Aki már régóta a játékosok táborába tartozik, az bizonyára emlékszik azokra a játék klasszikusokra, amelyek a 80-90-es években és a 2000-es évek elején készültek: Duke Nukem 3D, Thief, Might and Magic, Heroes, Baldur's Gate, Carmageddon, csak hogy néhány kiemelkedő programot említsek a múltból. Valószínűleg nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel sem, hogy egyre kevesebb mai játékban érzem azt a hangulatot, azt az egyediséget, ami például az imént említett programokban benne van. Lebutított, szájbarágós játékmenet, túlzott hangsúly a technikai megvalósításon, sok játékra ez a jellemző manapság (igen, tudom, hogy vannak kivételek, természetesen nem azokról van szó).
Viszont, ha egy fórumos társalgásban előhozakodom a "régi játékok jobbak voltak" gondolatommal, mindig nekem ugrik pár ember, akik szerint vegyem csak le a nosztalgia szemüvegemet, mert csak azokon keresztül látom olyan jónak ezeket a programokat. Akad, hogy egy újságírótól kapom meg ezt a visszavágást (mint amikor Bate azt mondta egy Guru táborban, hogy az anno 90% körülire értékelt Fable pár évvel később azért kapott csak 75%-ot egy Gurus listán, mert már csak ennyit ért). Ez a hozzáállás véleményem szerint abszolút nem állja meg a helyét, legalábbis nem minden esetben.
Egy jó játék az évek múlásával is jó játék marad, egyedül a technikai megvalósítás (grafika) területén kell elnéznünk nekik a lemaradást. Nemrégen fejeztem be például minden idők egyik legjobb szerepjátékát, a Planescape: Tormentet, és egy pillanatra sem volt olyan érzésem, hogy egy elavult, közepes programmal játszom. Hasonlóképpen történt a szintén nemrég befejezett Thief 1-2-vel is. Zseniális hangulat, egyszerű, de tökéletesen működő lopakodás, élvezetes küldetések, a mai játékok is csak köszönhetnek neki. Igaz, a grafika iszonyú elmaradott, de csak technikailag, a stílus továbbra is tetszetős.
És ez így van még nagyon sok más játékkal. A nosztalgiafaktor nem létezik ezeknél, mert ma játszva ugyanolyan élvezetesek, mint régen.
Létezik-e a nosztalgiafaktor?
Sokszor hallani egy-egy régi játékkal kapcsolatban, hogy mai szemmel bizony nem valami nagy szám, és csak a nosztalgiafaktor miatt gondolunk rá pozitívan. Ez nem feltétlenül igaz.
Tenebra azt írta, szerinte a játékok aranykora 1980-2002. Ő valószínűleg egy régi motoros. Én már ifjabbként 10 évvel eltolnám, ha csak érzelmi alapon kellene meghatároznom. Tehát életem első videojáték élményétől a (jó 6-7 év csúszásban kipróbált) Prince of Persiától ezen bejegyzés megírásának évéig.
Egy még nálam is fiatalabb meg valószínűleg a 2004-es arany év környékétől számítaná, amikor nagyon sok jó program jelent meg.
Tehát szerintem azért van nosztalgiafaktor (is) egy-egy ilyen cím esetén, mert az a cím ki tudta váltani azt. Nem minden volt képes erre akkoriban sem. Az ipari hulladékok szépen eltűntek idővel, de egy klasszikus Fallout, akkor is klasszikus marad, ha nálam pl. igen is ott van a nosztalgiafaktor benne, mert én akkor már megismertem és nem tudok elvonatkoztatni az akkori emlékektől. Nyilván nem tudom reálisan értékelni, mert én kötődöm hozzá, tehát van benne bőven nosztalgia is, hogy "régi dolgok jobbak voltak", de ettől még, illetve ezzel párhuzamosan a kijelentés sajnos vagy sem, de gaz marad.
Khm...
Ki kitérő után, hogy az alap kérdésre is válaszoljak. Persze hogy van nosztalgiafaktor. Hogy a fenébe ne lenne, mikor van miért! Na ná, hogy imádom azokat a címeket, mert egy rakás érvem van mellé és igen, elfogult vagyok! Leszarom, hogy valami hogy néz ki, ha élvezem. Az ha még szép is, az már külön ritkaság. Sajnos az ilyen ritkaságok buknak a legnagyobbat többnyire, szóval nem s nagyon erőltetik. Szegény Prince of Persia 2008... Igazi gyöngyszem, erre pofára esett, mert "Mijazhogynemlehetmeghalnihátezegyszar..." és még sorolhatnám. Pfff... :facepalm:
S igen, baromság felróni egy régi játéknak a technikai lemaradottságait. Sőt, van amelyeknél az a grafika vagy megoldás, ami régen működött, igen is mosolyt csal a játékos arcára - nem negatív értelemben. Pl. az ilyen izometrikus cuccoknál nyilvánvalóan azért olyan a perspektíva, amilyen, mert egyfelől művészileg így akarták elkészíteni, másfelől pedig ilyen technikai feltételek álltak rendelkezésre egy nagyobb világ bemutatására. De ez tök jó. Vagy egy Max Payne... Szerintem az 1. rész sokkal stílusosabb a maga kissé baltával faragott karaktereivel, mint a 2. rész a kiművelt, tüchtig, de kissé szerintem élettelenebb figuráival.
Amúgy leszarom, ki mit mond, szerintem a játékok aranykora kb. az 1980-2000/2002 közti időszak volt. Ahogy a fotorealizmus felé kezdtek tendálni a címek, egyre több lett a techdemó, melyekben nem a játékélmény, hanem a játékos vizuális elkápráztatása lett a lényeg. Persze ez összetett dolog, de szerintem ugyanúgy a "túlvizualizáltság" okozta a játékok egyszerűsödését, mnt a filmek esetében Hollywoodban. A filmtörténetben is megjelent a CGI és trend lett, hogy mindenki valami CGI-látványeffektes, de lebutított filmet hozott ki. Így jött el a 70-es évek kreatív korszaka után az, amit mai napig nyög az amerikai film. Látvány >>> történet, filmélmény. Játékok terén is ez jellemző szerintem. Ma túlzottan a látvány számít, a játékélmény huszadrangú, És sajnos ez a játékosok igényeinek változása/csökkenése miatt is van így. Sokan az "ÓSZOM BUTTON" jelenségre vannak rákattanva, és megelégednek azzal, ha valami látványos attrakciót láthatnak a képernyőn. Ezzel szemben viszont a régi játékok kevesebb látványos jelenetet, de sokkal nagyobb kihívást és interakciót kínáltak. Persze minden korban meg volt a látványorientáltság, de szerintem a technikai fejlődés felgyorsulása a bűnös a mai játékok leegyszerűsödésében.
Úgyhogy egyetértek, a régi játékok ezerszer jobbak voltak, mint a maiak. Nem azt mondom, eljátszok egy Fallout 3 és New Vegasszal, vagy egy Oblivion/Skyrimmal, de az elődeikhez egyik sem mérhető.
Persze az is igaz, hogy az "újak" már egy újfajta közegben növekednek fel, és így nincs viszonyítási alapjuk. Ezért nekik a mai játékok lesznek a "régi jók", és valószínűleg a 10 évvel későbbi átlag lesz a lebutított szar.