Civil a pályán
Bosszantó ez, mivel a téma üdítő, a ToH, a modern hadviselés helyett ugyanis a civil szférára, azon belül is a polgári helikopterekre fókuszál. Bár ez első hallásra nem túl izgalmas, a témaválasztás mégis üdvözlendő, a Flight Simulator-szériát és az X-Plane-t leszámítva ugyanis nincs jelenleg olyan minőségi cím, amelyben lehetőségünk lenne adrenalinmentes környezetben figurázni a címszereplő forgószárnyasokkal.
A ToH viszont pont ezt kínálja, méghozzá egy jól skálázható repülési modellel: könnyű szinten még billentyűzettel és egérrel is elboldogulunk, míg Experten maga a felszállás öt perces folyamat (a fedélzeti aksik bekapcsolásától a segéd- és főhajtóművek üzemi fordulatszámra pörgetéséig mindent nekünk kell csinálni), a helyzet pedig a levegőben sem egyszerűbb. Manővereinket a magasság és időjárás tükrében kell terveznünk, a botkormány rángatását pedig elfelejthetjük, a rotorterhelő manőverek mellett piros jelzésbe kúszó forgatónyomatéknak ugyanis egyenes következménye a földbefúródás. A repülési modell tehát félúton van az ArmA2 és a profi szimulátorok között: az X-Plane szintjét nem éri el, a karriermódot azonban tökéletesen kiszolgálja.
Rotorhiba
Ez utóbbi alkotja a játék gerincét, mely során egy seattlei kisvállalkozás felvirágoztatása vár ránk: a 10-15 órás kampányban a munka oroszlánrészét (városnézés turistákkal, építőanyagok szállítása, kommandósok ledobása a bank tetején stb.) egy zöldfülű pilótával végezzük, amit néha bátyja háborús visszaemlékezései szakítanak meg, de harcra ott is csak egy alkalommal számítsunk – bár az ArmA2-t idéző izzasztó, gyalogos lövöldözést hanyagolhatta volna a BIS. Szerencsére a bátyus küldetései opcionálisak, így én lennék a legboldogabb, ha csak ennyit tudnék hibaként felróni a játéknak, a helyzet azonban (mint írtam) igen cudar: annyira, hogy a ToH jelen állapotában nem is kaphatott volna felszállási engedélyt.
A probléma a kampánnyal kezdődik, ami amellett, hogy kriminális színészi játékkal és elgépelt feliratokkal érkezik, rettentően bugos is: egyhelyben álló utasok/helikopterek, és emiatt teljesíthetetlen feladatok tarkítják – a hibát csak a küldetés újraindítása oldja meg, ami jó harminc percnyi repülés után elég zavaró (bár a legújabb javítással azért ritkábban bukkannak fel). Keveslem a helikopterek számát is: mind a civil, mind a katonai modellek ugyanazon három típus variánsain osztoznak (a könnyű MD 500-on, a közepes Bell 412-n és a nehéz AW101-en), ami elég sovány felhozatal egy helikopteres játékban. Szerény a multi is: jelenleg csupán három co-op bevetést tartogat, a célközönség pedig nem biztos, hogy nekiáll kitanulni a mellékelt editort. A legnagyobb probléma azonban az optimalizáció, ami egyszerűen fertelmes: a meglehetősen kopár Dél-Ázsiában még nincs is gond, a seattlei terep azonban megfektette a tesztgépet – négy giga RAM, i5-750-es négymagos proci, valamint egy HD6850-es grafkártya mellett 15-20 fps-t sikerült kisajtolni a programból, függetlenül a grafikai beállításoktól, ami azért gáz, mert a helikoptereket leszámítva a grafika igen foghíjas, főleg az emberek és épületek sikerültek vérszegényre.
Szervizre várva
A ToH tehát a tipikus BIS hibák áldozata: gépigénye gyalázatos, az élményt tengernyi bug rontja, a multis tartalmat pedig ismét a vásárlónak kell összeeszkábálnia, ha kezdeni akar valamit a játék azon szegletével. Nem igazán értem, miért nem tudott 10 év alatt túllépni ezen tüskéken a cég, és végre egyszer relatíve játszhatóan kiadni egy játékot – az mindenesetre biztos, hogy ha az ArmA3 is ilyen állapotban jön ki jövőre, nem fogja megúszni a sajtó össztüzét.