Idén már másodszor jelentkezik a híres-neves száguldó cirkusz, ugyanazzal a szezonnal, ámde más perspektívából mutatva be a versenyek izgalmait. Eljött tehát az idő, hogy felébresszük magunkban a Ferrari stratégát (vagyis inkább az ellenkezőjét), és levezényeljük a tökéletes versenyhétvégét a finomra hangolt autókkal és jól képzett pilótákkal. Bizony, a Frontier jóvoltából végre befutott a manager-élményt kínáló F1-játék, a várakozásnak tehát vége. Mondhatnám, de sajnos az már egy éve véget ért, idén csak leporoljuk a tavalyi év újdonságát, ami a rajongóknak mindenképpen kellemes, szívet melengető érzés, de közel sem olyan izgalmas és ütős élmény, mint amilyen egy esztendővel ezelőtt volt.

Az a jó az éves megjelenésű játékokban, hogy a sorozat rajongóinak minden esztendőben van mit várniuk, hiszen mindegyikkel jár egy hype-olós, marketing anyagokat megtolós izgalmas időszak. Na és persze maga a program is megjelenik ugyebár, így elmerülhetünk az új tartalmakban – jobbára a már bejáratott mechanikák és játékmenet kíséretében. És ez utóbbi az, ami viszont rossz az éves megjelenésű játékokban: nagyobb újdonságok általában nem érkeznek az aktuális felvonással, így amikor a nagy várakozás után végre kézhez kapjuk a programot, hamar elfilózunk rajta: ez mégis mennyivel több, mint az előző volt?

Nos, egészen pontosan így jártam a nemrég megjelent F1 Manager 2023-mal, mivel azon túlmenően, hogy az idei szezont dolgozza fel, igazából csak az egyedi scenariókat tudnám a valódi újítások közé sorolni. Ezek egyébként valóban szórakoztatóak, amolyan kis egyedi kihívások, ahol adott futamokon kell helytállnunk, elérve a kitűzött célokat. És bár aláírom, hogy frissnek hat az élmény, azért egészen biztos vagyok benne, hogy nem ez lesz az a játékmód, amibe a legtöbb órát fogja beleölni az egyszeri rajongó. Ahogy a klasszikus F1-játékoknak, úgy az F1 Managernek is a karrier mód adja a gerincét, ami – a nevéből adódóan – lényegében kiemeli a hagyományos programok csapatmenedzselős aspektusát, és azt mélyíti el, részletezi gyakorlatilag a végletekig.

Ebben a módban ugyan nem hozhatunk létre saját csapatot (amit egyébként én elég nagy negatívumnak tartok), de cserébe a létező "istállók" bármelyike felett átvehetjük az irányítást. A kontrollunk pedig tényleg mindenre ki fog terjedni, hiszen a versenyhétvégék között foglalkoznunk kell többek között a kutatás-fejlesztés részleggel is, mivel nem ragadhatunk le a fejlesztési versenyben: muszáj tartani az iramot a többiekkel, sőt még jobb, ha eléjük vágunk. És ezalatt nem csupán azt értem, hogy fel kell vennünk a jó mérnököket: konkrétan részleteiben fogjuk megtervezni magukat az alkatrészeket, lehetőleg úgy, hogy azok a lehető legtöbb statbonuszt adják az autónknak. Ha ez megvan, már mehet is a cicomázás meg a tesztelgetés – immáron automatikusan, viszont idő és pénz ellenében. Ugyanakkor az előbb említett „scoutolgatás” is nagyon fontos, és nem csak a mérnököknél: a F1-ben ugyan hősökként ünneplik a pilótákat, ám ettől még nagyon is csapatsport, ahol az sem mindegy, hogy a boxutcai személyzetünk milyen tréninget kap. Persze menedzserként azért a pilótákon lesz a legnagyobb fókuszunk, velük fogunk a legtöbbet foglalkozni, miután leszerződtettük azokat, akikkel sikerült kiegyezni.

Nagyon sokan úgy játsszák a normál F1-játékokat, hogy a karrier mód versenyhétvégéinél átugorják vagy leszimulálják a szabadedzéseket, a cikk alanyában viszont ez nem járható út. Vagyis de, fizikailag megtehetjük, ott az opció, viszont az MI közel sem fogja olyan jól beállítani az autókat a pilótáknak, mint mi magunk. Ebben a játékban mi tesszük le a sikerünk alapkövét, méghozzá mikromenedzselve, a három practice session alatt. Mert az időmérőn jó köröket futni tényleg csak akkor lehet, ha a pilótáink maradéktalanul elégedettek és magabiztosak a járművükkel. Ha pedig az időmérőkön kihoztuk magunkból a maximumot, és megszereztük a lehető legjobb rajtpozíciót, akkor jöhet a verseny, ahol hiába az MI vezet helyettünk, azért nem dőlhetünk hátra csak úgy.

Nem abból áll ugyanis a futam, hogy a megfelelő pillanatban beleszólunk a rádióba, hogy „Box-Box, Box This Lap”, emellett a tempónkat is folyamatosan mérlegelnünk kell. Persze az a lényeg, hogy konzisztensen jó köröket menjenek a pilótáink, de azért taktikusan kell beosztani az ERS-t, figyelve arra, hogy a verseny végére is maradjon elég üzemanyagunk. Nem érdemes tehát végig teljes gázzal száguldozni, mint egy őrült, mivel azt a gumik nemigen fogják meghálálni. És ha már gumik: mi határozzuk meg a boxkiállások idejét, mikor és milyen keveréket tegyenek fel, amiket persze lehet (és ha úgy van, kell is) módosítani verseny közben. Ezen kívül pedig közvetlenül a pilótáknak is adhatunk konkrétan rájuk vonatkozó utasításokat: beállíthatjuk, mennyire legyenek agresszívek és bevállalósak a támadásaikkal, mennyire koncentráljanak a védekezésre, és ami még szintén nagyon fontos, megtilthatjuk nekik, hogy a saját csapattársukat támadják. Ha mindent jól csinálunk, akkor elkezdenek szállingózni az egyre jobb és jobb eredmények, megütjük a szponzorok meg a befektetők elvárásait, így pedig a nyakunkba szakadt siker mellé dőlni fog a lé is… na meg persze nem rúgnak ki, ami lényegében az elsődleges célunknak is mondható.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az F1 Manager 2023 egy nagyon mély, nagyon részletes és jól működő manager játék. Ráadásul a tálalás is hangulatos, hiszen már a menüben felcsendül a F1 főtémája, amit David Croft kommentárja és a műfaj többi képviselőjéhez képest egészen fejlett és pofás grafika koronáz meg. Jó, az autók azért nem úgy mozognak a pályán, mintha egy valódi versenyjátékban benyomnád a replay-t, de ebben a zsánerben szerintem elnézhető egy kis esetlenség. Ami viszont már nem nézhető el az az, hogy hiába működik játékmenet szintjén nagyon jól a program, bugokkal azért elég sokszor futottam össze benne, és bizony volt köztük egy eléggé game breaking szintű is. Az egyik időmérőn ugyanis meglengették a piros zászlót, egészen pontosan akkor, amikor én Tsunodát kiküldtem a boxból, szerencsétlen pedig a session újraindítása után is bent ragadt az „exiting the pitlane” státuszban: már nem volt a boxban, de el sem hagyta azt az egész időmérő alatt, és így esélye se volt mért kört menni.

Viszont a bogarakat leszámítva igencsak jó képet fest az alkotás a fentiek alapján – mondhatnátok, én meg adhatnék neki egy jó kis értékelést. Végül is, miért ne? Jó játék, csak kár, hogy a játékélményt és a tartalmat alig tudom megkülönböztetni az F1 Manager 2022-től. Majdnem olyan az egész, mintha az előző felvonás kapott volna egy frissítést a mostani szezonnal, hozzácsapva egy DLC-t, ami a fent említett scenariókat tartalmazza. Ez pedig nem igazán tekinthető pozitívumnak, ha azt nézzük, hogy egy teljes árú címről beszélünk.