Okos és szép...
Főhősünk, Jack Keane, a Charming Princess nevű hajó tulaja és kapitánya amolyan 18. századi playboy (aki Jack Sparrow figurájára asszociálna, jó helyen jár), lazán veszi az életet, kár, hogy a másik oldal nem ennyire rugalmas a történet elején épp két kemény fickó püföli serényen a londoni Big Ben híres óratornyában, mert hitelezője nehezen viseli, hogy barátunk kevés hajlandóságot mutat a törlesztésre. Amint a röpke első fejezetben a mi segítségünkkel sikerül megmenekülnie a forró szituációból, örömmel fogadja el a kikötőben rá váró angol titkosszolga ajánlatát: Fokváros érintésével az ügynököt a kies Fog-szigeten kell partra tenni, busás fizetség fejében. Persze ez csak a kalandok eleje, és itt rögtön fedjük is fel a játék egyik nagy erényét: fordulatos, csavaros sztorira számíthatunk, 13 fejezeten át (a játékidő kellemesen hosszú, 15-20 óra), melyben lesz árulás, szerelem, aljasság, rengeteg humor, rejtély, titok és jó adag meglepetés.
Extrák és érdekességek
Négy momentum van, melyet érdemes kiemelnünk a játékból, ezek ugyanis mind előremutatnak; van, amelyet láttunk már a műfajban, van azonban, mely újdonságként hathat.
Az egyik, melyhez hasonlóval a Broken Sword 3. részében is találkozhattunk, a 3D teljes jogú kihasználása; itt egy-egy képernyőn be lehet járni a harmadik dimenziót, persze a point n click mechanizmushoz igazítva: a megmászható helyeken egy létraikon jelenik meg, ide kattintva hajtja végre hősünk a megfelelő animációt (az alkalmi játékosok figyelmét aranyszínű csillogás hívja fel az ilyen pontokra).
A második, melyre példát a Tunguskában is láthattunk, a forró helyek feltárása: az X gomb lenyomásával a képernyőn ama a pontokon, melyekkel akciózni lehet (legyen az tárgy vagy karakter), egy csillag jelenik meg. Ez már nem csak a kezdő játékosokat segíti, de a műfaj egyik velejáróját, a pixelvadászatot is eliminálja.
A harmadik már jóval érdekesebb: az újrajátszási értéket növelendő némi alternatívát építettek be a srácok a játékba. A második fejezetben, a fokvárosi szatócsboltban ötféle tárgy közül csak hármat vehetünk meg, így a továbbiakban bizonyos szituációk megoldását e döntésünk befolyásolja; megijedni nem kell, a srácok ügyesen leprogramozták, hogy bármely cuccok is vannak nálunk, a játék végigjátszható legyen, csak más úton-módon.
Végül a negyedik már valóban megsüvegelendő jóság. A legtöbb pályán van valami extra teendő, melyet meglépve a játék megajándékoz bennünket valami bónusszal - saját panoptikummal, koncepciórajzokkal, archaikus móddal (ezek mibenléte maradjon meglepetés). Ez mindesetre további újrázásra sarkallja a játékost.
...bár nem hibátlan...
A hibákat sem szabad letagadnunk, melyek egy része ráadásul visszatérő, mint amilyen a kamera pár botlása, amikor vagy nem követi az eseményeket, vagy rossz szögben mutatja azokat, ám szerencsére ez ritkán fordul elő, bár akkor bosszantó. Ismét a cucc szemére lehet vetni a néha sok ide-oda mászkálást, bár igyekeztek ezt minimalizálni a srácok, de nyilván ez a műfaj velejárója, és teljesen nem lehet megszabadulni tőle, ugyanakkor azért pár tucat fölös egérkattintást kiszámlázhatunk. Kicsit idegesítőek a fejezetek és néha a helyszínek közti töltési idők, sajnos ez is a modernebb külső velejárója, időről időre 20-60 mega közötti díszleteket kell begyűrni a memóriába. A hardcore kalandozóknak talán túl könnyű lesz a játék, hiszen olyan igazán izzasztó gondok nincsenek, a viszonylag kisméretű helyszínek, és az ott nálunk lévő maximum egy-másfél tucatnyi tárgy permutációja nem olyan veszélyes, hogy kellő számú kattintgatást és tárgykombinációt követően ne tudnánk továbblépni, ráadásul ebben a címben is csak a megszokott dialógus- és készletpuzzlék vannak jelen, mechanikusak nincsenek. Van viszont két érdekes és fontos újítás, melyről külön olvashattok.
A játék másik nagyobb hibája az, amelyet a műfaj ismerői tréfásan Gabriel Knight álbajsza néven emlegetnek ez az, amikor egy tervező túlbonyolítja a dolgokat. Hogy egy példát mondjak a játékból: szükségünk van egy üres üvegre. Kapunk egy köcsögnyi dzsemet, ám ahelyett, hogy kienné vagy kiöntené hősünk a tartalmát, meg kell keresnünk a pályán azt, aki ezt megteszi helyettünk (lekvár átad, üveg visszakap). Sajnos nem ez az egyetlen nyakatekert megoldás, ahol a logika sírva fakad, s megalázottan eltűnik a balfenéken.
...de szeretnivaló
Mint a bevezetőben írtam a játék szerelemgyerek, ezért az apróbb hibákat hajlamosak vagyunk elnézni neki. A Deck 13 egyre jobban kiforrja magát, a Jack Keane jó pár kört vert az Ankhra, és bizony emellett már nem is lehet elmenni szó nélkül. Ez a cím ugyanis egy kisebb gyöngyszem, melyet a stílus szerelmeseinek mindenképp ki kell próbálnia, a főhős pedig jó eséllyel vonulhat be a műfaj panoptikumába, amit nem mondhatunk el minden kalandjátékról, de Keane barátunkban bizony egészségesen keveredik Indiana Jones, Guybrush Threepwood és Leisure Suit Larry mondom, jól sikerült a srác... Hozzáteszem azt is, Amanda az utóbbi idők egyik legbájosabb hősnője, Montgomery, a titkosügynök pedig John Cleese-i magasságokba emelkedik.
A humor néha csikorog, a logika olykor megbicsaklik, néha picit elveszettnek érzi magát a játékos, de ezeken könnyen át lehet lendülni. Nemcsak a Deck 13 eddigi legjobb munkájával állunk szemben, de az utóbbi idők egyik legkiemelkedőbb kalandcímével is, mely mind a műfaj, mind a fejlesztők és jövőbeli munkájuk tekintetében nagy reményekre jogosít és bizakodással tölthet el bennünket. És a végére hagytam a csattanót: a kalandjátékok lassú éledésének melyről a lapban külön cikket olvashattok újabb jele lehet, hogy a hazai forgalmazó CDV-Seven-M magyar feliratozással fogja ellátni a mi verziónkat, így aztán valóban semmi akadálya nem lesz, hogy hamarosan ti is belevágjatok Jack Keane kalandjaiba. Higgyétek el, megéri!