A 2010-es évek elején, amikor megkaptam a lehetőséget, hogy az akkori FIFA tesztet megírhassam, évekig úgy kezdtem az éppen aktuális rész tesztjét, hogy 3 dolog biztos az életben, a halál, az adó és, hogy minden év szeptemberében kijön az új FIFA. Sajnos ez a jóslat végül is nem lett örökérvényű, hiszen a FIFA nevet elvesztve már EA FC néven jelenik meg az EA Sports játéka, de az tény, hogy annak még mindig nem látni a végét, hogy ez az immár inkább pénzgyárrá vált egykori játék újabb és újabb résszel továbbra is megjelenjen. A következő oldalakon megpróbálom a lehető legőszintébben kifejezni így közel 30 év „fifázás” után hol tart a sorozat és milyen érzésekkel gazdagodik egy átlagos játékos. 

Kár, hogy a régi jó dolgokból…

Kezdjük egy kis visszatekintéssel, hogy megpróbáljuk megérteni, hogy jutottunk idáig. Amikor az EA 1993-ban megkapta a jogokat, hogy egy hivatalos foci játékot készíthessen, hát alighanem ők is úgy érezték, hogy megfogták az isten lábát, hiszen a világ legnépszerűbb sportjából játékot készíteni abból a szempontból igencsak hálás feladat, hogy reklámozni aztán sokat nem kell miről is szól a játékuk. Ezen kívül pedig már a ‘90-es évek elején is borítékolni lehetett, hogy az egyre inkább nagyobb népszerűségnek örvendő videójátékok elterjedésével a világ legnépszerűbb sportját egészen biztosan virtuálisan is nagyon sokan akarják majd játszani.

Ekkor, és még sok éven keresztül a FIFA részek egyet jelentettek a kick-off móddal és az offline játékélménnyel. Party játék volt szinte, amiben az volt a legjobb amikor átjöttek a haverok és órákig ment az egymás elleni küzdelem. Patch-ek és DLC-k ekkor még a kanyarban sem voltak. Ugyanaz a verzió futott 1 évig a gépeden amit egyszer CD lemezről feltettél. Persze időről időre voltak kísérletek játékmódokban – teremfoci és társai – illetve idővel lekövette a játék az aktuális Eb-t, Vb-t, de összességében csak annyit vártunk el a játékoktól, hogy legyenek szebbek a karakter modellek, a fizika működjön végre normálisan, valamint ne legyenek nonszensz, értelmetlen gólok, labdapattogások, focisták testén szellemként átsuhanó labdák stb. Persze ez utóbbit 2024-ig sem sikerült megoldani, de most hagyjuk ezt, ez már-már a legkisebb probléma a jelenkori FIFA, elnézést EA FC világában. 

A sorozat legjobb időszaka valahol a FUT-mód 2008-as debütálása és a mostani pénznyelős modern éra közötti évekre tehető. Nézzünk szembe a ténnyel, jelenleg az EA FC egyet jelent a Ultimate Team, vagyis röviden FUT móddal. Olyan szintű pénzgyára ez az EA-nek, hogy eszük ágában sincs belátható időn belül akár a legkisebb mértékben változtatni a játék jelenlegi FUT-centrikusságán. Pedig nem volt ez mindig így, sőt talán naivan még azt is elhiszem, hogy annak idején 2008-ban ők sem hitték azt, hogy az akkor új FUT-mód fogja teljes mértékben meghatározni a jövőt. Az alap ötlet teljesen korrekt, hiszen sok évtizede népszerűek a különböző kártya gyűjtögetések, elég ha csak a nálunk is népszerű kosaras kártyákra gondolunk és milyen szuper ötlet ezt bele tenni egy focis játékba, ahol az összegyűjtött lapjainkkal még játszhatunk is meccseket. Kezdetben az akkori internet lehetőségeivel még nem is tudtunk FUT-módban egymás ellen játszani, más emberek FUT-csapatait a CPU irányította és így próbálhattuk meg legyőzni őket, ám ekkor valakinek valahol - sosem tudjuk meg pontosan - bekattant, hogy a világ legnagyobb mikrotranzakciós, lootboxos lehetősége előtt állnak, és a sorozat örökre megváltozott. 

FOMO – félsz, hogy kimaradsz

Ne legyenek illúzióink, az elmúlt évek során az EA patikamérlegen számolta ki, hogy hogyan tudják a függőség, a FOMO (amikor úgy érzed, hogy kimaradsz valami fontosból, ha nem veszel részt valamiben) és a pénztárcánk egyensúlyának látszatát fenntartani, és bár sok pert kapnak a nyakukba például kiskorúak szerencsejátékba való bevezetésének vádjával, valahogy a fejük mindig a vízfelszín felett tud maradni. Be kell látni, hogy hatalmas fegyver az, hogy Gálvölgyi Jánost idézve szeretem a focit, és emiatt sajnos időről időre elcsábulok kicsit, hogy de jó lenne megszerezni x meg y játékost.

A játék jelenleg katasztrofális állapotban van, laggol a kontroller sokszor még a menüben is, evolution fejlesztések tűnnek el, illetve ha megcsinálunk egy feladatot és kapunk egy kártya pakkot akkor befagy a játék és manuálisan kell bezárni a programot a konzol dashboardján. De legalább következetesen a gameplay is borzalmas. Ismét előjött az, amikor a saját csapatunk játékosai laggolva, szemmel láthatóan 1-2 másodperccel később reagálnak minden gombnyomásra, az ellenfél pedig kétszer megfordul körülötted amíg te egyáltalán egy szimpla irányba végre el tudsz fordulni. Megnyomod a passzt, és mire 2 másodperccel később végrehajtja, már régen nincs meg az a szabad sáv amit láttál. 90+-os célzás értékkel bíró játékosok hagyják ki 2 méterről, 50-es futású védő játékosok sprintelik le a csapatunk 95-s sebességű csatárát. És persze ilyenkor jön elő az érzés, hogy majd ha megszerzünk egy jobb játékost a csapatba, akkor minden megváltozik. 

Végeláthatatlan objective és SBC hajhászás kezdődik meg – az SBC az amikor megadott kritériumok szerinti csapatot kell összeállítani, ezeket a lapokat ezzel beáldozva, és ezért jutalmakat kapunk – azért, hogy hátha épp ránk mosolyog a szerencse, és 0,01 %-os eséllyel majd nekünk esik ki az Mbappé. A játékban tudunk coinokat gyűjteni, amiket az eladható lapjainkért kapunk ha feltesszük őket a játékon belüli marketplace-re, illetve igazi pénzért vehetünk olyan kreditet amikért pakkokat nyithatunk. Ezekről persze fogalmunk sincs mi van bennük, így totális lutri, hogy én most ha veszek 100 000 forintért pakkokat, akkor lesz-e benne sokat érő játékos vagy nem. És ha azt hiszi bárki, hogy a 100 000 forint túlzás volt, akkor elmesélem, hogy pár éve amikor Puskás Ferenc először került be IKON-ként a játékba, Magyarország egyik legismertebb játékosa és streamere 800 000 forintot költött szponzor pénzből arra, hogy elsőnek neki legyen meg itthon a játékos! 

Az FC 25 egy hete jelent meg csak early accesben, és máris több millió ingame coint érő játékosokkal van tele a játék, akiket beszerezni igazi pénz invesztálása nélkül gyakorlatilag lehetetlen. Kb 50 meccs lejátszása, feladatok teljesítése, rush meccsek stb. után van 100 000 coinom, ami csak azért van, mert kaptam egy pakkban egy Kyle Walkert, akit 70 000-ért tudtam eladni. Megcsináltam több SBC-feladatot, de 90%-ban eleve nem eladható lapok a jutalmak (nehogy coint tudjunk gyűjteni valódi pénz költése nélkül), másrészt Walker mellett jó ha pár darab 1000 coint érő lapot kapok. De persze a játék minden induláskor megmutatja, hogy van Team of the Week kiadású Vinicius Junior, meg Bajnokok Ligája „fejlődős” Bellingham több milliós áron. Versenyre kelni ezekkel esélytelen.

Szóval megveszünk egy játékot legolcsóbb esetben 28.990 forintért, ahol szaggat, lefagy a menü, kivág meccsekből, majd jön az üzenet, hogy kiléptél a meccsből ezért eltiltanak ha többször csinálod. Van végtelen SBC ahol nézheted órákig, napokig a menüt, játék közben nem reagál az irányításra a játékosod és akkor az új RUSH mód okozta gyötrelmekre még ki sem tértünk. 

A FOMO élményt fokozza a Weekend League is, amikor a hétvégén kell győzelmeket szerezni a többi a hétvégi ligába bejutó játékos ellen, hogy aztán reménykedj abban, hogy a következő nyárig tartó hónapok alatt a hétvégi jutalmakból hátha kiesik egy jó játékos. És úgy érzed, hogy egyet sem hagyhatsz ki, mert akkor biztos most esett volna a jó lap, pont azon a hétvégén. De megsúgom, ha kiesik egy jó lap, pár nap, jó esetben egy hét után hirtelen úgy fogod érezni, hogy a játékosod már nem is olyan jó, lassult, elpattan tőle a labda stb. Persze, hiszen ha elégedett lennél a csapatoddal, akkor egy ponton megállna a pénz költésed, így nerfelik a lapokat. 

Összeesküvés elmélet lenne? Ja, hogy programozók visszafejtették és Californiában be is perelték az EA-t, mert kiderült, hogy akár meccs közben is, realtime tud módosulni 1-1 játékos értéke, képessége??!!! De mindenki megnyugodhat, az EA azt mondta, hogy hát igen van ilyen a játékban, de nem csinálják. Na akkor most már nyugodtan alszom éjjel. Azt sem sikerült megoldani az EA FC 25-ben, hogy ha két játékos ugyanazt a mezt választja ki, akkor lehessen változtatni meccs közben, vagy ne adj isten érzékelje ezt egy algoritmus és ne engedje. Sőt még pluszban szívatnak is, mert egy objective-ben megadták, hogy egy adott mezben játssz sok meccset, de mivel ezt mindenki más is meg akarja csinálni, 2 napig minden második meccsen, mindenki ugyanabban a mezben játszott ezáltal játszhatatlanná téve a meccseket. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy mi PlayStation 5-ön teszteltük a játékot, és bizony a konzol több éves használat alatt sem fagyott még le annyiszor, ahányszor most csak az EA FC 25 alatt! Pár nap alatt kb. 20-25 alkalommal fagyott ki a játék, vagy kellett bezárni a programot manuálisan.

Ez tehát nagyjából egy olyan játékos FUT élménye, aki nem akar százezreket költeni a játékra, de persze ezen kívül is van még élet a játékban, nézzük mik az újdonságok

Rush se ránts

Megszokhattuk, hogy a kispályás, terem, utcai foci fronton évről évre próbál valamit újítani az EA, ugyanakkor az is kijelenthető, hogy ezek közül egyik sem tudott igazán megragadni a játékosok szívében, és hamar kipukkadt az összes ilyen játékmód. Idén a „Rush” névre keresztelt 5v5, vagyis ha a kapusokat nem nézzük inkább 4v4 játékmód került be a képbe. Ahogy a neve is ígéri ez egy gyors, akciódús kispályás foci élmény kellene legyen, de így szeptember végén egyelőre csak egy 7 perces frusztrációnak felel meg a játékmód. Papíron minden jól hangzik, összedobnak pár ismeretlen embert, mindenki 1 játékost irányít. Itt is eventek vannak, most például maximum 79-es overall játékosok közül választhatunk egyet és már mehet is a 7 perces szünet nélküli meccs. Az első probléma ott kezdődik amikor észreveszed, hogy a 3 csapattársadból 10-ből minimum 8 meccsen az egyik játékos csak azért lépett be, mert farmolja a Rush módot. Leteszi a kontrollert, afkol, és sok sikert kíván a többieknek emberhátrányban. 

Ugyanis pontokat akkor is kapsz ha csak játszol, nem kell nyerni, így minek szenvedni nem igaz? Ez pedig visszakanyarodik a FUT-mód fentebbi taglalásához, miszerint a játék immár egy grindolós, farmolós, objective és kártya lap centrikus nyomasztó közeggé vált, amelyben a foci vagy a játék szeretete már nemhogy másodlagos, hanem inkább nincs is. Még ha esetleg minden játékos játszani is akar, ebben a játékmódban a passz, a csapatjáték ismeretlen fogalmak, többre mentem ha hátul maradtam végig védekezni, mert a másik három 90% ban elől álldogált gólra lesve, így pedig nincs sok értelme. Az egyetlen lehetőség ebben a játékmódban, ha 4 barát összefog, és közösen azt mondják, most pár este végigverjük a világot, de hozzáteszem, hogy mivel a játékmód jelenleg csak sima meccsekből áll, minden cél nélküli, így eléggé unalmassá válhat. A Rush egyébként a Clubs módban is elérhető, ekkor a saját magad által kreált játékossal is várhatod a soha nem jövő passzokat.

Meglepően kellemes újdonság viszont a karrier módban, egészen pontosan a játékos karrierben, hogy ezúttal nem csak azt tudjuk tenni, hogy létrehozunk egy új játékost, és felfuttatjuk, de licencelt sztárokkal is tudunk indulni. Én természetesen Zidane kiválasztásával kezdtem és új játékosként kerültem be vele a mostani Real Madrid kötelékébe. Itt nem csak a különböző tréningeken és meccseken kell jól szerepelni, hanem mivel rengeteg pénzünk van, befektetési lehetőségeket, adakozásokat és menő cuccokat is vehetünk magunknak, ezen tevékenységek pedig RPG szerűen pontokat adnak a karakterünk különböző személyiségjegyeihez. A játék azt is megmutatja milyen személyiség illik inkább egy támadó középpályáshoz, vagy egy védőhöz. De ezzel a tevékenységeknek még nincs vége, hiszen például egy új játékos érkezésekor meglepetés bulit is szervezhetünk, elektromos autót vehetünk és hasonlók. Sajnos hozzá kell tennem, hogy ezeket azért ne úgy képzeljétek, hogy valamiféle animációkat láttok, vagy, hogy ténylegesen karakterünket irányítva vásárolhatunk. Még csak egy quick time eventet sem szőttek a lehetőségek köré. Mindösszesen kiírja a játék, hogy oké akkor te megvetted az autót, az étterem láncot stb. És ezzel kicsit vissza is kanyarodhatunk oda, amit a FUT-módnál már említettem, miszerint az EA FC 25 legtöbb játékmódja tulajdonképpen egy menüben zajlik. 

A karrier mód menedzserekkel is működik, vagyis magyarul inkább edzőknek mondjuk őket. Itt is lehet híres licencelt edzőket választani, sőt a választék is sokkal nagyobb, ugyanakkor kétlem, hogy Ancelotti, Simeone, vagy esetleg Flick mellett bárki mást fognak nagyon választani a játékosok. Ez a játékmód is egészen jó, már-már vissza ad valamit a foci hangulatából. Aki szeretné átélni például azt, hogy milyen kinevezni a különböző részlegek edzőit, játékos megfigyelőket küldeni különböző országokba, aprólékosan taktikázni, itt kiélheti magát, ráadásul a bosszantó online dolgok nélkül. 

Sajnos itt is meg kell viszont említeni, hogy lényegében menükben mászkálunk, néha van 1-1 kispályás értsd „Rush” meccs például az ifi csapattal, majd a szokásos bajnoki meccsek a CPU ellen. Akit nem köt le a mikromenedzsment órákon át, az gameplayben itt sem kap semmi pluszt, a CPU ellen játszhat ugyanúgy, mint egy sima kick-off meccsen.

A játék többi újdonsága pedig egy marketing paródia lassan, ugyanis évről évre bedobnak valami hangzatos vagy annak szánt szót, amivel azt akarják éreztetni, hogy itt bizony a motorháztető alatt – ahogy autós nyelven mondanánk – csodák történtek, de ha kinyitjuk csak egy 1,2-es szívó benzinest látunk, amit 22 éve tettek bele a gyárban. Lássuk csak például FC IQ-t. 

Aha...Ezt olyan szinten nem gondolja maga az EA se komolyan, hogy konkrétan erről azon kívül többet tudni se lehet, hogy a honlapon kiírták, hogy még élethűbb lett a közös mozgás csapat szinten, nagyobb a stratégiai kontroll és a valós adatokon alapuló játékos pozíciók. Hogy az autós hasonlatnál maradjunk, ez kb. a prémium benzin kategória, amikor sosem fogja bizonyítani semmi és senki, hogy ettől jobban megy az autó, te csak vakon hidd el. Ez a valós adatokkal való flexelés egyébként többször előjön az újdonságok között, például leírják, hogy több mint 19 000 játékos mozgását monitorozták. Emellett viszont akkor talán beleférhetett volna az is, hogy pár bizonyos 160 centis és 50 kilós játékos fizikai ereje tán ne legyen nagyobb, mint több 2 méteres izomkolosszusnak, és még sorolhatnám a logikai bukkanókat amiket a focisták képességeiben találunk.

Természetesen ha nem a FUT-módban lévő csapatunkkal, hanem például a Barcelonával szeretnénk online meccseket vívni, ezt megtehetjük a jó öreg Seasons-ben, azonban a játék ezen része is sajnos a FUT miatt halott. Sokszor negyed órákig sincs ellenfél, szóval marad az offline karrier is kick off, de ahhoz képest a játék ára kissé borsos. 

Megváltoztak a játékosok pozícióinak beállításai és ezzel együtt a játékosok képességeinél újabb tulajdonságok jelentek meg. Például a támadó szélsőből jobb hátvéddé avanzsált Lucas Vazquez támadó szárnyszélsőként érzi a legjobban magát, de az úgynevezett „falseback” szerepkört is tudja alkalmazni amikor szinte középpályásként húzódik be támadás közben. Ez utóbbi mestere Trent Alexander-Arnold, akit egyes edzők eleve középpályásnak tennének be. Ezek a különleges attribútumok kiválóan vannak érzékeltetve a menüben, ugyanakkor az már egy jó kérdés, hogy a csapat stratégiai képernyőn kívül ez mennyire érvényesül a meccsek alatt. Itt megint az AI-ra vagyunk kénytelenek hagyatkozni, hogy amikor épp nem ezt a játékost irányítjuk, akkor ő ennek megfelelően vajon jól cselekszik-e. Ha abból indulunk ki, hogy hányszor fogjuk a fejünket amikor egy védőnk tökéletes utat engedett az ellenfél csatárának, hát nem tudom őszintén elhiszem-e azt, hogy bármi változott-e a gameplayben.

Ezen új pozíció attribútumoknak ráadásul még szintje is van, lehet sima plusz vagy dupla plusz jel mellettük, így már nem csak az a lényeg, hogy egy adott játékost mondjuk pozíciójának megfelelően például támadó középpályásnak tegyük be, hanem azon belül, ha dupla plusz van neki az irányítói jártasságban, akkor még ezt is érdemes neki bekapcsolni. Ezeknek az új pozíciómeghatározásoknak megfelelően ezer év után végre megváltozott a csapat beállításokban a taktikák és felállások kezelése, csak most meg rendkívül túlbonyolították. Korábban 6 ilyet tudtunk eltárolni, és ezek között bármikor, meccs közben is tudtunk a jobbra balra nyilakkal váltogatni. Itt most eleve kapunk az aktuálisan berakott menedzsertől egy neki tetsző felállást, és ezen kívül tudunk elmenteni sajátokat, egy sokkal lassabb és bonyolultabb menüben mint korábban. Ja és ha már változás a menüben: megváltozott a visszajátszás rendszere is, szintén lassabb és bonyolultabb lett, ráadásul néha helyzeteket tévesen góloknak ír be, aztán ha kilépsz és újra be, akkor már hirtelen jól mutatja. Kissé ciki egy 30 éves sorozatnál, hogy itt tartunk már megint megint, vagy még mindig.

Szép lövés, bedobás

Az idei EA FC-t önmagban nehéz értékelni, amikor éppen megint a jutalmak utáni befagyott képernyőn áll a TV-m percek óta, és azon gondolkodom kinek ajánlanám a játékot. Nehéz kérdés, mert persze mondanám, hogy azoknak akik nagyon szeretik a FUT-ot és tudom, hogy több száz órát tesznek bele, de őket inkább megpróbálnám barátilag leszoktatni róla. Az egyik legjobb megfogalmazást egy kommentben találtam meg, amikor leírta egy srác, hogy ő 1 évig volt Weekend League-ben úgy, hogy a legjobbak között volt, és a tapasztalata a végére az volt, hogy nem történik semmi. A játék semmivel sem lesz jobb mert tele vagy a top ikonokkal, ugyanúgy több meccsen meg sem mozdulnak majd, ugyanúgy nézed mitől lehetne jobb, magyarul az élmény semmit sem változik. Csak azért játszol le adott esetben több száz meccset olyan játékosokkal akikkel soha nem akarnál, hogy hátha kiesik egy Zidane, de aztán eltelik megint egy szezon, jön az FC 26 és nem történt semmi. Kinek ajánlanám? Esportolóknak? Streamereknek? Ha megélsz belőle akkor talán...egyébként várd meg míg PS Plusban ingyenes lesz, vagy játszhattok a haverokkal inkább Ronaldo játékával. Azt pedig mindenki józan ésszel próbálja meg maga megítélni, hogy egy játékban, ahol még a menüben sem reagál a kontroller gombjaira a játék mindig megfelelően, miből kéne elhinni, hogy a meccsek alatt jól működik?