Tudjátok, van az a sikeres zombis sorozat a Capcom legnagyobbjai között, ami Resident Evil névre hallgat. És pont. Mert bár az Umbrella Corps (innentől UC) értékeléseinél rendre felmerül a széria címe, ahhoz ennek a játéknak nem sok köze van. Éppen ezért ebben a cikkben senki nem olvashatja a „mi köze ennek a Resident Evilhöz”, „ez a legrosszabb rész” frázisokat, elvégre a multiplayerre kiélezett produkció nem a jól ismert történet része, maximum tartalmaz olyan összetevőket, amiket a RE-rajongók örömmel üdvözölhetnek. Egyébként viszont az UC-t esportra találták ki, kifejezetten a gyors, taktikus csapatmunkára épít, ezenkívül pedig bőven nem olyan rossz, mint ahogyan azt sokan próbálják beállítani.

Aljas kúszóbabok

A sztori nagyjából annyi, amennyi a felvezetésben le lett írva, tehát két csapat, az Alpha és Bravo osztag igyekszik felkutatni az Umbrella által hátrahagyott, rendkívül fontos információkat, mintákat. Ezekre összesen hatan vadászhatnak, három-három fős felosztásban összedolgozva. A cél a másik frakció likvidálása, a misszió mihamarabbi teljesítése. Van egyébként a betanításon túl egy egyjátékos The Experiment mód is, ahol a multiban lévő küldetésekhez hasonló feladatokat kell végrehajtani, de mivel ez pár óra és kicsit repetitív is, sok szót nem érdemel. A lényeg, hogy a Resident Evil 4 spanyol falujában, Raccoon City utcáin és rendőrőrsén, az ötödik RE afrikai Kijujuját meghódítva , netán az Umbrella főhadiszállásán kell helyt állnunk.

Az igazi móka azonban (természetesen) a multi. A One Life elnevezésű mód értelemszerűen azonnali kieséssel bír, egyébként pedig a sima TDM-nek felel meg, tehát a két háromfős csapat egymásnak feszül, majd az győz, amelyiknél legalább egy fő életben marad. A Multi-Mission már jóval izgalmasabb, méghozzá immáron újraszületéssel. Itt nem elég öldökölni, alaposan össze kell dolgozni, hogy a véletlenszerűen kiosztott feladatokból nyertes félként jöjjünk ki. Az ellenséges osztag legyőzésén túl szimpla és speciális szörnyetegek DNS-ét gyűjthetjük össze, területet foglalhatunk, bőröndöket szedhetünk fel, vagy tarthatunk egyet magunknál a megadott ideig. Mindez annyira nem nagy szám, de az UC egy rakás érdekes összetevővel bír.

Első körben ott vannak a zombik, kutyák, madarak, mutánsok, amik a pályákon lézengenek. Bár olvasni olyat a neten, hogy ezek a lények csak úgy álldogálnak, de ezt most hagyjuk, majd visszatérünk a témára. Szóval vannak a szörnyetegekkel teleszórt helyszínek. A viszonylag kisméretű szinteken a fejlesztők mindenféle fedezéket raktak le (igen, van pontosabb célzást adó fedezékharc), plusz találhatunk nyitott szellőzőrendszereket, emellett emeleteket is. Utóbbiak azért fontosak, mert a lábunkon lévő, szöges terepbakancs nemcsak a zombik fejének széttaposására szolgál, hanem arra is, hogy felkapaszkodjunk a falakon. A szellőzőkbe pedig a gyors kúszással kerülhetünk be, mert hát az Umbrella Corps katonái úgy csúsznak és másznak, ahogy más fut – villámgyorsan, meglepetésszerű támadásokat osztva. Mindez azonban még mindig semmi. A Brainer (Agyaló) egy csákányszerű kézifegyver, amivel meglékelhetjük bárki koponyáját – ez egyébként jelenleg a CoD késszindrómájától szenved, avagy olyan erős, hogy a játékosok fele a kezében tartott Agyalóval szaladgál. A program legérdekesebb ötlete pedig a Zombie Jammer, a hátunkon lévő szerkezet, ami az élőholtakat zavarja meg – na, ezért álldogálnak a szörnyetegek, nem azért, mert idióták. Azonban mint minden elektromos kütyü, ez is hatástalanítható, ami számtalan taktikát tesz hozzá a harcokhoz. Az egyik, hogy szétlőjük az ellenfél jammerét, ezzel kiszolgáltatva az illetőt a monstrumoknak – vigyázat, mert a halott katonák által elhullajtott védelmi eszközt fel lehet venni, tehát a tönkrement jammert másikra lehet váltani. Ezenkívül pedig ott a megnyitható speciális gránát. Ez adott terepen lekapcsolja a zavarót, ezzel rászabadítva a fertőzötteket mindenkire, aki éppen ott tartózkodik.

Ami jól működik

Ezek a felsorolt tényezők (és akkor a képernyőn lévő hangjelzőt nem is említettük) már külön-külön is felboríthatnának minden elképzelt taktikát, együttesen viszont elérik, hogy nincs két egyforma meccs. Valaki folyamatosan agyalóval a kezében szaladgál, meglékeli az ellenfelek fejét? Rá kell dobni egy zavaró gránátot, lesből lőjük le, védjük karpáncélunkkal a támadását, majd intézzük el a saját fegyverével. Mindenre van valami válasz az UC játékmenetében, éppen ezért lesz a megszokottnál izgalmasabb minden egyes harc a viszonylag kis területű pályákon (a rendőrőrsöt konkrétan egyből belátjuk, de ez a legapróbb térkép).

Emellé ott vannak a vizuális tuningok, a kozmetikai extrák. Tökös páncélok, különböző festések és matricák adnak rengeteg lehetőséget a testreszabásra, emellett a szintlépésekkel egyfolytában kapunk új fegyvereket is. Tehát állandóan van jutalmazás, aminek hála az ember pár meccs után nem érzi úgy, hogy egy helyben topog. Mindezek mellett bár a program alatt a Unity grafikus motor dübörög, a Capcom játéka azon kevéske kivételek táborát erősíti, amik bizonyítják az engine erejét. 

A kiadó sem hitt benne

Az Umbrella Corps némi csúszás után, minden nagy csinnadrattát nélkülözve jelent meg, láthatóan kevéske anyagi és erőforrással megtámogatva. Valakinek talán volt egy jó ötlete, amire a vezetőség ugyan rábólintott (az Operation RC után úgyis mindegy alapon), de sokat nem akart szöszölni a végeredménnyel. Az alapjaiban remek program iránti gyengéd érzelmeink több kisebb hibától gyengülnek meg. Kezdve onnan, hogy a PC-s tábor a konzolos port miatt csak kontrollerrel közelítsen a játékhoz, vagy onnan, hogy a lobbiknál sem stimmel valami, mert a hatodik érkezőt sok esetben kivágja a rendszer. A sebzésmodell is fura, mert az még rendben, hogy páncélozott ruhája van mindenkinek, de a közeli három shotgun lövés verzusz egy Brainer csapás elég durva. Ahogyan az újraszületés rendszere is, hiszen nem ritkán kerülhetünk be ellenfelek elé, ami igen zavaró.

Mindezen túl viszont az UC egy meglepően jó multis játék, amihez ingyenes tartalmak is jönnek majd, ráadásul nem is drága. Egy-két óra nem elég a kiismerésére (ezért a sok negatív kritika), hosszú távon, ismerősökkel viszont kellően élvezetessé tud válni, tényleg jó alap lehet az esport-versengésre (a hibák javítása után). Most még sok sebből vérzik, de reméljük, néhány javítgatás után többen is rákapnak, a tartalom pedig bővül a későbbiekben is. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!