követem figyelemmel amióta bejelentették PC-re de akkor már látszott, hogy ez inkább akció mint RPG. Amit a mellékküldetésekről írtál azzal nagyjából egyetértek, ettől függetlenül csak végigvittem hatszor a játékot szóval a Bioware még mindig tud valamit, hardcore RPG vagy sem. Persze megértem, hogy aki BG szintű komplexitást várna az fanyalog de mivel számomra az ilyesmi eléggé hátul van a sorban /a fent említett jó történet stb. mögött/ így nagyon jól elvagyok ezzel az új Bioware-el is.
Egyébként az RPG definíciójával az a baj, hogy mindenki úgy értelmezi ahogy akarja. Vannak akik szerint az RPG az a BG-nél kezdődik és végződik, őket persze rögtön kirázza a hideg ha valaki a Mass Effect-re rámondja, hogy RPG.
Ui:
Ferdzso, örülök, hogy a Blizzard utálatodból ide is be tudtál csempészni egy keveset, noha éppen semmi köze a jelen témánkhoz...
Ezeket műfajtól függetlenül ugyanúgy felhoznám bármelyik játéknál, ha ilyen lenne benne.
Bioware-t azért kell "temetni", mert már teljesen átalakult, teljesen megszűnt az a Bioware, akit régen még szerettünk. Lehet, hogy másnak tetszik az, amivé vált, de attól mi még nem kell, hogy boldogok legyünk. Ha most az id úgy döntene, hogy AAA kategóriás játékok és grafikus motorok helyett elkezdenének budget kategóriás FPS-eket gyártani licenszelt motorral, akkor szerinted nem lenne felháborodás? Kicsit túlzok, de hasonló úton halad a Bioware.
Hogy a Baldur's Gate után minden játékukat leszarozom... Ez egyrészt nem igaz ennyire sarkítva, másrészt meg nem én tehetek róla, ha a Baldur's Gate-tel érték el a csúcsot, és azóta ahhoz képest teljesen kifordultak magukból.
Mellesleg ez az egész bejegyzés csak egy vélemény volt, amit ezúttal meg sem próbáltam óvatosan becsomagolni. Ha megbántottam vele valaki lelki világát, hát istenem. Az én lelki világomat meg a Bioware bántotta meg az utóbbi években, különösen ezzel az utolsó húzásával, ami nem csak, hogy nekem nem tetsző műfaj, de még műfajon belül is szarvashibákkal teli. Ennyi.
http://www.pcguru.hu/pcguru/hirek/Akciodusabb_lesz_a_Mass_Effect_2
Leon, hozd az ásót! Temethetjük a Bioware-t!
Már bocs, de egyrészt a fejlődésrendszer egy valamirevaló szerepjáték(-szerűség) egyik legfontosabb alapköve. Másrészt egy normális rendszer kizárja azt, hogy ilyen rövid idő alatt a mestere legyek valaminek. Márpedig a "kimaxolt" fegyverhasználat ezt lenne hivatott jelenteni, és hogy ezt ilyen könnyedén, ilyen hamar elérem, az semmiképp sem kóser.
Az, hogy nem értesz egyet, az legyen a te problémád. De nem árt tudni, hogy van annak a bizonyos éremnek egy másik oldala is, a Bioware által választott úttal (egyszerűsítés, történet erőltetése a szabadabb szerepjátékkal szemben) nem mindenki ért egyet. Mint a kommentekből láthatod, nem is vagyok egyedül.
Sajnos az egész poszttal nagyon nem tudok egyet érteni. A BioWare a kedvencem és az összes művük nagyon tetszett. Iszonyatosan bejön a rájuk jellemző RPG-k egyedi stílusa ami mindegyikben jelen van. A KotOR-tól a Mass Effect és Dragon Age-ig.
Na én is reagálok valamit erre az érdekes gondolatmenetre. Mivel kb egy hullámhosszon vagyunk RPG-k terén, túl sok mindenbe nem tudnék belekötni ebben a post-odban. Sajnos igaz, amit leírtál. A Mass Effect-tel nekem azért van kevesebb bajom, mert én imádom a filmszerű játékokat, és ez kárpótol sok hiányosságért. Ennek ellenére, csak egy nagyon jó sztorijú, hangulatos, de más tekintetben átlagos akció-RPG. Viszont nem értem, hogy akár ebben a játékban, akár más RPG-kben, miért kell faék nehézségűre leegyszerűsíteni a szabályrendszert? Illetve érteni-értem, csak nehezen fogadom el. Konzolosodás, és casual játékosok. Ha meg akarják nyerni őket, akkor egyszerűnek kell lennie, mert ezek a játékosok nem hajlandóak fél óránál többet szánni (kis túlzással) a játék használatának megtanulására. Ha egy ilyen játékos leülne egy Baldur's Gate vagy Fallout 1-2 elé, kis idő múlva már ott is hagyná, mert túl bonyolult lenne. Ebből a szempontból a Neverwinter Nights 1 még okés, mert elég jól van implementálva az AD&D szabályrendszere, bár néhány fájdalmas változtatás azért történt, sajnos a rossz irányba (le a kalappal az Obsidian előtt, hogy a folytatást és kiegészítőit lopótökán helyre pofozták). Ott - mármint a NWN 1-ben sajnos a mellékküldetések és a helyszínek lettek elbaltázva véleményem szerint, no meg az, hogy nem volt igazi csapatunk, csak valami használhatatlan segítőtárs. Viszont a Dragon Age-től én jelen pillanatban el vagyok ájulva. Ok, a sok marketingduma - ezerszer mondták kb el, hogy ez a BG szellemi örököse, már a könyökömön jön ki-, de én úgy érzem, hogy ezzel visszatérhet a Bioware a jó útra.
Például: 4. A fejlődésrendszer úgy ahogy van kuka. Kb. 10. szintű voltam (50-ből), mire már ki tudtam maxolni az egyik skillemet. Hát ez gáz.