Szerintem nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Kickstarter-őrület egyértelmű nyertesei a régi vágású szerepjátékok szerelmesei, legyen szó akár fejlesztőről, akár játékosról. Annyi és annyi sikeres RPG született már ezen a platformon, hogy szinte gyermeki lelkesedéssel vetem bele magamat minden onnan érkező ambiciózus szerepjáték világába. Persze, voltak kisebb-nagyobb pofára esések, de rendszerint elégedetten álltam fel, szinte minden egyes cím elől. Igen, még a Mono Studio első játéka, az Insomnia: The Ark elől is. Lássuk is, hogy miért!
Otthonom a bárka
Történetünk egy 400 éve a galaxisban kóválygó, méretes űrhajón játszódik, ami éppen új otthon után kutat. Hősünk furcsa álmot követően ébred fel hibernálásából, hogy egy kis séta után, valamint kinézetünk és kezdő kasztunk tetszőleges kiválasztását követően nekivágjunk a bárka rejtelmeinek. Amikből lesz bőven, legyen szó akár a hajón uralkodó polgárháborús helyzet kirobbanásának körülményeiről, vagy akár az olykor megjelenő árnyakról/szellemekről, amiket csak karakterünk lát. Ahogy haladunk előre, úgy nyílik meg előttünk egyre jobban és jobban az Insomnia világa, amitől bár nem kell Tolkien-i magasságokat várni, még így is kapunk tőle annyit, hogy ösztönözzön minket a további válaszok keresésére.
A válaszok pedig az űrhajó különböző zónáiban várnak ránk, amikhez gyorsutazással tudunk eljutni. Ilyenkor a térképen látjuk, ahogy célunk felé tartunk, ám előfordulhat, hogy utazásunkat banditák szakítják meg, akiktől csak valós idejű harc árán tudunk megszabadulni. Az első órákban úgy tűnhet, hogy a program nem kimondottan elnéző velünk, hiszen az alapok megtanítása után nem kívánja a harcok taktikai részét is a szánkba rágni, bár ez nem is feltétlenül indokolt. Lehetőségünk van távolsági és közelharci sebzésosztóként is tevékenykedni, de mindkét esetben ajánlott elkerülni a nyílt terepeket, és inkább megvárni, míg az ellenségek jönnek közelebb hozzád, hiszen pár jól irányzott lövéssel/vágással hamar likvidálhatod ellenlábasaidat, ám ez ugyanúgy igaz fordítva is. Bár én egy mesterlövész (alias noob camper) karaktert húztam, azért a sunnyogós taktika nekem sem volt mindig kifizetődő, így előfordult, hogy a felszerelésem megrongálódót, amire a crafting rendszer a gyógyír. Ezáltal lehetőségünk van a pályákon elszórt szemetekből elsősorban cuccaink karbantartására, illetve tervrajzokat szerezve – amiket itt-ott találhatunk, vagy a küldetések során kaphatunk – hozhatunk létre magunknak tárgyakat, ezzel is növelve hatékonyságunkat. A játék alatt dübörgő Unreal Engine 4-es verziója szépen teszi a dolgát, így a látványra, és az optimalizációra nem lehet panaszunk.
Az Insomnia: The Ark túlzás nélkül egy rendkívül szórakoztató program lett, amit csak az a fránya tény tud beárnyékolni, hogy egy kis orosz csapat műhelyében készült, ezáltal számos zavaró – ám idővel javítható hibája van. Először is a program angol nyelvű része éppen hogy csak nem katasztrófa, mivel rengeteg elírás, és sok oroszul hagyott párbeszéd rombolja az orosz nyelvet nem beszélők élményét. Másodjára pedig ott a temérdek bug, amik miatt nem egyszer futottam bele befejezhetetlen küldetésbe. Mindezek ellenére egy kiadós javítópakk után bátram merem ajánlani azoknak, akik egy egyedi és sötét hangulatú akció-szerepjátékra vágynak.