Kalandjátékból akadt pár jobb az utóbbi időben, ám a műfaj vadhajtásaként kezelt puzzle-kaland stílus nem kápráztatott el túl sok említésre méltó alkotással. A legtöbb efféle program olcsó, csúnyácska, nem túl addiktív, de ellenben kellően unalmas, így nem csoda, hogy viszonylag kevésszer ejtünk szót róluk. Van ugyanakkor egy sorozat, ami eddig az összes típushibát elkerülte: ez a Nintendo-exkluzív Professor Layton franchise, melyet minden bizonnyal megirigyelt a Sony is, hisz legújabb PlayStation Vita játéka, az epizodikus jellegű Jacob Jones and the Bigfoot Mistery hajszálpontosan az öreg angol prof nyomdokain haladva igyekszik meghódítani a gondolkodásra vágyó szíveket... vagy inkább agyakat. A Lucid játékának első felvonását mi is végigjátszottuk, és bár szó sincs hibátlan játékról, elmondható, hogy a PlayStation Vita és az iTunes kínálata egy roppantmód szórakoztató logikai játékkal lett gazdagabb.

Camp Evil

A történetet persze igyekezett kicsit könnyedebbre venni a Lucid, így hősünk nem egy karót nyelt angoltanár, hanem egy furcsa kisfiú, Jacob Jones, akinek kékszínű, medvét mintázó kapucnis pulcsijánál már csak szülei különösebbek. Az ornitológus anyuka és a természetfotós apuka egy nap kitalálják, hogy mivel Jacob túl sok időt tölt a négy fal között, beíratják egy nyári táborba, hadd szórakozzon a gyerek. Jacobnak persze esze ágában sincs egy csapat buta kölyök társaságában tölteni a szünidőt, ám amikor összeismerkedik az erdő mélyén élő nagylábúval, minden megváltozik. A sztori eleinte lassan bontakozik ki, a nagyjából öt óra hosszú epizódból hármat a szaszkvacsok rejtélye nélkül töltünk el, de ez nem baj, mert jut idő bemutatni az összes fontos és kevésbé fontos karaktert, akik közül akad pár emlékezetes alak. Deathkillre, a vörhenyes, betoji nagyszájúra például sokáig vigyorogva fogunk visszagondolni, de a tábor tornatanárának szövege is visszhangzik majd a fülünkben a játék után. Ugyan a nagylábú titka egy félig-meddig komoly játékot sejtetne, a Jacob Jones and the Bigfoot Mistery egy vicces, könnyed program, tele remek poénokkal, amik a gyermekded körítés ellenére is inkább a felnőtteket célozzák. Az Alkonyat-filmektől kezdve a Kardashian nővérekig mindenki megkapja a magáét, de persze csak finom, mosolygós stílusban.

Csak okosan!

A játékmenet is ennek megfelelően lett összerakva. Mivel a Jacob Jones and the Bigfoot Mistery iOS-re is megjelent, az általunk próbált PlayStation Vitás változathoz egyáltalán nem kellettek gombok, elég volt az érintőképernyőt tapogatni. Jacobot úgy irányíthatjuk a tábor és az azt körülölelő 3D-s erdő területén, hogy egyszerűen odabökünk az ujjunkkal, ahová menni szeretnénk vele. A mozgást általában valamilyen dialógus, majd egy abból következő logikai feladvány követi, amit egy külön, 2D-s felületen végezhetünk el. Mivel egy puzzle-játékról van szó, a feladatok a legfontosabbak minden más játékelem közül, és szerencsére a Lucid munkatársai sikerrel vették a legtöbb akadályt. Ugyan találni egy-egy önismétlő feladványt, de többségében kellő agymunka vár ránk, sőt, akad pár rejtvény, ami még a kalandjáték-veteránokat is hosszasan elgondolkodtatja. Éppen ezért figyelembe kell venni, hogy bár a Jacob Jones and the Bigfoot Mistery egy bájos játék, gyermekeknek nem a legjobb választás, hisz akárcsak a poénok, a feladatok is a felnőtt elme számára lettek felépítve. Ráadásul a program szövegei magas szintű angol nyelvtudást követelnek.

Persze előfordul, hogy egy-egy puzzle-höz nincs idegzetünk, s ilyenkor elkél némi rávezetés. A tábor területén összeszedhető üdítős dobozok fejében tipp-pontokat kapunk, melyeket el tudunk költeni három segítségre. Egy pontért az internet vicces kedvű fórumozóitól kérhetünk tanácsot, kettőért felhívhatjuk Jacob féleszű bácsikáját, háromért pedig a kocka bratyót, aki a leghasznosabb tippel lát el bennünket. Csakhogy a segítség itt nem jelenti azt, hogy mindent megoldanak helyettünk: a tanácsok értelmezése éppúgy gondokodást követel, mint maguk a feladatok, és ez egy nagyon jó tulajdonsága a játéknak. Van továbbá három puzzle-átugró bónuszunk, ám a tipp-pontokkal ellentétben ezek nem termelődnek újra. A napokra osztott történet továbbgördítése céljából egyébként nem kötelező minden puzzle-t letudunk, de mivel a játék végén akad egy pont, ahol már 18 megoldott feladatunknak lennie kell, érdemes sorban haladni. Az egyedüli gond e téren az, hogy a fejlesztők nem igazán vették figyelembe a feladványok nehézségének optimális sorrendjét. Azaz már a negyedik puzzle-nél is csak lesünk, mint hal a szatyorban, hogy aztán az utolsó párat játszi könnyedséggel oldjuk meg, mert nem kell hozzájuk különösebb sütnivaló. Jómagam a kissé morbid totemoszlopos feladványt találtam fárasztóan nehéznek, és a tábor áramkörének helyreállítása sem ment könnyen -- milyen különös, hogy mindkét feladat a Jacob Jones and the Bigfoot Mistery első egy órájában talált rám.

Irány a tábor!

A Jacob Jones and the Bigfoot Mistery az Unreal Engine 3.0-ra épül, ám ezt képtelenség lenne ránézésre megmondani. A látvány gyermekded és aranyos, a színek élénkek, a karakterek pedig a South Park egyszerűségét idézik. A miliő megkapó, és mindehhez remek zene térsul, kiváló szinkronmunkával megtámogatva. A legjobb technikai tulajdonság azonban kétségtelenül az érintőpanel kihasználásának magas színvonala: valahogy így kell összetett, szép, mégis tökéletesen irányítható touchscreenes játékot készíteni. Egyedül az bosszantó, hogy az első epizód hatalmas cliffhangerrel ér véget, a második rész pedig még messze van. Ugyanakkor mindegy, milyen platformon játsszuk, a Jacob Jones and the Bigfoot Mistery első epizódja pazar szórakozás, amit minden gyermeklelkű felnőttnek bátran ajánlunk.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!