Ahogy a bevezetőben is írtam, butaság lenne tagadni, hogy az achievement rendszer az ember két legalapvetőbb tulajdonságára épít: egyrészt a gyűjtögetésre, másrészt a versenyszellemre. Gyűjtögetünk mert az jó, és gyűjtögetünk, hogy versenyezzünk a többi játékossal, megmutatva, hogy mennyit játszunk, mit értünk el, mire vagyunk képesek. Ez az egész alapja, de a dolog egyáltalán nem csak erről szól. Persze ahhoz, hogy túljussunk az alapokon, kell egy ötletekkel teli fejlesztőcsapat, olyan csapat, ami képes kiaknázni a az alapokon túli lehetőségeket, azt az opciót, hogy az achievementek segítségével játékot vigyenek a játékba, kihívást, újabb feladatokat, többet nyújtsanak, mint amit maga a program ad alapból.

 

Mire is gondolok most pontosan? Tökéletes példa erre mondjuk az Assassin's Creed, amely játék rettentően önismétlő volt és hamar meg lehetett unni. De mit csináljunk, ha meguntuk a folyamatos bérgyilkolást? Kapcsoljuk ki? Nem-nem, vadásszunk achievementekre, ezek ugyanis olyan dolgokért járnak, amelyeket nem feltétlenül csinálnánk meg csupán csak azért, mert lehetőség van rá: felmászni minden magas pontra, megmenteni minden civilt, megölni minden templomos lovagot és sorolhatnám az egyéb apróságokat. Ezek az opciók achivementek nélkül mit sem érnek (magyarul nincs "okunk" elérni, megszerzni őket), ám a megszerezhető pontok fényében máris egészen új játékelemmé változnak, új kihívát, új célt, új lehetőségeket adnak és még jutalommal is járnak. Milyen jó is volt kicsit a civilekre koncentrálni a megölendő nagyágyúk helyet, egy egészen új feladat került ezzel a monotonitásba, és ha sikerült megoldani egy ilyen plusz kalandot, akkor jöhetett ismét egy küldetés, és máris kicsit érdekesebbé, változatosabbá vált a játék.

 

Vagy itt van most a Hulk, adott egy nagy város, benne felvehető küldetések, de az ember nem akar mindig küldetéseket megoldani, szabadságra vágyik, de az épületek lerombolása sem olyan szórakoztató egy idő után. Ekkor jönnek ismét az achievementek, hiszen adott dolgokat kell összegyűjteni, megtalálni, megoldani a megszerzésükhöz és a jelenlétükkel máris egy óriási pluszt adnak a programnak, arról nem is beszélve, hogy képesek ellensúlyozni a játék repetitív jellegét (akárcsak az Assassin's Creed esetében). Ezek persze nem minden játékban vannak így, rengeteg program akad, ahol csak azért kapunk pontot, mert megcsináltunk egy pályát - lássuk be, ebben nincs semmi ötlet, csak az örül neki, aki tényleg csupán a pontokat hajkurássza. Ha azonban a fejlesztők elég kreatívak, akkor egészen új élményt tudnak a játékba csempészni, akár rejtett poénokat is, sőt, növelni tudják a játék élettartalmát, szavatosságát és ezzel együtt a szórakozási faktort.

 

Az achievement rendszer tehát egy nagyon okos, a játékost szolgáló találmány, amelynek lehetőségei csakis a fejlesztőktől függenek. Ha jó egy fejlesztőcsapat, ha nem lusták ezzel foglalkozni, akkor sokkal tartalmasabbá, élvezhetőbbé, változatosabbá tudja tenni a játékukat ezeknek az apró kihívásoknak a segítségével, ezzel is egy újabb szórakozási formát biztosítva a játékos közösségnek.