Az utolsó két World of Warcraft-kiegészítő (Battle for Azeroth, Shadowlands) sajnos nem váltotta be a hozzájuk fűzött reményeket és egyáltalán nem lopta be magát az emberek szívébe. Bár a Shadowlands története erősen indított, a végére mégis csapnivaló lett, nem csoda hát, hogy a játékosok szabadulni akartak tőle. A Blizzard is tisztában volt a gyenge teljesítménnyel, aminek "köszönhetően" az elmúlt években jelentősen megcsappant a játékosbázis. Mostanra ráadásul olyan kemény konkurenciával kell szembenéznie a programnak, mint például a Final Fantasy 14, a Lost Ark vagy az újra feltörekvő New World (az ingyenes, mobilos MMORPG címeket pedig már ne is említsük). A cégóriásnak tehát nem csupán a régi, veterán játékosok bizalmát kellett visszaszereznie, akik már belefáradtak a jelenlegi rendszerbe, de emellett egy olyan programot kellett készíteniük, amely vonzó lehet azok számára is, akik még nem lépték át Azeroth kapuit. A kérdés tehát adott: sikerült a játéknak a Dragonflighttal, azaz szám szerint a 9. kiegészítővel visszanyernie a régi hírnevét?
Süsü, a sárkány egy alternatív univerzumban
A Shadowlands biztosította komor és sötét hangulatú kalandok után a fejlesztők ezúttal teljesen más irányba kalauzolnak bennünket. A mostani világban a csodaszép színekben pompázó területek a dominánsak, ahol folyamatosan azt érezzük, hogy minden rendben van, mindenki boldog, és nem lapul az összes bokorban egy vérszomjas fenevad, aki fel akar falni minket. A Dragonflight a franchise legendás sárkányaspektusaira koncentrál, akik igyekeznek feléleszteni elvesztett erejüket, majd Azeroth szent védelmezőjeként visszaszerezni helyüket.
Réges-régen a Titánok hű szövetségesekre tettek szert az ősi sárkányokban, amikor a Régi Istenekkel (Old Gods) harcoltak Azeroth földjein. A győzelem után a sárkányokat jutalmul felruházták különböző mágikus képességekkel, és egy fontos feladatot is rájuk bíztak: gondoskodni Azeroth halandó fajairól, valamint a bolygó védelméről. Így születtek meg a különböző színű sárkányaspektusok, méghozzá teljesen egyedi képességekkel. A bronz színűek uralták a teret és az időt, míg a kék színűek feladata a varázslatok és különböző mágikus tárgyak őrzése volt. A zöldek uralmat kaptak a természet felett, míg a feketék feladata volt, hogy rendet tartsanak a felszín alatt, Azeroth mélységeiben. Végezetül a vörös színűek kapták az egyik legnagyobb küldetést: felelősségvállalást az életért, Alexstrasza királynő vezetésével.
Azeroth a legnépszerűbb a rosszak között
A Cataclysm végén a sárkányaspektusok feláldozták erejük jelentős részét, hogy a világ megmeneküljön a fekete sárkány, Deathwing fenyegetésétől, ennek pedig az volt az ára, hogy a lények lényegében a kihalás szélére kerültek. A világ rendje azonban úgy fest, kezd helyreállni, hiszen Alexstrasza királynő is elhintette, hogy egy új korszak kezdődik a faj életében. Ez az új jövő Raszageth kiszabadításával kezdődik, aki jelentős fenyegetést jelent a sárkányaspektusokra is. Raszageth régen megtagadta a Titánok erejét, és el akar pusztítani minden velük kapcsolatos erőt és varázslatot. Követői, a primalisták, hosszú évtizedeken keresztül próbálták kiszabadítani mesterüket, végül pedig sikerrel is jártak – méghozzá Alexstrasza királynőnek köszönhetően, akinek nem volt szíve kiirtani ezt a fajt.
És itt jövünk a képbe mi, halandók. A hordának és a szövetségnek – a dracthyr fajjal karöltve – újra össze kell fognia, hogy megakadályozzák a gonosz terveit. Az első nagy fenyegetés tehát már az induláskor adott, ugyanakkor a kiegészítő központi főgonoszáról nem sokat tudunk, mindössze találgatni lehet. Két lehetséges név merül fel a legnagyobb ellenséggel kapcsolatban: Galakrond és Murozond – utóbbi egyébként nem más, mint a bronzsárkányok vezére, Nozdormu romlott énje. Galakrond neve szintén ismerősen csenghet pár embernek, sírhelye ugyanis fenn északon, Northrenden, és azon belül is Dragonblight területén található. A Shadowlands történései után a holtakkal már akadnak problémák, hiszen legyőzése után Zovaal is azzal távozott, hogy nem vagyunk felkészülve arra, ami most következik.
Így neveld a sárkányod
A Blizzardtól már megszokott módon, általában minden második kiegészítő alkalmával kapunk egy új játszható fajt a játékba. A sorminta pedig nem tört meg, ezúttal a dracthyr lett része a felhozatalnak – a faj képviselői leginkább a pandákhoz hasonlítanak, tehát egyaránt lehetnek hordások és szövetségesek. Kezdőterületük a Tiltott Övezet (The Forbidden Reach), amit maga Neltharion (a későbbi Deathwing) hozott létre, egyfajta kiképzőhelyként titkos katonái számára. A történet szerint a dracthyrok már hosszú ideje alszanak békésen a szigeten, egészen addig, míg az álmukat fel nem veri a primalisták által vezetett, Raszageth börtöne ellen irányuló támadás. Dracthyr fajú hősünk az ébredés után csak az Evoker karakterosztályt tudhatja magáénak, és utána is csak két specializáció közül van lehetőségünk választani: DPS vagy gyógyító szerep. További érdekesség, hogy a dracthyrok is képesek megváltoztatni külső megjelenésüket, tehát van egy humanoid és egy sárkány formájuk is, hasonlóképpen a worgenekhez.
Ahogy az új kiegészítő nevéből is adódik, rengeteg sárkánnyal fogunk találkozni utunk során, a játék legerősebb újítása pedig a négy új területen lehetséges sárkánylovaglás (Dragonriding). Ennek köszönhetően már a fejlődés korai szakaszában képesek vagyunk a levegőbe emelkedni és szárnyalni – persze bizonyos korlátok között. A Sárkány Sziget új vidékein (The Waking Shores, Ohn’ahran Plains, The Azure Span, Thaldraszus) különböző szimbólumokat (Glyph) találhatunk, melyek összegyűjtésével sárkányunkat tudjuk fejleszti, hogy erősebb és gyorsabb legyen. Ha pedig még ez sem lenne elég, akkor derék hátasunkkal benevezhetünk különböző versenyekre, ahol egy meghatározott szakaszt kell teljesíteni az idő lejárta előtt. Továbbá sárkányunkat tetszés szerint módosíthatjuk, megváltoztathatjuk többek között az orrukat, farkukat, szarvaikat, tüskéiket satöbbi. Fontos megjegyezni, hogy a Dragonriding nem egyenlő a sima, hagyományos repüléssel!
Régi-új talentrendszer
A játékosok nagy örömére a Dragonflightban visszatért a pont alapú talentrendszer. Ezekkel a pontokkal tudjuk karakterünket erősebbé tenni, valamint új képességekre szert tenni. Mindegyik kaszt két talentfával rendelkezik: a bal oldali egy általános, karakterosztályra jellemző fa, míg a jobb oldali az aktuális specializációra van hatással. Ezzel a megoldással a Blizzard sokkal nagyobb mozgásteret biztosít a játékosok számára, így mindenki megtalálhatja a számára tökéletes pontkiosztást. A talentpontokhoz egyébként a szintlépések alkalmával jutunk hozzá, az utolsót pedig a maximális, 70. szint elérésekor kapjuk meg.
A munka nemesít
A szakmák (Professions) kezdettől fogva a játék egyik különleges részeiként szolgálnak. Voltak korábban próbálkozások, hogy kicsit megújítsák, átpofozzák őket, de egészen mostanáig ez nem sikerült, a Dragonflightban viszont teljesen megreformálták a rendszert. Minden szakmához különböző specializációk tartoznak, ennek köszönhetően pedig eltérő minőségű cuccokat tudunk gyártani. Előfordulhat, hogy az elkészített felszerelésnél bizonyos dolgokat meg szeretnénk változtatni, ebben az esetben most már nem kell újra beszerezni az összes eredeti alapanyagot, hanem egy erre bevezetett eszközzel meg tudjuk oldani a cserét. Ha pedig mi magunk nem tudjuk legyártani az áhítatott tárgyat, de megvannak hozzá a szükséges alapanyagok, akkor egy köztes NPC segítségével kiadhatjuk a munkát másnak. A szakmák rendelkeznek egy másodlagos pontrendszerrel is, amivel a játékosok növelni tudják a craftolási képességeiket, hogy minél erősebb tárgyakat tudjanak készíteni.
A jó, a rossz és a csúf
Egy World of Warcraft-kiegészítő indulásánál sajnos nem igazán lehet megállapítani, hogy végül jó lesz-e vagy sem. Láttunk már példát arra, hogy remekül indul a kiegészítő, azonban az idő előrehaladtával teljesen érdektelenné, üressé és unalmassá válik, ahogy az ellenkezője is megtörtént már a játék életútja során. A tesztelés alatt folyamatos kételyek voltak bennem, és több negatív impulzus ért, mint pozitív. A grafika szebb lett az elődökhöz képest (bár a Shadowlands sem volt csúnya), a talentrendszer visszahozása, a beépített felhasználói felület testreszabhatósága, a szakmák teljeskörű átdolgozása és a sárkányok visszahozása pedig mind-mind piros pontot érdemel.
A mérleg másik felén viszont sokkal több a súly. A hatalmas bejárható területen sokszor tapasztaltam kietlenséget, előfordult, hogy bizonyos helyeken egyetlen szörnnyel sem találkoztam. A zónák felfedezése során folyamatosan olyan érzésem volt, hogy ezeken a területeken már jártam korábban, egy régebbi kiegészítő alkalmával. A sárkánylovaglás és a köré épített lehetőségek nagyon jópofák, de sokszor voltak olyan gondolataim, hogy egy teljesen más játékkal játszom, nem pedig az MMORPG-k koronázatlan királyával. A Dragonflight további negatívuma, hogy kevés küldetés van benne, ráadásul ezek a nagy része finoman szólva is gyerekes és bugyuta, köszönőviszonyban sincs a Wrath of the Lich King (melynek nemrég debütált a Classic változata) misszióival.
Az értékelésnél két szemszögből közelíteném meg a Dragonflightot: ha egy különálló játékként tekintek rá, akkor az alapváltozat teljes mértékben megéri az árát, ugyanis hetekre a monitor elé tudja láncolni a játékost, aki munka után szeretne kicsit kikapcsolódni. Régi, veterán szemmel nézve viszont az értékelés már nem ennyire egyszerű. Egy vérbeli rajongó hónapról hónapra fizet a játékért, hogy teljesen meg tudja ismerni és ki tudja aknázni a kiegészítő nyújtotta lehetőségeket. Ehhez azonban az kell, hogy a fejlesztők folyamatosan képesek legyenek fenntartani az érdeklődést, ami most, az induláskor erősen megkérdőjelezhető. Ugyanakkor megvan rá az esély, hogy végül egy remek kiegészítő válik belőle.