A Star Trek tavaly óta egyre jobban magával ragadott. Ahogy a legtöbben, eleinte én se szerettem, aztán kicsit belemélyedtem, és most szimultán nézek 2 sorozatot, egyet már befejeztem, és még hátra van rengeteg évad, és a DS9. Így a kínálkozó lehetőséget nem hagyhattam ki, jelentkeztem bétára, az új Star Trek Online-ba, és szerencsére kaptam is egy kulcsot. Persze ehhez hozzáfűzném, hogy volt egy FilePlanet profilom, ahova két nap után érkezett meg a kulcs, és nem voltak reményeim, hogy egyáltalán kapok egyet, de végül egy egész hétnyi próba állt előttem. Ugyan a nagy bétazáró csatáról sikeresen lemaradtam, de az előkészületekben még részt vettem.
Kezdjük az alapoknál. A Star Trek Online nevéből fakadóan egy MMO, ráadásul a fizetős fajta. Ám egyből nem szabad leírni, hisz benne van a potencia a WoW legyűrésére. Persze meg nem fog történni, de sikere lesz, ezt már most megmondom, hisz Star Trek már a WoW gondolata előtt is volt, és nem is volt népszerűtlen, az elkészült játék pedig egy igen jó adaptáció. Persze MMO lévén rengeteg megkötés van, főleg grafikus téren, de erről majd később. Ahogy az eddigi játékokban, most sem a békés utazgatás lesz a cél, még ha az egész ST-nek az is a lényege, így számíthatunk harcokra. Ezek lehetnek űrben, vagy földön. Előbbiben nem szabad komolyra számítani, így ne várjunk egy Bridge Commander-t. Az ottani reflexek még vissza is üthetnek, mivel nem használhatjuk ki az űrt. Nem lehet megfordulni fejjel lefele, ha "felfele" indulunk el, egy bizonyos szögnél nem tudjuk az orrot feljebb emelni, így a bukfenc lehetetlen. Persze a magyarázatra rájöttem. Mivel ez a manőver a 3D-s gondolkodást igényel, ezért fölösleges is, hiszen mindenki úgy gondolkodik a 24. században, nem is beszélve a 25-ről. És mint tudjuk az ilyen manőverek csak a 2D-s gondolkodású 20. századi emberrel fognak ki, ezen okból vették ki (ráadásul ezen egyének legyőzéséhez nem csak ezt a taktikát kell ismerni, hanem tiszta tüdőből kell üvölteni annak nevét, és még nem láttam mikrofonos támogatást...). Ettől függetlenül, aki elboldogult a Legacy-vel annak ez sem lesz probléma, még ha a BC-s Kobayashi Maru mod egyes darabjai hiányozni is fognak (bár rengeteg feltűnik képességként, így ha nem is irányíthatunk podokat - kivéve ha szerzünk egyet pénzért - az azokkal való hajóinfiltráció és hasonló képességek még elérhetőek lesznek).
Ha már Kobayashi Maru, egy kis spin off. Ugye ott nagy szó volt a DS9, nos az itt is elérhető, szóval érdemes ellátogatni majd oda, ám csak magasabb szinten, mivel a környéken jóval erősebb hajók fognak ránk támadni (és a féregjáraton is át tudunk menni, bár én nem próbáltam - ok nem jöttem rá, hogy hogyan csináljam ).
Maradnék még a harcnál. A hajókkal harcolni nem bonyolult, hisz csak a megfelelő szöget kell megtalálni, és lőni amivel lehet. Persze ez nem egyszerű, mivel itt se jók a torpedók a pajzsok ellen, maximum lejjebb viszik. De ha lenn vannak a pajzsok, akkor pár torpedó, és bármi szépen robban. Apropó robbanás, vigyázzunk velük, az elpusztított hajók nagyon csúnyán le tudják szívni a pajzsunkat (amik az említett 3D híján csak 4 irányból sérülnek, és ha valami nagyon gyenge, akkor oda küldhetünk energiát a többi pajzsból), szóval csak óvatosan velük. A hajóknak több energiabeállítása is van, amik meghatározzák a teljesítőképességet (magunk is állíthatunk egy sajátot, bár én nem tudtam jobbat csinálni, mint az alapok). Adhatunk a fegyvereknek, pajzsnak, hajtóműnek energiát, és még a tartalék áramköröket is erősíthetjük, amik szépen áttöltődnek oda ahova kell, vagy különleges képességgel ezzel erősíthetjük egy adott rendszerünket. Ami érdekes, hogy az átirányítás nem egy pillanat alatt történik, így előre kell gondolkodni, mielőtt cselekszünk. Erre egy nagyon jó példa egy olyan esemény, amit az új film óta mindig is meg akartam csinálni, és itt sikerült. Az ominózus jelenet az az, amikor Spock hajója Nero felé száguld, és az Enterprise warpból kilépve szépen szétlövi a torpedókat a két hajó között. Ugyan nem pont ez a jelenet játszódott le, de hasonlóan látványos volt.
(Nosztalgia On) Egy újonc sráccal voltam egy küldetésen, és rajta látszott, hogy harcolni akar, így ahogy bewarpolt a rendszerbe egyből nyomta a teljes impulzust a hajtóműveknek (nah ez mindenhonnan elveszi az energiát) és ment a klingonok felé. A gond csak az volt, hogy nem kapcsolta ki a hajtóművet a 10 km-es körzetbeérés előtt (ez a fegyverek hatósugara), hanem csak miután ebbe beért. Nah ez azt eredményezte, hogy szépen "csúszott" tovább, egyenesen három neg'var csatahajó elé (ugye lassítani nem volt esze, a pajzsokra meg még nem töltődött vissza az energia). A szerencséje az volt, hogy nekem ekkor már egy Tier 1 cirkálóm volt, így gondolkodás nélkül indultam a segítségére, az erősebb pajzsaimmal. Menet közben beállítottam a pajzsokra való koncentrálást, 10 km környékén kiléptem az impulzusból, és szépen elkezdtem aprítani a hajókat, majd energiát adva a bal pajzsoknak mint egy páncél (mondjam hogy pajzs?! ) álltam a klingonok és a srác közé. A gond csak az volt, hogy 3 neg'var támadását még egy ilyen hajó se tudja sokáig állni, főleg nem úgy, hogy gyakorlatilag semmilyen fegyver nem néz feléjük. Persze a happy endet garantálták a kütyüim, így az elkerülőmanőver, szenzor zavarás kombóval megúsztam a dolgot, majd felkészülve egy tachyon sugárral gyengítve az ellenfél védelmét, támadtam vissza, ezúttal nagy sikerrel. (Nosztalgia Off). Azt hiszem ez a kis történet mindent elmondott a harcokról az űrben, amit tudni lehet, kivéve a magyarázatot a Tier-ekre, és a hajótípusokra, így most jöjjenek azok.
Amikor elindulunk a játékban, egy könnyűcirkálót kapunk. Ez a Miranda osztályú hajó mindent tud, és semmit. Az alapokat megtanulhatjuk vele, de várjuk hogy megszabaduljunk tőle. Egyrészt mert csúnya, másrészt mert gyenge egy idő után. Persze a csúnyaság ellen tehetünk valamit, ugyanis a hajókat mi is tervezhetjük. Egy-egy hajótípus 3 hajót tartalmaz. Így a könnyűcirkáló is, mind a Miranda leszármazottjai, és ezek összetevőit keverhetjük.
Az igazi szórakozás az előléptetés után kezdődik csak, hiszen ekkor választhatjuk ki a következő hajónkat. Lehet cirkáló, kísérő, és tudományos az adott jármű.
Elsőre mindenki a cirkálót fogja választani, ugyanis az első ami itt van az a Constitution class. Ezt keverhetjük az Excalibur és Vesper (ha valaki megmondja mi a különbség a Vesper és az Ecxelsior class között, az már tényleg nagy fan ) osztállyal. Ugyan a realitásnak ez odaver, hiszen ezek fejlesztett verziói a Constitution-nek, de az ötlet dicséretes. Az én első hajóm is innen jött, gyakorlatilag a Vesper-t és az Excalibur-t keverve (a gondolákon, és a csészealj nyakán kívül minden Excalibur volt). A cirkálók nagyon erősek, és gyorsan regenerálódnak a nagy létszámú legénység miatt. A legnagyobb hátrányuk a fordulási sebesség, ami egy halál. Itt a mérnöki tiszteknek van hely a hídon, legalábbis az alap sloton kívül, még egyet behúzhatunk ide.
A következőek a kísérők. Ezek főképp harcra teremtődtek, és baromi rondák. A pajzsuk gyenge, de gyorsan fordulnak. Itt két hely van a taktikai tiszteknek. Valószínűleg kevesen választják majd őket, mivel tényleg baromi rondák, és az a plusz egy elülső fegyverslot annyit nem ad hozzájuk, hogy élvezze az ember ezt nézni játék közben; egyszerűen sikerült elvenni a cirkálók "kecsességét", és meghagyni robosztusságukat, ugyan ez is volt a cél, de a végeredmény csúnya, még az összetevők keverésével se lehet egy túl szép hajót összehozni (persze taktikailag az az egy fegyver olyan, mintha még egy hajó támadná az ellenfelet).
Utoljára maradtak a tudományos hajók. A legjobb pajzsokkal ellátott hajók, két tudós tisztnek van panel a hídon, és nagyon gyorsan fordulnak. Talán a legjobb választás, hiszen kinézetükben hordozzák a cirkálók jegyeit, még ha kisebbek is, és nagyon fordulékonyak, ráadásul a tudományos tisztek nagyon érdekes trükköket tudnak (persze nem olyanokat, mint a mérnökök, hogy energiát instant egy-egy rendszernek, vagy a taktikai tisztek, akik torpedókat erősítenek meg, vagy a fegyverek sugarát tápolják fel).
Az említett hajók több osztályba vannak sorolva, avagy Tier-ekbe. Ezeket egy-egy előléptetéssel érhetjük el, és mindig egy erősebb, és jobb hajót kaphatunk, egy kiválasztott típusból. Persze ha nem tetszik egy cirkáló, akkor vehetünk kísérőt is, de az nem lesz olcsó (én mindet kipróbáltam, hogy legyen objektív véleményem, és nekem a tudományos hajók jöttek be, még ha a kísérők nagyon nagy pusztításra képesek, de nincs túl jó pajzsuk). Amit talán érdemes megemlítenem, hogy valószínűleg a legnagyobb rajongók a Tier 3-mat (avagy 4-et, ha számoljuk a Mirandát) fogják megcélozni, hiszen a leghíresebb hajókat ebben találjuk. A cirkálóknál ott a Galaxy class (Enterprise-D), a kísérőknél a Defiant, míg a tudományos hajóknál az Intrepid class (Voyager). Ami meglepő volt számomra, hogy sokan elérték ezeket a hajókat a béta során, pedig baromi sokat kell beleölni, hogy szerezz egy ilyet (nekem egy kemény hetembe tellett, hogy megszerezzem az első előléptetést, ezekhez még kettő kellett volna, és a fejlődés csak nehezebb lesz).
A hajókat már kiveséztem, jöjjenek a gyalogosok. Amikor saját karakterünket generáljunk (választhatunk a klingonoktól is, sajnos azt nem tudtam kipróbálni időhiányában), akkor kiválaszthatjuk specializálódását (és faját). Lehet itt is tudományos (orvosi extrák), taktikai (a harcban kapunk bónuszokat), mérnök (különböző eszközöket használhatunk). Gyakorlatilag mindegy melyiket választjuk, ugyanis főleg közelharcban lesz ez fontos, a hajón nincsenek bónuszaink. Persze a földi harcnál ez fontos, de nem kell megijedni, a csapatunkat kiegészíthetjük, így egy orvost nem tart semeddig szerezni, a gyógyításunkra. Ezeket a földi egységeket jó Star Trek-es szokáshoz híven, a realizmusnál maradva a hídon dolgozó tisztekből válogathatjuk, biztosítván azt, hogy ha meghalunk, ne legyen egy árva tiszt se a hídon (persze a mérhetetlen optimizmusáról volt mindig is híres a ST).
Küldetéseket is gyalog fogunk felvenni legtöbbször, hiszen az alap küldetéseket a földi űrbázisnál fogjuk felvenni, így oda letranszportálhatunk. Az első flotta akcióra is itt kapunk meghívást. Ezekt PvE harcok, amik mindig egy-egy helyen vannak. Az első amit elértem (a béta sokat változott ottlétem alatt, hiszen eleinte csak egy szektor volt elérhető, más kezelőfelülettel, az utolsó napra az egész galaxist bejárhattam) az a 24-es űrbázis. Itt a klingonok folyamatosan támadnak. Eleinte csak kis hajókat, maximum egy Bird of Prey-t kellett leölni, majd jöttek a cirkálók, csatahajók, amiket egy embernek nehéz leverni, így már szükség volt a csapatmunkára. Persze ha ezt kinőttük mehetünk a klingon határ mentére, ahol egy igen érdekes PvE rendszer alakult ki. Ide bárki bejöhet, legyen klingon vagy föderációs, a trükk az, hogy ellenségként fog megjelenni. A gond csak az, hogy ez úgy ahogy van megöli a PvE küldetését, ami alapból nehéz, mivel borg kockák, gyémántok, és gömbök közt kell szkennelni, majd pusztítani. Ráadásul a spawn mindenkinél ugyanaz, így ha valaki szépen bewarpol, és klingon az egyből meg lesz támadva (még jobb, ha a csapatokat ki akarják egyenlíteni, és föderációst raknak át a klingon oldalra). A PvP rendszer ellenben nekem nem jött be. A szobákra sokat kell várni, és nem is az igaziak, a küldetések (a szokásos területfoglalás, vagy sima gyilkolás), ettől függetlenül sok pontot lehet szerezni, így a legtöbben itt szereztek előléptetést.
A küldetések közt persze van pár üdítő feladat is. Például van ahol csak egyszerűen beszélgetni kell emberekkel kell beszélni, majd válaszolni egy másik kérdéseire. Vannak már alapból fordulatok is, hiszen a történet ott nem merül ki, hogy a klingonok támadást indítottak a Föderáció ellen (a Nemesis után járunk, az új filmnek nincs behatása az itteni történelemre).
Ismerősökkel nem nagyon fogunk találkozni, bár említéseket találunk párszor (és amikor valami rosszra fordul a klingonok és Föderáció közti tárgyalásokon, találkozunk Mira Paris-szel, aki mint követ van ott, szóval ez már egy plusz pont ).
Már csak a megjelenítés maradt hátra. Az egész annyira sugározza az MMO hangulatot hogy az már fáj. A mozgások elég jók, bár sokszor darabosak. Ettől függetlenül minden nagyon részletesen ki van dolgozva. Amit sajnáltam azok a hajók. Valahogy nem jön át az a realitásérzet, ami a Bridge Commander-ből jött (grafikailag, és Kobayashi Maru-val felszerelve), de ettől függetlenül nagyon szépen ki vannak dolgozva, bár a sérüléseket még javíthatnák.
A zenék is csak az elmegy kategóriába tartoznak, nem igazán kiemelkedő egyik sem. A legtöbbet harc közben fogunk hallani, amik annyira nem nyerőek, másképp meg nem nagyon tud a játék mutatni, hiszen a harc a legfontosabb eleme, ahogy a fegyverek hangja is, amik nagyon jól ki lettek dolgozva, bár sok változatosságot nem lehet hallani, nem mintha minden lézernek más hangot kéne adni.
Összefoglalóként annyit mondanék, hogy aki szereti a Star Trek-et, az ezt is fogja szeretni. Ugyan a fizetősség nagyon nem nyerő, de egy trialt mindenképp megér (sajnos a bétás cuccokat törölték, így nekem abban elölről kéne mindent kezdeni). Hangulatban nagyon ütős, már a patchelésnél megjelenő "Make it so..." felhergel annyira, hogy ahogy átvált "Engage"-re, hogy a lehető legerősebben vágjunk rá az Enterre. Én nem fizetnék érte havonta, de rengeteg embernek megéri, és meg is tudom érteni őket (az örök account olyan 45000 HUF körül van).
Grafika: 7/10 túlzottan MMO
Hangok: 7/10 elég egyhangúak, de semmi vészes
Hangulat: 7/10 nagyon át tud jönni, ha az embeer képes befogadni
Szavatosság: 7/10 ugyan MMO, de meg lehet unni, főleg amikor vagy 20 rendszert kéne csak meglátogatni járőrözés céljából
Összesen: 7/10 a fentebbiek alapján azért nem volt ez olyan nehéz, de ennél többet nem ér, még ha rengeteg pozitívuma is van
am thx, és remélem a DS9 kép értékelve van, lévén csak a post miatt mentem oda, hogy szerezzek egy képet róla (a féregjáratról meg pont nem tudtam képet készíteni )
Az escort hajókkal nem tudom mi a gond, a játék háttértörténete világosan elmondja, hogy kicsi, mozgékony de erős hajókról van szó, amiket a csata kulcspontjain való gyors beavatkozásra terveztek. A megjelenés ezeknél sokadlagos szempont, sőt a normál gondolás dizájntól való eltérés még valamelyest valósághű is - az ilyen hajókhoz pont ilyen kicsi, masszív, agresszív megjelenés dukál. Igazából lerí róluk, hogy majd' mindet a Defiant alapján tervezték... Persze ízlések és pofonok, de nekem kifejezetten bejönnek, üde frissítés a már milliószor látott csészealj-gondola megjelenés után.
A vidi pedig jó lett...
és ismét egy Making Of megdöbbentő tény: 14000 karakter csak tisztán a szöveg
és igen, a képeket én készítettem, ahogy az utolsó videót is