A kamionversenyzés általában úri és egyben arcade mulatság, legalábbis, ha abból indulunk ki, mennyire ritka a videojátékok között, illetve a kevéske fehér hollónak mondható résztvevő milyen stílust képvisel. Nos, belecsapva a lecsóba, a legújabb próbálkozás a címben lévő hivatalosságból (FIA) sejthetően jóval realisztikusabb vizekre evezett (vagyis utakra gurult, ugye), avagy meglepően közel áll a szimulátoros jelleghez, még ha nem is az. Jó ez nekünk? A válasz mindenkinél egyéni, de ha valaki nem kifejezetten 18 Wheeler és Truck Racer jellegű zúzásra vágyik, inkább megtapasztalná, milyen vezetni egy ilyen behemótot, az nagyjából megtalálja a számításait.
Nem úgy van az…
Az N-Racing fejlesztette versenyzős anyag egyébként szinte egyből kimutatja a foga fehérjét, mert ha karriert indítunk a többi lehetőség helyett, a karakter megalkotásán (nemzet, nem, név és a többi) túl egy igen fontos küldetés vár ránk. Ténylegesen a jogsi megszerzése, ami 15 feladaton át abszolválandó kötelező teljesítést takar. Van ugyanis ETRC (a cím rövidítése) és World Series, de egyiknek sem indulhatsz neki, amíg nem kezeled a járgányt rendeltetésszerűen. Én egyébként rühellem, ha kötelező jelleggel ültetnek neki egy ilyen feladatnak, így morogtam rendesen a szlalomozásnál és a többi feladatnál, de tény, hogy ezúttal nem a Subaru volánja mögé ülve csapjuk ki a kasztni farát, mert az gyorsan kiderül, hogy ha nagyon emberkedünk, elég csúnyán önállósítja magát a dög. Szóval nem lesz a kedvencem ez a megoldás, de tény, hogy nem árt egy minimális gyakorlás, mielőtt nekiindulnánk a megmérettetéseknek. És akkor arról még nem is meséltem, hogy itt nem elég csak úgy nyomni a féket és a gázt, merthogy előbbinél bizony számít a hőmérséklet is, amiért meg a víz felel. Avagy, ha nyomjuk a féket, akkor utána normalizálni kell a hőmérsékletet, ha pedig fogytán a víz, azt tölteni kell. Egyből komplexebb a vezetés élménye, ha nem kizárólag a távolságokra és ívekre koncentrálunk, hanem arra is, hogy a kijelzőn mennyit nőtt vagy esett az érték, ha meg már a hetedik-nyolcadik körnél alig van víz, nem árt egy kis kitérőt tenni.
Ilyen szempontból tehát a FIA ETRC kellőképpen jól teljesít, ad egy erős szimulátoros érzést, amit a segítségek kikapcsolásával erősíthetünk. Sem fékezési jelzések, sem rövidítések, miközben a rendszer keményen büntet a jelzőknek ütközésért, a vetélytársakkal történő koccanásokért, netán a csalásokért. Ha pedig valakinek ez túl sok a rengeteg környi gyakorlás, időmérő és tényleges futam mellett, ott a lehetőség a könnyítésekre. Mert feladat viszont lesz bőven, elvégre a karrieren belül jöhetnek a tényleges etapok, a szerződések és kihívások, fejlesztések, miközben dől a profit és nő az elismerés, a könnyedebb izgalmak kedvelői meg sima bajnokságokra, gyorsfutamokra, osztott képernyős és online multira is benevezhetnek.
Arany középút
Ha nagyon akarok, nyugodtan nyünnyöghetek a gyengébb hangok, a kasztnik között lévő eltérések, a fejlesztések minimuma és a kisebb-nagyobb hibák miatt, de lényegében a Bigbenre jellemző „olcsóbb” megoldásokon (UI, visszafogott – bár ezúttal egészen korrekt – külső) túl a játék egészen jól teljesít még úgy is, hogy nagyon nincs vetélytársa, amivel versenyeznie kéne. A fényhatások kifejezetten jók, a külcsínben vannak elismerésre méltó megoldások (esőben, szürkületben a tükröződés és világítás), emellett érezni a törődést, meg azt, hogy valamit a hivatalos licencen túl is akartak virítani a fejlesztők. Utóbbi miatt körözhetünk Magyarországon (igen, Kiss Norbertként is megragadhatjuk a kormányt), hajthatunk a közismert pályákon (Nürburgring, Szlovákia, Laguna Seca, Fuji… összesen 14), a nagy gépek vezetése pedig teljesen más, mint valamelyik normál versenyes programban. Rá kell érezni a kasztnikra, bele kell jönni a fékezéses megoldásba, emellett a mesterséges intelligencia is képes meglepő dolgokra. Ellenfeleink mennek, ahogy tudnak, néha agresszívek, néha meg elengednek minket, de ugyanúgy képesek a hibákra. Amikor pedig az élboly mögött haladva nagyobb porfelhőt veszel észre, majd megtanulod, hogy érdemes a féken tartani a lábad, mert ha valami itt nem jól sül el, akkor az bizony valóban komoly kellemetlenségekkel járhat. Saját tapasztalataim szerint bizony igen mókás szituációkat szül, ha egy-egy kolléga benézi a kanyarokat, aztán visz magával még néhány delikvenst, akik meg rosszkor kanyarodnak vissza az útra. Persze, ez nem roncsderbi, de neked is pont az az érdeked, hogy ne is váljon azzá.
A Bigben gondozásában megjelent produkció mindezek alapján igen dicsérendő próbálkozás, ami új irányt adhat a virtuális kamionversenyzésnek, aminek társaságában az arcade-es vonal is megfér, sőt kisebb áramvonalasítással és fejlesztéssel a minőség is emelhető egy sokkal magasabb kategória felé. Jelenleg a játék egyik fontos hátránya az ára, mert közel AAA kategóriás címkével lett ellátva, pedig a 40 eurós összeg helyett a 25-30 lenne az, ami a licenc mellett is ideális. Egyébként viszont kellemes csalódás a FIA European Truck Racing Championship, érdemes benevezni rá, ha érdekel a kategória.