Ahogy a bevezetőben is írtam, butaság lenne tagadni, hogy az achievement rendszer az ember két legalapvetőbb tulajdonságára épít: egyrészt a gyűjtögetésre, másrészt a versenyszellemre. Gyűjtögetünk mert az jó, és gyűjtögetünk, hogy versenyezzünk a többi játékossal, megmutatva, hogy mennyit játszunk, mit értünk el, mire vagyunk képesek. Ez az egész alapja, de a dolog egyáltalán nem csak erről szól. Persze ahhoz, hogy túljussunk az alapokon, kell egy ötletekkel teli fejlesztőcsapat, olyan csapat, ami képes kiaknázni a az alapokon túli lehetőségeket, azt az opciót, hogy az achievementek segítségével játékot vigyenek a játékba, kihívást, újabb feladatokat, többet nyújtsanak, mint amit maga a program ad alapból.
Mire is gondolok most pontosan? Tökéletes példa erre mondjuk az Assassin's Creed, amely játék rettentően önismétlő volt és hamar meg lehetett unni. De mit csináljunk, ha meguntuk a folyamatos bérgyilkolást? Kapcsoljuk ki? Nem-nem, vadásszunk achievementekre, ezek ugyanis olyan dolgokért járnak, amelyeket nem feltétlenül csinálnánk meg csupán csak azért, mert lehetőség van rá: felmászni minden magas pontra, megmenteni minden civilt, megölni minden templomos lovagot és sorolhatnám az egyéb apróságokat. Ezek az opciók achivementek nélkül mit sem érnek (magyarul nincs "okunk" elérni, megszerzni őket), ám a megszerezhető pontok fényében máris egészen új játékelemmé változnak, új kihívát, új célt, új lehetőségeket adnak és még jutalommal is járnak. Milyen jó is volt kicsit a civilekre koncentrálni a megölendő nagyágyúk helyet, egy egészen új feladat került ezzel a monotonitásba, és ha sikerült megoldani egy ilyen plusz kalandot, akkor jöhetett ismét egy küldetés, és máris kicsit érdekesebbé, változatosabbá vált a játék.
Vagy itt van most a Hulk, adott egy nagy város, benne felvehető küldetések, de az ember nem akar mindig küldetéseket megoldani, szabadságra vágyik, de az épületek lerombolása sem olyan szórakoztató egy idő után. Ekkor jönnek ismét az achievementek, hiszen adott dolgokat kell összegyűjteni, megtalálni, megoldani a megszerzésükhöz és a jelenlétükkel máris egy óriási pluszt adnak a programnak, arról nem is beszélve, hogy képesek ellensúlyozni a játék repetitív jellegét (akárcsak az Assassin's Creed esetében). Ezek persze nem minden játékban vannak így, rengeteg program akad, ahol csak azért kapunk pontot, mert megcsináltunk egy pályát - lássuk be, ebben nincs semmi ötlet, csak az örül neki, aki tényleg csupán a pontokat hajkurássza. Ha azonban a fejlesztők elég kreatívak, akkor egészen új élményt tudnak a játékba csempészni, akár rejtett poénokat is, sőt, növelni tudják a játék élettartalmát, szavatosságát és ezzel együtt a szórakozási faktort.
Az achievement rendszer tehát egy nagyon okos, a játékost szolgáló találmány, amelynek lehetőségei csakis a fejlesztőktől függenek. Ha jó egy fejlesztőcsapat, ha nem lusták ezzel foglalkozni, akkor sokkal tartalmasabbá, élvezhetőbbé, változatosabbá tudja tenni a játékukat ezeknek az apró kihívásoknak a segítségével, ezzel is egy újabb szórakozási formát biztosítva a játékos közösségnek. |
Én alapból összekapcsoltam volna őket az MS pontokat, vagy alapból MS pontokat adtam volna, mint a Shell kutas Smart kártya és hasonlók.
Képzeljük el, mennyire jó dolog lenne, mindenki számára előnyös, játékosoknak is, fejlesztőknek is: Ygy gyűjtögetve egyrészt biztosan nőne a dlc-k letöltési aránya is, ráadásul a játékok is hosszabb életűek lennének. Végigjátszod a fejlesztők játékát, szerzel pontokat, töltheted a pontokból a tartalmakat mellé, abból ismét gazdagodnak ők is, mi is. ...
Na mindegy, nincs ok a részletezésére, szerintem így zseniális lett volna, hülyék, hogy valami hasonlót nem indítanak. Rengeteg potenciál van a rendszerben, csak nincs, aki kihasználja..
és a gta 4 nek is részben azért áltam neki ujra cheat nélkül hogy be bizonyitszam magamnak hogy meg tom csinálni az single playeres feledatokat!
...már csak azért is, mert azok iszonyatosan frusztráló pályák, alig vártam, hogy túl legyek rajtuk.
Hogy PC-n miért került bele, azt nem tudom, de megvallom őszintén nem is érdekel, mert az asztali rendszeren nem sok értelmét látom az achievement rendszernek, így ennek a bejegyzésnek nincs is köze ahhoz, ez csak az X360 konzolról szól.
Viszont ha ennyire az AC-vel példálózunk, mi értelme volt beletenni a PC-s játékba? Semmi kézzel foghatót nem kapott az ember oO. A civileket pedig nem lehetett megmenteni azután, hogy befejezted a városrészt.
Ide: Hulkos.
Bate: Milyen lett a Hulk??
Szerintem nem rossz, hogy minden játék mellé jár 1000 pont, szerintem az a rossz, hogy egyes fejlesztők ezt nem használják ki, és egyszerűen azért adnak pontot, hogyha végigmész egy fejezeten...
Minden játék után 1000 achievement pont jár? Rossz. Pl. Gears of War: Miért kéne olyanért achievementet kapni, hogy kijátszottuk az első fejezetet? Egy ilyen (majdnem) teljes mértékben lineáris játéknak nem kéne 1000 pont összesen.
De abban egyetérthetünk, hogy nem minden achievement jó, hanem azok a jók, amelyek tényleg játékra ösztönöznek. A poszt is erről szól, hogy igazán remek dolog, hogyha a fejlesztők veszik a fáradtságot és igazán jó jutalmakat találnak ki...