Dúl a retroláz a játékiparban úgy tűnik, elfogytak az eredeti ötletek, és a fejlesztők, kiadók egy része a sokadik kiegészítőt hegeszti saját cuccához, a másik régi ötleteket vesz kölcsön, és modernizál. Jelen cikkünk alanya ehhez képest egészen különleges eset...
Őrült tévé, avagy a világ nem változik...
Mad TV: a klasszikus
Az egykori NSZK szupercsapata, a Rainbow Arts, mely olyan műhelyek inkubátora volt, mint a Blue Byte vagy a Spellbound, 1991-ben dobta piacra a mára klasszikussá vált Mad TV-t, egy érdekes, izgalmas, sok kihívást tartogató menedzserjátékot. Hősünk beleszeret egy helyi TV műsorvezető hölgyébe; lángoló szívvel berombol a székházba, ám az igazgató elkapja és rábeszéli, hogy legyen az új programigazgató. Innentől kezdve kettős célunk van: Betty meghódítása, illetve a Mad TV minél sikeresebbé tétele, hiszen pénzünk is csak innen lesz ajándékokra. Vehetünk friss híreket, filmeket, sorozatokat, ehhez reklámokat, utóbbi a fő bevételi forrásunk. Igyekeznünk kell, mert az épületben két konkurens csatorna is működik (őket a gép irányítja), akik bizony igen erősen hajtanak a nézők kegyeire. A játék nagyon addiktív, bár nem könnyű, de aki rákap az ízére, könnyen rabjává válik. Nos, azt hiszem látszik, a hódításon kívül az RTL/Limbic mindent el... izé, átvett...
A cucc maga tehát egy menedzserjáték, ahol egy tévétársaságot kell felvirágoztatnunk. Mint a való életben, ennek leglényege a nézettségi szint. Most megértheted, hogy egy neked tetsző szériát miért hagy abba és zár dobozba a csatorna ha ugyanis egy műsor százaléka túl alacsony, visszaesik a nézettségi ráta, és a három, veled párhuzamosan kepesztő médiavállalkozás kíméletlenül lehagy a versenyben. A fő baj, és ez a szép a játékban, hogy evégből a pénzed is elfogy: a legfőbb bevételi forrásodat a reklámok jelentik, ám ezeknél meg van szabva, hogy egy kéthetes terminusban hányszor milyen nézettség alatt kell elsütnöd őket. Ha ez nem jön össze, kemény pénzbüntetést kapsz, és számíthatsz főnököd, a csatornaigazgató dörgedelmes lecseszésére is (minden hétfőn szőnyeg széle, eligazítás, értékelés). Ráadásul a pénz nagyon kell; egy idő után a filmtőzsdén már nem tudsz olyan alkotást beszerezni, ami kielégítené a város lakóinak igényeit, ezért el kell kezdened saját műsorok (show, információs program, tévésorozat, film) gyártását, amihez egyrészt tisztes bért felmarkoló munkaerő, másrészt beruházások (stúdiók és ezek fejlesztése), harmadrészt járulékos költségek (mint forgatókönyvek béríratása) szükségesek. A műsortervet neked kell összeállítani, ami a játék lényegi pontja, és bizony rengeteg döntési helyzet elé állít hétről hétre.
A funkcionalitás varázsa
Ami a felszín alatt van...
...az a lényeg. A fejlesztők igen okosan egy úgynevezett irányított sandbox megoldást építettek fel: a játék szabadon játszható, ám nem minden funkció érhető el az elejétől fogva, ezek jó része egy bizonyos szintet elérve, illetve adott NPC-ktől, elsősorban főnöködtől kapott feladatok révén nyílik meg. Remek lehetőség a nézettség növelésére például exkluzív helyszíni riportok (szerencsétlenségek, bűnesetek) készítése, ám ehhez hírszerkesztőséget, műholdvevőt, közvetítő kocsi garázst kell építeni, ezután le kell szerződni a hírügynökségekkel, majd ha valami történik, oda kell száguldani, le kell foglalni a témát, legyártatni az anyagot, és adásba szerkeszteni. Nem egyszerű játék, nagyon oda kell figyelni, a konkurencia könyörtelen.
Kegyetlen az élet
Bizony kegyetlen, mert most látom, hogy kifutottam a helyből, pedig még nem is meséltem olyanokról, mint a hasmenés-járvány, az áramszünetek, az apró küldetések, a számtalan meglepetés, a piackutatás jelentősége, és a többi. Ez a játék hihetetlenül összetett (épp, mint a Mad TV), és nehezen adja meg magát (ha igény van rá, a PGO-ra szívesen készítek egy tippek-trükkök anyagot róla). Ám ha a stílus szerelmeseként rákapsz az ízére, nehéz abbahagyni. Szadista játék, idő- és kapcsolatgyilkos; számomra ismét egyértelművé vált: tévéműsort nagyobb élvezet készíteni, mint nézni...