A fekete humorú klinika
A játék alapja tulajdonképpen egyszerű: be kell rendeznünk egy kórházat különféle helyiségekkel, berendezésekkel, fel kell vennünk a személyzetet, aztán az egészet ügyesen menedzselni, hogy a beeső betegek a lehető legjobb és leggyorsabb ellátást kapják. Nagyjából ennyi. A játék első ránézésre csinosnak mondható; nem fogja elnyerni a 2007 legszebb játéka címet, még csak a poligonok számát tekintve sem áll az élre, de a célnak megfelelő, karikírozott, rajzfilmszerű. Sőt, az animáció egyenesen zseniálisnak mondható, ezen a téren viszont bátran ringbe szállhat, akár a karaktermozgatást, akár a különféle gépek működését nézzük. Rögtön itt hadd emeljem ki a legnagyobb húzást: bármely figurára rákattintva belső nézetre válthatunk, és igen nagy móka egy dülöngélő beteg fejéből kinézni, ahogy kommunikál a nővérrel, vagy ahogy a különféle gépekbe bemászik, ráfekszik, és azok dolgoznak rajta. Ugyanígy dicsérhető a játék humora is; a hányáson zakózó figurák, az agyament betegségek (pl. a golfdüh, a nyak köré tekert golfütővel és a szemgödörbe nyomott golflabdával), plusz azok kezelése (előbbinél a labdát vécépumpával távolítja el a sebész), mind nagyszerűek, és tökéletesen passzolnak az említett grafikai kivitelhez, animációkhoz. Ez így egyben egy remek csomag.
Kórház az idegek szélén
A fentiek miatt az első találkozásunkkor megszerettem a cuccot, elvégre lelkes rajongója vagyok a műfajnak, és mostanában alig akad minőségi alkotás. Azonban ahogy belemelegedtem, elkezdtek előjönni a hibák és sajnos ebből akadt több. Először is hiába a 3D és a pálya forgatásának lehetősége, a rossz kamerabeállítás miatt a képernyő alján/sarkában lévő területre letenni bármit szinte lehetetlen. Aztán itt van az építkezés: fix méretű helyiségek vannak, ezeket kell valahogy lepakolni, majd beletömni a berendezést. Az ugyan ismét zseniális dolog, hogy egy szoba csak akkor nyeri el funkcióját, ha beleraksz valami műszert, azaz egy patika akkor lesz patika, ha orvosságos szekrény kerül bele, de a 10 éves TH-ban tetszőleges méretben építhetted meg a helyiségeket, rakhattad rájuk az ajtót-ablakot, és bármikor átalakíthattad azokat; a mostani megoldás sajnos rossz. Igaz, itt több berendezési tárgy van, jobban csinosítható a kórház, át lehet színezni a falakat, de hát ez csak a máz. A tárgyak kezelése nehézkes, az átpakolás, eladás mind a kelleténél több kattintást kíván. Ami pozitív viszont, az a kezelőfelület: áttekinthető, kézreálló, átgondolt munka.
A Codemasters lekapcsolta a gépről a beteget...
A Codemasters hivatalos fórumán kiadott egy közleményt, melyben kijelentette: a játékhoz nem terveznek patchet készíteni (!). Ha nagyon sokan panaszkodnak valami bug miatt (márpedig panaszkodnak!), azt megpróbálják eliminálni, de a játékmenetbeli, tervezési problémákat nem fogják kijavítani. Ha valakinek javaslata van, mit kellene megváltoztatni, elküldheti e-mailben, ők továbbítják a készítőknek, hogy egy esetleges folytatásban vagy egy hasonló műfajú címben azokat hasznosítsák. A hozzászólók köztük egy ki nem fizetett és meg nem hallgatott bétatesztelő jelezték, máris tömegesen viszik vissza a boltba a terméket, és kérik vissza az árát...
Az említett szappanoperai megoldás egyébként a kampánymódban csúcsosodik ki, ez ugyanis a kórházsorozatokhoz hasonló sztorit kínál, mindenféle szerelmi szállal, ármánykodással, bonyodalommal, sajnos azonban elég érdektelen, unalmas az egész, ráadásul borzasztóan rövid, pár óra alatt végigjátszható. Tetejébe fityulát: az egyes epizódok saját beállítással bírnak, azaz hiába építettél ki egy klassz környezetet, a következő etap saját elrendezéssel nyit, az addigi munkádnak annyi. Mindez olyan történetvezetéssel párosul, amely szinte egyetlen oktatópályává teszi az egészet: minden mozdulatod után szünet, és jön egy visítozva halandzsázó (!) recepciós csaj, örvendezni és továbbterelni. Ezt némileg ellensúlyozza a szabadjáték (sandbox), mely azonban szintén hordoz magában csapdát: mivel a kórház azonnal kinyit, amint elstartolsz, hihetetlen módon kell kapkodnod, hogy mindent a helyére rakj időben viszont a mechanizmus sekélyessége azt eredményezi, hogy amint megvan a rutinod, azaz hogy mit hová kell tenned, építened, ez is hamar unalmassá válik. Halkan jegyzem meg: az 1997-es TH-ban egyrészt volt konkurencia, mely rendre keresztbe tett neked, másrészt egy remek többjátékos mód, melyben szerte és széjjel lehetett egymást szívatni, itt mindkét elem hiányzik de nagyon!
Vészes helyzet
A helyzet annyira nem vészes azért, mert játszható, külsőleg is dicsérhető, egyes elemeiben zseniális játékról van szó. Sajnos azonban a hiányzó gazdasági motor, a mechanizmus jó pár hibás tervezési eleme, a rövid és rosszul összerakott sztorimód a szabadjáték ellenére egyszer használatos címmé degradálja az amúgy többre hivatott projektet. Egy-két patch még gyógyíthatna rajta (de nem fog lásd a szövegdobozt!), viszont a baj ott van, hogy aki egyszer is kipróbálja a tíz éves elődöt, többé rá sem néz erre. Aki pedig azt nem ismeri, és ezzel akar összebarátkozni, nos, neki sem lesz túl könnyű dolga persze azért egy próbát mindenképp megér. De csak megvásárlás előtt...