A Microsoft az utóbbi pár évben lényegében mesteri szintre fejlesztette saját sorozatainak (Fable, Gears of War, Halo) szárazra facsarását, hiszen a redmondi óriás a folytatások és spin-offok erőltetése mellett elindított egy olyan trendet is, melynek keretében újrakiadásokkal „ünnepeli” a nevesebb szériák 10 éves jubileumát. Először a Halo: Combat Evolved kapott HD köntöst (méghozzá nem is rosszat), idén februárban megérkezett a Fable Anniversary, és a mindig fecsegő madarak azt csiripelik, hogy 2014-ben még kapunk egy feljavított Halo 2-t is. De mi már azon sem lepődnénk meg, ha 2016-ban jönne egy feltupírozott Gears of War Xbox One-ra...

De vajon tényleg jó, hogy tízéves játékok kerülnek felmelegítésre, ahelyett, hogy a fejlesztőstúdiók (főleg olyan többre hivatott csapatok, mint a Lionhead) valami újba vágnák a digitális fejszéjüket? Bár jó lenne, de erre a kérdésre a Fable Anniversary sem ad megnyugtató választ.

Látványos félmunka

Mielőtt azt hinnétek, gyorsan szögezzük le, hogy az új Fable nemcsak magasabb felbontású textúrákat kapott, de a felújítást végző csapat komplett „szívműtétet” hajtott végre a programon, így az Anniversaryt már egy módosított Unreal 3 motor hajtja. Hogy a váltás mennyire vált be, az egyéni ízlés kérdése, hiszen bár kétségtelen, hogy a modernebb technikának (például a bevilágításnak és a fénykezelésnek) hála a Fable még a korábbi PC-s verziónál is sokkal szebben fest, de a realisztikusabb megjelenítésnek köszönhetően a játék vesztett valamennyit az eredeti bájából.

A második legnagyobb változás magát a világot, és a rajta található objektumokat és karaktereket érte. A Lionhead serény grafikusai szinte mindent újrarajzoltak, így a grafika minősége tényleg közelít az elmúlt években megszokott konzolos színvonalhoz. Legalábbis addig, míg meg nem mozdítjuk a főhősünket. A külcsín ugyanis változott, de az alatta dolgozó animációs fázis nem, így a karakterünk mozgása finoman szólva is megmosolyogtató, ráadásul az irányítás és a kamerakezelés sem lett újraszabva, így helyenként mindkettő ugyanolyan nehézkes és idegesítő, mint tíz évvel ezelőtt.

Ha pedig már a technikai részletekről van szó, akkor számunkra érthetetlen, hogy miért kellett az 1080p-s felbontást az X360-ra erőltetni, ha a konzolban lévő hardver még egy ilyen játék esetében sem mindig képes folyamatos 30 fps-es képfrissítést produkálni, és úgy beolvasni a környezetet, hogy az ne a szemünk láttára rajzolódjon ki, ha az átlagosnál egy kicsit nagyobbra nő a látótávolság. Sokkal jobb lett volna, ha a leköszönő generációs gépen felesleges nagyzolásnak tűnő Full HD (és a szintén értelmetlen Xbox Smartglass támogatás) helyett a fejlesztők arra koncentrálnak, hogy a szereplők a kor igényeinek megfelelően mozogjanak, vagy ne kelljen nagyjából tízpercenként a töltőképernyőt bámulni – persze lehet, hogy náluk ez is a retróélmény átélésének elősegítését szolgálja.

Apró módosítások

Az eredeti Fable irányítása nem tartozott a legjobban sikerültek közé, és a fejlesztők ugyan igyekeztek ezen javítani, a végeredmény így is messze van a tökéletestől. Veterán játékosok számára talán furcsa lesz, de az Anniversary alapértelmezett gombkiosztása a Fable 3-ból lett átemelve, így az X a közelharc, az Y az íj, míg a B a varázslat. A rendszer ugyan jól működik, a gondok csak akkor jönnek, mikor az íjjal célozni akarunk (az még mindig elég botrányos), vagy ha varázslás közben mozgatjuk a kamerát – utóbbi esetben nincs kizárva, hogy az ellenfelek helyett az ártatlan civileket pörköljük meg. Persze ha valaki autentikusan szeretne játszani, akkor visszaállíthatja az eredeti irányítást, és próbálkozhat a valamivel bonyolultabb rendszer használatával is.

Végezetül érdemes szót ejteni a megreformált, kifejezetten csinos, naplószerű menürendszerről, ami a manapság megszokott módihoz képest még mindig túl bonyolult, de még így is ezerszer átláthatóbb, mint az eredeti játék opciólabirintusa.

Kell ez nekünk?

Az Anniversaryban egyetlen dolog nem változott, az pedig a játékmenet. A Fable még 10 év után is egy szórakoztató akció-RPG, egy olyan program, ami a mostanra elég bosszantó hibái ellenére is lebilincselő, hála a varázslatos atmoszférának és az élő/lélegző világnak. Ismét lehetünk jók, vagy rosszak, csak rajtunk áll, és ha nem tudsz ellenállni a rád törő nosztalgiának, akkor olyan hatalmasat nem tévedhetsz a felújított Fable-lel.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!